جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سیستانی

حوزه/ حضرت آیت الله سیستانی در بیانیه خود به اوضاع سخت عراق و ترور و ربایش برخی از معترضان اشاره کردند و از بسته شدن اداره ها و مؤسسات آموزشی انتقاد کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبد المهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا بیانیه معظم را در خصوص تحوالات عراق قرائت کرد.
متن بیانیه به شرح زیر است:
کشور عراق در شرایط سخت و بغرنجی به سر می برد و گروه های مختلفی از شهروندان در تظاهرات و تجمع های مسالمت آمیز با هدف مطالبه اصلاحات شرکت می کنند.
* مردم از ضعف دولت شکایت دارند
در اثنای تظاهرات، برخی از معترضان در معرض ترور، ربایش و تهدید قرار می گیرند و از طرف دیگر اداره های دولتی و مؤسسات آموزشی بدون هیچ ضرورتی بسته شده اند و اموال برخی از شهروندان به آتش کشیده و تخریب می شود و بسیاری از مردم از ضعف دولت و نقض قوانین و نظم عمومی  و نبود بازدارندگی و مانع، شکایت دارند.
در خطبه هفته پیش اشاره کردیم که ملت منشأ حکومت ها هستند و همچنان که در قانون اساسی آمده حکومت مشروعیت خود را از آن می گیرند؛ لذا نزدیک ترین و مسالمت آمیز ترین راه برای خروج از بحران کنونی و جلوگیری از رفتن به مسیر نامعلوم یا آشوب و – خدای ناکرده –  کشتار داخلی، این است که با اجرای انتخابات زود هنگام، قانونگذاری منصفانه برای آن، تشکیل کمیته مستقل برای اجرای آن و تعیین ساز و کاری برای نظارت فعال بر تمامی مراحل انتخابات و بازگشت اعتماد به روند انتخابات به مردم رجوع کنند.
*تسریع در تصویب قانون و مطابقت آن با خواسته های مردم 
امّا نکته قابل توجه این است تصویب قانون انتخابات تا امروز به مانعی تبدیل شده و اختلافات در خصوص برخی از مواد اصلی قانون افزایش یافته است و بار دیگر اینجا تأکید می کنیم که تسریع در تصویب قانون ضرورت دارد و این قانون باید با خواسته های مردم منجسم بوده و آنان را به نمایندگان خود نزدیک کند و حرمت آراء آنان را حفظ نماید و اجازه ندهد آن آراء را دور بزنند. اگر قانون انتخابات از این ویژگی ها برخوردار نباشد، هرگز در عبور از بحران کنونی کمکی نخواهد کرد.
*نخبه های فکری و افراد توانمند ملّی وارد میدان شوند
 اگر تصویب قانون انتخابات به صورت قابل قبول انجام گیرد، نخبه های فکری و شخصیت های توانمند ملّی که به کار سیاسی علاقه مند هستند باید وارد میدان شوند و با ساماندهی صفوف خود، برنامه خود را در جهت پیشرفت کشور و حل مشکلات روز افزون آن در چارچوب طرح های عملی بررسی شده، آماده کنند تا برای ارائه آن را در زمان انتخابات به رأی دهندگان مهیا نمایند.
*رقابت برای انتخابات باید بر اساس شایستگی ها و برنامه های آینده ساز باشد
فرهنگ سازی برای رقابت در انتخابات نباید مطابق گرایش های منطقه ای، عشایری یا مذهبی نامزد ها انجام گیرد، بلکه باید به توانایی ها و شایستگی ها و برنامه های قابل اجرای آنان برای عبور کشور به سمت آینده ای بهتر توجه کرد. 
امیدواریم که مجلس نمایندگان آینده و دولتی که از آن شکل می گیرد، به نقش مطلوب خود در اجرای اصلاحات ضروری برای رهایی از تبعات فساد، سهمیه بندی و نبود عدالت اجتماعی در مدت گذشته عمل کنند.
*امیدواریم تشکیل دولت جدید به تأخیر نیافتد
در پایان امیدواریم که تشکیل دولت جدید مدت زیادی به تأخیر نیفتد و این دولت باید از بحث و جدل دور و به خواسته های مرحله کنونی پاسخگو باشد و بتواند اقتدار دولت را بازگرداند و اوضاع را آرام کند. همچنین انتخابات آینده را در فضایی آرام و به دور از تأثیر پذیری از اموال یا سلاح غیر قانونی و دخالت های خارجی برگزار کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha