پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مهدی سجادی امین

حوزه/ عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با تأکید بر تحکیم خانواده در اجرای قوانین اظهار داشت: باید به مسائل خانواده متفاوت نگاه کرده و مبنای قوانین بر انس و مودت در خانواده بوده و فضای اختلافات نباید به‌سرعت قضایی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی سجادی امین امروز در نشست علمی بررسی فقهی و حقوقی لایحه امنیت زنان در برابر خشونت  که در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی (تحت اشراف رهبر معظم انقلاب) در قم برگزار شد، با یادآوری نظر مقام معظم رهبری درباره امنیت زنان اظهار داشت: مقام معظم رهبری تأکید زیادی  بر انجام کاری اساسی در این حوزه دارند.
وی با بیان مسیر طی شده در تدوین لایحه امنیت زنان در برابر خشونت افزود: موضوع خشونت موضوع مهمی است که مبنای کار کشورهای غربی بوده اما ما در فقه خود معادلی برای آن نداریم و بیشتر مصداقی با آن برخورد شده است.
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده خشونت را در فرهنگ غرب و فقه تبیین و تصریح کرد: خشونت در فرهنگ اسلامی و فقه ما معنایی متفاوت داشته و از آن میزان بار منفی که در فرهنگ غرب دارد، برخوردار نیست.
وی با تقسیم خشونت بر روا و ناروا ادامه داد: باید در مبحث خشونت مسئله پدر و شوهر که نسبت به زن ولایت دارند مشخص‌شده و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن جایگاه فرد مجرم در مسئله خشونت به آن توجه کنیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سجادی امین تغییر عاملیت را نکته مهم در تصحیح لایحه امنیت زنان در برابر خشونت عنوان و خاطرنشان کرد: درگذشته خشونت تعبیری فیزیکی داشته اما امروز علاوه بر جنبه‌های دیگر، خشونت علیه مردان نیز مطرح می‌شود.
وی نگاه به خشونت را به‌صورت عام مطرح کرد و گفت: گاهی زمینه‌های خشونت از سمت زنان ایجادشده و اگر بخواهیم لایحه‌ای تدوین کنیم باید به‌صورت عام به آن نگاه کرده و باید به نقش زنان در ایجاد خشونت نیز توجه کنیم.
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان کرد: فقه خود را متصدی خشونت علیه زنان  ندانسته و به خشونت تنها مصداقی نگاه کرده و تعریفی جامعی که دربرگیرنده همه موارد باشد را نداشته که باید قانونمند شود.
وی مدارای مرد با زن را درآیات و روایات موردتوجه قرارداد و ابراز کرد: متأسفانه مردان در اجتماع رفتارهای کنترل‌شده‌ای دارند اما در خانواده رفتاری مغایر با رفتار اجتماعی دارند که جز ایمان نمی‌تواند کنترل‌کننده رفتار آنان باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سجادی امین مصادیق خشونت را به‌صورت موردی بیان کرد و گفت: خشونت کلامی مانند زخم‌زبان، تهمت، سخن‌چینی و خشونت اقتصادی مانند  ترک نفقه، انکار مهریه و یا ایجاد محدودیت در نفقه نمونه‌های آن است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مصداق‌های خشونت، سوءاستفاده از حقوق همسر مانند تهدید به طلاق و یا ازدواج مجدد یا جلوگیری از ادامه تحصیل و خروج از منزل همسر بوده که جزء خشونت‌های روانی تقسیم‌بندی می‌شود.
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با تأکید بر تحکیم خانواده در اجرای قوانین اظهار داشت: باید به مسائل خانواده متفاوت نگاه کرده و مبنای قوانین بر انس و مودت در خانواده بوده و فضای اختلافات نباید به‌سرعت قضایی شود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha