پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
یمن

حوزه/ عدی التمیمی فعال و کارشناس سیاسی یمن گفت: زخمی که دولت های متجاوز و پادشاهی سعودی ، امارات ودیگر کشورهای متجاوز در یمن ایجاد کرده اند به کشورهایشان خواهد رسید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، وقوع انقلاب اسلامی در ایران و پیامدهای منبعث از آن سبب شد تا شیعیان یمن به تدریج از انزوای ژئوپلیتیکی بیرون آیند و با وقوع خیزش های مردمی از سال 2011 در جهان عرب موسوم به بیداری اسلامی، دوباره به احیا و تجدید قدرت خود بپردازند.

یمنی ها معتقدند بعد از گذشت چهار سال از تجاوز سعودی ها به یمن با همکاری ائتلاف آمریکایی و عربی، دشمنان یمن نتوانستند به مقاصد خود دست یابند از این رو طرف های متخاصم به دنبال راهی برای نجات از بحران یمن هستند. اما ملت یمن دست به انقلابی همچون انقلاب اسلامی ایران و مقاومتی همچون مقاومت حزب الله لبنان زدند و در این مسیر با انواع تحریم ها و محاصره ها روبرو شده است.

عدی التمیمی فعال و کارشناس سیاسی یمن در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه به تشریح نتایج مذاکرات سوئد، ادامه محاصره یمنی ها و سکوت جامعه بین الملل در قبال درد و رنج مردم یمن پرداخت.

حوزه: بعد از مذاکرات سوئد که منجر به امضای توافقنامه ای بین دو طرف شد چه مقدار از مفاد این توافقنامه اجرایی شده است؟

بعد از مذاکرت سوئد دیدیم که دولت مستعفی منصور هادی جایی در فرایند سیاسی آینده یمن ندارند و آنچه از آن به دولت مشروع یمن یاد می‌شود؛ چیزی جز دستاویزی برای کشورهای متجاوز جهت تحقق بخشیدن به اهداف خود در اشغال یمن و سیطره بر ثروت‌های آنها نیست، وبه خاطر همین حتی الامکان تلاش می کنند توافق نامه سوئد محقق نشود.

  ائتلاف سعودی صدها بار آتش بس الحدیده را نقض کرده است

از جمله چالش‌های پیش روی توافق الحدیده، فرستاده سازمان ملل و جانبداری پاتریک کامرت رئیس تیم هماهنگی برای آرایش دوباره نیروها است که تاثیر منفی بر اجرای این توافق گذاشته است، زیرا او تلاش می‌کند تا توافق را تحریف کرده و آن را به سمت مسائلی ببرد که خارج از تفاهم انجام شده در جریان مذاکرات سوئد است. علاوه بر این ائتلاف متجاوز سعودی تا کنون صدها بار آتش بس در الحدیده را نقض کرده است.

وهمچنین  درباره پرونده اسیران نیزهمکاری های لازم از طرف دولت مستعفی منصور هادی انجام نشده، وهمراهی نکردن کشورهای متجاوز و در صدر آنها عربستان و امارات  با توافق و روشن نکردن سرنوشت اسیرانی که در اختیار دارند، مانع اجرای توافق و اجرایی نشدن مبادله اسیران  در مراحل زمانبندی مشخص شده است.

حوزه: به نظر شما آینده جنگ در یمن چگونه خواهد بود پایان جنگ و یا ادامه آن، طرف سعودی آمریکایی در یمن به دنبال چیست خاتمه جنگ یا امتیاز گیری؟

بعد از گذشت چهار سال از جنگ افروزی در یمن ما یمنی ها بر این باوریم که دولت مردان عربستان سعودی مدتی است دریافته اند که در دستیابی به اهداف خود در یمن ناکام خواهند بود و دیگر نخواهند توانست همانند گذشته بر همسایه جنوبی خود نفوذ داشته باشند.

حقیقت جنگ در یمن این است که از سعودی تا آمریکا؛ همه ظالمان زمین تلاش دارند تا حرف حقی در یمن اثبات نشود. اگر مردم یمن حق تعیین سرنوشت داشته باشند و با راهپیمایی و برگ رای بر اساس استدلال منطقی و اکثریت، حکومتی برای خود تعریف کنند و در زندگی موفق باشند همین خواسته بسیاری از مردم کشورهای عربی دیگر از جمله مردم جزیره  عربستان نجد والحجاز خواهد شد که در اسارت آل سعود و آل شیخ قرار دارند.

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن همانند روز اول جنگ حملات گسترده ارتش سعودی و مزدوران در بیش از 23 جبهه باز در اغلب شهرهای یمن را دفع کردند که در پی این عملیات ها شماری از مزدوران کشته و زخمی شدند و چندین دستگاه خودروی زرهی آنها منهدم شد. این عملیات وسیع متجاوزان را دچار آشفتگی کرده وبیان گر این واقعیت است که ارتش وکمیته مردمی یمن می توانند سر کرده ها و افسران متجاوزان را هدف قرار دهند. این عملیات پاسخ مشروع به بمباران مناطق مسکونی وغیر نظامیان یمنی است. ارتش یمن وکمیته مردمی این متجاوزان را در هر منطقه ای یمن هدف قرار می دهند.

 

حوزه: در حال حاضر وضعیت امداد رسانی به مردم یمن و اوضاع سلامتی و بهداشتی یمنی ها چگونه است؟

محاصره همه جانبه  یمن از چهار سال پیش همچنان ادامه دارد و راهی  برای رسیدن مواد غذایی وکمک های بشر دوستانه وجود  ندارد وجهان امروز به سکوت خود ادامه می دهد.

جنگ یمن به این زودی ها پایان نمی یابد

اگرچه جنگ یمن به این زودی ها پایان نمی یابد و زخمی که دولت های متجاوز و پادشاهی سعودی ، امارات  ودیگر کشورهای متجاوز در یمن ایجاد کرده اند به کشورهای شان خواهد رسید اما بازهم مردم یمن باید دفاع و مقاومت کنند.

خیزش مردمی کشورهای متجاوز به یمن انتقام یمنی ها را خواهد گرفت

 استمرار مقاومت ملت مظلوم یمن در برابر تجاوز می تواند پادشاهی های متجاوز به یمن را نه  با قدرت موشک  یا پهپاد بلکه با خیزش مردمی ملت های همان کشورها به زیر بکشد.این هزینه ای است که مردم یمن از چهار سال پیش می پردازند. قیمتی برابر با تک تک دردها و ضجه ها و اشک ها و خون هایی که یمنی ها برای داشتن آزادی و استقلال  باید بپردازند.

 انقلاب یمن همانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایران است و مقاومت ملت یمن همانند مقاومت حزب الله لبنان است، چرا که هدفمان و دشمنمان یکیست.

 

گفت وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha