پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مصطفی اللداوی

حوزه/ مصطفی اللداوی به بررسی ضرورت‌های فعالیت رسانه ای جبهه مقاومت پرداخت و گفت: اعتبار، راستگویی، حرفه ای بودن و فعالیت در زبان‌های مختلف جهان از ضرورت فعالیت رسانه‌ای در جبهه مقاومت است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه مصطفی اللداوی از مجاهدان فلسطینی و مسئول روابط عمومی اتحادیه جهانی علمای مقاومت در گفتگو با خبرگزاری حوزه ضمن بیان سوابق و حضور خود در زندان‌های مختلف رژیم صهیونیستی به بررسی ضرورت‌های فعالیت رسانه ای جبهه مقاومت پرداخت و گفت: اعتبار، راستگویی، حرفه ای بودن و فعالیت در زبان‌های مختلف جهان از ضرورت فعالیت رسانه‌ای در جبهه مقاومت است.

متن گفت‌وگو بدین شرح است:

حوزه: لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

مصطفی اللداوی هستم  از غزه و بزرگ ترین اردوگاه پناهندگان فلسطینی در غزه به نام اردوگاه جبالیا که در کنار سه اردوگاه دیگر که در لبنان و دمشق و اردن قرار دارند بزرگ ترین اردوگاه پناهندگان فلسطینی به شمار می‌رود و من از این اردوگاه هستم. ۹ بار توسط صهیونیست ها زندانی شده‌ام تا جایی که اسرائیلی‌ها تصمیم گرفتند مرا به همراه سه نفر از برادرانم از فرماندهان حماس از سرزمین‌های اشغالی بیرون کنند و بدین ترتیب به منطقه زمریه لبنان تبعید شدیم و پس از آن من اولین نماینده حماس در دمشق شدم و فعالیت مقاومت اسلامی حماس را در دمشق آغاز کردم و پس از آن به لبنان رفتم و تا پایان سال ۱۹۹۹ نماینده حماس در لبنان بودم و پس از آن در مؤسسه بین‌المللی قدس مسئولیتی پیدا کردم که یک مؤسسه اسلامی و عربی بین‌المللی است که مسیحیان و مسلمانان شیعه و سنی در آن عضو هستند و مقر آن در بیروت است و اکنون نیز مسئول روابط عمومی اتحادیه جهانی علمای مقاومت هستم.

در کدام زندان اسرائیلی ها زندانی بوده اید؟

من ۹ بار بازداشت و زندانی شدم در زندان‌های غزه و شهر عسقلان در نزدیک غزه و زندان‌های دیگر زندانی بوده ام و شماره من در میان زندانیان فلسطینی نزد رژیم صهیونیستی ۷۰ است و این از اولین شماره‌های زندانیان فلسطینی است و از کسانی هستم که در اولین روز افتتاح زندان اسرائیلی که در کنار نیروگاه هسته ای دیمونا قرار دارد در آن زندانی شدم و در زندان‌های زیادی بوده‌ام که این نیز از روش‌های شکنجه آنها برای زندانیان بود تا آنها را از هم دور کنند.

چند بار توسط صهیونیست ها بازداشت و زندانی شده اید؟

از سال ۱۹۶۷ تا کنون بیش از یک میلیون فلسطینی توسط صهیونیست ها بازداشت شده اند و وارد زندان های اسرائیل شده‌اند به گونه ای که اکنون بازداشت شدن و زندانی شدن به بخشی از زندگی روزمره مردم فلسطین تبدیل شده است و به آن عادت کرده اند و ما آماده‌ایم که هر لحظه بازداشت یا کشته شویم و در نتیجه مردم از بازداشت شدن واهمه ای ندارند و به آن عادت کرده اند و همین مسئله برای اسرائیلی ها به یک بحران تبدیل شده است، زیرا دستگاه اطلاعات اسرائیل تلاش می کند و دوست دارد مردم فلسطین از زندانی شدن و بازداشت شدن بترسند و تلاش می کنند مردم را از سختی زندان و تشنگی و گرسنگی بترسانند، اما مردم فلسطین نمی‌ترسند و همچون کوه در برابر صهیونیست‌ها ایستاده اند و بازداشت شدن برای فلسطینی ها یکی از روش‌های جهاد و مبارزه است.

وی افزود: من اولین بار در آوریل سال ۱۹۸۲ میلادی در سن ۱۲ سالگی بازداشت شدم و در آن زمان در دوره راهنمایی بودم که یک استرالیالیی صهیونیست افراطی به نام گلدمن به سوی قبة الصخرة گلوله شلیک کرد و مردم در اعتراض به این اقدام دست به تظاهرات زدند و ما در جنبش اسلامی نوار غزه اطلاعیه میان مردم توزیع می‌کردیم تا بیدار شوند و در آن زمان به اتهام همکاری با جنبش همکاری فلسطین بازداشت شدم که یک جنبش اسلامی بود که ریشه هایش به جنبش حماس برمی‌گشت.

دومین بازداشت من توسط صهیونیست ها در همان سال ۱۹۸۲ در ماه ژوئن بود که بازداشت شدم و از تحصیل محروم شدم و در آن زمان در سال آخر دوره راهنمایی بودم و پس از آزاد شدن نیز مرا از تحصیل در مدارس دولتی محروم کردند.

سومین باری که بازداشت شدم در سال ۱۹۸۳ بود و پس از آن هم بارها بازداشت شدم.

اکنون ارزیابی شما از رسانه مقاومت چیست؟

ما اکنون در مرحله سخت و دشواری هستیم که جهانی ظالم و برخی نظام های گمراه در برابر ما هستند و علیه ما فعالیت می‌کنند و در نتیجه رسانه آنها نیز علیه ما و مقاومت فعالیت می کند و در نتیجه ما نیازمند رسانه‌ای هستیم که در برابر آنها فعالیت کند و پیام مقاومت را به جهان برساند.

من نمی‌خواهم بگویم از رسانه مقاومت راضی هستم، بلکه من خواهان فعالیت بیشتر در این زمینه هستم و البته ما رسانه خوبی در لبنان و فلسطین و ایران داریم، اما بازهم انتظار من این است که رسانه ای با قدرت و جرات و جسارت و صراحت بیشتر داشته باشیم به ویژه این که رسانه‌های مستقل وابسته به مقاومت نیز در تنگنا هستند و به عنوان مثال پخش شبکه ماهواره‌ای المنار تا کنون چندبار متوقف شده است و همین طور شبکه ماهواره ای الاقصی در نوار غزه تا کنون چندبار متوقف شده و همین طور شبکه المسیرة یمن.

ما اراده و قدرت رسانه ای داریم، اما ابزارهای رسانه در اختیار ما نیست. ماهواره و فیسبوک و توئیتر متعلق به ما نیست و شبکه های اجتماعی متعلق به ما نیست و من امیدوارم روزی رسانه‌ای مستقل و توانا داشته باشیم که بتواند در مجامع بین المللی و افکار عمومی ایفای نقش کند که در این زمینه بخشی از ضعف ما به کمبود و محرومیت از تکنولوژی باز می‌گردد و بخشی از آن مربوط به نبود اراده است و اینکه برخی از ما نمی‌خواهیم مؤسساتی ملی قابل رقابت با مؤسسات جهانی داشته باشیم. برخی کشورهای عربی. اسلامی فقط از نداشتن تکنولوژی رنج نمی‌برند، بلکه از نبود اراده نیز رنج می برند. کشورهای اسلامی اگر بخواهند و اراده داشته باشند می‌توانند همکاری کنند و از توانایی‌های همدیگر استفاده کنند، چون به عنوان مثال کشورهایی مانند مالزی و اندونزی و ترکیه تکنولوژی دارند.

آیا آماری از رسانه های جبهه مقاومت دارید؟

من نمی‌توانم آماری دقیق از آنها بیان کنم، زیرا تعداد آنها فراوان و غیر قابل شمارش است و به عنوان مثال در ایران رسانه های زیادی در جبهه مقاومت فعالیت دارند و اتحادیه شبکه های ماهواره ای و رادیویی اسلامی شکل گرفته که مؤسسه بزرگی است و مدیر آن شیخ کریمیان است و بیش از ۵۰ ایستگاه ماهواره ای دارد، اما دوست دارم در اینجا از فرصت استفاده کنم و از تعدد شبکه های ماهواره ای عربی و اسلامی انتقاد کنم، زیرا تعدد آنها یک تعدد تکراری است و تکمیل کننده نقش همدیگر نیستند و ای کاش نوعی هماهنگی میان این شبکه ها و رسانه ها بود تا به جای تکرار برنامه های همدیگر، تکمیل کننده هم باشند. ما نیازمند رسانه هایی هستیم که عیب ها را بپوشانند و همدیگر را کامل کنند و البته شبکه های قدرتمندی هم داریم مانند المنار و المیادین و الاقصی؛ اما در اینجا تاکید می کنم که ما نیازمند هماهنگی کامل میان شبکه های مقاومت هستیم که هزاران کارمند و هنرمند دارند و روزانه هزاران ساعت صرف برنامه های خود می‌کنند و ما باید با هماهنگی میان خود کاری کنیم که این شبکه‌ها همپوشانی داشته باشند.

فعالیت ها و اخبار خود را از چه راهی منتشر و پخش می‌کنید؟

اولا ما رسانه‌های خوبی مانند المنار و المیادین و الاقصی را داریم که رابطه خوبی نیز با آنها داریم که البته این شبکه ها با ما همکاری دارند و اتحادیه علمای مقاومت شبکه مستقلی ندارد. به جز این شبکه ها ما فعالیت گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی داریم که فعالیت خوبی دارند و می‌توانند از مرزها عبور کرده و مخاطبان زیادی نیز دارند، اما این قدرت ها کافی نیست و ما هنوز نیازمند توسعه و فعالیت هستیم، زیرا ما در مرحله ای دشوار به سر می‌بریم و در محاصره و تحریم ظالمانه هستیم و دشمنان می‌خواهند تمام درها را به روی ما ببندند.

اصول مهم انتشار اخبار مقاومت چیست؟

من بر این باورم که اسرائیل رسانه های ما را رصد می‌کند و از ما نیز خبر می گیرد و آن را طبق سلیقه خود در میان شهروندان خود منتشر می کند زیرا آنها به رسانه ما بیشتر از رسانه های خود ایمان دارند و این نشان می دهد که اعتبار امر مهمی برای یک رسانه است و ما نیازمند اعتبار عالی هستیم تا جایی که اسرائیلی ها نیز روی آن حساب کنند و البته اکنون اسرائیلی ها اعتراف کرده اند که سید حسن نصرالله را بیشتر از نتانیاهو باور دارند و المنار را بیشتر از رسانه های اسرائیلی قبول دارند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم کار رسانه ای، حرفه ای بودن در کار است. ما علاوه بر اعتبار و راستگویی نیاز داریم حرفه ای باشیم و کارکنانی حرفه ای داشته باشیم که اطلاعات و اخبار را به مخاطب برسانند و بتوانند با رسانه‌های بیگانه رقابت کنند و ما نیازمند برگزاری دوره های آموزشی هستیم تا نسلی از جوانان دختر و پسر رسانه ای و حرفه ای تربیت کنیم و  به زبان های مختلف جهان فعالیت کنیم. ما نباید به یک زبان بسنده کنیم و باید به تمام زبان های زنده دنیا مانند فرانسوی و انگلیسی پرتغالیایی و اسپانیولی  تولید داشته باشیم و من بر این باورم که برخی رسانه های اسلامی توانسته اند در میان مخاطبان آمریکای لاتین با زبان اسپانیولی راه پیدا کنند و این نیازی است که تمام رسانه های ما باید آن را برای خود کسب کنند تا بتوانند علاوه بر تولید محتوا با رسانه اسرائیلی هم مقابله کنند چون همان طور که می دانید مردم اسرائیل از کشورهای مختلف جهان در سرزمین های اشغالی جمع شده اند و به زبان های مختلف جهان تسلط دارند و در نتیجه می توانند با زبان های مختلف جهان در مؤسسات جهانی حضور یابند و ما می دانیم که صاحبان شرکت های بزرگ جهانی نیز وابسته به صهیونیست ها هستند و از این رو صهیونیست ها زمان رسانه های جهان را به دست گرفته اند و ما نیز به عنوان رسانه مقاومت باید ابزارهای لازم به زبان های مختلف را برای مقابله با دشمن خود فراهم کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رقیه IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    0 0
    خیلی خوب است