جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حوزه علمیه خواهران

حوزه/ استاد حوزه علمیه مشهد گفت: مهارت مذاکره، مهارت حل مسئله، صمیمیت زوجین و مدیریت احساسات از جمله مهارت‌های مورد نیاز برای رفع مشکلات خانوادگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، خانم بی‌بی نرگس ذاکری جو، امروز در سلسله نشست‌های زن و خانواده که با حضور طلاب خواهر حوزه علمیه استان و خانواده‌های آن‌ها برگزار شد، با اشاره به مضرات فاش کردن اسرار و مشکلات زندگی مشترک برای دوستان و آشنایان، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکمْ کنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَکمْ فَتَابَ عَلَیکمْ وَعَفَا عَنکمْ» و خطاب به زوجین تأکید می‌کند آن‌ها پوشش شمایند و شما پوشش آن‌هایید، خدا می‌دانست که شما به خویشتن خیانت می‌ورزید، پس توبه شما را بپذیرفت و شما را عفو کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد در ادامه اختلالات و مشکلات شخصیتی زوج‌ها مانند اعتماد به نفس پایین، عدم توانایی در تصمیم‌گیری، ازدواج در سنین پایین یا وابستگی اقتصادی و عاطفی زوج‌ها به والدین را ازجمله دلایل دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین ذکر کرد.

وی با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین، افزود: زن و شوهر برای جلوگیری از دخالت‌ها باید خود را مجهز به بعضی از مهارت‌ها کنند.

خانم ذاکری جو، مهارت رفتار جرئت مندانه، مهارت مذاکره، مهارت حل مسئله، مهارت مدیریت هیجان، صبر و احترام، تصدیق نظر مقابل به جای از میدان به در کردن او، صمیمیت زوجین و مدیریت احساسات را ازجمله مهارت‌های مورد نیاز برای جلوگیری زوجین از دخالت خانواده‌ها دانست.

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به اینکه صمیمیت زوجین مانعی برای دخالت خانواده‌ها است، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر زن و شوهر باید احساسات خود را به‌درستی بشناسند و بر اساس عقل آن را مدیریت کنند.

 ذاکری جو افزود: گاهی افراد نمی‌توانند عصبانیت خود را به‌خوبی شناسایی کرده و درن تیجه واکنش درستی نسبت به آن ندارند، مثلاً نمونه‌هایی را داریم که گاهی با آمدن مادر شوهر به خانواده‌ها، زن خانواده با فرزندش دچار مشکل شده حتی فرزند خود را تنبیه بدنی می‌کند که در اینجا اگر علت‌یابی شود می‌بینیم عصبانیت خانم و تخلیه آن بر روی فرزند از جای دیگری نشئت گرفته است.

وی خطاب به زوجین، اظهار کرد: در این‌گونه مواقع روش آرام‌سازی خودتان را یافته و چند منابع حمایتی جایگزین برای خودتان بیابید.

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با تأکید بر اینکه نباید خاطرات ناخوشایند خود را مرور کنید، گفت: یاد حرف‌های گذشته مادر شوهر و ... نباشید، اما تا می‌توانید مشغولیت‌های متنوع ایجاد کنید و از حضور در جمع‌هایی که چنین تفکراتی را تقویت می‌کنند دوری کنید.

خانم ذاکری جو خطاب به بانوان، اظهار کرد: از خانواده همسر خود هیولا نسازید، در عوض فهرستی از ویژگی‌های مثبت خانواده همسر تهیه کنید تا یادتان باشد که آن‌ها نیز مانند شما در کنار نقاط ضعف خود ویژگی‌های مثبتی هم دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha