پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 869290
۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
تأملات نابهنگام

حوزه/ نشر اسم، چهار عنوان کتاب در حوزه علوم انسانی ذیل عنوان مجموعه «تأملات نابهنگام» را در قطع پالتویی راهی بازار نشر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشر اسم به تازگی چهار عنوان کتاب در حوزۀ علوم انسانی ذیل عنوان مجموعۀ «تأملات نابهنگام» را در قطع پالتویی راهی بازار نشر کرد.

این کتاب‌ها در اصل در مجموعه‌ای با همین نام در مدرسه برلین تهیه شده‌اند و سپس دانشگاه ام‌آی‌تی ‌آن‌ها را به انگلیسی برگردانده و منتشر کرده است و اینک نشر اسم قصد ترجمه و چاپ تمامی آن آثار را دارد که در مرحلۀ نخست چهار جلد از آن منتشر شدند.

«روان‌سیاست: نئولیبرالیسم و تکنولوژی‌های جدید قدرت» نوشتۀ بیونگ چول هان، «اینترنت ما: اطلاعات زیاد و فهم کم در عصر کلان‌داده» نوشتۀ مایکل پاتریک لینچ، «تقلای اروس» نوشتۀ بیونگ چول هان و «بوطیقای ناسیونال‌سوسیالیسم: شرحی بر کتاب نبرد من هیتلر» نوشتۀ آلبرشت کوشارکه چهار جلد نخست مجموعه تأملات نابهنگام هستند.

ناشر در پیشگفتار این کتاب‌ها از ۱۶ عنوان دیگر این مجموعه نیز نام برده است که در حال ترجمه و انتشار هستند.

«روان‌سیاست: نئولیبرالیسم و تکنولوژی‌های جدید قدرت» را آراز بارسقیان ترجمه کرده است. این کتاب به تأثیرات شکل‌های جدید قدرت بر روان و ذهن مردم می‌پردازد. نویسنده که بر نحوه سیاست‌ورزی حکومت‌های نئولیبرال تمرکز دارد، اصطلاح روان‌سیاست را به تأسی از اصطلاح «زیست‌سیاست» از میشل فوکو، جامعه‌شناس مشهور فرانسوی، ساخته است. در پشت جلد این کتاب به نقل از روزنامه گاردین در معرفی آن آمده است: «سیاست‌مداران با ما مثل مصرف‌کنندگانی برخورد می‌کنند که باید چیزی تحویلشان داده شود. غرولندهای ما از سیاست هم مثل مصرف‌کنندگانی است که از یک محصول یا خدمت نامناسب شاکی‌اند. هرکسی که از اعتراف در صحن علنی جامعه امتناع کند، نکوهش می‌شود. شما توییت می‌کنید پس هستید؛ لایک می‌کنید تا بی‌تردید لایک بگیرید؛ به تک‌تک جزئیات کسالت‌بار زندگی‌تان اعتراف کنید تا نجات یابید. بیونگ چول هان می‌گوید: «نئولیبرالیسم یعنی سرمایه‌داری لایک‌ها».

«اینترنت ما: اطلاعات زیاد و فهم کم در عصر کلان‌داده» ترجهۀ دکتر حامد قدیری دومین و قطورترین کتاب این مجموعه تاکنون است. این کتاب مواجهه‌ای نظری با اینترنت و فضای مجازی است که دنیا و زندگی ما را دچار تغییراتی بنیادین کرده است. نویسنده بر دانش عمومی تمرکز دارد و این سؤال را مطرح می‌کند که هرچند ما در عصر گوگل فکر می‌کنیم همه چیز را می‌دانیم، اما آیا واقعا چنین است؟ و گوگل‌دانی ما چه مزایا و معایبی دارد؟ از سوی دیگر مایکل لینچ از ما می‌پرسد که شخصیت واقعی‌مان، خودمان هستیم یا پروفایلی که در فضای مجازی داریم و هر روز هم پروپیمان‌تر می‌شود. «اینترنت ما» با زبانی ساده ما را به تأملاتی جدی و عمیق دربارۀ اینترنت فرامی‌خواند.

«تقلای اروس» نیز ترجمه آراز بارسقیان است. این کتاب موضوعی بکر و شگفت دارد. تأملی فلسفی است در باب عشق و شهوت در دنیای مدرن. نویسنده، که فیلسوفی کره‌ای-آلمانی و از شاگردان گادامر است، در این کتاب می‌پرسد که آیا هنوز هم عشق وجود دارد یا بر اثر همانندی انسان‌ها از بین رفته و مرده است؟ بر این کتاب کوچک، آلن بدیو، فیلسوف مشهور فرانسوی، مقدمه نوشته است.

چهارمین عنوان مجموعه تأملات نابهنگام با نام «بوطیقای ناسیونال‌سوسیالیسم» درواقع شرحی است بر کتاب مشهور «نبرد من» نوشتۀ آدولف هیتلر. این کتاب که ابراهیم موسوی آن را ترجمه کرده، به این مسئله می‌پردازد که چگونه کتاب خودزندگی‌نامه‌ای چون نبرد من می‌تواند نقش کتاب مقدسی را برای جماعتی بزرگ بازی کند که آن‌ها را به ایدئولوژی‌ای همچون نازیسم بکشاند و بیش از هفتاد سال همچنان کتابی بسیار پرفروش و پرطرفدار باقی بماند.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha