یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مدرسه فدک

استاد حوزه‌های علمیه خواهران گفت: : بارزترین خصوصیت تفکر غربی در این مسئله مشابهت زن و مرد است که در آن موقعیت انسانی و خانوادگی او لگدمال می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، زهرا صادقیان، استاد حوزه‌ علمیه خواهران، امروز در نشست «سیمای زن در قرآن»، در مدرسه عالی فدک همدان برگزار شد، اظهار کرد: در سده‌های اخیر خیزش‌ها و جنبش‌هایی برای تساوی حقوق زن و مرد در غرب پدید آمده که اوج آن درفمنیسم و نهضت آزادی زن مشهود است که حرکت این گروه‌ها در مواردی نیز قرین توفیق بود اما باید دید که این موفقیت برای زن دستاوردی داشته و تا چند اندازه باعث کاهش قید و بندهای اجتماعی و  ستم‌های تاریخی شده یا اینکه این موضوع خود زمینه‌ای برای بهره‌کشی بیشتر از زن شده است؟

وی ادامه داد: در همین جهت متأسفانه به طور ناخودآگاه شبهاتی در جهان اسلام زمزمه شد و از وضعیت نامطلوبی که زنان در جوامع اسلامی داشتند که ناشی از عادات و رسومات غیردینی تحمیل‌شده است نهایت‌سوء استفاده را کردند به‌گونه‌ای که علیه دین و برخی از احکام اسلامی تبلیغات گسترده‌ای راه انداختند.

صادقیان عنوان کرد: با توجه به اینکه تفکر اسلامی از نگرش والا و جامعی نسبت به زن برخوردار است، می‌تواند آرمان مطلوب زنان و جامعه بشری را تحقق بخشد در این میان وظیفه روحانیون، طلاب و پژوهشگران دینی است که با استفاده از منابع اولی و مورد قبول به نگرش ناب دینی دست یافته و آن را به جامعه عرضه کنند.

 استاد حوزه خواهران اذعان کرد: این گونه باید به شبهات وارده پاسخ گفت تا قشر عظیم و بی‌بدیل زنان با استفاده از فرهنگ دینی و در پرتو قرآن به جایگاه بلند انسانی خویش ارتقاء یافته و به حقوق مناسب و لایق آفرینش زیبی خود دست یابد.

تفکر مشابهت زن و مرد، موقعیت انسانی زن را لگدمال می‌کند

وی اضافه کرد: اگر جایگاه زن را از نگاه ارزش در مجموعه جهان‌بینی اسلام مشخص کنیم، مسائل حقوقی و فرعی دیگر قابل حل خواهد بود و مسئله ارزش زن از دو جهت قابل طرح است: نخست برون دینی و دو درون دینی.

صادقیان با بیان اینکه از دیدگاه برون دینی دین به صورت یک مجموعه واحد مورد بررسی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ما در این جلسه از نگاه درون‌دینی به این مسئله می‌پردازیم و حقانیت دین، اعتقاد و ایمان زن مسلمان را مفروض می‌داریم لذا باید احکام دینی را از گرد و غبار تأثیر سنت‌ها و عادات پاک کرد.

وی تصریح کرد: بارزترین خصوصیت تفکر غربی در این مسئله مشابهت زن و مرد است که این نه تنها تأمین‌کننده حقوق زن و نشان‌دهنده جایگاه او نیست بلکه عملا به زیان زن است و اینگونه موقعیت انسانی و خانوادگی او لگدمال می‌شود.

استاد حوزه‌ علمیه خواهران گفت: این دیدگاه در سایه نادیده گرفتن تفاوت ساختمان جسمی و روحی زن، تلاش بر انکار مادی بودن و زن بودن او می‌کند در حالیکه قرآن کریم هنگامی که سخن از آفرینش زن و مرد به میان می‌آورد، زن و مرد را از یک سرشت و طبیعت معرفی‌ می‌کند که بر اساس دیدگاه اسلامی تمام آفریده‌ها برای انسان و انسان‌ها برای هم زینت هستند.

وی تأکید کرد:آیات قرآن کریم گاهی عمومیت دارد و لفظ ناس، انسان و من را به کار می‌برد و گاه سخن از مرد دارد که به دلیل فرهنگ محاوره عرب لفظ مردان را مخاطب قرار داده و گاه که پای ارزش و عمل به میان است، سخن از زن و مرد است.

تقوا عامل قرب الهی برای همه است

وی با بیان اینکه  در قرآن کریم هنگامی که سخن از مقام خلقت، عمل و پاداش است بین مرد و زن تفاوتی نیست،افزود: قرآن کریم در آیه ۱۳ سوره حجرات می‌فرماید:  «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ؛ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و ملت ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. بی تردید گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست. یقیناً خدا دانا و آگاه است.»

صادقیان تصریح کرد: قرآن بین زن و مرد از نظر تدبیر شئون اجتماعی و دخالت اراده بین زن و مرد تساوی برقرار کرده است چنانچه در آیه ۲۸۶ سوره بقره آن را به خوبی تبین کرده و فرموده است: لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا.

وی افزود: درخصوص موقعیت اجتماعی زن خداوند او را نادیده نگرفته و زن را دارای خصلت‌هایی عنوان کرده آن خصلت‌ها را مرد ندارد لذا وظایف شرعی بر اساس تکوین تقسیم شده است اما در ارزش‌ها و انسانیت و قرب الی الله همه را برابر دانسته است.

استاد حوزه‌ علمیه خواهران گفت: هر انسانی که ندای آسمانی را لبیک گوید و خود را به زیور تقوا و عمل صالح آراسته کند، می‌تواند به سوی خداوند نزدیک شود ولی در مواردی تفاوت به چشم‌می‌خورد مثلا مسئله عهده‌داری حکومت، قضاوت، جهاد، ارث، دیه، حجاب، اطاعت از شوهر و غیره.

وی ابراز کرد: این موارد یا وظایفی است مبتنی بر طبیعت زن و مرد یا مسئله امور مالی که به امتیاز انسانی و مقام زن و مرد مربوط نمی‌شود چراکه قوانین دین بر اساس فطرت و خلقت انسان وضع شده و افراط و تفریط در آن راه ندارد و از تبعیض در آن خبری نیست.

استاد حوزه‌ علمیه خواهران افزود: مهم این است که ما با تلاش به فرهنگ دینی خود دست یابیم و هویت خود را پیدا کنیم و درنهایت بدون اینکه جذوب فرهنگ دیگران شده، شخصیت و حقوق واقعی خود را با توجه به ساختار روحی و جسمی خود جستجو کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیدمحمد حسین IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    0 0
    تفکر مشابهت زن و مرد، موقعیت انسانی زن را لگدمال می‌کند______قانون زوجیت، میان حیوانات: • «وَ أَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَینِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى؛ و اوست كه دو جفت (دو صنف) نر و ماده را بیافرید.» • «وَ مِنْ كُلِّ شَی‌ءٍ خَلَقْنا زَوْجَینِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‌؛ و از هر چیزى جفت هم آفریدیم (مانند نر و ماده در حیوانات و گیاهان) شاید متذكر شوید ________درطول تاریخ اگر سلاطین وقدرتمندان حقوق بانوان را پایمال کردند این دلیل نمیشود که ماراه آنان را ادامه بدهیم خدای متعال ازهرچیزی جفت وزوج آفریده یعنی شیئ بدون زوج کالعدم است درقرن اتم صحبت از برابری حقوق زن و مرد یعنی نفس گفتگو توهین به نیمی ازجهان هستی وادامه زورگوئیها وبهره کشیهای تاریخی است ما مسلمانها باتوجه به آیات نورانی قرآن بایستی درپاسداشت حقوق بانوان پیشرو باشیم نه اینکه هرروز سر حقی ازحقوق قرآنی بانوان معرکه بگیریم خوب درقرآن وسنت برای هریک از زوجین حد پوششی تعیین شده ماحق نداریم به خانم جنیدی محجبه بدون چادرایرادبگیریم خب مگر کت وشلوار غربی نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چراهست ولی بی حجابی نیست مگرچادر را اسلام معرفی کرده ؟؟؟؟؟؟؟ نه اسلام حدپوشش بانوان را تعیین کرده اینکه مادرقانون اساسی آورده ایم که رئیس جمهور بایستی ازرجال سیاسی باشد ودرآنزمان تفسیرمیکردیم مراد ازرجال ربطی به جنسیت ندارد ولی مرحوم اعظم طالقانی هرگاه کاندیدای ریاست جمهور میشدند میگفتند میخواهم تکلیف این رجال را مشخص کنم ایشان اکنون درجوار اجداد طاهرینش آرمیده ولی تکلیف رجال سیاسی مثل استخوانی لای زخم مانده واین ازشان اسلام عزیز به دوراست که بخواهد نیمی ازمردم را بقول جوانان بپیچاند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ راستی تایادم نرفته ازاینکه درسایت حوزه گشایشی پیداشده ومجال بحث را میدهد سپاسگزارم