شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین فرزانه

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزانه گفت: رشد دزدی‌های هزار میلیاردی و فساد اقتصادی در کشور نتیجه بی توجهی به امربه‌معروف و نهی از منکر است که زمینه را برای فساد آماده می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر فرزانه، امام‌جمعه موقت مشهد، در هشتمین شب از مراسم عزاداری دهه اول محرم در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی، در جمع زائران و مجاوران حضرت رضا (ع)، با اشاره به اجرای احکام اسلامی در عاشورا گفت: اولین وبرترین اعتقاد اسلامی توحید به یگانگی خداوند است.

وی در ادامه تقوا را یکی دیگر از احکام اسلامی بیان کرد که در خطبه اول نماز جمعه تمام مسلمانان دنیا، امام‌جمعه خود و جمع حاضر را به تقوا دعوت می‌کند و اگر این کار را نکند، خطبه نماز جمعه او صحیح نیست، گفت: تقوا یعنی همه ما لحظه‌به‌لحظه فکر و روح ما منحرف نشود، به رذایل اخلاقی آلوده نشود، بدگمان نشویم و قلب را هر گناهی پاک نگه‌داریم.

دبیر شورای عالی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان افزود: تقوا به معنای دیگر یعنی اینکه من مراقبت کنم و کاری کنم که در همه لحظات خدا را در زندگی داشته باشم، وجود خداوند را در زندگی و ذهن خود حاکم ببینم.

وی با اشاره به اینکه حکمی که بر همه احکام برتری دارد، امربه‌معروف و نهی از منکر است، افزود: اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر بر همه آحاد مسلمانان جهان واجب است؛ کسی که امربه‌معروف و نهی از منکر نمی‌کند، امام علی (ع) او را مانند مرده‌ای در بین زنده‌ها بیان می‌کنند؛ کسی که نسبت به امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه بی‌اعتناست، از خطا و منکرات ناراحت نمی‌شود، بی‌اعتناست، حتی برای اجرا امربه‌معروف جهاد نمی‌کند، مانند یک‌مرده در جامعه‌ای که همه زنده هستند راه می‌رود.

امام‌جمعه موقت مشهد، با اشاره به چرایی واجب بودن امربه‌معروف و نهی از منکر بر همگان گفت: خداوند به همه انسان‌ها عقل و اراده داده است، اسلام می‌گوید اگر نمی‌توانید امربه‌معروف کنید، تلاش کنید قدرت به دست آورید و باقدرت در جامعه اسلامی امربه‌معروف و نهی از منکر کنید.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، هدف از تشکیل نظام اسلامی، ایجاد قدرت برای اجرای احکام دین اسلام بیان کرد و افزود: فلسفه وجودی نظام اسلامی برای بندگی خدا در جامعه فراهم گردد و احکام اسلام در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی و... اجرا شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزانه افزود: قبل از انقلاب اسلامی به خاطر عدم وجود حکومت اسلامی، قدرت اجرای احکام اسلام در جامعه وجود نداشت، لذا ارزش حکومت اسلامی به امکان بیان شدن اسلام در جامعه است.

وی ادامه داد: بهترین تغییر در ایران پس از انقلاب اسلامی، ایجاد فرهنگ اسلامی است؛ هدف امام خمینی (ره) از انقلاب اسلامی گسترش عدالت در سراسر زندگی، مبارزه با استکبار، دفاع از مظلومان سراسر عالم و حمایت از محرومین است، این فرهنگ ماست.

امام‌جمعه موقت مشهد بابیان اینکه امام خمینی (ره) تغییر فکر مردم را هدف قرارداد، افزود: اگر بخواهیم فرهنگ اسلامی باقی بماند، اجرای احکام دین اسلام شرط ضروری است، البته فضا و زمینه آن باید آماده شود؛ آنچه فضا و زمینه را فراهم می‌کند، فقط امربه‌معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به اینکه امنیت، آزادی، تعلیم و تربیت چیزهایی هستند که در جامعه برای انسان امنیت ایجاد می‌کنند، افزود: ترک امربه‌معروف و نهی از منکر موجب رشد انسان‌های شرور در جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزانه درباره آثار عدم اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر در نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور اشاره کرد و افزود: اگر فردی بخواهد در اداره‌ای اختلاس بزرگی انجام دهد، درصورتی‌که دیگران با او همراه نشوند، نمی‌تواند به هدف خود برسد.

وی بابیان اینکه که دزدی‌های هزارمیلیاردی تنها به دست یک نفر نبوده است، بلکه شبکه‌ای صورت گرفته است، افزود: رشد دزدی‌های میلیاردی و فساد اقتصادی در کشور نتیجه عدم توجه به امربه‌معروف و نهی از منکر است که زمینه را برای فساد اقتصادی آماده  می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha