جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عکس آرشیوی/ جلسات فرهنگی و قرآنی بانوان

حوزه/ در دوران دبیرستان همراه مادرم در جلسات مذهبی شهر شرکت می‌کردم و روزی به پدرم که خداوند رحمتش کند از تکراری بودن و فاقد جذابیت بودن جلسات، شکایت کردم، پدر من را تشویق کرد که خودت سعی کن تغییرش بدهی، چراکه تو توان و فن بیان خوبی داری ...

 خبرگزاری «حوزه» - همدان/ مانایی و گسترش دین خدا در گرو «تبلیغ» است؛ اگر امروزه عطر خوش وحی در قالب مذهب و آموزه‌های اخلاقی در میان آدمیان پراکنده شده، بدان سبب است که پیامبران، اولیای الهی و سپس مبلغان بزرگ دینی، به خوبی از عهده امر تبیلغ دین برآمده‌اند و در این زمینه هرگز کوتاهی نداشتند.

درحقیقت در پرتو تبلیغ، راه سعادت و هدایت به روی انسان‌ها گشوده و مبانی اصلی فرهنگ اسلامی تبیین و درونی می‌شود.

به دلیل اهمیت تبلیغ و بیان بخشی از زحمات مبلغان حوزه‌های علمیه، خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، گفت‌وگویی با  یکی از مبلغان جوان حوزه علمیه خواهران انجام داده‌ که  در ادامه می آید:

لطفا خود را معرفی کنید و نحوه مبلغه شدن خود را توضیح دهید.

لیلا شیرمحمدی، اهل همدان و دانش‌آموخته سطح 3در رشته تفسیر و علوم قرآنی هستم که از سال 1384 در عرصه تبلیغ دینی فعالیت می‌کنم. درواقع مبلغ بودنم باعث طلبه شدن من شد!

 من برخلاف دوستان دیگر که اول طلبه می‌شوند و بعد مبلغ دینی، نخست مبلغه شدم و بعد طلبه؛ داستان از این قرار بود که من در دوران دبیرستان همراه مادرم در جلسات مذهبی شهر شرکت می‌کردم و روزی به پدرم که خداوند رحمتش کند از تکراری بودن و فاقد جذابیت بودن جلسات، شکایت کردم، پدر من را تشویق کرد که خودت سعی کن تغییرش بدهی، چراکه تو توان و فن بیان خوبی داری.

پدرم من را راهنمایی کرد که احادیث معصومین علیهم السلام را یاد بگیر و برای خانم‌ها در جلسه بیان کن. من هم از جلسه بعد از خانم مسئول خواهش کرد که اجازه بدهد چند دقیقه‌ای برای خانم‌ها حدیث بگویم. ایشان هم که جوانی و جسارت من برایش جالب بود، استقبال کرد و به من این فرصت را دادند.

آن روزها بیشتر جلسات در شهر به صورت تلاوت قرآن و روخوانی دعاها اداره می‌شد و به دلیل کمبود مبلغ هر از چندگاهی سخنران دعوت و مطلبی بیان می‌شد لذا سخنان من که البته سعی می‌کردم از احادیث باشد برای همه جالب بود و باعث تشویقم می‌شد.

از همان دوران بررسی احادیث و کتب حدیثی را شروع کردم به این صورت که موضعی اخلاقی را انتخاب نموده و درباره‌اش فکر می‌کردم و بعد از دسته‌بندی مطلب درباره هر بحث، حدیث یا احدایث را جمع‌آوری نموده و با اندکی شرح و چاشنی حکایت و شعر ارائه می‌کردم و همین امر باعث شد تا دوستانم من را تشویق کنند که به جای دانشگاه به حوزه بروم.

مهم‌ترین تصمیم زندگی شما چه بود و طلبگی چه درس‌هایی برایتان دارد؟

با تشویق و حمایت خانواده، مهمترین تصمیم زندگیم، طلبه شدن بود و تا امروز لحظه‌ای به این انتخاب تردید نکرده‌ام. آموخته‌ام که طلبگی بایدها و نبایدهایی دارد و باید عاشقش بود و نباید دریغ کرد.

در طلبگی باید بیدار و هوشیار ماند و نباید غافل شد، باید کوشید و نباید کم گذاشت؛ باید صبور بود و نباید رنجید، باید خواند و نباید خوابید؛ باید رفت و نباید ماند، باید دید و نباید چشم بست و هزار باید و نباید دگر...

باید توجه کرد که حق، همیشه دشمنانی داشته و دوستانی که دشمنانش با تمام قوا برای محو کردن آن می‌کوشند و دوستانش با همه وجود برای اثباتش جان فدا می‌کنند و باید دانست که مبلغ دینی در جبهه حق دنباله‌رو عمارها و سلمان‌ها است.

مبلغ دینی باید خود را تنها و تنها یک چیز ببیند: فدایی چراغ‌های حق یعنی معصوم علیهم السلام و شاگرد کوچکی در مکتب آنان و در این راه نباید فراموش کرد که مصائب و مشکلات فراوان است که بابد با آن دست و پنجه نرم کرد و برای حل و دفع آن کوشش نمود.

نقش زنان را در عرصه تبلیغ چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بانوان از صدر اسلام نقش خود را در حمایت و یاوری دین خدا اثبات کرده‎‌اند و از همان زمان که بانوی بانوان حضرت زهرا سلام الله علیها در راه دفاع از ولایت مولا جانش را فدا نمود و دختر غیورش برای روشن ماندن چراغ هدایت رنج‌های سنگین‌تر از کوه‌ها را بر دوش کشید و حضرت معصومه(ع) به دنبال امام و برادرش راهی سفر شد و بنای شکوهمند علم و فقلهت را در خاک قم پایه گذاشت، دیگر حجت برای زنان مؤمنه تمام شد.

همواره در دورانی که مبارزه حق و باطل بی‌امان است، زنان مسلمان نباید نقش خطیر و مسئولیت خود را نادیده بگیرند؛ بانوان مؤمن اگر هم طلبه نباشند باید در هر عرصه‌ای که هستند چه اجتماعی و چه خانواده، خود را مبلغ و پاسدار ارزش‌هایی بدانند که هزار و چندصد سال است که خون پاکان در را ه آن به زمین ریخته است و برای این مسئولیت خود را به سلاح علم و تقوی و روحیه حماسی و جهادی مجهز کنند.

به نظر شما در عرصه تبلیغ چه اولویت هایی وجود دارد؟

استفاده از ابزار نوین برای مقابله با هجمه عظیم دشمنان، یکی از اولویت‌های تبلیغ است و مبلغان باید خود را به یکی از سلاح‌های نوین برای جهاد در عرصه جنگ نرم مجهز کنند لذا آموختن و و تسلط بر علوم و فنون مورد نیاز از بایسته‌های اصلی تبیغ است که از سوی مبلغان و مسئولان باید مورد توجه قرار گیرد.

همت والا و هوشیاری کامل نیز از لوازم اصلی تبلیغ به ویژه در عرصه زنان و جوانان است، زیرا در طول تاریخ دشمن در این دو عرصه بیشترین برنامه‌ریزی و بهره‌برداری را داشته و با روش‌های موذیانه کوشیده است تا این دو قشر را در اختیار بگیرد و از این طیق اهداف خود را پیش ببرد.

به همین جهت مبلغان به ویژه بانوان مبلغ باید علاوه بر توانایی‌های علمی و عمومی، ویژگی‌های تبلیغی در این دو عرصه را شناخته و برای فعالیت مداوم و مؤثر در این عرصه خود را آماده کنند.

 کوته‌نگری و ساده‌نگری است که گمان کنیم تنها با ارائه چند سخنرانی و بیان مطلب از طریق روش‌های سنتی، وظیفه تبلیغی مان را انجام داده‌ایم، درحالی که دشمنان خدا با تمام قوا در ابعاد مختلف فکری و فرهنگی و با کمک وسایل نوین تبلیغی و رسانه‌ای درصدد هستند تا زمزمه‌های شیطانی را در عمق افراد جامعه نهادینه کنند.

سخن آخر

 سخن آخر اینکه مردم از مبلغ خیلی توقع دارند و آنها فکر فکر می‌کنند که مبلغ باید قدیسه باشد و همه چیز را بداند؛مشاوره باشد، وقتش هیچگاه تمام نشود، جسمش خسته نشود و اما من فکر می کنم مبلغ باید بکوشد فقط و فقط یک چیز باشد: بنده خدا...

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha