جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جاسوس موشکی آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تب تندروی کاخ سفید بازهم بالا گرفت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه شب در نشست خبری مشترک با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر که در کاخ سفید به سر می‌برد، درباره افزایش سطح غنی سازی اورانیوم ازسوی ایران مورد پرسش قرار گرفت.ترامپ که حرف جدیدی در این باره نداشت به تکرار موضع پیشین خود بسنده کرد و مدعی شد: خواهیم دید درباره ایران چه اتفاقی خواهد افتاد. ایران در حال حاضر اقدامات بد بسیاری انجام می‌دهد و بهتر است خیلی مراقب باشد.رئیس جمهوری آمریکا نیز با تقبیح توافق هسته ای ایران که مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است، مدعی شد ایران هرگز نباید سلاح اتمی داشته باشد.وی گفت: ایران بهتر است مراقب باشد. شما به یک دلیل غنی سازی می کنید و من آن دلیل را نمی گویم اما دلیل خوبی نیست. بهتر است مراقب باشند.

 

FBI از شیکاگو برای تهران پیام مخابره کرد

سیامک افروزی پزشک تیم ملی والیبال ایران پس از اقدامات مغرضانه مأموران FBI در فرودگاه شیکاگو با ملی‌پوشان ایران، در گفت وگو با شیکاگو CBC اظهار کرد: ما به سیاست اهمیت نمی‌دهیم و هیچ ورزشکاری به سیاست اهمیت نمی‌دهد. بعضی از همکاران ما و یکی دو تن از بازیکنان تیم پروسه بسیار طولانی را در فرودگاه شیکاگو داشتند.او عنوان کرد: گارد فرودگاهی حتی گوشی تلفن و چمدان چند نفر از اعضای تیم را گرفته و به دقت بررسی کردند. این پروسه دو ساعت به طول انجامید.افروزی گفت: این اولین بار نیست که چنین رفتاری با ما می‌شود، سال گذشته هم ما با لهستان همزمان وارد آمریکا شدیم و آن‌ها خیلی زود فرودگاه را ترک کردند، اما پروسه بررسی ما چند ساعت طول کشید. ما اینجا آمده‌ایم که ورزش کنیم و به سیاست کاری نداریم.

 

جاسوس موشکی آمریکا به خلیج فارس آمد

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که جاسوس پرنده آمریکایی باز هم به منطقه خلیج فارس برگشته است.بر اساس اخبار رسیده پرنده آمریکایی از سری RC-135S Cobra Ball  با شماره رجیستری 2662-61 در جریان پرواز بر روی منطقه خلیج فارس رصد شده است. این هواپیما ظاهرا روز گذشته از پایگاه هوایی Kadena  در ژاپن به سمت منطقه خلیج فارس پرواز کرده و پایگاه استقرار آن نیز در قطر خواهد بود.این هواپیمای شناسایی عضوی از خانواده کوچک هواپیماهای سری RC-135 است که توسط شرکت بوئینگ آمریکا و بر پایه هواپیمای C-135 Stratolifter طراحی و ساخته شده است. به طور کلی 14 مدل از هواپیمای سری RC-135 تاکنون ساخته شده است و کل ناوگان این 14 مدل شامل 32 فروند هواپیما هستند. مدلی که تنها 3 فروند از آن ساخته شده است و به صورت اختصاصی برای رصد موشک های بالستیک از فاصله دور طراحی شده است.

 

اسلیت حق را به ايران داد

تحليل نشريه اسلیت آمريکا نوشت: در اختلاف میان آمریکا و ایران بر سر برجام ، ایران در موضع صحیح و آمریکا در موضع اشتباه قرار دارد.یک نشریه آمریکایی ضمن اذعان به این نکته که در خصوص اقدامات اخیر ایران در رابطه با کاهش تعهدات برجامی، حق با ایران است، نوشت: به لطف خروج آمریکا از برجام، دیگر این کشور نمیتواند از برنامه هستهای ایران انتقاد کند. پایگاه اینترنتی نشریه اسلیت در مقاله‌ای به قلم فِرِد کاپلان نوشت: از آنجایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، توافق هسته‌ای ایران (برجام) را نقض کرده است، دیگر آمریکا در موضعی قرار ندارد که بتواند از برنامه هسته‌ای ايران انتقاد کند. یکی از علامت‌های غم انگیز سیاست خارجیِ ورشکستهِ دولت ترامپ این است که در اختلاف میان آمریکا و ایران بر سر توافق هسته‌ای که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به دست آمد، ایران در موضع صحیح و آمریکا در موضع اشتباه قرار دارد و این مسئله نه تنها از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک صادق است، بلکه از لحاظ حقوقی نیز صحت دارد (که موضع ایران صحیح و موضع آمریکا غلط است).

 

ناجا سارقان را غافلکیر کرد

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی کشفیات مجموع سرقت ها در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، از تشدید مبارزه با سرقت خبر داد.سردار محسن حسن خانی گفت: کل سرقت‌های کشف شده در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در سراسر کشور بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است.وی، سرقت از منزل، طلافروشی، مغازه، بانک، اتومبیل، موتورسیکلت، اماکن، کیف قاپی، احشام و محموله را از سرقت‌های مهم برشمرد و افزود: کشفیات این گونه سرقت‌ها در خرداد ماه امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته، ۱۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به افزایش ۲۳ درصدی کشفیات سرقت در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز گفت: اجرای طرح‌های ضربتی مختلف، همکاری گسترده پلیس‌های تخصصی، افزایش میزان آگاهی مردم و جدی گرفته شدن هشدارهای پلیسی توسط آنان نقش مهمی در تحقق این موفقیت داشته است.این مقام ارشد انتظامی در ادامه مقابله با سرقت را یکی از اولویت‌های مهم ناجا برشمرد و گفت: از زمان راه اندازی قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت توانستیم کشف را افزایش و متعاقباً وقوع را نیز کنترل کنیم. کاهش فاصله بین زمان وقوع و کشف جرم و همچنین استرداد اموال به مال باختگان از اهداف اصلی ما در حوزه مبارزه با سرقت است.

 

مسکو گزارش نشست امنیتی سه جانبه را به شمخانی ارائه کرد

نماینده ویژه پوتین امروز در دیدار با شمخانی گزارش نشست مقامات عالی امنیتی روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ارائه کرد و گفت: مواضع صریح مسکو درباره حضور قانونی ایران در سوریه در این اجلاس اعلام شد.سفر لاورنتیف به ایران با دستور مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و برای ارائه گزارش از اجلاس سه جانبه مقامات عالی امنیتی روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی که در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد، انجام شده است.دریابان شمخانی در این دیدار با اشاره به روند مثبت و رو به گسترش همکاری‌ها بین ایران و روسیه به عنوان 2 کشور دوست و متحد راهبردی اظهار داشت: مواضع قاطع و منصفانه روسیه در موضوعاتی چون برجام، تجاوز پهپاد آمریکایی به آسمان ایران، حضور قانونی ایران در سوریه و راهزنی دریایی انگلیس با توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق قابل تقدیر است.وی با تبیین تلاش آمریکا برای افزایش تنش و ناامنی در منطقه با هدف فروش بیشتر سلاح خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران ضمن تداوم اقدامات سیاسی و دفاعی برای جلوگیری از شکل گیری بی ثباتی در منطقه از منافع و امنیت خود با قاطعیت دفاع خواهدکرد.الکساندر لاورنتیف در این دیدار با اشاره به اقدامات رسانه‌ای گسترده ای که برای تبدیل کردن اجلاس سه جانبه روسیه، آمریکا و اسرائیل به روندی بر علیه ایران انجام شد، تاکید کرد: مواضع روشن و صریح روسیه در خصوص حضور قانونی ایران در سوریه و مخالفت با سیاست ناکارآمد فشار حداکثری به جمهوری اسلامی به طرف‌های شرکت کننده در اجلاس اعلام شد.وی افزود: در این اجلاس به صراحت اعلام شدکه ایران به عنوان کشوری قدرتمند در منطقه ،دوست و شریک راهبردی روسیه بوده و بدون در نظر گرفتن نقش و منافع این کشور نمی‌شود به مدل امنیتی موثر و پایداری رسید.نماینده ویژه پوتین با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت تهران به صورت یکجانبه و بدون بهره مندی از حقوق قانونی خود در برجام بماند اما کشورهای دیگر به تعهداتشان عمل نکنند‌.

 

دروغ جدید ترامپ بازهم خبرساز شد

رئیس جمهور امریکا در یادداشتی با نقل قول کذب از رئیس جمهور کشورمان بار دیگر حاشیه ساز شد.دونالد ترامپ با تحریف سخنان رئیس جمهوری کشورمان درباره کاهش تدریجی تعهدات ایران در برجام و افزایش سطح غنی سازی اورانیوم مدعی شد که ایران به دنبال توافق هسته ای تازه با آمریکا است.ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: ایران هشدار جدیدی را صادر کرده است. (حسن) روحانی می‌گوید اگر توافق هسته‌ای تازه ای صورت نگیرد آنها به هر میزانی که بخواهند اورانیوم غنی می‌کنند.وی افزود: ایران باید مراقب تهدیدی (که می‌کند) باشد٬ چون ممکن است بازگردند و طوری شما را بگزند که در گذشته هیچکس مانند آن گزیده نشده است.او در حالی این تهدید را بیان کرد که حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با یادآوری اینکه اگر اقدام عملی از سوی اعضا باقی مانده در برجام انجام نشود، ایران از ۱۶ تیر اقدام‌های بعدی را برای کاهش تعهداتش در این توافق انجام خواهد داد.ایران اردیبهشت ما گذشته در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات خود در این توافق خبر داد.دوشنبه گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی که تعهدات ایران در قبال برنامه هسته‌ای را رصد می‌کند، در بیانیه‌ای عبور ایران از ذخایر اورانیوم غنی شده طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تأیید کرد.این سازمان که تاکنون در ۱۵ گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده است که آژانس تأیید کرده میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

 

نیروهای مسلح دست به ماشه شدند

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلستان بدون پاسخ نخواهد ماند و در صورت مقتضی، در زمان و مکانی مناسب، پاسخ این اقدام ذلت‌بار مد نظر قرار خواهد گرفت.وی افزود: ایران اسلامی نشان داد که جنگ‌طلب نیست و قصد بدعهدی و تعرض به دیگران را ندارد و این دشمن است که بدعهدی می‌کند؛ اما از اردیبهشت امسال و در دوره‌ای تازه، مصمم شد که راهبرد جدیدی با عنوان «مقاومت فعال» را در پیش بگیرد؛ دوره‌ای که برابر تدابیر عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دوره‌ای است که ما نه از جنگ می‌هراسیم و نه از جنگ استقبال می‌کنیم. در این دوره، مذاکره به معنای تسلیم است؛ لذا به آن «نه قاطع» می‌گوئیم. وی افزود: به فضل الهی و با مجاهدت‌های نیرو‌های مسلح، امروز به سطح مطلوبی از بازدارندگی دفاعی دست یافته‌ایم و اینکه یک پهپاد جاسوسی پیشرفته بلافاصله پس از تجاوز به حریم کشورمان ساقط می‌شود، هرچند لطف الهی است؛ اما این نکته بسیار مهم است که این پهپاد متجاوز با سلاح ساخت متخصصان جوان ایرانی، با کاربری و اجرای همین جوانان در برابر بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان و در یک شب تاریک، با غافلگیریِ تمام منهدم شد و توجه به این مهم، منجر به تغییر محاسبات تمامی دشمنان می‌شود. وی با بیان اینکه وجوه برجسته ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروز با امتیازات دشمن قابل مقایسه نیست و ما دست برتر را داریم، گفت: دشمن در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده و آن‌قدر تحقیر شده است که واقعاً نمی‌داند چگونه رفتار کند.

 

پس‌لرزه‌های ادعای ابوترابی مجلس را لرزاند

ابوالفضل ابوترابی که به تازگی به دلیل اظهارات عجیبش مشهور شده است در گفتگو با یک خبرگزاری مدعی شد که «در استیضاح وزرا لیستی در مجلس داریم که آپارتمان‌هایی برای عدم استیضاح آن وزیر به نمایندگان داده شده یعنی به نمایندگانی آپارتمان داده شده که استیضاح از وزیر را منتفی کردند که این لیست به شورای نگهبان هم داده شده است؛ پس می‌بینیم که فساد این چنینی هم وجود دارد».ادعایی که با واکنش دو عضو شورای نگهبان و عضو کمیسیون قضایی مجلس مواجه شد.دو نماینده اصلاح‌طلب مجلس به ادعاهای ابوترابی واکنش نشان دادند و خواستار این شدند که نام نمایندگانی که از وزرا آپارتمان گرفته‌اند منتشر شود.مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در توئیتر نوشت: امیدوارم هیات رئیسه مجلس،ادعای واگذاری آپارتمان به برخی نمایندگان در قبال انصراف از استیضاح را بررسی و اسامی نمایندگان و وزرا را اعلام کند. شفافیت و برخورد جدی، اعتماد عمومی به ارکان حکومت را افزایش میدهد و اگر این موضوع ربطی به مجلس دهم ندارد حداقل باشایعه سازان برخورد شود.پراونه سلحشوری دیگر نماینده اصلاح‌طلب تهران نیز به سخنان ابوترابی واکنش نشان داد و در حساب توئیتری خود نوشت: از همکار گرامی جناب آقای ابوترابی خواهشمندم اسامی نمایندگان دوره نهم و دهم مجلس که برای انصراف از استیضاح وزرا، آپارتمان دریافت نموده‌اند را اعلام و در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

 

سرطان جدید فضای مجازی ایران را گرفتار کرد

از جمله این اتفاقات که اخیرا در فضای مجازی در کشورمان باب شده و رو به گسترش است، باب شدن خواستگاری صوری است. دایر شدن بساط کسب و کاری عجیب که می‌توان آن را نوعی متفاوت از نمایش نامید.در این نمایش، برخی پسران که ظاهر موقری دارند و به اصطلاح خوش تیپ هم هستند، برای حضور در مراسم خواستگاریِ متقاضیان اعلام آمادگی می‌کنند. خواستگاری غیرواقعی که این پسران برای انجامش از متقاضیان وجه دریافت می‌کنند و تاکید دارند که آماده حضور در همه شهر‌ها هم هستند.در آگهی‌های این افراد تاکید شده که آماده خواستگاری از دختران متقاضی هستند و برای این کار سناریوی آماده و مشخصی دارند؛ اینکه خواستگاری می‌کنند و دختران ردشان می‌کنند و به این وسیله اعتبارشان در خانواده و سر و همسایه بالا می‌رود!کافی است چرخی در فضای مجازی و به ویژه اینستاگرام بزنید تا دریابید برخی چهره‌های مشهور دنیای مجازی در کشورمان برای تبریک تولد افراد چه مبالغی دریافت می‌کنند و چقدر کسب و کارشان پر رونق است تا متوجه شوید خواستگاری صوری آن چنان که باید، دور از ذهن و عجیب نیست.پدیده‌ای که هرچند جدید و عجیب است، نمی توان با اطمینان ردش کرد و مدعی شد واقعی نیست و هرچند مهم‌تر از واقعی بودن یا نبودن آن، بی توجهی به آن است. بی توجهی به رویدادی که معلول است، نه علت؛ معلول شرایطی نابسامان که ازدواج را دشوار و دور از دسترس کرده است.رویدادی عجیب که می‌شود ریشه اش را در جدا شدن دنیای جوانان و خانواده هایشان یا در اوج گیری چشم و هم چشمی‌ها یا افزایش فشار بیکاری بر جوانان یا چندین و چند عامل دیگر یافت، اما ظاهرا ترجیح می‌دهیم اوج بگیرد و مشکلات ریز و درشتی بیافریند تا بعد تجزیه و تحلیلش کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهیم. درست مثل سرطان که اگر به موقع شناسایی شود احتمال درمانش بسیار است اما بسیاری مان علایم اولیه اش را ندید می گیریم تا عود کند و احتمال درمانش بسیار کم شود و بعد برای مقابله با آن تلاش می کنیم!

 

برق برای ارز‌های دیجیتال تعرفه برید

رییس سندیکای صنعت برق با اشاره به تعیین قیمت ارز دیجیتال و استخراج بیت کوین گفت: قرار بود نرخ ارز‌های دیجیتال بر اساس تعرفه برق صادراتی باشد، اما از آنجا که تعرفه برق صادراتی ثابت نیست، قیمت برق استخراج ۷ (حدود ۹۰۰ تومان) سنت اعلام شده، اما هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است.در نشست خبری با تاکید بر اینکه سندیکای صنعت برق با استخراج ارز‌های دیجیتال مخالف نیست، گفت: از نظر سندیکا استخراج ارز دیجیتال راهی برای دور زدن تحریم است، اما باید سازوکار منطقی برای آن ایجاد شود.وی ادامه داد: ما در برابر هر موضوع نو ابتدا مقاومت می‌کنیم، اما در نهایت به فکر پیدا کردن راه‌حل می‌افتیم.رئیس سندیکای صنعت برق در مورد تعرفه استخراج ارز‌های دیجیتال گفت: ابتدا قرار بود تعرفه برق صادراتی برای آن در نظر گرفته شود، اما از آنجایی که تعرفه صادرات ثابت نیست اعداد دیگری مطرح شد و فعلاً عدد ۷ سنت اعلام شده، اما به‌صورت رسمی ابلاغ نشده است.به عقیده کارشناسان، با تعرفه برق صادراتی و نرخ برق بالای ۲۰۰ تومان، استخراج بیت کوین در ایران سودآوری خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد. البته باید دید که این تصمیم به صورت رسمی توسط دولت اعلام می‌شود یا خیر.

 

شیب کاهشی ارز و دلار تند شد

بازار ارز کشور چند ماهی است به ثباتی نسبی رسیده است این خبر می‌تواند برای مردم خوشایند باشد.چند ماهی است بازار ارز کشور از نوسانات کمی برخوردار است و کم و زیاد شدن آن مثل سابق نمی باشد و این امر موجب آرام شدن بخشی از بازار شده است. کاهش پلکانی قیمت دلار ، سه‌شنبه ۱۸ تیر ۹۸ در صرافی‌های بانکی ادامه یافت و قیمت خرید هر دلار (اسکناس) به ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان و نرخ فروش آن به ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.طی روزهای گذشته روند کاهشی نرخ دلار به دلیل تدابیر بانک مرکزی در برخی کشورها، رو به کاهش گذاشته و امروز نیز این کاهش هم در صرافی‌های بانکی و هم در بازار آزاد مشهود است.در عین حال نرخ هر یورو (اسکناس) برای خرید ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان و برای فروش ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان است.

 

نتانیاهو ایران را اف 35 تهدید کرد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی مدعی شد که جنگنده های اسرائیلی می توانند به هر نقطه در خاورمیانه برسند که ارتش این رژیم در برابر گروه های مقاومت فلسطین در نوار غزه تحت محاصره رژیم کاملا به بن بست خورده و جرات دست زدن به ماجراجویی نظامی جدید علیه غزه را ندارد.نتانیاهو در جریان بازدید از یک پایگاه نظامی هوایی رژیم صهیونیستی به همراه آویخای کوخاوی رئیس ستاد مشترک و عمیکام نورکین فرمانده نیروی هوایی رژیم مدعی شد ایران باید به یاد آورد که هواپیماهای اسرائیلی می توانند به هر مکانی در خاورمیانه از جمله ایران و قطعا به سوریه برسند.انتقاد شدید یک مقام سابق صهیونیست از نتانیاهو : حماس هرگز نظامیان ما را از غزه بازنخواهد گرداند مگر اینکه اسیرانش را آزاد کند.

 

اشتباه بازنشر توقیف نفتکش ایران خبرساز شد

برخی رسانه‌های داخلی روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه به اشتباه خبر توقیف نفتکش اوکراینی حامل نفت ایران در کانال سوئز توسط نیروهای مصری را به‌عنوان خبری جدید منتشر کرده‌اند، در حالی که توقیف این نفتکش ۱۰ روز قبل اتفاق افتاده است.گزارشی که رسانه‌ها به آن استناد کرده‌اند از سوی پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» به نقل از شبکه خبری «العربی الجدید» منتشر شده است. این در حالی است که در همان پاراگراف اول گزارش به این نکته اشاره شده که نفتکش اوکراینی حامل نفت ایران «۱۰ روز قبل» در هنگام عبور از کانال سوئز به دستور مقامات مصری توقیف شده است.با این حال برخی رسانه‌های داخلی و همچنین کانال‌های اجتماعی برخی رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های معاند، خبر توقیف نفتکش ایرانی را مانند یک خبر جدید پوشش داده‌اند و این خبر در عین حال به طرز سریع در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است.حساسیت مخاطبان به اخبار توقیف نفتکش‌ها به این دلیل بالا است که هفته گذشته یک فروند نفتکش حامل نفت ایران در هنگام عبور از آب‌های جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس توقیف شد. توقیف این نفتکش که از سوی وزارت امور خارجه ایران مصداق «راهزنی دریایی» خوانده شد، سر و صدای زیادی را در رسانه‌ها ایجاد کرد و برخی رسانه‌ها مدعی شدند که این نفتکش حامل سلاح بوده است.با این حال در بازرسی‌های دقیق و آزمایشگاهی مشخص شد که این نفتکش چیزی جز نفت خام حمل نمی‌کرده است تا دروغ بودن ادعاهایی که با هدف تحت فشار قرار دادن ایران مطرح شده بودند، بر همه آشکار شود.

 

امام خامنه‌ای درگذشت آیت‌الله حسینی شاهرودی را تسلیت گفتند

رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت فقیه ربانی آیت‌الله آقای حاج سیدمحمد شاهرودی را که از فقهای برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه نجف و در سالهای پس از انقلاب ساکن قم بودند، به حوزه‌های قم و نجف و به عموم ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم و به‌خصوص به آقازادگان و بازماندگان ایشان و وابستگان به بیت شریفِ والد ایشان مرحوم آیت‌الله العظمی شاهرودی از مراجع دوره‌ی قبل در نجف، تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم.

 

سوداگران، دریای پرتلاطم مسکن را وخیم‌‌تر کردند

مسکن در اقتصاد ایران نقش ویژه‌ای دارد و از دیرباز یکی از مشکلات اقتصادی-اجتماعی کشور بوده است. رونق در این بخش به دلیل ارتباط با بیش از ۲۶۰ صنعت می‌تواند عامل رشد تولید و ایجاد رونق باشد؛ اما این کالای مصرفی در ایران به دلیل برخی سیاست‌های اشتباه تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است. تولید و عرضه مسکن نمی‌تواند جواب گوی تقاضا باشد به همین دلیل سوداگری و دلالی در این بازار نقش زیادی دارد و سوداگران توانسته‌اند سودهای زیادی به جیب بزنند. دولت‌ها نتوانستند مشکل مسکن بخصوص در بخش تولید و عرضه آن را  حل کنند.مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش در گزارشی با تاکید بر اینکه همچنان سوداگران مسکن همچنان می‌تازند، اعلام کرد: فعالیت‌های بدون محدودیت سوداگران مسکن، وضعیت پرتلاطم اقتصاد مسکن را وخیم‌تر كرده است. افزایش قیمت خرید و اجاره مسکن در شهرهای  بزرگ به خصوص تهران باعث رواج حاشیه نشینی شده است كه می‌تواند بحران‌های اجتماعی را دنبال داشته باشد.این مرکز افزایش تعداد معاملات با هدف خرید و فروش و نه مصرف نهایی نشان دهنده تشدید سوداگری‌ها و دلالی‌ها در حوزه مسکن و تبدیل آن به محل كسب سود سرشار بدون كنترل‌های مالیاتی برای فرصت‌طلبان عنوان کرد و خواستار كنترل بازار مسکن از طریق وضع مالیات بر عایدی مسکن و معاملات مکرر و واحدهای خالی از سکنه برای وضعیت کنونی آن شد.

ایالت نبراسکای آمریکا مستقر است، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

گلستان دایناسورهای تریاس را کشف کرد

دو برادر زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزادشهر حین انجام پژوهش ها و تحقیقات خود در جنوب شهر نوده خاندوز با ردپاهایی از دایناسورها مواجه شدند که گفته می شود آثار فسیل دایناسورهای گلستان ۵۰ میلیون سال قدیمی تر از سایر فسیل های کشف شده در کشور است.یکی از این دو برادر زمین شناس در خصوص کشف فسیل دایناسورها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برآورد اولیه حکایت از آن دارد که ردپاها مربوط به ۲۴۰ میلیون سال قبل و دایناسورهای تریاس از نوع کوچک جسته است.مهدی عمرانی با اشاره به اینکه تشخیص جنسیت و گونه های آنها به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز دارد، افزود: با توجه به اینکه آثار در سنگ های پایینی و میانی کشف شده اند تخمین می زنیم مربوط به ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلیون سال قبل باشد.این عضو هیئت علمی دانشگاه آزادشهر ادامه داد: کشف این فسیل می تواند کمک کند اطلاعات بیشتری در خصوص تغییرات و تحولات کره زمین کسب کنیم.وی با یادآوری اینکه پیش از این فسیل هایی در کرمان و مازندران کشف شده است، اضافه کرد: اگر شروع دوره را مدنظر قرار دهیم آثار کشف شده در گلستان حداقل ۵۰ سال قدیمی تر از آثار کشف شده قبلی در کشور است.عمرانی با اشاره به اینکه کشف این آثار و معرفی سایر پدیده های زمین شناسی می تواند زمینه جذب گردشگر در منطقه را فراهم کند و رونق اقتصادی به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: شهرستان های رامیان و آزادشهر ظرفیت تاسیس موزه تاریخ طبیعی را برای جذب گردشگر دارا هستند.

 

تورم روی شیب کاهشی افتاد

وزیر اقتصاد از کاهش ۰.۸ درصدی نرخ تورم ماهانه خبر داد و اعلام کرد: اخذ مالیات از خریداران سکه آغاز شده و اخذ این مالیات کاملاً قانونی است، چراکه براساس قانون مالیات بر عملکرد گرفته می‌شود و قانون مالیات بر عملکرد کاملاً متعلق به عملکرد افراد در گذشته است.او تاکید کرد: ما برای مقابله با دشمنان نیاز به مردم اعتماد داریم، آن هم نه به صورت توده‌ای و گروهی بلکه به صورت جمعی و بهترین قالب تشکل‌های مردمی است که از طریق آنها می‌توانیم از شرایط خطیر عبور کنیم.وزیر اقتصاد به هدف گذاری سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد ملی اشاره و خاطر نشان کرد: امروز سهم تعاون در اقتصاد ملی شش تا هفت درصد است و تا تحقق سهم ۲۵ درصدی فاصله زیادی داریم؛ لذا برای اینکه این هدف محقق شود باید از فرصت‌های موجود در اقتصاد تعاونی به بهترین شکل استفاده کنیم.دژپسند همچنین در حاشیه این مراسم از آغاز وصول مالیات از سکه‌های پیش‌فروش خبر داد و گفت: وصول مالیات از سکه‌های پیش فروش آغاز شده و زمان پایان آن به همکاری مؤدیان مالیاتی بستگی دارد.

 

تنبیه بانک‌ها جواب داد

ترازنامه بانک‌ها نشان از کاهش اضافه برداشت آنها از بانک مرکزی دارد، این در حالی است که از نیمه دوم سال گذشته ملزم به تسویه‌حساب مانده اضافه برداشت از حساب جاری بانک مرکزی بودند و در صورت عدم انجام با برخورد انضباطی مواجه می‌شدند.اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، افزایش پایه پولی و اثرگذاری آن بر تورم را به دنبال دارد و از جمله موارد بی انضباطی مالی بانک‌ها به شمار می‌رود. این در شرایطی است که طی سال‌های گذشته اغلب میزان اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و در مجموع بدهی آنها به این بانک رو به افزایش است.وضعیت ترازنامه بانک‌ها در پایان سال ۱۳۹۷ از این حکایت دارد که بدهی آنها به بانک مرکزی از حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۳ به ۱۳۷ هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته رسیده است. در این سال‌ها فقط در سال ۱۳۹۴ بود که در یک دوره کاهش حدود ۲.۵ درصدی وجود داشت و غیر از آن همواره روند افزایشی بوده است.از سال گذشته همتی - رئیس کل بانک مرکزی - موضوع اضافه برداشت بانک‌ها در مسیر اصلاح نظام بانکی را مورد تاکید قرار داد و حتی در ابتدای نیمه دوم سال، طی بخشنامه‌ای سیستم بانکی را ملزم به تسویه مانده اضافه برداشت از بانک مرکزی کرد و هشدار داد که عدم انجام اقدام جدی در راستای کاهش و نهایتاً تسویه مانده اضافه برداشت از حساب جاری نزد بانک مرکزی به دلیل در تضاد بودن آن با سیاست‌های پولی می‌تواند منجر به برخورد انضباطی با بانک‌های متخلف شود.همچنین تاکید شد که بانک‌ها و موسساتی که دارای اضافه برداشت هستند باید قبل از مصرف منابع تجهیز شده از بانک مرکزی، نسبت به مانده آن اقدام کنند، در غیر این صورت مصرف منابع وجاهت نخواهد داشت.عملکرد ترازنامه بانک‌ها در پایان سال گذشته و بعد از جدی‌تر شدن برخورد در مورد اضافه برداشت از بانک مرکزی، گرچه همچنان نشان دهنده روند رو به رشد بدهی آنهاست، اما مؤید آن است که از سرعت افزایش بدهی کاسته شده است؛ به گونه‌ای که از حدود ۱۳۲ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۶ با رشد حدود ۴.۷ درصدی به ۱۳۷ هزار میلیارد تومان در انتهای سال گذشته رسیده و ۵,۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است. این در حالی است که در یک دوره قبل میزان رشد قابل توجه بوده و در فاصله سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ حدود ۳۲.۴ درصد افزایش داشت.اما در ابتدای سال جاری عملیات بازار باز نیز به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای غیرمستقیم اجرای سیاست پولی در دستور کار قرار گرفت که ساماندهی اضافه برداشت بانک‌ها از جمله نتایج آن به شمار می‌رود.در مجموع در فاصله دو سال گذشته حدود ۲۸ درصد از رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی کاسته شده است و انتظار می‌رود با توجه به الزام بانک‌ها به کنترل مانده اضافه برداشت و همچنین کارکرد بازار باز، وضعیت بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که در سال‌های اخیر دچار بهم ریختگی و بی انضباطی بود بهبود پیدا کند.

 

پیرانشهر شاهد ترور نیروهای سپاه شد

روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه از شهادت سه تن از رزمندگان غیور این قرارگاه در حادثه تروریستی پیرانشهر خبر داد. روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:خودروی حامل رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) که در حال انجام مأموریت بود، در محل ورودی شهرستان پیرانشهر مورد حمله تروریست‌های کوردل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت.در این حادثه تروریستی سه تن از رزمندگان غیور قرارگاه حمزه به نام‌های حاصل احمدی، ستار پیروتی و امید ملازاده به شهادت رسیدند و یک نفر دیگر نیز مجروح شد.اقدامات اطلاعاتی و عملیات تعقیب تروریست‌های متواری ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha