چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله العظمی فاضل / مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

حوزه/ مدیر اجرایی بخش فرهنگی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)فعالیت های فرهنگی این مرکز را تشریح کرد.

حجت الاسلام حمزه حیدری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تشریح فعالیت های فرهنگی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: قریب به 21 سال در خدمت دفتر آیت الله العظمی فاضل لنکرانی هستم، مسئولیت عالی بخش فرهنگی بر عهده حجت الاسلام والمسلمین دکترحبیبی تبار است، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امور فرهنگی از رونق خاصی برخوردار شد و در طول تاریخ همه مراجع عظیم الشان اسلام به بخش فرهنگ توجه ویژه ای داشته اند.

مدیر اجرایی بخش فرهنگی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)با اشاره به فعالیت های مرکز خاطرنشان کرد: بخش فرهنگی در داخل و خارج از کشور پیگیری شده و نخستین مرجع تقلیدی که بعد از پیروزی انقلاب، یک بخش فرهنگی در دفتر خود دائر نمودند، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) بودند.

حجت الاسلام حیدری ادامه داد: ما قدم های بزرگی در بخش فرهنگی برداشتیم که در بخش مسابقات متجاوز از 14 میلیون نفر در آن شرکت کردند.

وی دغدغه های مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی را موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: ایشان می فرمودند که مرجع تقلید نباید بنشیند تا مردم به آن ها مراجعه کنند، ایشان می فرمودند که مرجع تقلید باید به فکر مردم و مخصوصا نسل جوان و راهنمای فکری آنان باشد.

مدیر اجرایی بخش فرهنگی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)بیان کرد: بر همین اساس ما از سال های نخست دو الی سه موضوع را انتخاب کردیم که این موضوعات در مسابقات مختلف جای داده شده است، در فصل تابستان و در اوقات فراغت جزوه هایی به نام هفت آسمان جوانی در هر سال با یک موضوع بکر و نو انتخاب شدند و در این موضوعات قدم هایی برداشته شده است، هر کدام از این موضوعات در تیراژهای 400 هزار به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام حیدری مطرح کرد: مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی می فرمودند با توجه به مشکلاتی که برای مردم وجود دارد، آن ها حوصله مطالعه کتب قطور را ندارند و ما باید مفاهیم را به صورت فشرده و در قالب مسابقه به مردم عرضه کنیم.

وی یادآور شد: ما تا کنون توانسته ایم 23 مسابقه را در کل کشور برگزار کرده ایم، در فصل تابستان و در ماه محرم و صفر با عنوان جلوه های عاشورا این مسابقات برگزار شده و بحمدلله تا کنون 14 میلیون نفر در این مسابقات شرکت کرده اند که این کار بزرگ در حوزه کم نظیر بوده است.

مدیر اجرایی بخش فرهنگی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)اضافه کرد: در زمان مسئولیت آیت الله حسینی بوشهری در سمت مدیریت عالی حوزه، ما با آیت الله فاضل لنکرانی مشورت هایی کردیم که ایشان فرمودند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برای آثار شهید مطهری باید اهتمام خاصی قائل شد، ما در آن زمان در حوزه های علمیه بزرگ کشور مانند قم، مشهد، اصفهان، تهران، کرج و جاهای دیگر در فصل تابستان مسابقه ای را برای طلاب و فضلا از آثار شهید مطهری برگزار کردیم که در آن سال متجاوز از هشت هزار طلبه در این مسابقات حضوری شرکت به عمل آوردند.

حجت الاسلام حیدری ابراز کرد: مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی به امر امام(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی و زمانی که  آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور بود، برای استانداران نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر را تدریس کردند که در حال حاضر کتاب آیین کشور داری از آن جلسات موجود است. ما این کتاب را برای مسئولین عالی سراسر کشور به مسابقه گذاشتیم و قریب به 5 هزار مدیر ارشد کشور در این مسابقات شرکت کردند.

وی افزود: بعد از فوت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، این فعالیت ها تحت اشراف آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی و با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین حبیبی تبار ادامه داشته است.

مدیر اجرایی بخش فرهنگی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)تاکید کرد: با وجود مشکلات ناشی از گرانی کاغذ و مسائل پیرامون چاپ و نشر، این فعالیت ها همچنان به قوت خود در حال ادامه پیدا کردن است.

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: حمایت از ساخت حسینیه ها، خانه های عالم و رسیدگی به مناطق محروم در این فعالیت ها به نحو احسن دنبال شده است.

وی با اشاره به کتب منتشر شده در مسابقات مطرح کرد: 22 عنوان کتاب در موضوعات هفت آسمان جوانی و جلوه های عاشورا و همچنین مسابقات آیین کشور داری و مباحث حجاب شناسی به تدوین رسید. در تهران و در قسمت بالای شهر، کتاب حجاب شناسی برای بانوان به مسابقه گذاشته شد و متجاوز از 200 هزار نفر شرکت کننده داشته ایم.

مدیر اجرایی بخش فرهنگی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)ابراز کرد: عمده جوایز ما برای مسابقات فرهنگی معنوی بودند و برای پیشگیری از سوء برداشت در جامعه از اهدای جوایز مادی پرهیز شد،جوایز ما شامل سجاده کیفی، چادر نماز برای بانوان، قرآن، زیارت عتبات عالیات، زیارت حج عمره، زیارت مشهد  مقدس، اهدای کتب اخلاقی و تربیتی و غیره برای برندگان مسابقات در نظر گرفته شده بود.

وی عنوان کرد: در کل کشور مساجد فراوانی وجود دارد، در کانون های قرآنی نیز کتابخانه هایی وجود دارد که مانند آن در هیچ جای خاصی مورد حمایت قرار نمی گیرد، ما متجاوز از پنج هزار مسجد، هیئت، کانون های فرهنگی و قرآنی، دفاتر ائمه جمعه و ائمه مساجد را به 20 میلیون جلد کتاب مجهز کرده ایم.

مدیر اجرایی بخش فرهنگی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر لزوم حضور جدی در فضای مجازی برای پاسخگویی به شبهات جوانان، اظهار داشت: مسابقاتی که ذکر شد، در اینترنت و فضای مجازی نیز در حال انجام بوده و پس از گرانی کاغذ، این مسابقات مجازی به صورت جدی تری انجام می شود و تا به حال چندین مسابقه در این زمینه برگزار شده است.

حجت الاسلام حیدری گفت: یکی از کارهایی که چند سالی است در حال انجام می باشد، پاسخگویی به شبهات جوانان بوده که از طریق فضای مجازی همکاران ما به صورت مداوم آن شبهات را برای جوانان پاسخ می گویند.

وی خاطرنشان کرد: در همین زمینه ما بیش از 30 همایش بزرگ در زمینه پاسخگویی به شبهات موجود در زمینه تکفیری ها با حضور اهل سنت برگزار کرده ایم که جزوات این همایش ها موجود است.

کد خبر: ۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha