سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه / در نمازهای جمعه لبنان با اشاره به تحریم های اخیر آمریکا علیه حامیان مقاومت تاکید شد: مقاومت شرایط بسیار سخت‌تر از این را تجربه کرده است... نه فشار به مقاومت و نه بایکوت رسانه‌ی مقاومت و نه جنگ و خونروزی که امروزه شاهد آن هستیم و نه جنگ رو‌در‌رو با دشمن اسرائیلی، هیچکدام نمی‌تواند مقاومت را درهم شکند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» خطبای جمعه لبنان این هفته به موضوعات مختلف داخلی و منطقه ای پرداختند. ایشان از یکسو بر پایداری مقاومت طی ادوار مختلف تاکید کردند و از سوی دیگر، سیاستمداران لبنانی را به همدلی و عمل به وظایف خود برای بهبود اوضاع داخلی لبنان فراخواندند. خطبای جمعه لبنان همچنین از روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی سخن گفته و تاکید کردند که نقاب‌ها از چهره مزدوران عربی کنار رفته است.

 

شیخ نابلسی: تحریم ها تاثیری بر "مقاومت" نخواهد گذاشت

آیت الله عفیف النابلسی در خطبه نماز جمعه که در مجتمع حضرت زهرا(سلام الله علیها) و در شهر صیدا برگزار شد، گفت: تلاش‌ها برای وارد کردن ضربه به مقاومت مسئله‌ی تازه‌ای نیست. مقاومت انواع تجاوزها و تهاجمات را در ادوار مختلف تجربه کرده و با قدرت و پیروزی تمام خارج شده است. در این برهه از زمان نیز شاهد این هستیم که خزانه‌داری آمریکا تمام کسانی را که حامی مقاومت هستند تحریم و مجازات می کند و حملات سیاسی و تبلیغاتی مستمری در داخل و خارج از کشور صورت می گیرد؛ به گفته "هنری کسینجر" دیپلمات معروف آمریکایی همه‌ی این اقدامات برای این است که مقاومت را نابود سازند تا اسرائیل حاکم منطقه شود.

وی افزود: ما با صراحت و تمام قدرت می‌گوییم که نه فشار به مقاومت و نا بایکوت رسانه‌ی مقاومت و نه جنگ و خونروزی که امروزه شاهد آن هستیم و نه جنگ رو‌در‌رو با دشمن اسرائیلی، هیچکدام نمی‌تواند مقاومت را درهم شکند و حاکمیت آن را نادیده بگیرد. مقاومت شرایط بسیار سخت‌تر از این را تجربه کرده است و خزانه مالی آن کمتر از آنچه امروز است، بود و تسلیحات بسیار اندکی داشت امّا با این وجود توانست دشمن صهیونیستی را در سال‌های جنگ از کشورش بیرون براند. مقاومت در سال 2006 وارد جنگ 33 روزه شد و از این جنگ خسارت های زیادی دید. همچنین با بسیاری از توطئه‌های عربی و غربی، تهاجم مذهبی، تحریم سیاسی و رسانه ای و اجتماعی روبه شده است و مورد تهاجم مبلغان تکفیری و ائمه فتنه و کودتاهای داخلی قرار گرفته تهدید به جنگ طائفه‌ای شده است.

وی تصریح کردند: با همه‌ی این اوصاف مقاومت باقی ماند و خود را نباخت، بلکه به توسعه و پیشرفت در زمینه های مختلف روی آورد تا به نقش خود در دفاع از لبنان و ملت آن ادامه دهد و توطئه هایی را که برای تقسیم منطقه صورت می گیرد ناکام سازد و به مسئله فلسطین پایان دهد. کسانی که تا دیروز نتوانستند مقاومت را که قدرت چندانی نداشت، شکست دهند، امروز نیز نخواهند توانست عظمت و اقتدار مقاومت را درهم شکنند.

شیخ حبلی: نقاب‌ها از چهره مزدوران عربی کنار رفته است

شیخ صهیب حبلی روحانی اهل سنت هم در خطبه های نماز جمعه با طرح این سؤال که چرا "ائتلاف14 مارس"  این غوغا را به راه انداخته و در رسانه‌ها مستقیم و غیر مستقیم حزب الله را به دست داشتن در انفجار منقطقه "فردان" متهم می کند، موضع‌گیری‌های این گروه را نشان از یک هدف حقیقی در پشت این اقدام ترسوانه دانست و تاکید کرد: مقاومت پاک تر و باشرف تر از این است که به این اتهامات واهی پاسخ دهد؛ اتهاماتی که با آن سعی دارند چهره حزب الله را مخدوش سازند.

وی گفت: ای کاش برخی از سیاستمداران کشور به جای تحسین تحریم های آمریکا که می خواهد به بهانه مبارزه با تروریسم به کرامت ملت لبنان دست یازی کند، این تحریم ها را که قشر گسترده ای از ملت لبنان را در بر می گیرد، محکوم کنند.  

شیخ حبلی در پایان اشاره کرد که نقاب‌ها از چهره مزدوران عربی کنار رفت و حال می بینیم که سفیر رژیم صهیونیستی با حمایت چهار کشور عربی به عنوان رئیس کمیته قانونی سازمان ملل متحد انتخاب شد. این مسئله چندان عجیب نیست؛ زیرا کسی که به کشور یمن تجاوز می کند و مردم آن را می کشد و از گروهک های تروریستی در سوریه و عراق حمایت می کند، از حمایت از سفیر رژیم صهیونیستی که در فلسطین کشتار و ویرانی به بار آورده ترس و گناهی احساس نمی کند.

شیخ قبلان: مسئولان لبنانی با هم گفت و گو کنند تا به تفاهم برسند

آیت الله عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان  هم از سیاستمداران خواست تا بر یک قانون انتخاباتی عادلانه و مدرن متحد شوند که ان قانون، صحت نمایندگی را محقق سازد و در گسترش زندگی سیاسی نقش داشته باشد و مجلس نمایندگان کنونی را از بند تمدید رها سازد.

وی گفت: ما باید با هم گفتگو کنیم و به تفاهم برسیم تا پایه های کشور را بر آن قرار دهیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. این به معنی این نیست که دولت از وظایف خود در اجرای قوانین و بازگذاشتن دست قوه قضاییه و دستگاه امنیتی در دستیابی به مفسدین و به ویژه کسانی که در پرونده اینترنت و مواد غذایی فاسد و تجارت انسان نقش داشته اند، کوتاهی کند.

سید فضل الله : رهبران سیاسی منافع شخصی و طائفه ای را رها کنند

حجت الاسلام سید علی فضل الله هم در خطبه های نماز جمعه در مسجد امامین حسنین منطقه حارة حریک بیروت از رهبران سیاسی خواست تا به مسؤولیتهایشان در قبال تحکیم عرصه داخلی و حل مسائل و چالش های موجود متعهد شوند.

وی گفت: اگر وضعیت به صورت نابسامان بماند و با جدیت چالش‌های موجود حل و فصل نشود،  میدان برای کسانی که امنیت کشور را برهم می زنند و کسانی که ثبات و استقرار لبنان را نمی خواهند، باز خواهد شد.

سید علی فضل الله اظهار داشت: ما معتقدیم که رهبران سیاسی اگر منافع شخصی یا طایفه ای را رها کنند و برای وطنشان کار کنند، می توانند راه‌حل‌ها را بیابند. ما از آن ها می خواهیم که همین تصمیم را بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha