سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حسن بیاتانی

حوزه/ شاعر جوان آیینی بر لزوم حمایت مسئولان و بسترسازی آن ها به منظور خلق و سُرایش شعر نبوی تاکید کرد.

حسن بیاتانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که زندگی، سیره و اخلاق نورانی پیامبر اعظم(ص)، بهترین منبع الهام بخش به منظور فعالیت ادبی و به خصوص سرودن شعر است، اظهار داشت: نه تنها در زمینه شعر نبوی بلکه ما در رابطه با دیگر ائمه اطهار(ع) نیز نیازمند تقویت فعالیت های مرتبط با حوزه شعر و ادب هستیم.

وی افزود: به عنوان مثال ما گرچه شعر عاشورایی زیاد داریم اما آن چه مرتبط با شخصیت امام حسین(ع) و مدح خود ایشان باشد، کم است.

بیاتانی همچنین گفت: از سویی بیشتر اشعار و سروده ها ناشی از ارادت و حس درونی شاعران است و کمتر شعرا به سمت مطالعات عمیق تر و معارف بیشتر رفته اند، ضمن آن که طبعاً به موضوعاتی که در حد و اندازه سطح جامعه اطلاعات و معارف در آن وجود دارد پرداخته شده و حال آن که باید شعرا به سمت مطالعات عمیق تر بروند.

این شاعر آیینی ادامه داد: از سویی در بحث نظام عرضه و تقاضا، باید توجه داشت که هر جایی تقاضایی وجود دارد، در آن بخش ها هم شعر زیاد تولید می شود، کما این که ما در ایام محرم و صفر همیشه نیاز به این قبیل اشعار داریم و شاعران در این عرصه فعالیت دارند، یا به عنوان مثال ما درباره تولد حضرت زهرا(س) شعر زیاد داریم و این ها از برکات دیدار سالانه شعرا و مداحان با مقام معظم رهبری در سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) است.

وی بیان داشت: چه در خصوص رحلت یا شهادت حضرت رسول(ص) و چه ولادت و بعثت ایشان، ما شعر کم داریم و باید در این رابطه هم شعرا فعالیت بیشتری داشته باشند و هم این که مسئولان با حمایت های خود، بستر لازم به منظور خلق و سُرایش شعری را فراهم کنند.

بیاتانی همچنین به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد و گفت: از سویی این که عده ای شیعه را متهم می کنند که چرا درباره پیامبر(ص) کم شعر و مدح دارید، این ها باید توجه کنند گرچه متاسفانه ما در این خصوص کم کاری هایی داریم و باید آن را جبران کنیم، اما وقتی ما به اهل بیت پیامبر(ص) ابراز ارادت می کنیم، در واقع ایشان را تکریم کرده و سفارش های ایشان را درباره اهل بیتشان مورد توجه قرار داده ایم و لذا این طور نیست که ما با پیامبر بیگانه باشیم.

وی اضافه کرد: به هر حال بین پیامبر و اهل بیت ایشان هیچ افتراقی نیست و این ها همه نور واحد هستند، به عنوان مثال همین شعر علوی خودش به نوعی نشانه ارادت شیعیان به پیامبر اکرم (ص) است ولی با همه این ها ما باید در رابطه با شعر نبوی بیشتر کار کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از کارهای اساسی و جدی این است که ما بدانیم اگر انس با قرآن و ادعیه و دیگر کتب معارفی ما بیشتر شود، به همین نسبت دستمان در عرصه شعر و ادبیات نیز بازتر است و به این وسیله می توانیم کاستی ها و کم کاری ها را جبران کنیم

بیاتانی افزود: در کنار این قضیه، تصمیم گیران فرهنگی هم باید فکری برای نظام عرضه و تقاضا بکنند، به این معنا که فی المثل اگر شعر نبوی تریبون داشته باشد بیشتر شعر در این خصوص گفته می شود و لذا باید زمینه برگزاری کنگره ها و همایش ها در این رابطه بیشتر شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha