پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر مسعود سلیمانی

حوزه/ همزمان با 30 مهر ماه و سالگرد دستگیری دکتر مسعود سلیمانی، شبکه پرس تی وی در راستای راه اندازی کمپین اعتراض به تداوم بازداشت این دانشمند ایرانی توسط آمریکا، دست به تولید مستندی در رابطه با زندگی این استاد مطرح در زمینه سلول های بنیادی زده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گیسومیشا احمدی، مجری این شبکه که اجرای گزارش ها و مصاحبه های مستند «از سلول بنیادی به سلول زندان» را برعهده داشته است، در مورد این اثر گفت: مستند «از سلول بنیادی به سلول زندان» به تهیه کنندگی مرضیه هاشمی، خبرنگار، مجری و مستندساز شبکه پرس تی وی در واقع تولیدی چندجانبه است و علاوه بر زندگی و سوابق علمی دکتر مسعود سلیمانی، به روایت علل دستگیری این استاد مطرح علم سلول های بنیادی نیز می پردازد.

او گفت: در این مستتند ما با خانواده دکتر سلیمانی؛ همسر، فرزند، برادر کوچکتر و دایی او مصاحبه هایی انجام داده ایم. همچنین رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس؛ دکتر منصوره موحدین، همکاران و دانشجوهای استادسلیمانی هم در مورد فعالیت های او مطالبی را مطرح کرده اند. این استاد نزدیک به 15 سال به صورت حرفه ای و متمرکز روی سلول های بنیادی تحقیق کرده و مقالات و تحقیقات او در معتبرترین مجلات علمی منتشر شده است.

او افزود: آنچه در این مستند می بینیم این است که دکتر سلیمانی یکی از برجسته ترین اساتید در علم نوظهور سلول های بنیادی و درمان سرطان خون در کودکان است. مرکزعلمی مایو کلینیک آمریکا که یکی از برترین مراکز پزشکی است بارها از دکتر دعوت کرده بود و هیچگاه برای او مشکلی پیش نیامده بود و فعالیت های دکتر سلیمانی صرفا علمی محسوب می شده است. ما سعی کردیم در این مستند به این وجوه از شخصیت دکتر اشاره کنیم ضمن اینکه برخی حقایق را در مورد دستگیری او نشان دهیم.

گیسو میشااحمدی در ادامه درباره این حقایق گفت: بارها به دکتر پیشنهاد مهاجرت به آمریکا همراه با خانواده شده بود و دکتر به دلیل علاقه زیاد به ایران این پیشنهاد را نمی پذیرفت و به نظر می رسد مسیری که منجر به دستگیری دکتر شده، به نوعی تله بوده است.

این مجری گفت: سال 2016 برای انجام تحقیقات پزشکی، دو نفر از دانشجویان دکتر سلیمانی که به آمریکا مهاجرت کرده بودند، قرار بود ماده فاکتور رشد را که در واقع ابزاری صرفا علمی برای انجام تحقیقات دکتر به حساب می آمد را به او برسانند که پلیس آمریکا اجازه حمل این فاکتور را به آنها نمی دهد و دکتر هم هیچگاه متوجه نمی شود فاکتور رشد طی چه پروسه ای به دست او نرسیده است. در نهایت در سفری که به دعوت مرکز علمی آمریکایی با ویزای مولتی به این کشور داشت به این بهانه که ویزای شما باطل شده دستگیر می شود و بعد از 8 روز در حالی که خانواده دکتر مسعود سلیمانی هیچ خبری از او نداشتند متوجه می شوند که او در زندان است.

او افزود: در این مستند می بینیم که دکتر سلیمانی بدون اینکه دادگاهی برای او تشکیل شود تحت شرایط بدی در زندان آمریکا به سر می برد تا حدی که بینایی او به شدت ضعیف شده است.

گیسومیشا احمدی در آخر تأکید کرد: علاوه بر این اطلاعات که از طریق این مستند ارائه می شود، به علل چنین دستگیری هایی توسط آمریکا پرداخته ایم.

مرضیه هاشمی تهیه کننده، گیسو میشا احمدی گزارشگر، شروین اسماعیلی، بهروز عباسی، امیر عزیزی، محمد تکلو گروه تصویربرداری و ایمان نیک بین به عنوان تدوینگر از جمله عوامل تولید مستند «از سلول بنیادی به سلول زندان» هستند.

این مستند همزمان با سالگرد دستگیری دکتر مسعودسلیمانی سه شنبه 30 مهرماه ساعت 4:30، 22:30، چهارشنبه یک آبان ماه ساعت 10:30، 16:30، 20:30 و 00:30 بامداد 2 آبان به وقت تهران روی آنتن پرس تی وی خواهد رفت.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha