جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمدعلی بادامی

حوزه/ رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان گفت: 16 موکب در کشور عراق فعالیت خواهند داشت که موکب فرهنگی اصحاب‌الحسین علیه‌السلام قرارگاه فرهنگی استان همدان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، محمدعلی بادامی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات عهده‌دار کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین است که امسال با فعالیت 26 موکب فعالیت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه 8 موکب در همدان فعالیت خواهند کرد، ادامه داد: دو موکب در مرز خسروی مستقل شده که با بسته شدن این مرز به مرز مهران منتقل خواهند شد و 16 موکب در کشور عراق فعالیت خواهند داشت که از بین آنها یک موکب  با نام خدام‌الزهرا متعلق به شهرداری همدان است و خدمات شهری مانند جمع‌آوری زباله را برعهده خواهد داشت.

بادامی عنوان کرد: یک موکب فرهنگی با نام اصحاب‌الحسین علیه‌السلام که قرارگاه فرهنگی استان همدان است و  حضور اصحاب رسانه، صداوسیما، مبلغین، اجرای پرده‌خوانی، مراسم عزاداری و اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه کودکان از اقدامات این موکب است.

وی افزود: 14 موکب دیگر در راستای ارائه خدمات اسکان، تغذیه و اجرای برنامه‌های ‌فرهنگی  در کشور عراق فعالیت خواهند داشت.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان با بیان اینکه همایش خادمین مواکب استان همدان در کشور عراق با عنوان «خادم ارباب کیست»   روز جمعه برگزار خواهد شد، گفت: کلیه مواکب، مردمی و با حمایت خیرین فعالیت می کنند و از دهم صفر تا بیست‌ودوم  به زائرین اربعین حسینی خدمات خود را در کشور عراق ارائه خواهند داد.

وی در ادامه سخنان خود درباره فعالیت‌های این ستاد اذعان کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان ستاد مردم نهاد بعد از گذشت 12 سال فعالیت آن در سراسر کشور موفق شده تا اعتاب مقدسه عراق  را توسعه دهد و با کمک خیرین و مردمی اقدامات مطلوبی در بازسازی حرم‌های مطهر داشته باشد.

بادامی با اشاره به اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهرهای زیارتی، سامرا، کاظمین، نجف و کربلا به عنوان قلب جهان تشیع که دارای جایگاه ویژه بین شیعیان هستند، فعالیت دارد، ابراز کرد: علاوه بر بحث اربعین، این ستاد دو وظیفه اصلی جمع‌آوری نذورات و هدایای مردمی و هدایت آن به سمت بازسازی اعتاب مقدسه عراق و اعزام نیروهای مهارتی در این عرصه به کشور عراق را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: این نذورات به دست دولت یا مردم عراق نمی‌رسد بلکه به صورت مستقیم صرف بازسازی و هم‌اکنون توسعه حرم‌های مطهر می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان گفت:  نذورات شامل وجوهات نقدی و غیری نقدی اعم از طلاجات، فرش و مصالح ساختمان است  و اعزام نیروهای مهارتی شامل کارگر ساختمان، مهندس ناظر، تأسیسات، بنا، عمران  و ... است.

وی بیان کرد: این نیروها به دو صورت اعزام می‌شوند؛ نخست تبرعی که دستمزد دریافت نمی‌کنند و به نیت قرب الهی مشغول کار می‌شوند و عده‌ای دیگر که با پیمان‌کار قرار دارند و دستمزد اندکی دریافت می‌کنند.

بادامی اظهار کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات در سطح استان همدان با 12 دفتر در سطح استان فعالیت دارد که دارای هیأت امنا به ریاست نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان، استاندار، فرمانده سپاه و رئیس ستاد است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان با بیان اینکه استان همدان در سه پروژه مشارکت داشته است، تصریح کرد: ستاد سه پروژه عمده را در کشور عراق بر عهده دارد؛ نخست صحن حضرت زهرا سلام‌الله عیها در نجف اشرف با مساحت بالغ بر هزار و 200 متر مربع در چهار طبقه که 95 درصد آن تکمیل شده است.

وی اضافه کرد: پروژه دیگر ترفیع گنبد امام حسین‌ علیه‌السلام با عنوان طرح معراج است که بر این اساس 7 ونیم متر مرتفع می‌شود و گنبد مطلا بر آن نصب خواهد شد و هر خشت طلا دارای 3 میلیون تومان ارزش است که تا به امروز 380 سند افتخار برای ترفیع گنبد مردم همدان هدیه کرده‌اند که معادل یک میلیارد و 140 میلیون تومان است.

بادامی گفت: یک و نیم تن مس توسط استان همدان برای اجرای پروژه در سال گذشته جمع‌آوری شده است که معادل 120 میلون تومان است.

وی ادامه داد: پروژه سوم صحن عقیله بنی‌هاشم(س) در کربلا  است که بالغ بر 160 هزار متر مربع است و تاکنون عملیات گودبرداری آن انجام شده و به نام صحن حضرت زینب سلام‌الله علیها نام‌گذاری شده است که  هر سند این پروژه 4 میلیون تومان است و استان همدان تاکنون 220 سند معادل 480 میلیون تومان صادر کرده است.

وی ابراز کرد: نیم‌کیلو انگشتر طلا و نقره توسط مردم همدان به حرم حضرت عباس علیه‌السلام اهداء شده است.

بادامی از اهداء بیش از 100 هزار متربع فرش دست‌بافت توسط مردم همدان خبر داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha