پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدار علمای خوی با آیت الله سیستانی

حوزه/ آیت الله سیستانی در بیانیه خود بر حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز، تسریع در تصویب قانون انتخاباتی بی طرف و مخالفت با دخالت بیگانه در روند تظاهرات، نسبت به نیرو های حاکم هشدار دادند و گفتند: گمان نکنید که می توانید از زیر بار انجام اصلاحات شانه خالی کنید.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا که در حرم امام حسین (ع) ایراد شد، متن بیانیه معظم له را درخصوص اعتراضات جاری عراق قرائت کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بار دیگر آیت الله سیستانی موضع خود را در خصوص اعتراضات کنونی که خواستار انجام اصلاحات است در ضمن نکات متعددی بیان می کنند:

اوّل: لزوم حمایت از معترضان و احترام به نیروهای امنیتی و اموال عومی

- حمایت از اعتراضات و تاکید بر التزام به مسالمت آمیز بودن و خالی بودن آن از هر گونه خشونت.

- محکومیت تعرض به معترضان مسالمت آمیز با قتل یا مجروحیت یا ربودن یا ایجاد رعب و وحشت و موارد دیگر.

- محکومیت تعرض به نیرو های امنیتی و نهادهای دولتی و اموال خصوصی.

- لزوم تعقیب و مجازات تمامی کسانی که به هر نحوی در این اعمال حرام شرعی و خلاف قانون دست داشتند و این کار باید در چارچوب موازین قوه قضائیه انجام گیرد و هرگونه تسامح و کوتاهی در آن جایز نیست.

دوّم: ضرورت تصویب قانون انتخاباتی منصفانه برای بازگرداندن اعتماد مردم

- دولت در غیر نظام های استبدادی و امثال آن مشروعیت خود را از ملت می گیرد و هیچ کس غیر از ملت نمی تواند به آن مشروعیت بدهد.

- اراده و خواست ملت از طریق رأی گیری عمومی تجلی می یابد و این در صورتی است که انتخابات به صورت عادلانه و شفاف برگزار شود.

- تسریع در تصویب قانون انتخاباتی منصفانه که اعتماد را به شهروندان برگرداند و به هیچ حزب و جریان سیاسی گرایش نداشته باشد.

- این قانون باید به گونه ای باشد که اگر ملت بخواهند قدرت هایی که در سال های گذشته در حکومت بودند را تغییر دهند و چهره های جدیدی بیاورند که بتوانند این کار را انجام دهند.

- تصویب قانونی که چنین فرصتی را به رأی دهندگان ندهد، مورد قبول نیست و هیچ ارزشی ندارد.

- توصیب قانون جدید برای کمیسیون انتخابات که در اجرای انتخابات نظارت داشته باشد و این قانون باید بی طرف، حرفه ای و مورد پذیرش ملت و مصداقیت داشته باشد.

سوم: تاکنون هیچ کدام از خواسته های معترضان تحقق نیافته است

علی رغم اینکه مدت زیادی از آغاز اعتراضات اصلاح طلبانه مردمی می گذرد و خون پاک صد ها شهید و هزاران مجروح و آسیب دیده در این راه شریف به زمین ریخته شده، تا امروز هیچ کدام از خواسته های معترضان، تحقق نیافته است که از مهمترین آن ها تعقیب مفسدان دانه درشت، بازگرداندن اموال به غارت رفته، لغو امتیازات اعطا شده به برخی از گروه های معین به حساب سایر ملت، دوری از سهمیه بندی و باند بازی با امتیازات ویژه و مانند آن می باشد. این مسائل در خصوص میزان قدرت یا جدّیت جناح های سیاسی حاکم در اجرای خواسته های معترضان حتی در کمترین حد آن شک برانگیز است و این به نفع اعتماد سازی در تحقق اصلاحات حقیقی نیست.

چهارم: هدف از برگزاری تظاهرات رهایی از فساد روز افزون در میان مسئولان است

هدف شهروندان از این تظاهرات مطالبه گرانه بی سابقه در این مدت طولانی، آن هم با این همه هزینه سنگینی که داده و جانفشانی بزرگی که کرده اند، رهایی از فساد روز افزون و گسترش یافته در تمامی سطوح و در میان قدرت های حاکم از اقشار مختلف است. این قدرت ها کشور به غنیمتی تبدیل کرده اند که بین خود تقسیم کرده و از فساد یکدیگر چشم پوشی می کنند و وضع به حد غیر قابل تحمل رسیده است و علی رغم ثروت فراوان کشور، بسیاری از شهروندان از پایین ترین امکانات زندگی بی بهره اند.

پنجم: نیرو های حاکم گمان نکنند که می توانند از زیر بار انجام اصلاحات شانه خالی کنند

کسانی که در قدرت هستند، اگر فکر می کنند با امروز و فردا کردن و تعلل می توانند از زیر بار تحقق اصلاح حقیقی شانه خالی کنند، بدانند که دچار توهم شده اند؛ چرا که هرگز اوضاع بعد از اعتراضات مثل قبل از آن نخواهد بود، پس نسبت به این مسئله آگاه باشید.

ششم: دخالت بیگانه کشور را به صحنه درگیری قدرت های منطقه ای و بین المللی تبدیل خواهد کرد

این جنبش اصلاح طلبانه که ملت عراق آغاز کرده اند، یک جنبش ملی است که تنها به این ملت اختصاص دارد و عراقی ها بار سنگین آن را به دوش می کشند، لذا جایز نیست که هر طرف بیگانه با هر گرایشی در آن دخالت کند و دخالت های خارجی خطرات بزرگی در پی دارد و کشور را به صحنه درگیری و تسویه حساب مبان قدرت های بین المللی و منطقه ای تبدیل خواهد کرد که تنها ملت ضرر می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha