جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی اکبر نوایی

حوزه/ مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با انتقاد از تداوم تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه‌های ما، گفت: علوم انسانی هنوز در دانشگاه‌های ما بیمار و سکولار بوده و اسلامی نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی، امروز در نشست گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، با اشاره به ضرورت و اهمیت برگزاری این نشست‌ها، اظهار کرد: این‌گونه نشست‌ها برای طلاب و دانشجویان ایجاد امید و معنا می‌کند.

وی با اشاره به شروع فعالیت‌های سازنده در این زمینه، افزود: خوشبختانه دوره بحث‌های تکراری و شعاری و تنها یاد بی‌عمل در راستای وحدت حوزه و دانشگاه و در چهار پنج سال اخیر حرکت‌های معنی‌دار و هدفمندی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در مورد عنصر وحدت راهبردی و مضمونی و علمی و عملی حوزه و دانشگاه صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی اضافه کرد: در چند سال اخیر در قالب جلسات وحدت حوزه و دانشگاه اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته و در این نشست‌ها بحث‌های استراتژیک و بنیادی و مبنایی در دانشگاه‌ها مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون دیگر باید از بحث‌هایی مانند ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه عبور کرده و عملیاتی راجع به نهادینه کردن وحدت و معنویت داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی در ادامه با انتقاد از تداوم تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه‌های ما، اظهار کرد: علوم انسانی هنوز در دانشگاه‌های ما بیمار و سکولار بوده و اسلامی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه باید علوم انسانی با علوم اسلامی منطبق شده و از آن‌ها رگه‌هایی برداشته شود، افزود: اشکال ندارد در متدولوژی از غرب کمک بگیریم اما در محتوا نباید از غرب چیزی بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی گفت: در این راستا رهبری ما دلی پردرد دارند؛ اما پرانگیزه و پرنشاط و پرامید کار می‌کنند و انتظار می‌رود حوزویان و دانشگاهیان هم اهتمام ویژه‌ای به این مهم داشته باشند.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشور رشد کند، باید حوزه و دانشگاه به‌صورت عملیاتی با یکدیگر اتحاد داشته باشند تا بتوانند در حوزه و دانشگاه برای بنیاد سازی معنویت فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی با اشاره به مشکلات و موانع موجود در برابر وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: ما در این زمینه فاقد راهبرد و استراتژی هستیم؛ زیرا در وهله نخست  در مقوله هویت معنوی و هویت خودیت یا خودشناسی بحران داشته و دچار آنمی هویتی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر سران نهضت علمی حوزه و دانشگاه برای درمان این درد به فکر نیفتند بدترین عذاب و عقوبت را در آخرت خواهند داشت؛ زیرا هنوز ما به‌عنوان ما استاد، مدیر، رییس دانشگاه و وزارت علوم نتوانسته‌ایم در این زمینه کاری انجام داده و معنویت را به‌درستی نهادینه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی افزود: ما انقطاع نسل و گسست نسلی داریم و چاره کار این خلأها و کاستی‌ها و نابسامانی‌ها فعالیت مدیران حوزه علمیه و رؤسای دانشگاه‌ها هستند.

وی با تأکید بر اینکه گسست نسلی باید از سوی حوزویان و دانشگاهیان درمان شود، تصریح کرد: علم و دین با هم تعارض ندارند، اسلام به دنبال علوم تجربی بوده، هست و باید باشد و درنتیجه دانشجویی که علوم تجربی را می‌خواند باید به دنبال فقه و تکلیف خود هم باشد زیرا معنویت جامعه را بیمه کرده و مولد قدرت است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha