جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت آیت الله سیستانی

حوزه/ حضرت آیت الله سیستانی در بیانیه خود تظاهرات کنندگان و نیرو های امنیتی را به حفظ مسالمت آمیز بودن تظاهرات و عدم استفاده از خشونت، اغتشاش و تخریب دعوت کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه نماز جمعه کربلا که در حرم امام حسین (ع) ایراد شد، بیانیه آیت الله سیستانی را در خصوص تظاهرات عراق قرائت کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در این دوره حساس تاریخ عراق که تظاهرات مردمی در بغداد و سایر استان ها رو به افزایش است، تظاهرات کنندگان و نیرو های امنیتی عزیز را به حفظ مسالمت آمیز بودن تظاهرات و عدم استفاده از خشونت، اغتشاش و تخریب دعوت می کنیم.

نیروهای امنیتی از تظاهرات کنندگان حمایت کنند و نگذارند به آنان آسیب برسد

به نیرو های امنیتی متذکر می شویم که تظاهرات مسالمت آمیز در صورتی که به نظم عمومی اختلال ایجاد نکند، حق شهروندان است که قانون اساسی آن را تایید می کند. لذا باید از تظاهرات کنندگان در میدان ها و خیابان های مشخص شده حمایت کامل کنند و از آسیب رساندن دوری کرده و در تعامل با آنان بر خود کاملاً مسلط باشند و همزمانی که نیرو های امنیتی به وظایف خود در چارچوب قانون و حفظ نظم عمومی عمل می کنند، نباید اجازه اجازه دهند که آشوب به پا شود و به مؤسسات دولتی و اموال خصوصی تجاوز شود.

تأکید آیت الله سیستانی بر ضرورت مسالمت آمیز بودن تظاهرات و دوری از خشونت، تنها به خاطر آسیب نرساندن به تظاهرات کنندگان و نیرو های امنیتی نیست، بلکه به خاطر تأکید معظم له بر آینده کشور نیز است.

خشونت و آشوب زمینه را برای دخالت بیگانه و تصفیه حساب ها فراهم می کند

عراق از مشکلات و نا به سامانی های زیادی رنج می برد و این ترس وجود دارد که کشور به خشونت و خشونت متقابل، آشوب و تخریب کشیده شده و در نتیجه زمینه را برای دخالت های بیشتر بیگانگان فراهم می کند و میدان عرصه تصفیه حساب میان برخی از قدرت های منطقه ای و بین المللی می شود و آنچه نباید اتفاق بیفتد، به وقوع می پیوندد، همانند برخی کشور های دیگر که گرفتار اوضاع هرج و مرج شده و بعد از گذشته چندین سال هنوز نتوانسته اند از دست آن رها شوند.

 اصلاحات حقیقی و تغییر مطلوب در اداره کشور باید از روش های مسالمت آمیز انجام گیرد و اگر عراقی ها متحد شده و مطالبات خود را مشخص کنند، در کنار هم می توانند آن را محقق سازند.

مبارزه با فساد، بازگرداندن اموال و رعایت عدالت اجتماعی از مهمترین مطالبات است

اصلاحات متعددی وجود دارد  که عراقی ها بر سر آن توافق دارند و مدت هاست آن را مطالبه می کنند و مهمترین آن ها مبارزه با فساد، تبعیت از ساز و کار معین برای تعقیب فاسدان و بازگرداندن اموال ملت، رعایت عدالت اجتماعی در توزیع ثروت های کشور از طریق لغو یا اصلاح برخی قوانینی که به برخی از مسئولین بلند پایه، اعضای پارلمان و گروه های مشخصی امتیاز های بزرگی می دهد، رعایت ضوابط و قوانین عادلانه در استخدام دولتی به دور از باند بازی و سهمیه بندی، اتخاذ اقدامات شدید در انحصار سلاح در دست دولت، ایستادگی قاطعانه در برابر دخالت های خارجی در امور کشور، تصویب قانون منصفانه برای انتخابات به گونه ای که اعتماد شهروندان به روند انتخابات بازگردد و به مشارکت در آن علاقه نشان دهند.

تظاهرات کنندگان به نیرو های امنیتی و اموال عمومی و خصوصی متعرض نشوند

تظاهرات کنندگان گرامی به خاطر عصبانیت از اوضاع بد، گسترش فساد و نبود عدالت اجتماعی نباید حرمت ها را بشکنند و به نیرو های امنیتی یا اموال عمومی یا خصوصی متعرض شوند.

نیرو های امنیتی، پدران، برادران و فرزندان شما هستند که بسیاری از آنان در جنگ با تروریستی ها داعش و غیر آن حضور داشتند و امروز به وظیفه خود در حفظ نظم عمومی عمل می کنند، لذا از سوی شما باید مورد تقدیر و احترام قرار گیرند.

به افراد مغرض و کسانی که اهداف شومی در سر دارند، اجازه ندهید در میان شما نفوذ کنند و از تظاهرات برای تجاوز علیه این عزیزان یا موسسات دولتی یا اموال عمومی سوء استفاده کنند.

نیرو های امنیتی با تظاهرات کنندگان با مهربانی رفتار کنند

نیروهای امنیتی فراموش نکنند که تظاهرات کنندگان پدران، برادران و فرزندان شما هستند که برای مطالبه حق خود در داشتن زندگی کریمانه و آینده شایسته برای کشور و ملت وارد خیابان ها شده اند، لذا باید با مهربانی و نرمی با آنان تعامل کنید.

گزارشی که از تظاهرات سابق ارائه شد، مطلوب نبود

گزارشی که در خصوص کشتار و تخریب اموال در تظاهرات سابق انجام گرفته، به هدف مطلوب نرسید و تمامی حقایق و وقایع را به صورت آشکار برای افکار عمومی بیان نکرده است، لذا باید یک هیئت قضایی مستقل برای پی گیری این موضوع و بیان نتایج آن در نهایت شفافیت و وضوح تشکیل شود.

در پایان از خداوند متعال می خواهم که عراق را از شرّ اشرار و نیرنگ دشمنان حفظ کند و خداوند مهربان ترین مهربانان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha