جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت فاطمه

حوزه/ مراسم عزاداري شهادت حضرت زهرا(ع) با حضور شيعيان و ارادتمندان خاندان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در کشورهای مختلف برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، رايزني‌هاي فرهنگي، وابستگي‌هاي فرهنگي و خانه‌هاي فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در بيش از 60 كشور جهان، مراسم عزاداري شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا(س) را با حضور شيعيان و ارادتمندان به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) برگزار كردند. گزارش برخي از اين مراسم در ادامه منتشر مي‌شود:

اندونزی

جمعه شب (19 بهمن‌ماه) از طرف مرکز اسلامی جاکارتا مراسم عزاداری شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور علاقمندان به اهل البیت(ع) برگزار شد.

در این مراسم حسین شهاب، مدیر حوزه صدیقه الزهرا(س) جاکارتا (پايتخت) در ارتباط با زندگی و شخصیت آن حضرت سخنرانی کرد و در نهایت عزاداران آن حضرت به خوانده نوحه و سینه‌زنی پرداختند.

تركيه (استانبول)

مراسم عزاداری شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا(س) شامگاه جمعه با حضور بختیار اسدزاده، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول، کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی ایران در استانبول، حجت‌الاسلام یوسف تازه گون، از روحانيون شیعه ترکیه، حجت‌الاسلام فرید عصر، امام جماعت مسجد والده خان اسانبول، کارکنان نهادهای جمهوری اسلامی ایران در استانبول ، ایرانیان مقیم، شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) برگزار شد.

این مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء،  قرائت قرآن کریم و  با سخنرانی حجت‌الاسلام  یوسف تازه گون، از علمای شیعه ترکیه به زبان ترکی آغاز شد. وی با اشاره به جایگاه حضرت فاطمه(س) نزد خداوند و پیامبر گرامی اسلام(ص) و آیات و روایات وارده در خصوص اهل بیت(ع) خواستار شناخت بیشتر مسلمانان  در مورد شخصیت و فضايل بانوی گرامی اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) شد.

حجت‌الاسلام فرید عصر، امام جماعت مسجد والده خان استانبول هم در سخنرانی خود به زبان فارسی ضمن تسلیت شهادت فاطمه زهرا(س) به امام زمان(عجل‌الله) و مسلمانان، پیرامون فضايل حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) مطالبی را بیان كرد.

در ادامه مراسم احمدزاده، مداح اهل بیت(ع) به مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی پرداخت.

بلاروس

شامگاه جمعه 19 بهمن‌ماه، مراسم سوگواری شهادت بزرگ بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) در میان حزن و اندوه جمعی از ایرانیان مقیم، دانشجویان شاغل به تحصیل و تعدادی از آذری‌های مقیم شهر مینسک (پايتخت) در محل بیت‌الزهرا(س)، برگزار شد.

این مراسم پس از اقامه نماز جماعت با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و قرائت دعای توسل آغاز شد و پس از آن، اسکندری، معاون سفارت کشورمان طی سخنانی به تبیین دوران کوتاه اما پربرکت زندگی آن حضرت و روند مبارزات تا شهادت ایشان پرداخت.

وی در این باره گفت: دوره کوتاه 75 تا 95 روزه زندگانی ایشان پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، دورانی پرتلاطم و عبرت‌آموز است. در این دوره بایستی به دو موضوع سیره‌شناسی و دشمن‌شناسی، توجه ویژه‌ای مبذول داشت. در واقع شناخت آن حضرت مقدم بر حب و دوست داشتن ایشان است. رسالت ایشان پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) و عدم اجرای وصیت و توصیه‌های آن حضرت در خصوص ولایت حضرت علی(ع) از سوی بزرگان صدر اسلام، بسیار خطیر بود. در این راه ایشان به منظور روشنگری، به نخبگان مراجعه کرده و به آنها در خصوص انحراف و ایجاد اختلاف در میان صفوف مسلمانان هشدار دادند. در ادامه نیز پس از اتمام حجت، رو به مبارزه منفی آورده و نسبت به سلب مشروعیت از بسیاری افراد، طرد آنان و حتی نفرین برخی دیگر، اقدام کردند و در این راه از علنی کردن نظرات خود، هیچ پرهیزی نکردند. پس از سختی‌های فراوان و آگاهی بخشیدن به جامعه، ایشان حرکت مخالف و علنی خود را آغاز کردند تا جايی که از دست مشایخ بی‌تقوی و بی‌مسئولیت، شکایت به پیامبر(ص) بردند. سرانجام شرایط به گونه‌ای رو به تغییر نهاد که غاصبان قدرت را بر آن داشت تا با یورش به خانه حضرت علی(ع) بی‌محابا به شهادت عامدانه آن حضرت، اقدام کنند.

در ادامه برنامه، مداحان نوجوان به اجرای برنامه عزاداری پرداختند.

اتیوپی

به همت رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور سفیر، اعضای سفارت و خانواده‌های ایرانیان مقیم آدیس‌آبابا (پايتخت) برگزار شد. در ابتدای برنامه، زیارت حضرت زهرا(س) جمع‌خوانی شد و سپس رایزن فرهنگی ایران، سخنرانی مذهبی خود را شروع کرد.

حیدری در اين سخنراني پس از شرح و تفسیر آیه «اقترب للناس حسابهم و هم فی غفله معرضون» از سوره انبیاء، درباره فضايل معنوی حضرت زهرا(س) سخن گفت.

وی همچنین در تفسیر روایت معتبر «نحن حجج الله علیکم و فاطمه حجه الله علینا» منقول از امام رضا(ع)، گفت: همانگونه که وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) حجت الهی برای ائمه اطهار(ع) است، همچنین بهترین حجت برای حقانیت شیعه نیز است چرا که حضرتش بعد از وفات پیامبر(ص) فقط به امام زمان خود یعنی حضرت علی(ع) اقتدا می‌کردند.

در انتهای برنامه با ذکر مصیبت، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی، مراسم به پایان رسید.

پاكستان (لاهور)

به مناسبت گرامیداشت شهادت صدیقه طاهره حضرت زهرا(س) مراسم بزرگداشتی با حضور عاشقان اهل بیت(ع) در سالن همایش خانه فرهنگ ایران در لاهور برگزار شد. در این مراسم، علاوه بر ناظری سرکنسول کشورمان، رضایی‌فرد، رییس خانه فرهنگ ایران در لاهور، کارکنان سرکنسولگری، تعدادی از ایرانیان مقیم، دانشجویان ایرانی و تعدادی از پاکستانی‌های محب اهل بیت(ع) حضور داشتند.

پس از تلاوت آیات قرآن کریم توسط یکدله، مراسم سینه‌زنی و عزاداری توسط شاه‌علی، یکی از دانشجویان ایرانی رشته داروسازی آغاز شد.

در این مراسم حاضرین در غم اندوهناک شهادت دخت والای نبی اکرم(ص) گریستند.

در بخش دیگری از مراسم، دو نفر از اعضای گروه موسیقی عرفانی اعزامی از شهر سبزوار که برای ایام دهه فجر در لاهور حضور داشتند، به نوحه‌خوانی پرداختند. فرامرز ایزی، از تعزیه‌خوانان ارزشمند کشورمان نوحه‌خوان و حسن روحی، نی‌نواز، قطعاتی از اشعار محزون فارسی و محلی را در رثای اهل بیت(ع) سرودند.

ژاپن

حجت‌الاسلام حکیم الهی، استاد دانشگاه که به دعوت رایزنی فرهنگی ايران در ژاپن برای شرکت و ارايه مقاله در اولین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن به این کشور سفر کرده بود، روز دوشنبه 22 بهمن ماه با حضور در دانشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) ژاپن با همراهي حسين ديوسالار، رايزن فرهنگي كشورمان از بخش‌های مختلف آن بازدید و با حجت‌الاسلام ساوادا، مترجم قرآن به زبان ژاپنی و معاون این دانشگاه، ديدار کرد.

حجت‌الاسلام حکیم الهی بعد از انجام اين بازديد با سفر به منطقه چیبا، در جمع عزاداران و شیعیان پاکستانی حسینیه باب العلم پاکستانی‌ها حضور یافت و به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) سخنرانی کرد.

سريلانكا

مراسم شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) 18 بهمن‌ماه در محل رایزنی فرهنگی ایران در سريلانكا با حضور ایرانیان مقیم برگزار شد.

در این مراسم کاظمی، نماینده محترم جامعه المصطفی(ص) به ذکر فضایل و مناقب آن حضرت پرداخت و سپس اهمیت حجاب از نظر حضرت زهرا(س) را بیان كرد و در ادامه یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی حضرت فاطمه(س) که همانا دفاع از امامت و تلاش برای حمایت از حضرت علی(ع) بوده را تبیین كردند.

نوحه‌خوانی و عزاداری نیز، پایان‌بخش این مراسم بوده است.

پاكستان (حيدرآباد)

آيین سوگواری یگانه دخت نبی اکرم(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور مسئول خانه فرهنگ ایران، حجت‌الاسلام کرمعلی حیدری، تولیت قدمگاه مولی علی(ع) و ريیس حوزه علمیه حضرت امام العصر(عج)، تعدادی از ذاکرین اهل بیت(ع) از جمله فراز حسین کربلا، ضمیر حسین شیخ، محمدرضا حیدری و تعداد کثیری از محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در محل قدمگاه مولی علی(ع) میعادگاه نماز جمعه شیعیان شهر حیدرآباد برگزار شد.

پس از نوحه‌خوانی تعدادی از مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع)، حضرت حجت‌الاسلام کرمعلی حیدری، تولیت قدمگاه مولی علی(ع) و ريیس حوزه علمیه حضرت امام العصر(عج) پیرامون حالات معنوی و اخلاق فردی و اجتماعی حضرت فاطمه زهرا(س) سخنان مبسوطی را ارايه داد.

وی با بیان فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص لزوم رعایت الزامات آيین و آداب عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س)، احادیث و روایتی از ائمه اطهار(ع) و راویان معتبر در خصوص چگونگی مصیبت شهادت دخت نبی اکرم(ص)، مطالب ارزنده‌ای را بیان کرده و با ذکر مصیبت و مرثیه‌خوانی سخنرانی خود را به اتمام رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha