جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
موکب

حوزه/ مسئول موکب حضرت زهرا (س) اصفهان از آمادگی پذیرش و اسکان ۱۸ هزار زائر اربعین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، سید علی موسوی، شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران پیرامون تشریح اقدامات بزرگترین موکب استان اصفهان برای پذیرش زائران ابا عبدالله الحسین(ع) در ایام اربعین اظهار کرد: موکب حضرت زهرا(س)  از محرم سال ۹۶ به قصد ورود به عرصه خدمت به زائران ابا اعبدالله(ع) در بخش بهداشت فعالیت خود را آغاز کرد، اما به لطف خداوند به سمت اسکان و پذیرایی و فعالیت های فرهنگی حرکت کرد.

 وی توضیح داد: سال اول در ساختمانی هفت طبقه  نیمه ساخته در ۲۰۰ متری حرم ابا عبد الله الحسین اقدام به پذیرش حدود ۴ الی ۶ هزار نفری زائران در بخش اسکان و پذیرایی حدود ۸ هزار نفری به صورت روزانه کردیم.

موسوی افزود: در سال اول حدود ۱۰ هزار نفر مراجعه کننده به درمانگاه استقرار یافته در موکب داشتیم و در بخش فرهنگی از نیم ساعت قبل از اقامه نماز صبح برنامه های فرهنکی روزانه با محوریت روحانیت  آغاز می شد.

*خدمت رسانی حدود ۸۰۰ خادم افتخاری در موکب حضرت زهرا

وی بیان کرد:در سال اول حدود ۲۰۰ نفر خادم به صورت خودجوش خدمتگزاری می کردند که این رقم در سال ۹۷ حدودا دو برابر شد  و در سال ۹۸ پیش بینی می شود قریب به ۶۰۰ الی ۸۰۰ نفر چه خواهران و چه برادران ما را یاری کنند.

موسوی تصریح کرد: برای سال ۹۷ جمعیت پیش بینی شده ۸ الی ۱۲ هزار نفر بود که الحمدلله حدود ۶۰ درصد افزایش محل اسکان در قسمت خواهران داشتیم که ۵ هزار نفر در طول ایام اربعین حسینی پذیرش در این بخش شده اند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ در روز بین ۱۵ تا ۲۵ هزار نفر وعده غذایی توزیع شد گفت: توجه به قسمت فرهنگی و برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی در راس امور موکب حضرت زهرا(س) قرار دارد که اهم آن اقامه نماز اول وثت در هفت طبقه ساختمان برای خواهران و برادران بود.

وی افزود: بعد از اربعین سال ۹۷ تاکنون فعالیت های فرهنگی موکب حضرت زهرا(س) متوقف نشد و در طول سال در سطح شهر اصفهان بنا به مناسبت های متعدد ویژه برنامه های مختلفی را اجرا کردیم، از جمله  فعالیت های شاخصی بحث جشن بزرگ ولادت حضرت زهرا(س)، بخش کمک به سیل زدگان  که در ۴۵ روزاول ۲۴ ساعته موکب به جمع آوری اقلام مورد نیاز اقدام کرده و درنهایت ۴۴ ماشین بار به مناطق سیل زده لرستان، خوزستان وآق قلا وزابل ارسال شده.

مسئول موکب حضرت زهرا (س) اصفهان ادامه داد: توزیع حدود ۶۰ هزار افطاری به نام امام رضا(ع) از ۱۵ تا ۲۳ ماه رمضان، جشن بزرگ ولادت امام رضا(ع) در سطح شهر اصفهان با حضور خادمان رضوی و  توزیع ۱۰ هزار پذیرایی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه کار اجرایی موکب حضرت زهرا (س) برای  ایام اربعین حسینی سال ۹۸ از سال گذشته تا کنون در جریان بوده، ولی برنامه ها عملا از غدیر با توزیع۱۰ هزار پرس آش و قرائت حدیث کسا آغاز شد.

موسوی با تاکید بر اینکه امسال بحمدالله تلاش شده است فضاس اسکان  و پذیرش زائران حسینی  توسط موکب حضرت زهرا(س) افزایش پیدا کند و محل دیگری به ظرفیت ۸ هزار نفر زائر تدارک دیده شده است.

وی ابراز کرد: محل اول  موکب حضرت زهرا(س)  شارع شهدا با ظرفیت پذیرش و اسکان ۸تا۱۰ هزار نفر ومحل جدید پشت حرم ابالفضل العباس (ع) با ظرفیت حدود۵ هزار نفر همراه با  درمانگاه خواهد بود.

مسئول موکب حضرت زهرا (س) اصفهان ادامه داد: تلاش شده است که برنامه های  چه در عرصه خدمت رسانی و چه عرصه فرهنگی را به صورت گروهی پیش ببریم و از تک روی ها و تنهایی عمل کردن ها پرهیز کنیم لذا در حال حاضر با ۱۳ مجموعه فرهنگی و هیئت های بزرگ مذهبی عمدتا جوان گرا در سطح شهر اصفهان به صورت تنگاتنگ فعالیت می کنیم.

وی عنوان کرد:یکی از خدمات قابل توجه موکب حضرت زهرا(س) ایجاد درمانگاه شبانه روزی است که زائران متعددی به این بخش مراجعه می کنند، به نحوی که تلاش کردیم در سال ۹۸، چهار درمانگاه تعبیه شود  و پرسنل اعم از پرستاران و پزشکان به مدت ۱۸ روز خدمت رسانی کنند.

· شرط پذیرش در موکب فقط حضور زائر درب موکب است

موسوی اظهار کرد: پذیرش زائران حسینی در موکب حضرت زهرا(س) از ۵ صفر آغاز شده،  ولی پذیدایی از ۱۰ صفر آغاز می شود که روزانه ۲۲ هزار پرس غذا تهیه و توزیع می گردد.

وی تصریح کرد: امسال خادمان موکب حضرت زهرا(س) در سه نوبت به کربلای معلی اعزام می شوند  که گروه اول خادمین، روز گذشته به تعداد ۱۲۰ نفر اعزام شدند و دو اعزام دیگر در روزهای آتی انجام می شود.

مسئول موکب حضرت زهرا (س) اصفهان خاطرنشان کرد: پذیرش موکب حضرت زهرا(س) به صورت عمومی و کشوری و چه بسا فرا کشوری است و به هیچ عنوان پذیرش به صورت رزرو از قبل نداریم و حضور زائر درب موکب شرط پذیرش است.

وی افزود: کارت های پذیرش به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی و مدت پذیرش برای هر نفر فقط ۳ روز است.

*فعالیت ۲۵ رروحانی و مبلغ به صورت روزانه در موکب

موسوی، گریزی به شرایط بد اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول ایران در عراق زد و گفت: ما همه اقلام را از ایران به کربلا می بریم، چرا که  شرایط بد اقتصادی  باعث شده که هیچ توانایی برای خرید مایحتاج روزانه خود از عراق  نداشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «حوزه»  پیرامون فعالیت های فرهنگی و عقیدتی توسط مبلغین روحانیون، اعزامی یادآور شد: در بخش فرهنگی فعالیت های متعددی برنامه ریزی شده است، اما اقامه نماز جماعت در سه وعده،  پاسخ به شبهات اخلاقی وعقیدتی، برگزاری گعده های معرفتی و بیان احکام  و برگزاری ۶ شب مراسم روضه خوانی توسط حداقل ۲۵ نفر روحانی ومبلغ به صورت روزانه انجام می گردد.

موسوی افزود: ما مبدع طرح خیابانی موکب اربعین هستیم به این معنی که محل استقرار دریافت کمک های مردمی برای اربعین در خیابان های شهر است و در طول سال فعالیت می کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه پیش بینی می شود بالغ بر ۳ میلیارد تومان کل هزینه برپایی موکب برای ابعین سال ۹۸  شود، گفت: این موکب همواره توسط مردم برپا شده است و براین اصل تاکید داریم، لذا خیرین و مردم خیراندیش می توانند کمک های مالی خود را با مراجعه به دفتر این مجموعه واقع در خیابان احمد آباد-خیابان خواجه نظام ملک و یا اطلاع از شماره حساب ها از طریق آدرس اینرتنتی www.mhzahra.com  اقدام کنند.

گفتنی است، کانال های ارتباطی مردم با موکب حضرت زهرا(س) در شبکه های اجتماعی مختلف به آدرس mokeb_h_zahra@ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha