جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مادران و همسران شهدا

حوزه/در سالروز وفات ام‌البنين(س) كه روز تكريم مادران و همسران شهدا نام گرفته است، ايثار و فداكاري و صبر و پايداري مادران و همسران شهيدان هشت سال دفاع مقدس را گرامي مي‌داريم و اوراق تاريخ را به نام گذشت‌ها و خلوص و تلاش‌هاي آنان مزيّن مي‌كنيم و عملكرد اين بانوان فداكار را پشتوانه‌اي براي نسل امروز قرار مي‌دهيم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، تقويم رسمي كشور را ورق می زنیم، روز 13 جمادي‌الثاني، روز تكريم مادران و همسران شهدا نام گرفته و علت اين نامگذاري اين است كه "ام البنين" همسر حضرت اميرالمومنين(ع) و مادر حضرت ابوالفضل العباس(ع) در چنين روزي روي در نقاب خاك پيچيد و از اين جهان كوچيد و در جوار رحمت حضرت حق آرميد. 

تكريم مادراني كه به نداي پير و مراد خود، معمار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) لبيك گفته و زينب گونه در حماسه هشت سال دفاع مقدس با تشويق همسران و فرزندان برومند خود آنها را براي حضور در جبهه ها آماده و آنها را تشويق مي كردند.

اگر ايثار و شهامت، شجاعت، صبر و استقامت اين شير زنان ايران زمين نبود، خدا مي دانست چه بر سر نهال نو پاي انقلاب مي آمد، اين دلاور زنان بودند كه فرزندان جوان و نوجوان خود را براي خط مقدم جبهه آماده مي كردند و براي دفاع از ولايت سينه سپر مي كردند تا يك وجب از خاك مقدس اين سرزمين در دست دشمن تا دندان مسلح نيفتد.

اگر حماسه همسران شهيدان كه بسياري از آنان نوعروس بودند، نبود، معلوم نيست چه بر سر اين خاك مي آمد اما آنها مردان و همسران خود را همچون رباب، ليلا و زينب كبري براي حضور در خط مقدم جبهه تشويق مي كردند.

راستي چه روز مباركي را روز تكريم از اين شير زنان و دلاور زنان تاريخ در تقويم ناميده اند روز وفات زني كه پسران خود را سينه چاك برادر و مقتداي خود ساختند.

پسران ام البنین(س) به امر مادر و با رغبت و اشتیاق هر چه تمام تر، به عنوان محافظان و حامیان برادر و امام خود، رهسپار مکه شدند.

ام البنین که در این زمان منتظر واکنش و دستور امام زمان خود، نسبت به این اتفاقات بود، پیوسته در جریان اخبار مدینه و واکنش امام قرار می گرفت. هنگامی که امام قصد مکه کرد، پسران خویش را جهت همراهی و محافظت کردن از امام حسین(ع) و اهل بیت او، به همراه ایشان به مکه فرستاد و خود چونان مردی، سرپرستی تنها عروس و نوه خود در مدینه را به امید برگشتن امام و یارانش از مکه، به عهده گرفت.

ام البنين(س) مادر حضرت ابوالفضل(ع) در مدينه بود كه به او خبر دادند در حادثه كربلا هر چهار پسرت شهيد شدند. 

در سالروز وفات حضرت ام‌البنين(س) كه روز تكريم مادران و همسران شهدا نام گرفته است، ايثار و فداكاري و صبر و پايداري مادران و همسران شهيدان هشت سال دفاع مقدس را گرامي مي‌داريم و اوراق تاريخ را به نام گذشت‌ها و خلوص و تلاش‌هاي آنان مزين مي‌كنيم و عملكرد اين بانوان فداكار را پشتوانه‌اي براي نسل امروز قرار مي‌دهيم.

کریم مادرانی که به ندای پیر و مراد خود، معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) لبیک گفته و زینب گونه در حماسه هشت سال دفاع مقدس با تشویق همسران و فرزندان برومند خود آنها را برای حضور در جبهه ها آماده و آنها را تشویق می کردند.

اگر ایثار و شهامت، شجاعت، صبر و استقامت این شیر زنان ایران زمین نبود، خدا می دانست چه بر سر نهال نو پای انقلاب می آمد، این دلاور زنان بودند که فرزندان جوان و نوجوان خود را برای خط مقدم جبهه آماده می کردند و برای دفاع از ولایت سینه سپر می کردند تا یک وجب از خاک مقدس این سرزمین در دست دشمن تا دندان مسلح نیفتد.

اگر حماسه همسران شهیدان که بسیاری از آنان نوعروس بودند، نبود معلوم نیست چه بر سر این خاک می آمد اما آنها مردان و همسران خود را همچون رباب، لیلا و زینب کبری برای حضور در خط مقدم جبهه تشویق می کردند.

راستی چه روز مناسبی  را روز تکریم از این شیر زنان و دلاور زنان تاریخ در تقویم نامیده اند روز وفات زنی که پسران خود را سینه چاک برادر و مقتدای خود ساختند.

مادران شهدا مایه افتخار اسلام و ملت اند

حجت الاسلام عباسعلی خزاعی، امام جمعه نهبندان در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، مشوقان شهدا را مادران و همسران شهدا دانست و گفت: خانواده شهدا مشوقان اصلی آن ها برای حضور در جبهه های دفاع مقدس بودند که بعد از شهادت نیز داغ آنان را تحمل کردند و الگویی برای مادران و همسران امروز جامعه هستند .

وی با اشاره به سخن امام (ره) درباره خانواده شهدا افزود: امام خمینی(ره) فرمودند "خانواده های شهدا چشم و چراغ ملت اند" که به معنای حقیقی کلمه فرمایش امام صادق است و باید قدر خانواده شهدا دانسته شود.

امام جمعه نهبندان به اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و تصریح کرد: در جامعه باید جایگاه شهید و شهادت را ارزش نهیم و به نسل امروز معرفی کنیم که زمینه گسترش فرهنگ ایثارگری را در جامعه فراهم می کند.

حجت الاسلام خزاعی، عزتمندی کشور را حاصل ایستادگی همسران و مادران شهدا دانست و تاکید کرد: اگر صبر و ایستادگی مادران و همسران شهدا نبود، این حماسه ها در دوران هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل بیت(ع) در خارج کشور صورت نمی گرفت و امروز ما شاهد این عزت و امنیت در کشور نبودیم.

وی مادران شهدا را مایه افتخار اسلام و ملت دانست و تصریح کرد: مادران شهدا با تربیت مردانی بزرگ که در راه اسلام تقدیم کردند، مایه افتخار اسلام و مسلمین شدند و شهدا از دامان پاک چنین شیر زنانی به معراج رفتند و سعادتمند شدند.

مادران و همسران شهدا نماد صبر و استقامت در کشورند

حجت الاسلام محمدرضا بابایی امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به روز تکریم خانواده شهدا گفت: امروزه همهٔ مردم، آرامش و امنیت کشور را مرهون رشادت‌ها و ایثارگری‌های مادران و همسران شهدا می‌دانند و هرگز فداکاری‌هایشان را فراموش نکرده و نخواهند کرد.

وی ادامه داد: مادران شهدا با تأسی از حضرت ام‌البنین(س) فرزندان خود را راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل کردند.

امام جمعه فردوس مادران و همسران شهدا را نماد صبر و استقامت نامید و تصریح کرد: این خانواده شهدا علاوه بر مسئولیت مادری، وظیفهٔ همسرانشان را نیز عهده‌دار بوده و مدیریت خانواده و تربیت فرزندان را بر دوش می کشیدند.

حجت الاسلام بابایی آزادی و امنیت امروز جامعه را به برکت خون شهدا دانست و خاطرنشان کرد: ما مدیون شهدا و خانواده شهدا هستیم و آزادی و امنیتی که در کشور داریم به برکت خون شهداست و تکریم از مادران و همسران شهدا یک وظیفه مهم دینی و همگانی برای همه است .

وی الگوی خانواده شهدا را حضرت ام البنین معرفی کرد و تاکید کرد: همسران شهدا با درس گیری از سیره ام‌البنین(س) سختی‌های زندگی را تحمل کرده و توانستند با تربیت فرزندان صالح و تحویل آن‌ها به جامعه، همچنان در عرصه حراست از ارزش‌های اسلام و اقتدار کشور نقش‌آفرین باشند.

امام جمعه فردوس گفت: مادران و همسران شهدای امروز نیز در دفاع از آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی و پشتیبانی از نظام و ولایت‌فقیه ثابت‌قدم بوده و از ترویج دهندگان واقعی فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می‌آیند و از اسلام، آرمان‌های انقلاب و ولایت‌فقیه، حراست می کنند.

حضرت ام البنین(س) الگوی مادران امروز و دیروز است

حجت الاسلام احمد نجمی پور امام جمعه سرایان در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، آزادی و استقلال کشور را مدیون خون شهدا دانست و گفت : ما استقلال  و آزادی امروزمان را  مدیون خانواده شهدا و مادران این سرزمین هستیم که چنین فرزندان پاکی را برای انقلاب تربیت کردند که امروز برای ناموس وطنشان جانشان را می دهند.

وی ادامه داد:  مقام معظم رهبری فرمودند که "ما هر چه داریم از خانواده شهدا داریم" که این سخن گویای تمام مطالب است بلکه  خانواده های شهدا تابلو های انقلاب اند.

امام جمعه سرایان حضرت ام البنین(س) را الگوی مادران امروز و دیروز دانست و تصریح کرد: خانواده های معظم شهداء با الگوگیری از حضرت ام النین (س) فرزندانی را تربیت کردند که برای حفظ اسلام و نظام جانشان را تقدیم کردند و هستند خانواده های که با تقدیم پنج فرزند در راه اسلام و نظام هیچ توقعی از نظام ندارند که باید ضمن قدردانی از این خانواده های معظم شهداء به آنها احترام بگذاریم.

حجت الاسلام نجمی پور با اشاره به  فضائل خانم ام البنین(س) عنوان کرد: حضرت ام البنین(س) الگوی صبر و ایثار برای مادران و همسران شهدا است که زینب گونه بعد از شهادت فرزندان و همسرانشان عمل کرده اند.

وی با بیان تکریم روز مادران و همسران شهدا  تصریح کرد: در واقع باید اعلام کرد که آنها را نمادهای ایثارگری هستند که همیشه باید مورد تکریم و تجلیل قرار بگیرند.

امام جمعه سرایان  ادامه داد: این افراد به عنوان اسوه های صبر و ایثار برای حفظ و حفاظت از ارزش های اسلامی فرزندان و همسران خود را در راه خدا از دست داده اند.

سخنان رهبری درباره تکریم مادران و همسران شهدا

«بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه» را لازم می‌داند، مادران شهدا بصیرترین افرادند و بالاترین مصداق آنانند، مادرانی که فرزندانشان را به‌دست خویش راهی جبهه‌ها نمودند و پس از شهادتشان نیز گفتند "امانت را به صاحبش بازگرداندیم! فدای سر شهید کربلا! و ...".

مادران شهدا این شیرزنان ایران اسلامی با الهام از رفتار شایسته حضرت زهرا (سلام الله علیها) و ام‌البنین در مسأله دفاع از حریم ولایت و امامت در دوران جنگ تحمیلی با لبیک به ولی فقیه زمان امام خمینی (رحمت الله علیه) ثابت کردند در پیشگاه بانوی دو عالم روسفید و سربلندند.

آرامش، صلح و زندگی و تمام واژه‌های زیبای امروز را مدیون دستان پاک و احساس ناب مادرانه مادران شهدا هستیم چراکه از دامان مادران شهید است که شهید به معراج می‌رود.

مادران شهدا شاهدانی بی‌‌ادعا و نزد پروردگارشان مأجورند، مادران شهدا با خدا معامله نمودند و قطعاً اجر شهید‌پروری کمتر از شهادت نیست.

این مادران و همسران از نسل جدید و بانوان کشور انتظار رعایت عفت و حجاب خود را دارند و انتظار دارند تا هنگام ظهور حضرت ولی عصر(عج)، انقلاب، که امانت ارزشمندی است، به‌نحو شایسته‌ای با اطاعت از ولایت و حرمت خون شهدا حفظ و نگهداری شود.

اگر ایثار و شهامت، شجاعت، صبر و استقامت این شیرزنان ایران‌زمین نبود، خدا می‌دانست چه بر سر نهال نوپای‌ انقلاب می‌آمد، این دلاورزنان بودند که فرزندان جوان و نوجوان خود را برای خط مقدم جبهه آماده می‌کردند و برای دفاع از ولایت، سینه سپر می‌کردند تا یک وجب از خاک مقدس این سرزمین در دست دشمن تا دندان مسلح نیفتد.

مادران شهدا حماسه سازان ملت اند

مادران و همسران شهدا در طول 8 سال دفاع مقدس حماسه های جاویدی ساختند که قلم  توانایی نوشتن آن نیست و تاریخ همیشه از آن یاد خواهد کرد.

آنان با صبر و استقامت خود دشواریها را تحمل کردند و هم اکنون نیز در تمام عرصه های مختلف کشور حضوری پررنگ دارند و دیگر بانوان کشور را پیوسته به این حضور تشویق می کنند.

همسران شهدا هم با تربیت یادگاران همسران خود آنها را برای انقلاب و دوران شکوفایی این سرزمین آماده می کنند چه بسا همسرانی که خود دارنده رتبه های علمی و سیاسی در کشور هستند و فرزندان آنها هم با الگو گرفتن از پدران شهید خود در شکوفایی کشور سهیم شده اند.

این مادران و همسران، از نسل جدید و بانوان کشور انتظار رعایت عفت و حجاب خود را دارند و انتظار دارند تا هنگام ظهور حضرت ولی عصر(عج)، انقلاب، که امانت ارزشمندی است به نحو شایسته ای حفظ و نگهداری شود.

با توجه به گذشت چند دهه از اين انقلاب و فراز و نشيبهاي آن، كشتي پر تلاطم انقلاب هنوز دستخوش هجوم اهريمناني است كه پيوسته از لحظه پيروزي و شكل گيري آن تاكنون دست از توطئه برنداشته و از طرق مختلف در پي ضربه زدن به ارزشهاي انقلاب هستند تا ديروز با توپ و تانك و سلاحهاي مدرن در مقابل ما صف كشيده بودند و اينك با حربه فرهنگي.

آري دشمن ديد كه با وجود شيرزنان ايران زمين و جوانان برومندش نمي تواند قد علم كند، با ارزشهاي ديني، ملي و فرهنگي ما مقابله مي كند اما زهي خيال باطل، جوانان و بانوان ما هميشه در خط مقدم ولايت و ارزشهاي خود هستند.

گزارش : مسعود نوفرستی
انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha