سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حسین ذوالفقاری - وزارت کشور

حوزه/ ذوالفقاری با بیان این که ارز دولتی برای سفر اربعین اختصاص داده نشده است، گفت: ارز اختصاص داده شده به زائران به علت منع قانونی که از سوی مسئولان بانک مرکزی اعلام شد، به نرخ دولتی نبوده و با نرخ آزاد محاسبه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، در نشست خبری که ظهر امروز در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار شد، در خصوص تمهیدات سفر زیارتی اربعین، اظهار داشت: طبق گزارش و آماری که تا این لحظه دارم برای هیچ یک از زائران ایرانی هیچ مشکلی پیش نیامده و فقط چند موردی است که آن هم به صورت اتفاقی و تصادفی ایجاد شده و هیچ مشکل خاصی نبوده است.

وی در مورد ارز اختصاص داده شده به هر یک زائران اعلام داشت: در این خصوص باید گفت ارز اختصاص داده شده به زائران به علت منع قانونی که از مسئولان بانک مرکزی اعلام شده است نرخ دولتی نیست و با نرخ آزاد محاسبه می شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به چرایی بسته شدن مرز خسروی، بیان داشت: مرز خسروی به علت تمهیدات امنیتی پلیس و مقامات کشور عراق بسته شده بود تا مشکلی برای زائران پیش نیاید و با اقداماتی که با طرف عراقی که انجام داده ایم و سعی بر این شد که مرز خسروی بازگشایی شود، اما زائران به دلیل اقدامات امنیتی از مسیر دیگر به کربلا هدایت شوند و وارد شهر بغداد نشوند.

رئیس ستاد اربعین حسینی گفت: حرکت زوار روز به روز در حال افزایش است. از صبح ۵۰ هزار نفر از مرز مهران عبور کردند و پیش بینی می کنیم‌ تا شب از مرز مهران ۱۰۰ هزار نفر عبور کنند.

وی ادامه داد: کار دیگری که باید انجام دهیم این است که استانداران مناطق مرزی و به ویژه استان های ایلان و خوزستان تغدیه برای برگشت زائران در نظر بگیرند و دپوی تغذیه ای داشته باشند.

ذوالفقاری بیان کرد: قرارگاه شبانه روزی ستاد مرکزی را باید فعال کنیم و کارها سریع در قرارگاه دنبال شود و بحث خدمات درمانی و بیمه زائران توسط هلال احمر و حج و زیارت انجام می شود.

وی در مورد بازگشایی مرز خسروی گفت : کار مرز خسروی از سر گرفته شده و باید تلاش کنیم حداکثر استفاده را داشته باشیم.‌

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: براساس برآوردهای به عمل آمده امسال تعداد زائرین اربعین حسینی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت و نشان آن تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه سماح و تعداد صدور گذرنامه است.

وی ادامه داد: براساس آمار تا به امروز بیش از ۱۵۰ میلیون گذرنامه صادر شده که این نشان از افزایش ۹۷  افزایش صدور گذرنامه نسبت به سال گذشته است.

رئیس ستاد اربعین حسینی گفت: علاوه بر گذرنامه، حدود ۴۰۰ هزار مورد برگ تردد صادر شده برای کسانی که فرصت صدور گذرنامه نداشتند.

وی به خدمات رفاهی ارایه شده برای زوار اشاره و بیان کرد: تاکنون ۳۱۰۰ دستگاه کامیون حامل بار از کشور خارج شدند و بناست به طور کلی ۶۰۰۰ هزار دستگاه کامیون حامل مواد تغذیه ای از کشور خارج خواهند شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر چهار مرز شلمچه، چذابه، مهران و خسروی باز است و زائرین می توانند از هر یک از مرزها تردد کنند.

ذوالفقاری در پایان ضمن تاکید بر تامین امنیت زائرین، گفت: سه مرجع؛ دولت عراق، ستاد اربعین در عراق با مسئولیت سفیر ایران در این کشور و ستاد کل انتظام مسلح عراق مسئول تامین امنیت زائرین هستند.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha