جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 سفره احسان حزب الله

حوزه / حزب الله از خانواده هایی که از لحاظ مادی متمکن اند، پول و کمک دریافت می کند، سپس صدها زن مجاهد و مادران شهداء به طور داوطلبانه و برای رضای خدا، به اماکن مخصوصی آمده و برای فقرا غذا می پزند...

خانم فاطمه حجازی بانوی لبنانی با اشاره به توصیف برخی از برنامه ها و مراسمات یکی از شهرهای لبنان که نماد مقاومت است، در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به معرفی حال و هوای ضاحیه بیروت در ماه مبارک رمضان پرداخت.

وی با اشاره به وقوع جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در باره ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان در ضاحیه جنوبی بیروت، که در جنگ 33 روزه توسط اشغالگران صهیونیست ویران شد، یک ماه عادی به حساب نمی آید؛ چرا که قبل از شروع آن، ضاحیه به زیباترین شکل تزیین شده و ماه رمضان را احساس می کنی و مغازه ها برای خرید مایحتاج این ماه، پر می شوند.

شبهای ضاحیه به روز تبدیل می شود!

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان شب های ضاحیه به روز تبدیل می شود. مردم بعد از افطار، به دیدار نزدیکان و دوستان خود رفته و برای خواندن دعاهای ماه رمضان و تلاوت قرآن در مسجد جمع می شوند.

بانوی لبنانی به خبرگزاری حوزه گفت: قابل توجه است که هم زمان با اذان مغرب، خیابان ها به طور کلی از مردم خالی شده؛ چرا که همه آن ها برای خوردن افطار با خانواده هایشان به منازلشان می روند و حتی بیمارانی که روزه نگرفتند هنگام افطار در خیابان نیستند. از ارزش های اهالی ضاحیه این است که حتی شخص مکلفی که به دلیل بیماری قادر به روزه گرفتن نیست، برای ادای احترام به سایر روزه داران، تظاهر به روزه خواری نمی کند.

وی ادامه داد: نوجوانان ضاحیه علی رغم طولانی بودن روز و گرما، به گرفتن روزه اصرار دارند.همه چیز رنگ و بوی این ماه را به خود می گیرد. خوراکی های مخصوص و شیرینی های ماه رمضان و سبزی های مخصوص در لبنان در این ماه تهیه و مصرف می شود.

شیرینی هایی که فقط در ماه رمضان دیده می شوندحال و هوای رمضان در ضاحیه

حجازی تصریح کرد: از جمله شیرینی هایی که فقط در ماه رمضان وجود دارند و به شیرینی رمضان معروف اند می توان "کلاج"، "شعیبیه" و "قطایف" را نام برد. و از نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان در لبنان می توان به "جلاب" که نوشیدنی از خرما و کشمش است و همچنین "قمرالدین" که از زردآلوی خشک شده تهیه می شود، اشاره کرد؛ چرا که این نوشیدنی ها مانع ایجاد عطش می شوند.

بانوی لبنانی ادامه داد: همچنین خرما یکی از غذاهای اصلی بر سر سفره ماه رمضان به حساب می آید. از جمله سبزیجاتی که باید بر سر سفره حضور داشته باشند می توان بشقاب مشهور "فتوش" لبنانی را نام برد.

وی با اشاره به حال و هوای شب های ضاحیه در ماه مبارک رمضان گفت: سرو صدای  مردم و رفت و آمد ماشین  درخیابان ها ، تا اذان صبح ادامه دارد. خیابان ها شلوغ اند و مردم به نانوایی ها می روند تا برای وعده سحری خود، "مناقیش" تهیه کنند. شب ضاحیه به طور جدی به روز تبدیل می شود...مغازه ها تا سحر باز هستند. فقط وقت افطار و بعد از نماز صبح تا ساعت هفت که مردم به سر کارهایشان می روند، سکوت حکم فرماست.

حجازی با اشاره به رفت و آمدهای خانوادگی در این ماه گفت: دعوت های افطاری در خانه ها زیاد می شوند، مردم یکدیگر را برای افطار دعوت می کنند تا از اجر و ثواب بهره ببرند. صندوق های صدقات پر می شوند چون همه برای کسب اجر و ثواب از یکدیگر پیشی می گیرند.

دعا برای مجاهدان در سوریه، عراق و یمن

وی در ادامه گفتگو با "حوزه"، با اشاره به نیایش ها و دعاهای مردم در این منطقه گفت: بیشترین دعایی که اهالی ضاحیه در ماه رمضان بویژه و در روزها ی دیگر می خوانند، بعد از دعا برای تعجیل فرج امام زمان (ع)، دعا برای مجاهدین قهرمان در لبنان و سوریه و عراق و یمن و تمامی مدافعان حرم اهل بیت(ع) است؛ کما اینکه برای حفظ و سلامتی رهبر انقلاب امام خامنه ای و سید حسن نصرالله هم دعا می کنند.

بانوی لبنانی با اشاره به برنامه های عید فطر در ضاحیه گفت: در عید فطر، ضاحیه از ساکنانش خالی می شود چرا که اغلب آن ها برای گذراندن تعطیلات به روستاهای خود در جنوب لبنان یا بعلبک رفته...و به زیارت مزار هزاران شهیدی که برای دفاع از مقاومت اسلامی جان خود را از دست داده اند، می روند.

روزه گرفتن در گرمای شدید و قطعی آب و برق

حجازی گفت: در ضاحیه که مظهر ایستادگی است، روزه گرفتن به دلیل گرمای شدید و هوای مرطوب کار آسانی نیست. همچنین اکثر وقت ها برق و آب قطع هست.....و این به دلیل جنگ تحمیلی علیه مقاومت و مردمان شیعه آن است و علی رغم همه اینها، مردم صبور، ایستاده و روزه داراند و به یکدیگر کمک می کنند.

حال و هوای رمضان در ضاحیهسفره زین العابدین(ع)؛ رسم خوب لبنانی ها در ماه رمضان

وی ادامه داد: از زیبا ترین کمک هایی که در ضاحیه جنوبی وجود دارد و باید الگویی برای تمامی جهان باشد، سفره امام زین العابدین(ع) است. همان طور که امام زین العابدین(ع) خود به شخصه و مخفیانه به منزل فقرا می رفت و برایشان غذا تهیه می کرد، با شروع ماه رمضان نیز در ضاحیه، سفره امام زین العابدین(ع) هم گسترده می شود. بدین ترتیب که حزب الله از خانواده هایی که از لحاظ مادی متمکن اند، پول جمع می کند. سپس صدها زن مجاهد و مادران شهدا داوطلبانه و برای رضای خدا به اماکن مخصوصی آمده و برای فقرا غذا می پزند؛ قبل از اینکه برای بچه های خود در منزل غذا تهیه کنند. بعد از اتمام کار، مردان داوطلب این غذا و خوراکی های پاکیزه و تمیز را جمع آوری کرده و با احترام به منزل فقرایی که اوضاع اقتصادی سختی دارند، تقدیم می کنند. طوری که روزانه غذای گرم و مرتب را به روشی بهداشتی به هزاران خانه تقدیم می کنند.

حجازی در پایان گفت: همه مردم در شب های قدر برای احیاء در مساجد هستند و به صورت متمرکز و دائمی برای رهبر انقلاب و راه انقلاب و روش انقلاب دعا می کنند.


گفتگو: وجیهه سادات حسینی

 

حال و هوای رمضان در ضاحیه

 

حال و هوای رمضان در ضاحیه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha