جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
برنامه های پیاده روی اربعین

حوزه/ اربعین نمایانگر بُعد حماسی قیام و نهضت عاشوراست و اهمیت پیام رسانی و کار فرهنگی در این قضیه ایجاب می کند که ما به هر نحو ممکن در انعکاس و پژواک رسانه ای زیبایی های این پدیده کم نظیر و بلکه بی نظیر بکوشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  پیاده روی اربعین حسینی گذشته از تاکیدات خاص ائمه طاهرین(ع) و روایت های متعددی که در این باره وجود دارد، ریشه در سیره علما و بزرگان ما داشته تا آن جا که حتی ده ها و بلکه صدها سال پیش نیز که شیعه در سامرا و نجف اشرف دارای حوزه علمیه بوده، این مراسم به شکل ها و با کیفیت های مختلفی برگزار می شده، هر چند که متاسفانه در دوران صدام و رژیم بعث عراق به جهت خففان و فشارهای شدید تا حدودی کمرنگ شد.

با این وجود و به لطف الهی چند سالی است که پس از سقوط صدام ملعون، این مراسم با ابهت و عظمت هر چه بیشتری در حال برگزاری است و انصافاً هم مردم عراق در پذیرایی از زوار اربعین با همه وجود سنگ تمام گذاشته و می گذارند که بخشی از این عشق و ارادت را ما در سال های اخیر از قاب های متنوع رسانه ای به خصوص مستندهای اربعینی مشاهده کرده ایم.

روایت مشهوری از امام حسن عسکری (ع) وجود دارد که ایشان می فرمایند از علامات بارز مومن زیارت اربعین است؛ یک سری شیعیان امیرالمومنین (ع) وقتی این سیره را مشاهده می کنند به تاثیرگذاری و اهمیت آن پی برده و در این مسیر مقدس گام برمی دارند.

 آن چه قابل توجه است این که اربعین نمایانگر بُعد حماسی قیام و نهضت عاشوراست و اهمیت پیام رسانی و کار فرهنگی در این قضیه ایجاب می کند که ما به هر نحو ممکن که می توانیم در انعکاس و پژواک رسانه ای این پدیده کم نظیر و بلکه بی نظیر بکوشیم که به یقین تلاش در این باره، بیشترین برکات و اجر و پاداش الهی را به همراه خواهد داشت.

به خصوص در شرایط کنونی که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این زمینه را برایمان فراهم کرده، وظیفه ما بسی سنگین تر است تا با عرضه محتوای مناسب و تولیدات چندرسانه ای در این باره گام های جدی تری برداریم ...

بی گمان یکی از بهترین کارهای برای انعکاس عظمت پیاده روی میلیونی اربعین نیز این است که ما بدانیم هر فرد زایر خودش یک رسانه است که می تواند به سهم و توان خود، زیبایی های اربعین را تبیین کرده و در فضای مجازی انتشار دهد.

به تصویر کشیدن و روایت ایثار و ازخود گذشتگی و عشق و محبت آحاد زایران به ویژه پذیرایی کنندگان از زوار سیدالشهدا(ع) در مواکب باید بخشی از این ماموریت رسانه ای ما را تشکیل دهد.

واقعیت آن است که سراسر پدیده اربعین زیبایی است که البته هر کس از زاویه دید خود آن ها را تحلیل و تفسیر می کند، اما مهم آن است که بدانیم این مساله و شرکت در آن، انشاالله مقدمه ای برای فراهم کردن زمینه های ظهور حضرت مهدی(عج) و دولت مهدوی است.

یکی از نمادها و نمودهای جامعه مهدوی، همین حرکت عظیم اربعین است که به خصوص توأم شده با وحدت شیعیان و محبان امام حسین(ع) از سراسر جهان که در آن رنگ و نژاد و زبان و حتی مذهب نیز مطرح نیست.

از سویی در کنار وحدت فیزیکی، یک وحدت قلوب را ما در این قضیه شاهد هستیم که از جمله نمونه های ولایتمداری مردم در زمان حکومت حضرت بقیه الله الاعظم (عج) است.

همچنین موعد اربعین بهترین فرصت است برای کسانی که ضمن ارتباط گیری، رفتار و سبک زندگی حسینی را می خواهند به نمایش بگذارند، چرا که همین رفتار و منش و گفتار که ریشه در فرهنگ و باورهای حسینی دارد، مصداق بارز این حدیث شریف است که "کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم. "

 به هر صورت حضور در راهپیمایی عظیم اربعین و انعکاس رسانه ای آن در واقع تداوم بخش رسالت زینبی است و در این باره هر فردی باید خود را سفیری از سوی زینب کبری (س) بداند که هم به توفیق زیارت می رسد و هم این که رسالت امام حسین (ع) و خواهر بزرگوارشان را انجام می دهد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha