پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
افطاری

حوزه/ افطاری ساده این روزها به صورت پویشی مردمی درآمده است که هنر می تواند ابزاری برای ترویج بیشتر آن باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شعله های سماور استیل بزرگ را تا انتها بالا برده اند، بعضی ها نان را تکه می کنند و بعضی پنیر را، عده ای نشسته اند و سبزی ها را پاک می کنند و بعضی ها خرما را آماده می کنند ، موکت ها گوشه ای روی هم چیده شده و سفره ها گوشه ای دیگر، همه چیز آمده است برای برپاشدن یک ضیافت باشکوه، ضیافتی که شکوهش را از سادگی اش میگیرد و حالا منتظرند، منتظر بلند شدن الله اکبر موذن از مسجد محل.

«خود را از آتش حفظ کنید، حتی با جرعه ای آب، حتی با دانه ای خرما» این بخشی از کلام پیامبر خداست در خطبه شعبانیه، کلامی که رسول خدا در آن نوید می دهد که «ای مردم! هر کسی از شما روزه‌دار مؤمنی را افطار دهد، چنان است که گویا بنده‌ای را آزاد کرده، و خداوند از لغزش‌های گذشته‌اش می‌گذرد». و حالا شب های رمضان فرصتی برای این در امان ماندن از آتش است. اتفاقی که این روزها در سطح شهر میفتد و در مساجد و محله ها سفره های افطاری پهن می شود و در خیابان های شلوغ ایستگاه های صلواتی به پا می شود. اتفاقی که جرقه ای چند سال گذشته زده شد.

وقتی که رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز عید فطر بر اهمیت «افطاری ساده» تاکید کردند و بعدها رسانه ها پرشد از محتواهایی با مضمون افطاری ساده تا مردم باور کنند که پهن کردن سفره افطار و سیر کردن یک روزه دار نیاز به هزینه های هنگفت و بریز و بپاش های معمول بسیاری از خانواده ها ندارد.

 

تولیدات هنری با محتوای دینی

از همین جا بود که رسانه وارد میدان شد تا این نقش اساسی خود یعنی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را اجرای کند و کارهای متعددی از سوی فعالان رسانه ای برای ترویج افطاری ساده در طول سال های گذشته تولید شد، یکی از موسساتی که تولیداتی در راستای ترویج امر افطاری ساده داشته است، خانواده هنری تبلیغی عقیق است.

آن طور که مدیر این موسسه گفته است، دلیل گرایش به تولید کارهای هنری و رسانه ای اعم از فیلم کوتاه، تیزر و تولیدات گرافیکی مانند فوتوکلیپ با محتوای ترویج افطاری ساده این بوده که حرکت خودجوشی که از چند سال پیش شکل گرفته تقویت و ترویج شود.

به گفته مهدی شریفی از چند سال پیش یک حرکت نسبتا خودجوش مردمی با عنوان افطاری ساده شکل گرفت که موضوعش بیشتر افطاری دادن در محیط های عمومی بود ، به این طریق که روزه دارها وقت اذان در محیط های عمومی مانند مساجد و خیابان ها پذیرایی ساده ای میشوند و این حرکت با صحبت های رهبری چند سال گذشته شکل گرفت و بعد استمرار یافت و  تقویت شد.

ترویج افطاری ساده چهره شهر را زیباتر خواهد کرد، این را مدیرخانواده هنری تبلیغی عقیق گفته و معتقد است  ما در عقیق به عنوان مجموعه ای کار هنری از افطار ساده تولید میکند اعتقاد داریم وقتی افطاری ساده ترویج بشود چهره شهر در ایام ماه رمضان می تواند از سایر ایام متفاوت شود همان اتفاقی که در ماه محرم و نیمه شعبان هم می افتد و حتی کسی که اعتقادی به این جریان ها ندارد وقتی در سطح شهر قدم می زد یک چهره متفاوتی در شهر میبیند.

به گفته وی در مورد افطاری ساده هم همین اتفاق می افتد و با اینکه ممکن است برخی از افرادی که  مخاطب این افطاری ها قرار میگیرند اصلا روزه هم نباشند اما ایجاد این فضا و حس و حال متفاوت در سطح شهر خیلی ارزشمند است و ما در عقیق به این موضوع قائل هستیم و فکر میکنیم که اتفاق مهمی است که میتوانیم در ترویج آن نقش داشته باشیم.

 

 

روایتی از افطاری های ساده با زبانی مستند

شریفی اعتقاد دارد که فعالیت رسانه در این زمینه بسیار اهمیت دارد چرا که مخاطب مثل هر کار دیگری وقتی در فضای رسانه و هنر از یک سری اتفاقات تصویرسازی میکنیم یک تصویر ذهنی برای مخاطب ایجاد می شود، در مورد افطاری ساده هم شاید خیلی ها به مساجد رفت و آمد به مساجد نداشته باشند و یا به خاطر گستردگی کلان شهرها با این افطاری ها مواجه نشوند  و اینجاست که  رسانه کمک میکند و تولیدات این چنینی مخصوصا وقتی که حال و هوای مستند گونه پیدا میکند به مخاطب  اطلاع میدهد که در شهر خبری هست و دارد اتفاقاتی می افتد و سایر مردمی که در جریان این افطاری ها نبوده اند را هم با آن آشنا میکند.

با این همه اما شکل و نحوه ارائه نیز اهمیت بسیار زیادی، طوری که مخاطب حس جدا بودن با محتوایی که مشاهده می کند را نداشته باشد و برایش باورپذیر باشد، چیزی که اتفاقا موضوع کار خانواده هنری تبلیغی عقیق هم قرار گرفته و به گفته شریفی شیوه ارائه مستند و باورپذیر برایشان بسیار اهمیت داشته و در دو پروژه تلویزیونی که برای افطاری ساده به سفارش کمیته امدادامام خمینی(ره) تولید کرده اند شیوه روایت مستندگونه رعایت شده است.

 

مدیرخانواده هنری تبلیغی عقیق به تولیداتی که با این موضوع تولید کرده اند اشاره ای کرد و گفت: یک فوتو کلیپ با عکاسی از افطاری های ساده ای که برگزار شده بود، تهیه شد، کنار هم قرار گرفتن این عکس ها فضای مستند را به همراه داشت و به مخاطب القا می کرد که فضای افطاری ساده از مخاطب دور نیست.

شریفی افزود: یک تیزر تلویزیونی هم با موضوع افطاری ساده تولید شده است که در آن  ما به مثابه یک خانواده ای که افطاری میدهند وارد شده ایم در یک فضای نسبتا شبیه به دوربین مخفی که در صندوق عقب یک ماشین قرار گرفته و همه اتفاقاتی که در واقعیت می افتد ثبت میشود که همان اصل باورپذیری و مستند بودن کار حفظ شود.

 

«صندوق عقب» و روایت یک افطاری ساده

کارگردان تیزرتلویزیونی «صندوق عقب» که شریفی به آن اشاره کرد نیز در رابطه با تولید این کار میگوید: برگزاری های افطاری های ساده در روایات متعددی از سوی بزرگان دین مورد تاکید قرار گرفته است و بعد از تاکید مقام معظم رهبری در سال های گذشته این موضوع در بین مردم بیشتر رواج پیدا کرده است.

اسماعیل عظیمی از شرایط فنی تولید کار هم گفت و افزود: داستان خانواده ای چهارنفره را به تصویر میکشد که پدر و مادر به همراه دو فرزند خود افطار بسیار ساده ای شامل لقمه های نان و پنیر و ظرف شربتی را اماده کرده اند و در یکی از خیابان های قم بین عابران روزه دار توزیع میکنند و تمام این اتفاقات از دریچه دوربینی که در صندوق عقب ماشین این خانواده قرار دارد ثبت می شود.

به گفته وی این کار بر اساس طرحی از حسین سلیمانی است و در تولید آن بیشتر سعی شده است به فرم کار توجه شود و حس خانوادگی و صمیمت به مخاطب القا شود که درعین سادگی میشود برای مردمی که در زمان افطار دیر به خانه می رسند یا به هر طریقی از سفره های افطار محروم اند.

عظیمی از دیگر عوامل تولید این کار هم نام برد و گفت: دراین کار تلویزیونی مجید رنگی و  فاطمه پاک بین و با همراهی دو بازیگر خردسال به ایفای نقش میپردازند، سید عمار موسوی دستیارکارگردان، سید محمود حسینی تصویربردار، رسول شفیعی صدابردار  و علی آهنگری مدیر تولید این کار است.

پخش این گونه تولیدات از رسانه ملی و ترویج یک امر دینی که این روزها به شکل و شمایل یک پویش عمومی هم درآمده است اتفاق مبارکی است که حاصل تلاش همین هنرمندان است، تولیداتی که ثوابی را در ترویج خواهند کرد و امام صادق(ع) در مورد آن فرموده است: «هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha