جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غدیر

استاد حوزه‌ گفت: شیعیان باید درصدد باشند که از متمسکین به ولایت علی علیه‌السلام قرار بگیرند نه فقط به محبت و مودت علی علیه‌السلام و اولادش دست یابند.

حجت‌الاسلام جعفر رحمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، اظهار کرد: ولایت‌پذیری مراتب و درجات مختلفی دارد که با قبول و پذیرش آن شروع و نیاز به محبت، مودت، معرفت و بصیرت دارد و با صبر، استقامت و اطاعت‌پذیری وارد مراتب بالای ولایت‌مداری می‌شود.

وی درباره آثار و ثمرات ولایت‌پذیری گفت: نخست اینکه سبب قبولی و عروج اعمال می‌شود و اعمال کسی که حب ائمه علیهم‌السلام را در دل دارد، هرچند آن اعمال ناچیز باشد، مورد قبول خداوند متعال قرار می‌گیرد چراکه اعمال خود را مزین به امر ولایت کرده است.

حجت‌الاسلام رحمانی ادامه داد: از سوی دیگر ولایت‌پذیری موجب بالا رفتن اعمال صالح می‌شود؛ امام صادق علیه‌السلام فرمود: ولایت ما اهل بیت مایه عروج عمل است و کسی که ولایت ما را ندارد، خداوند هیچ عملی را از او بالا نمی‌برد.

استاد حوزه، دومین اثر ولایت‌پذیری را پاک شدن انسان دانست و بیان کرد: ولایت معصومین علیهم‌السلام ولایت تضمین شده از جانب خداوند است که در قرآن کریم فرمود: "یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا؛ انما به این معنی است من شما را دائما محافظت می‌کنم و هیچ رجس و مرتبه‌ای از شرک خفی و جلی در شما راه پیدا نمی‌کند.

وی افزود: راه رسیدن به طهارت خداوند در این آیه اهل بیت علیهم‌السلام را سرچشمه طهارت می‌داند که دیگران به اندازه‌ای که از ولایتشان بنوشند، مطهر هستند.

استاد حوزه‌ گفت: سومین اثر رسیدن به شفاعت ائمه و ورود به بهشت است چراکه ائمه شفیع ارادتمندان خود در روز قیامت است و انسان ولایت‌مدار مورد شفاعت آنها هستند چنانچه در زیارت جامعه می‌خوانیم «و شفعاء الدار البقاء... » و این خطاب مکرر از زبان پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نقل شده که افراد ولایت‌پذیر و ولایت‌مدار رستگار هستند.

ولایت تداوم‌بخش رسالت

وی خاطرنشان کرد: وزن امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن کریم هم‌وزن توحید و نبوت است چراکه خداوند در قرآن کریم در سه جا به پیامبر صلی‌الله علیه و آله اوتیماتیوم می دهد و می‌فرماید: «لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ؛ اگر مشرک شوی، همه اعمالت تباه و بی اثر می شود و از زیانکاران خواهی بود.»(آیه 65 سوره زمر)

«وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ؛ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ؛ و اگر [او] پاره‌ای از گفته‌ها را به دروغ بر ما می بست، ما او را به شدت می گرفتیم.»(حاقه/آیه 44)

«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین (علیه السلام)] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای. و خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه می دارد؛ قطعاً خدا گروه کافران را هدایت نمی کند.»(مائده/67)

حجت‌الاسلام رحمانی بیان کرد: در این آیه می‌فرماید که اگر علی علیه‌السلام را معرفی نکنی، 23 سال زحمت رسالت نابود می‌شود لذا ولایت بسیار مهم است به طوریکه اگر پیغمبر صلی‌الله علیه و آله از توحید بیرون رود، عملش نابود است و اگر از قرآن بیرون رود و حضرت علی علیه‌السلام را معرفی نکند، نبوتش نابود است.

وی اضافه کرد: شنیده‌ایم که نماز بی‌ولایت قبول نیست حال معلوم می‌شود که نبوت بی‌ولایت هم فبول نیست چراکه خداوند به پیامبرش می‌گوید: اگر علی علیه‌السلام را معرفی نکنی، نابودی نه نماز بی‌ولایت، بلکه رسالت بی‌ولایت هم مورد پذیرش نیست.

این استاد حوزه گفت: خداوند در قرآن کریم واژه تمسک را به کار برده است: «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی» تمسک به لحاظ لغوی، راغب اصفهانی در مفردات به معنای امساک چیزی یعنی آویختن به آختن و نگهداری آن آمده است.

وی ادامه داد: اینکه فرمودند به قرآن کریم، حبل‌الله و به ما اهل بیت تمسک نمایید یعنی شما نمی‌توانید تمام کارهایتان و اعمال و افکارتان را مانند قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام انجام دهید ولی لحظه‌ای از قرآن واهل بیت جدا نشوید و توسط این دو به سعادت برسید.

حجت‌الاسلام رحمانی عنوان کرد: غدیر آموزش چگونگی اطاعت از ولی و تبعیت از علی علیه‌السلام است و باید توجه کرد که احادیثی که بر وجوب تمسک به اهل بیت دلالت دارد بیش از حد تواتر است از جمله حدیث غدیر و ثقلین که پیامبر صلی الله علیه و آله در روزهای آخر عمرشان به آن اشاره فرمودند.

وی تأکید کرد: شیعیان باید درصدد باشند که از متمسکین به ولایت علی علیه‌السلام قرار بگیرند نه فقط به محبت و مودت علی علیه‌السلام و اولادش دست یابند چراکه در غدیر آنچه که موضوعیت دارد، ولایت است و دیگر موارد مثل محبت و مودت طریقت است.

4 راهکار علی علیه‌السلام برای یاری رساندنش

استاد حوزه‌ تشریح کرد: در کشور علی‌ علیه‌السلام راه او ادامه دارد و باید دل حضرتش را شاد نمود در این جهت نخست باید از محبت کنده شد و به ولایت حضرت رسید؛ متأسفانه آنهایی که مرتکب گناه می‌شوند و سنگ محبت علی علیه‌السلام را بر سینه می‌کوبند اما هنوز تحت ولایت حضرت درنیامده‌اند، به سعادت نخواهند رسید.

وی افزود: حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: حال اگر می‌خواهید من را یاری کنید تسط 4 چیز به من کمک برسانید؛ ایشان در نامه 45 نهج‌البلاغه درباره یاورانش می‌فرماید: وَ اِنَّکُمْ لاتَقْدِرُونَ عَلی ذلِکَ، وَلکِنْ اَعینُونی بِوَرَع وَ اجْتِهاد، عِفَّة وَ سَداد؛ معلومتان باد که شما تن دادن به چنین روشی را قدرت ندارید، ولی مرا با ورع و کوشش در عبادت و پاکدامنی و درستی یاری کنید.

حجت‌الاسلام رحمانی گفت: اینکه مولا می‌فرماید اعینونی یعی چه؟ حضرت مگر به کمک ما نیاز دارد؟ بله حضرت برای اداره جامعه به همه ما نیاز دارد در غیر این صورت کار دین جلو نمی‌رود و ما باید فشار سنگینی کار جامعه را از دوش ولی بر داریم وگرنه راه را درست نمی‌رویم.

وی خاطرنشان کرد: ورع، اجتهاد و کوشش، عفت و سداد 4 راهکاری هستند که شیعیان توسط آن به حضرت علی‌ علیه‌السلام یاری می‌رسانند.

این استاد حوزه اذعان کرد: در مقام ورع نه تنها باید از گناه اجتناب کرد و عمل به واجبات نمود بلکه باید از شبهات و کارهای حلال و مباحی که ممکن است مقدمه ورود به گناه شوند نیز اجتناب کرد.

وی تصریح کرد: اجتهاد و کوشش شامل همه نوع کوشش چه در میدان نبرد و چه در میدان انفاق و میدان عبادت است چراکه انسان علی یار همچون مولایش علی یک لحظه برای خدمت به شیعیان و محبین علی در اقصی نقاط عالم آرام نمی‌نشیند

حجت‌الاسلام رحمانی گفت: عَف به معنای بستن یعنی یله و رها نباشیم؛ چشم ما آزاد نباشد تا هرچه را ببیند چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی یا اینکه سر هر سفره ای ننشینیم و لب به هر غذایی نزنیم و عفت شکم داشته باشیم

وی افزود: سداد یعنی درستی و استواری سد یعنی دیوار محکمی در برابر فشار آب، بسیاری از مردم در عقاید محکم نیستند و مانند پر کاه به این طرف و آن طرف می‌روند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha