پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
افتتاح حوزه علمیه «مدینه العلم الکاظمیه» یزد

حوزه/ اولین کار بنّایی را با تربت سیدالشهدا(ع) انجام دادیم و سعی کردیم از پیمانکاران مومن و متدین و پیرو اهل بیت (ع) استفاده کنیم؛ پیمانکارانی داشتیم که در هوای گرم ماه رمضان و با وجود هوای گرم یزد روزه دار بودند. من معتقدم مدرسه با پاک ترین دست ها و پول ها ساخته شد و اخلاص داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مدرسی یزدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در خصوص ساخت مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد اظهارکرد: سنگ بنای مدرسه علمیه مدینه العلم کاظمیه توسط پدر یک شهید گذاشته شد و مدرسه وقف است.

تولیت مدرسه علمیه «مدینة العلم کاظمیه» یزد بیان کرد: این پدر شهید حاج سید علی اکبر دشتی نام دارد و خودشان گفتند تمام وجه زمین را می پردازم، ایشان برای استمرار این کار مزرعه ای وقف کرد و حتی اشعاری را سرود و به این کار علاقه مند بود.

حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی عنوان کرد: در حالی که می شد، کلنگ مدرسه را توسط مسئولان استان، استاندار، شهردار، نماینده مجلس خبرگان و امام جمعه بزنیم، تصمیم گرفتیم پدر شهیدی این کار را انجام دهد.

حضور آیت الله العظمی سبحانی در مدینة العلم کاظمیه
حضور آیت الله العظمی سبحانی در مدینة العلم کاظمیه یزد

وی ادامه داد: ما در خصوص احداث این مدرسه حرف ها و هجمه های متعددی شنیده ایم، ولی هیچ گاه پاسخی نداده ایم چون هدف و رسالت ما چیز دیگری بود، لذا ما به نیّت واقفان می نگریم و کاری به بدگوئی ها نداریم.

تولیت مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد خاطرنشان کرد: یک روز نزد مرحوم آیت الله آسید محمدکاظم یزدی از طلبه ای بدگوئی می کردند و گفته بودند این طلبه با شهریه اش می رود و چایی می خورد، این عالم بزرگوار فرموده بود چایی می خورد، خرجش زیادتر است پس باید شهریه را اضافه کنیم، گویا در گذشته چایی سابقه ای 100 ساله دارد و در آن زمان برای اشراف بوده است.

عضو شورای حوزه علمیه یزد به خاطرات دوران ساخت مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد اشاره کرد و  گفت: یک نفر، چند روز قبل آمد و مبالغی را کمک کرد و گفت از باب اقامه نماز می خواهم کمک کنم، زیرا خداوند می گوید اقم الصلاه و حوزه های علمیه نماز را بر پا می دارند. یک نفر دیگر نیز مراجعه کرد و گفت می خواهم نانوایی برای مدرسه احداث کنم، گفتم نانوایی حاشیه دارد به اسم حوزه بخواهند آرد بگیرند و حسابرسی کنند، دشوار است و من خواستم کار مهم تری انجام بدهم، به او گفتم انسان متشکل از مغز، احساسات، شکم و شهوت است و مغز در راس همه قرار دارد سپس احساسات و بعد شکم و شهوت است اما برخی وارونه هستند ، شهوت، شکم، احساسات و بعد به عقل می رسند به ایشان گفتم بیائید برای مغز طلاب کاری کنید.

وی ادامه داد: از ایشان خواستم کتابخانه ای احداث کنند، گفتند چقدر هزینه می شود، برآورد کردیم با هزینه های اولیه 60 میلیون تومان می شود که قرارداد را بستند و کتاب ها را آوردند.

تولیت مدرسه علمیه «مدینة العلم کاظمیه» یزد عنوان کرد: اولین کار بنّایی را با تربت سیدالشهدا(ع) انجام دادیم و سعی کردیم از پیمانکاران مومن و متدین و پیرو اهل بیت (ع) استفاده کنیم؛ پیمانکارانی داشتیم که در هوای گرم ماه رمضان و با وجود هوای گرم یزد روزه دار بودند. من معتقدم مدرسه با پاک ترین دست ها و پول ها ساخته شد و اخلاص داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی یزدی خاطرنشان کرد: این مجموعه «مدینه العلم کاظمیه» وقف حوزه های علمیه است و اصلا جنبه شخصی ندارد؛ یزد دارای مدارس کهن و قدیمی است که اکثرا وقف بوده اند.

وی در مورد مشخصات مدرسه علمیه «مدینه العلم کاظمیه» یزد گفت: بهترین نوع سرامیک های یزد و مصالح را به کار گرفته ایم. نگاه مدرن همراه با مسائل سنتی داشته ایم و با شرایط آب و هوای یزذ از عایق حرارتی و برودتی استفاده کردیم.

وی تصریح کرد: اتاق ها دارای نورگیر و کاملا روشن است و مدرسه داری 4 نبش است و برای روشنایی و باز بودن هوا به خوبی طراحی شده در حقیقت این مدرسه با طراحی معماران خوش سلیقه یزدی به نتیجه رسید بطوریکه تنها 6 ماه طراحی آن طول کشیده است.

استاد حوزه علمیه یزد بیان کرد: در محیط پیرامون مدرسه 160 جای پارک خودرو وجود دارد؛ ما در قرن 5 تعداد 60 مدرسه رایج در یزد داشتیم و در حال حاضر فقط 6 مدرسه باقی مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی یزدی افزود: یزد مرکز علمی بوده و به آن دارالعلم می گفتند به طوری که مقام معظم رهبری در سخنانشان نام دارالعلم را احیا کردند چرا که از قرون گذشته واژه دارالعلم برای یزد بوده است.

افتتاح مدینة العلم کاظمیه یزد با حضور آیت الله العظمی سبحانی

وی گفت: در 190 سال اخیر توفیق ساخت مدرسه را در یزد نداشته ایم، چون در بافت قدیم است و جنبه میراث فرهنگی دارد و در این محدوده مشکل تصرفات داریم که گرمایش و سرمایش و تعمیر با محدودیت های شدید مواجه است.

حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی عنوان کرد: در اینجا جهت توجه به کیفیت سازه حتی آب و میلگرد و بتن را آزمایش کردیم و بهترین نوع سیمان و مصالح را خریداری تهیه کرده ایم که این سازه تا 500 سال تضمین است و تا 8 ریشتر زلزله را تحمل می کند.

وی گفت:بنده مدیریت دو مدرسه را بر عهده دارم مدرسه مصلی و دیگری «مدینه العلم کاظمیه» یزد است. مصلی بیشترین امتیازات را در طول سالهای اخیر به دلیل نیروها داشته است و افرادی برجسته از نظر استعداد را جذب کرده ایم و برای آن ها برنامه های ویژه ای همچون کارگاه های علمی و اساتید پژوهشی و مقام تالیف داریم.

تولیت مدرسه علمیه «مدینة العلم کاظمیه» یزد بیان کرد: در حال حاضر سطح یک را به همراه رشته های تخصصی که عصرها برگزار می شود آموزش می دهیم و در واقع از این ظرفیت به خوبی استفاده می کنیم.

گفت وگو : علی اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha