سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محمد القبلی کاردار سفارت یمن در عراق

حوزه/ القبلی گفت: در واقع یمن بحمدالله سخت ترین مراحل را با شجاعت و اقتدار پشت سر گذاشته و بدون شک استمرار تجاوز سعودی به معنی شکست های بیشتر برای دشمن است و ما از روز اول بر راه حل مسالمت آمیز تأکید داشته و داریم.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، تجاوز آمریکایی سعودی به یمن در سایه سکوت عربی و بین المللی وارد ششمین سال خود می شود و تمامی جهان مشغول مبارزه با ویروس کرونا است. در همین حین عربستان سعودی به تشدید حملات خود علیه ملت یمن ادامه داده و از بدترین انواع محاصره استفاده می کند که از سال ها پیش آغاز کرده بود.

 محمد القبلی کاردار سفارت یمن در عراق در گفتگو با پایگاه خبری العهد تأکید کرد: بعد از گذشت پنج سال از تجاوز عربستان سعودی علیه یمن، ثابت شد که ملت یمن دارای اراده قوی و صلابت هستند و کوتاه نمی آیند و تسلیم نمی شوند. در مقابل نیز ضعف و ناتوانی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی ثابت شد.

وی افزود: با شکست متجاوزان در تحقق اهدافشان، اکنون راه حل یمن در توقف تجاوز، برداشته شدن محاصره و بازسازی مناطقی که در نتیجه جنگ تجاوزکارانه ویران شده و توانایی ملت یمن در تعیین سرنوشت خود است.

ترجمه متن گفتگو به شرح زیر است:

* در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی، جنگ علیه یمن توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز شد، بعد از گذشت پنج سال چه تصویری از این تجاوز می توان داشت؟

اولاً آرزوهای متجاوزان به ناکامی منجر شد و نتوانستند اهداف خود را در تسلیم ملت عزیز یمن تحقق بخشند و این ملت ثابت کرد که شایسته توصیف حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) است که آن را به ایمان و حکمت توصیف کردند. عزّت و عدم ترس از غیر خداوند از اقتضائات ایمان است و یمن از آغاز تجاوز سعودی بسیار قوی تر شده است.

اکنون برای جهانیان، باطل و غیر قانونی بودن دولت مستعفی یمن آشکار شده است، به گونه ای منصور هادی و یاران وی بدون اجازه اربابان خود اجازه هیچ حرکتی ندارند.

منصور هادی تنها یک بازداشتی است که دستورات را اجرا می کند و برایش مهم نیست که ملّت یمن در کدام بیابان کشته می شوند. به جای آنچه دولت قانونی نامیده می شود، پرچم متجاوزان در جای جای یمن عزیز برافراشته می شود و نیرو های بیگانه، متجاوزان و مزدوران در مناطق تحت اشغال پرسه می زنند و مقامات به اصطلاح دولت قانونی یمن با حالت خواری و ذلّت و بدون پرچم یمن در کنار فرماندهان بیگانه ظاهر می شوند.

اشغالگران رفتار فاجعه باری در مناطق اشغالی دارند؛ به گونه ای که فرزندان یمن وضعیت ذلّت باری دارند و مورد سرکوب قرار می گیرند و وضعیت امنیت و خدمات در طی پنج سال بسیار وخیم است.

* تجاوز عربستان سعودی با عنوان "توفان قاطعیت" و با درخواست عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن آغاز شد... این به چه معنی بود؟

عنوان "توفان" نشانگر قدرت، سرکوب و سرعت در ویرانی است و این بر آمادگی زود هنگام و نیرو های گسترده ای دلالت دارد که باعث شد دشمنان گمان کنند که یمن اگر در طول چند روز تسلیم نشود، طی چند هفته تسلیم خواهد شد.

این تجاوز منجر به ویرانی گسترده زیر ساخت های یمن و شهادت و مجروح شدن هزاران نفر از شهروندان یمنی شد، امّا با این وجود هیمنه و سلطه متجاوزان در برابر صلابت ملت یمن در هم شکست و امروز می بینیم که اختلافات و آثار شکست و هزینه های اقتصادی در میان طرف های متجاوز موج می زند و به خاطر اعمال جنایتکارانه ای که علیه ملت یمن مرتکب شدند، مورد لعن و نفرین خداوند متعال و  جهانیان قرار دارند.

* دیدگاه شما در خصوص مخالفت قدرت های بین المللی و منطقه ای مثل روسیه، ایران، چین، عراق، سوریه، الجزایر و غیر آن با تجاوز علیه یمن چیست؟

موضع این کشور ها در مخالفت با تجاوز علیه یمن از یک سو بر اساس مبانی قانونی بین المللی است که نقض حاکمیت کشور ها و دخالت در امور دیگران را ممنوع می داند و از سوی دیگر انگیزه دشمنان را در توطئه علیه امت عربی و اسلامی بیان کند؛ چراکه هرگونه درگیری داخلی با مبانی وحدت اسلامی و همکاری در جهت نیکی و تقوا سازگار نیست و منجر به تضعیف و فروپاشی امت می شود.

* ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و قدرت های بزرگ با حمایت نامحدود از تجاوز سعودی اماراتی علیه یمن چه هدفی را دنبال می کرد؟

در گذشته سفارت ها کنترل امور یمن را در دست داشتند و شرکت ها آن به دور از قانون و بستن قرارداد های ناعادلانه علیه ملت، ثروت یمن را غارت کرده و تا زمانی که مطابق منافع این کشور ها نبود، به یمن اجازه نمی دادند ثروت های خود را استخراج کرده یا بندر های خود را فعال کند.

عربستان سعودی می خواست یمن نیازمند آن باقی بماند و این کشور اسطبلی برای "جوجه کشی" داعشی ها و استفاده از آن در یمن باشد تا از یک طرف دخالت آمریکا توجیه شود و از سوی دیگر به خارج از کشور صادر گردد یا برای حمایت از بیگانگان در یمن بکار گرفته شود.

 امّا بعد از انقلاب یمن، آنان متوجه شدند که یمن برای آزادی، استقلال و برپایی روابط بر اساس احترام متقابل و مخالفت با تسلیم و سرسپردگی، تصمیم قاطع گرفته است و بعد از شکست مذاکراتی که برای مهار و تسلیم ملت انجام گرفت، آنان به گزینه تجاوز علیه یمن روی آوردند.

* بسیاری از محافل از تعداد زیادی قربانی ، شهید و زخمی ، پناهجو و آواره در پی تجاوز سعودی سخن می گویند، این تعداد چقدر دقیق است؟

در واقع خسارت های بسیار بزرگی بدون توجیه از سوی رژیم آل سعود و قدرت های استکباری و مزدوران علیه ملت یمن وارد شده که یادآوری آن دل را به درد می آورد.

این خسارت ها لکه ننگی بر پیشانی متجاوزان و مایه افتخار خانواده های یمنی است که با صلابت و سربلندی، بزرگی این خسارت را در هم شکست و این به خاطر این است آن است که آنان عدالت را درک می کنند و می دانند که دفاع آنان بر حق است و از کرامت و حق خود کوتاه نمی آیند.

شمار قربانیان تجاوز عربستان سعودی، وحشتناک و فاجعه بار است. آمار ها نشان می دهد، کل تعداد شهدا و مجروحان غیر نظامی که طی ۱۷۰۰ روز از تجاوز در پی عملیات مستقیم نظامی به شهادت رسیده یا مجروح شدند از مرز ۴۳,۳۴۵ نفر گذشته است و شمار قربانیان غیر نظامی در پی عملیات غیر مستقیم نظامی به ۴۷۶.۱۹۷ می رسد و صد ها هزار نفر آواره و پناهجو شده و میانگین بیکاری، فقر و محرومیت از خدمات پزشکی افزایش یافته است.

* بعد از پنج سال مشخص شد که عربستان سعودی و امارات در تحقق اهداف مورد نظر خود از تجاوز شکست خوردند، از نظر شما چه راه حل عملی و حقیقی برای این بحران وجود دارد؟

حقیقتاً متجاوزان در تحقق تمامی اهداف خود با شکست مواجه شدند و راه حل عملی و حقیقی این بحران در توقف تجاوز عربستان سعودی و برداشته شدن محاصره است تا ملت یمن بتواند از حق خود در زندگی کریمانه بهره مند شود و آنچه را که در پی جنگ ظالمانه ویران شده، بازسازی کند.

در واقع یمن بحمدالله سخت ترین مراحل را با شجاعت و اقتدار پشت سر گذاشته و بدون شک استمرار تجاوز سعودی به معنی شکست های بیشتر برای دشمن است و ما از روز اول بر راه حل مسالمت آمیز تأکید داشته و داریم.

* ملت یمن از طریق تجربه تجاوز سعودی، چه نقاط قوتی به دست آورده است؟

ما امتی هستیم که یک میلیارد و نیم مسلمان دارد و از بیشترین ثروت های دنیایی بهره مند است. دشمنان طمعکار برای فروپاشی این امت و غارت ثروت ها تلاش کرده و تا حد زیادی موفق بوده است و شاید ایالات متحده آمریکا در قدرت خود در درجه اول به امکانات و قابلیت های امت اسلامی و مشارکت تأسف انگیز برخی از اعضای امت تکیه دارد.

برخی از اعضای امت کتاب خدا را فراموش کرده و از آمریکا بیشتر از خداوند می ترسند و امید دارند.

منابع قدرت در پیروزی یمن، تمسک و پیروی صادقانه از راه و شیوه ناب قرآن، توجه به رهبری حکیم و اعتماد به دیدگاه درست و روشنگرانه او، ثبات ملّت شجاع و مؤمن و تلاش با تمام امکانات برای صلح است.

زمانی که متجاوز بر ظلم و طغیان خود اصرار ورزید، از خداوند متعال خالصانه کمک خواستیم و بدون امکانات مقابله کردیم و این یک تجربه است.

شایسته است که امت به کتاب خداوند روی بیاورد و به خداوند و خودش اعتماد داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha