شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 876354
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
محمد بارانی

حوزه/ حجت الاسلام بارانی با اشاره به مراحل غفلت خاطرنشان کرد: مراحل غفلت چهار چیز است؛ نخستین مرحله آن غفلت از خداوند متعال است و هر گناهی که در جامعه رخ می‌دهد عامل اصلی آن غفلت انسان از یاد خداوند متعال است، دومین مرحله غفلت؛ غفلت انسان از خودش است و سومین مرحله غفلت از تکالیف الهی است و چهارمین مرحله غفلت این است که ارتباط انسان با دیگران قطع می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام محمد بارانی، در ویژه برنامه گرامیداشت چهلمین سالروز اقامه نخستین نماز جمعه استان سمنان در مهدی‌شهر، با عنوان «نماز جمعه و بصیرت قرآنی» به میزبانی دارالقرآن این شهر اظهار داشت: در دو جای قرآن کریم خداوند متعال می فرماید از نماز کمک و استعانت بجوید و نماز مهمترین مصداق ذکر خداوند متعال است و نخستین نقش ذکر یاد خدا در عرصه معنوی برای انسان، تکامل عقل و افزایش بصیرت و نیز تغییر نگاه جوانان به ارزش‌ها و عالم هستی است و یکی از آسیب‌هایی که امروز جوانان با آن مواجه هستند پی نبردن به ارزش های درونی است.

امام جمعه مهدی‌شهر تصریح کرد: هر کس که ذکر و یاد خدا را داشته باشد به بصیرت می رسد و یکی از آثار ذکر و یاد خداوند متعال بصیرت و نگاه بهتر و دقیق‌تر انسان به خودش است.

وی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ» افزود: نماز انسان را از فحشا باز میدارد و دو عامل گناه عبارتند از «نسیان» و «غفلت».

حجت الاسلام بارانی با اشاره به مراحل غفلت خاطرنشان کرد: مراحل غفلت چهار چیز است؛ نخستین مرحله آن غفلت از خداوند متعال است و هر گناهی که در جامعه رخ می‌دهد عامل اصلی آن غفلت انسان از یاد خداوند متعال است، دومین مرحله غفلت؛ غفلت انسان از خودش است و سومین مرحله غفلت از تکالیف الهی است و چهارمین مرحله غفلت این است که ارتباط انسان با دیگران قطع می شود.

وی افزود: جوانان و خانواده‌های ما در معرض تیرباران هستند و جوان باید فرار کند و در دامن خداوند متعال قرار بگیرد و دشمنان جنگ ادراکی را شروع کرده‌اند و جنگ با عقیده به مراتب سخت‌تر از جنگ‌های دیگر است.

امام جمعه مهدی‌شهر گفت: اگر ذهن‌ها تصرف شود همه چیز در نزد انسان کور می شود و پناهگاه انسان در فرار از هجمه‌ها و توطئه‌های دشمنان نماز است و انسان باید به سمت خداوند متعال فرار کند.

وی با اشاره به اثر دیگر نماز بر زندگی تصریح کرد: نماز یکی از شیوه های مدیریت زمان است و ما در روز ۵ بار مدیریت زمان را تمرین می کنیم و فرصت جوانی فرصت بسیار ارزشمندی است که جوانان می‌بایست این فرصت را قدر بدانند و در جوانی می‌توان به همه مقامات و درجات و جایگاه های برتر رسید و باید این فرصت و وقت جوانی را غنیمت شماریم و از فرصتها و وقت ها به نحو احسن استفاده کرد.

امام جمعه مهدی‌شهر با اشاره به نقش نماز در برطرف سازی بیماری های روحی و اخلاقی انسان افزود: انسان این چنین است که تا به یک مقام و صندلی و جایگاهی می‌رسد اگر تهذیب نفس نکرده باشد و نسبت به معارف و اصول دینی اهتمام ویژه نداشته باشد، دزدی و اختلاس و ... به سراغ او می آید.

وی گفت: اگر کسی نماز «آگاهانه»، «خاشعانه» و «عاشقانه» داشته باشد و اگر این سه ویژگی در نماز یک انسان باشد، زمان رسیدن به پست و مقام و جایگاه انسان خود را گم نمی کند.

حجت الاسلام بارانی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند که ۱۰ ویژگی در نماز وجود دارد که اگر کسی نماز را اقامه کند این ۱۰ ویژگی در او متجلی می‌شود؛ یک چهره او زیبا میشود،دوم قلب او نورانی می گردد، سوم آرامش بدن پیدا می‌کند، چهارم انس در قبور پیدا می‌شود،پنجم مورد رحمت الهی واقع می‌شود، ششم چراغی برای او در آسمان خواهد شد، هفتم سنگینی میزان شکل می‌گیرد، هشتم خدا از او راضی می شود، نهم عمل صالحی برای او در بهشت خواهد بود، دهم اینکه عامل رهایی از آتش جهنم می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha