سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
گاز خردل

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

داعش همه هشدار های قرمز را برای عراق به صدا درآورد

فرمانده لشکر 44 سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق اعلام کرد که داعش از خاک سوریه گاز شیمیایی خردل را وارد خاک عراق کرده است."حمید الیاسری" ادامه داد: تروریسم موجود در "جزیره الحضر" امنیت عراق و به ویژه استان نینوا را تهدید می کند.وی افزود: به خاطر این تهدید تروریستی، باید عملیات امنیتی فوری آغاز شود تا این جزیره از وجود عناصر داعش پاکسازی گردد.فرمانده الحشد الشعبی اضافه کرد: اگر لشکر الحشد الشعبی در استان نینوی حضور نداشتند، همه مناطق استان با خطر سقوط روبرو بود.الیاسری تاکید کرد که مساله عجیب این است که روزانه از سوی سرویس ملی اطلاعات، دفتر نخست‌ وزیر و اطلاعات کشور، تلگراف هایی به دست لشکر 44 الحشد الشعبی می‌رسد، مبنی بر اینکه شماری از عناصر تروریستی داعش، از طریق سوریه وارد عراق می‌شوند.وی در ادامه افزود: در این تلگراف ها آمده است که عناصر داعش که از سوریه وارد عراق می‌شوند، با خود، گاز خردل دارند.الیاسری گفت: فرماندهی کل ارتش عراق از این مساله اطلاع دارد و به همین دلیل باید، عملیاتی برای نابودی عناصر این گروه آغاز شود.

آنکارا و حماس برای حمله به اسرائیل به توافق رسیدند

یک رسانه صهیونیستی به نقل از منابع انگلیسی، مدعی توافق آنکارا با حماس برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی از خاک ترکیه شد.هاآرتص در مطلب خود نوشته است: آنکارا به مقامات ارشد حماس اجازه داده، با حضور در ترکیه برای حمله به اسرائیل برنامه ریزی کنند. این حملات شامل چند طرح ترور نافرجام مقامات اسرائیلی بوده است.هاآرتص این خبر را به نقل از دیلی تلگراف منتشر کرده و آورده است که این خبر بر اساس متن بازجویی‌هایی که از افراد مظنون بازداشت شده توسط اسرائیل انجام گرفته، تنظیم شده است.به نوشته هاآرتص، در این بازجویی‌ها افراد بازداشت شده درباره عملیات‌هایی که در کرانه باختری و بیت المقدس از خاک ترکیه برنامه ریزی شده اند صحبت کرده اند. به نوشته این روزنامه از جمله برنامه‌هایی که توسط حماس از خاک ترکیه برنامه ریزی شده، طرح تروری بوده که در ماه فوریه برای هدف قرار دادن «نیر برکت» شهردار بیت المقدس، «یهودا گلیک» از اعضای حزب لیکود و «رونی الشیخ» کمیسر سابق پلیس هستند که البته ناموفق بوده اند.بر اساس ادعای هاارتص، «زکریا نجیب» از اعضای ارشد حماس، در ترکیه مسئول تامین پول و سلاح برای عوامل عملیاتی و همچنین طرح ریزی عملیات‌های ترور بوده است.

دومینتوی استعفا در پنتاگون پنجمین نفر را هم غرق کرد

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند یک مقام ارشد پنتاگون با استعفای خود به پنجمین مقام این وزارتخانه تبدیل شد که ظرف ۷ روز گذشته از سمتش استعفا کرده است. به نوشته پایگاه هیل، «تینا کیدانو»، مشاور ارشد وزارت دفاع آمریکا در امور همکاری‌های بین‌المللی در چند روز گذشته سمتش را ترک کرده است. او قبل از این در وزارت خارجه آمرکیا سمت داشت و از سپتامبر ۲۰۱۸ به وزارت دفاع منتقل شد. پنتاگون تأیید کرده که کیدانو روز ۱۶ سپتامبر (۲۵ آذرماه) از سمتش کنار رفته است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ضمن تقدیر از خدمت کیدانو در سمتش گفته قادر نیست اطلاعات بیشتری درباره استعفای او ارائه دهد. رسانه‌های آمریکا چند روز پیش هم گزارش داده بودند «کاری بینگن»، یکی از معاونان وزیر خارجه آمریکا در امور اطلاعاتی قصد دارد در ماه ژانویه سمت خودش را ترک کند. بینگن، دومین مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا به شمار می‌رود و از مه ۲۰۱۷ در این سمت بوده است. او قبل از این سمت، مسئول امور سیاست‌گذاری در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بود. قبل از اعلام استعفای بینگن، سه نفر از دیگر مقام‌های پنتاگون اعلام کرده‌اند از سمت‌هایشان کنار خواهند رفت.«راندل شریور»، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور مربوط به آسیا حدود ۶ روز پیش استعفای خودش از این سمت را اعلام کرد. یک روز بعدتر، خبر استعفای «جیمی استوارت»، مسئول نیروی انسانی وزارت دفاع آمریکا اعلام شد. دیفنس‌نیوز گزارش داد «استیون واکر»، رئیس آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی در ماه ژانویه از سمتش کنار خواهد رفت. استعفای این مقام‌ها به سمت‌های پرنشده دیگر در وزارت دفاع آمریکا اضافه خواهند شد. پایگاه هیل گزارش داده وزیر دفاع آمریکا هنوز از میان ۲۱ سمت معاون دستیار خود، گزینه مناسب را برای ۶ سمت پیدا نکرده و آنها را خالی گذاشته است.

اروپایی‌ها دست به ماشه شدند

رویترز به نقل از "برخی دیپلمات‌های اروپایی" مدعی شد که طرف‌های اروپایی احتمالا ماه آتی میلادی مکانیسم ماشه در ارتباط با برجام را فعال می‌کنند.دیپلمات‌های اروپایی که نامی از آنها برده نشده، گفته‌اند که شرکای اروپایی توافق هسته‌ای، احتمالا روند فعال‌سازی مکانیسم ماشه را در ماه ژانویه برای «مجبور کرن تهران» به بازگشتن از اقداماتش، آغاز خواهند کرد "اما برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل که موجب از بین رفتن توافق خواهد شد، عجله نخواهند کرد."یک منبع دیپلماتیک اروپایی گفته است: آغاز این روند[فعال‌سازی مکانیسم ماشه]، با هدف حل کردن مسائل دردسرساز و حفظ توافق برجام است و تحریم‌های سازمان ملل به دنبال این اقدام به طور خود به خود فعال نخواهند شد. اگر تمصمی بگیریم که این کار را بکنیم(اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل) به معنای تصمیم برای زدن میخ آخر به تابوت خواهد بود.بر اساس مقررات توافق هسته‌ای، اگر هر یک از اعضای توافق بر این باور باشد که طرف دیگر تعهداتش را اجرا نمی‌کند، می‌توانند این موضوع را به کمیسیون مشترک برجام، متشکل از ایران، روسیه، چین، تروئیکای اروپا و اتحادیه اروپا ارجاع دهد.آن‌ها سپس پانزده روز فرصت دارند که اختلافات را حل کنند اما اگر بخواهند، می‌توانند مدت زمان این روند را با اتفاق آرای تمامی اعضا طولانی‌تر کنند.اگرچه، در صورت عدم توافق طرف‌های برجام بر سر مسائل اختلافی آنها در نهایت می‌توانند به اعمال دوباره تحریم‌هایی روی بیاورند که در قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل موجود بود و از آن‌ها به عنوان «فوریت»،[مکانیسم ماشه] یاد می‌شود، مگر این که شورای امنیت سازمان ملل، تصمیمی بر خلاف این بگیرد.دیپلمات‌ها گفته‌اند که اگر آن‌چه تخطی‌های آتی ایران نامیده شده است، از حدی غیرقابل قبول عبور کند، اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند به جای تلاش در راستای تحریم‌ها، بر طولانی کردن روند یاد شده تمرکز کنند. هنوز مشخص نیست که آستانه تحمل قدرت‌های اروپایی دقیقا چیست.علاوه بر این، دیپلمات دیگری اظهار کرد که «ما هنوز احساس می‌کنیم که دیپلماسی نمرده است».سه دیپلمات دیگر نیز بیان کردند که تروئیکای اروپا[فرانسه، آلمان و انگلیس]، به ویژه فرانسه در حال لابی با روسیه و چین هستند تا آن‌ها را برای نشان دادن اتحاد پنج قدرت برجام همراه کنند، اگرچه مسکو و پکن، در حال حاضر با فعال کردن این روند مخالف هستند.ایران در پی تعلل شرکای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان در انجام دادن اقداماتی که منجر به کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران و عادی‌سازی تجارت با ایران شود، پس از یک سال  تصمیم گرفت به طور تدریجی و در چند گام تعیین شده، تعهدات داوطلبانه خود را در توافق ‌هسته‌ای کاهش دهد.علاوه بر این مقامات مربوطه در کشورمان تاکید کرده‌اند که این اقدامات ایران، به محض اجرای کامل برجام از سوی سایر اعضای توافق و عمل به وعده‌هایشان، برگشتن‌پذیر خواهد بود.

پارلمان انگلیس به طرح جانسون رای مثبت داد

در نخستین رأی‌گیری پارلمان جدید انگلیس درباره برنامه پیشنهادی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، اکثریت نمایندگان موافقت خود را با برنامه پیشنهادی جانسون مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا حداکثر تا تاریخ 31 ژانویه (11 بهمن) اعلام کردند.در این رأی‌گیری 358 نفر از نمایندگان به برنامه پیشنهادی بوریس جانسون برای برگزیت رأی مثبت دادند و 234 نماینده نیز مخالفت خود را با آن ابراز داشتند.بوریس جانسون از طرفداران جدی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، اما در دوره قبلی پارلمان به خاطر نداشتن اکثریت لازم، تلاش‌هایش برای خارج کردن هرچه زودتر انگلیس از اتحادیه اروپا  بی نتیجه مانده بود.نخست‌وزیر انگلیس گفته است که تصویب لایحه توافق برگزیت یک طلوع تازه برای انگلیس است. جانسون وعده داده است که بلافاصله پس از تصویب لایحه خروج، مذاکره با کشورهای دیگر را برای عقد توافق های تجاری آغاز خواهد کرد.

توئیتر خط و نشان ملک سلمان برای ماهاتیر محمد را فاش کرد

حساب کاربری العهد الجدید در توئیتر فاش کرد که «ملک سلمان» پادشاه عربستان در خصوص عدم برگزاری نشست کوالالامپور به «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی فشار آورده است.این حساب کاربری به خشم سران سعودی نسبت به برگزاری نشست کشورهای اسلامی در کوالالامپور اشاره کرد.حساب کاربری «العهد الجدید» لبنان افزود: چرا و چگونه سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی به ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی فشار آورد تا برگزاری نشست کشورهای اسلامی را در کوالالامپور لغو کند و در تماس تلفنی بین پادشاه سعودی با نخست وزیر مالزی چه چیزهایی گذشت؟ نشست کشورهای اسلامی در مالزی با وجود نوپا بودن آن بن سلمان ولیعهد سعودی را به شدت آزرده خاطر کرد و او به شیوه‌های مختلف کوشید آن را به شکست بکشاند و مصرّانه از پدرش یعنی پادشاه سعودی خواست با ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی تلفنی گفتگو کند و او را تحت فشار قرار دهد و اگر زیر بار نرفت او را تهدید کند. تماس تلفنی بین پادشاه سعودی و نخست وزیر مالزی برقرار شد، اما ماهاتیر محمد زیر بار فشارهای سعودی نرفت و پادشاه عربستان در جواب او گفت: اگر این نشست را لغو نکنی تو را در فهرست تروریست قرار می‌دهیم.در ابتدای تماس تلفنی بین پادشاه سعودی و ماهاتیر محمد قبل از اینکه بحث‌ آن‌ها شدت بگیرد، ماهاتیر محمد به پادشاه سعودی اطمینان داد که این نشست از نقش آفرینی عربستان پا را فراتر نخواهد گذاشت، اما پادشاه سعودی با برگزاری هرگونه نشست سران خارج از چتر سازمان همکاری اسلامی مخالفت کرد. نخست وزیر مالزی هم با درخواست پادشاه سعودی مخالفت کرد و بر این موضوع اصرار و پافشاری کرد که این نشست زیر چتر مالزی باشد.

مذاکرات آمریکا و کره جنوبی باز هم شکست خورد

مذاکرات دو روزه کره جنوبی و آمریکا برای رسیدن به توافقی بر سر سهم سئول در تأمین مالی ۲۸ هزار نیروی آمریکایی مستقر در این کشور، باز هم بدون نتیجه به اتمام رسید.قانون‌گذاران کره‌ جنوبی می‌گویند واشنگتن به‌دنبال دریافت سالانه ۵ میلیارد دلار بیشتر برای تأمین هزینه‌ نیروهایش بوده که از پنج برابر مبلغ مورد توافق سئول است.کارشناسان کره‌ای و آمریکایی هشدار داده‌اند اگر توافقی بین دو کشور حاصل نشود، ممکن است ادامه حضور آمریکا در کره جنوبی با شبهاتی مواجه شود.عدم حصول توافق میان «جئونگ اون بو» سرپرست مذاکره‌کنندگان کره جنوبی و «جیمز دی‌هارت» همتای آمریکایی او، می‌تواند منتج به تکرار اتفاقات سال گذشته شود. سال گذشته نیز دو کشور در رسیدن به توافق تا پایان سال ناکام مانده و در سال جدید به توافقی دست یافتند.دور بعدی گفت‌وگوها بین واشنگتن و سئول، از ماه آینده و در سال جدید میلادی از سر گرفته خواهد شد اما تاریخ دقیق آن مشخص نشده است.۲۸ آبان نیز رسانه‌های کره جنوبی از شکست مذاکرات این کشور با آمریکا در مورد نحوه تقسیم هزینه‌های استقرار نظامی آمریکا در شبه جزیره کره خبر دادند. در جریان این گفت‌وگوها که در سئول در جریان بود، مذاکره‌کنندگان آمریکایی طرف کره‌ای را به عدم ارائه پیشنهادات «منصفانه و عادلانه» متهم کرده و مذاکرات را نیمه‌کاره گذاشته و از اتاق خارج شده‌اند.دو روز بعد یک منبع دیپلماتیک در واشنگتن که در جریان مذاکرات دو کشور آمریکا و کره جنوبی قرار داشت، به روزنامه «چوسان ایلبو» گفت: «فهمیدم که آمریکا در حال آماده شدن برای خارج کردن یک تیپ از نظامیان در صورتی است که مذاکرات با کره جنوبی آنطور که رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهد، پیش نرود».وزارت امور خارجه کره جنوبی بر وجود نیاز به «توافقی عادلانه، معقول و قابل قبول از سوی هر دو طرف» تأکید کرده و گفت:‌ «دو طرف پس از مذاکرات متعدد، فارغ از تفاوت‌های موجود، درک خود از یک‌دیگر را گسترش داده و تصمیم گرفته‌اند به رایزنی‌های تنگاتنگ ادامه دهند».«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با پیش گرفتن سیاست «اول آمریکا»، از متحدان واشنگتن در اروپا و شرق آسیا خواسته مبالغ بیشتری را برای دفاع از خود بپردازند.ترامپ بارها گفته است کره جنوبی کشور پولداری است و باید سهم خود را در تأمین هزینه‌ نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در این کشور افزایش دهد.

حزب‌الله و امل علیه آشوب ها بیانیه دادند

حزب‌الله و جنبش امل در بیانیه‌ای شدیداللحن از وقایعی که هر روز در اکثر مناطق به خصوص در بیروت تکرار شده و شامل آشوب و خرابکاری می‌شوند، انتقاد کردند.این بیانیه در پی نشست رهبران جنبش امل و حزب‌الله در بیروت در مقر هیئت اجرایی جنبش امل صادر شد. این نشست به آخرین تحولات سیاسی و امنیتی لبنان اختصاص داشت.حاضران این نشست انواع هجمه‌ها و تعرضات به مقامات، شخصیت‌های دینی، تاریخی و شخصیت‌های ملی که نمادی در نزد لبنانی‌ها هستند از سوی هر طرف و جناحی را محکوم کردند.

فرار عمر البشیر ناکام ماند

نیروهای امنیتی سودان نورالهدی محمد الشفیع، همسر عبدالله برادر عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور را به اتهام اقدام به قتل افسران حاضر در زندان کوبر، -محل حبس عمر البشیر- دستگیر کردند.اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که وی با هدف فراری دادن البشیر، تلاش داشته این افسران را با غذای سمی که از منزلش آورده بود، مسموم کند.رسانه‌های داخلی سودان اعلام کردند، نورالهدی که در ارتش به عنوان پزشک مشغول کار است بر اساس ماده ۱۳۰ مربوط به "اقدام به قتل" در حال بازجویی است.

"آپا" همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کرد

"آپا" جمهوری آذربایجان، وزارت دفاع این کشور در واکنش به گزارش برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر استقرار جنگنده‌های اسراییلی در خاک جمهوری آذربایجان، این چنین گزارش‌ها را بی پایه و اساس عنوان کرد. در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است: متاسفانه این قبیل گزارش‌ها به صورت مرتب و با هدف خرابکاری منتشر می‌شود.این بیانیه افزود: جنگنده و تجهیزات نظامی هیچ کشور خارجی در خاک جمهوری آذربایجان مستقر نشده است و گزارش‌ها در این زمینه کذب و بی اساس است.

آمریکا سودان را از لیست سیاه حذف کرد

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد، نام کشور سودان از فهرست کشورهای نقض کننده آزادی عقیده حذف شده است. پمپئو افزود: به خاطر گام‌های مهمی که خارطوم برای مقابله با نقض فاحش، سازمان یافته و مداوم آزادی عقیده اتخاذ کرده است نام سودان از این فهرست حذف شد.بر اساس این گزارش، هنوز دولت آمریکا نام سودان را از لیست سیاه کشورهای حامی تروریست حذف نکرده است.خارطوم برای احیای سرمایه‌گذاری و اقتصاد سودان تاکنون بارها از مقام‌های آمریکایی درخواست کرده تا نام این کشور را از لیست سیاه حذف کنند و دولت آمریکا نیز در این باره وعده‌هایی داده است.پیش از این نیز وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود: ایالت متحده برای افزایش روابط دیپلماتیک میان دو کشور، تبادل سفیر با سودان را انجام می‌دهد.عبدالله حمدوک در ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) به عنوان نخست وزیر جدید سودان انتخاب شد و از آن زمان رهبری دولت انتقالی سودان را بر عهده دارد.تبادل سفرا میان آمریکا و سودان همزمان با سفر «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت انتقالی سودان به واشنگتن صورت گرفته است.نخست وزیر سودان و هیأت همراه وی پیش‌تر در یک سفر رسمی ۶ روزه به آمریکا سفر کرد.حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و به دنبال آن رفع کامل تحریم‌های آمریکا علیه خارطوم محور مباحث رایزنی نخست وزیر سودان با مقامات آمریکا بوده است.دولت آمریکا در سال ۱۹۹۷ نام سودان را به دلیل درگیری‌های دارفور در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد و این کشور را تحریم کرد.دولت ترامپ در ششم اکتبر ۲۰۱۷ (۱۴ مهر ۱۳۹۶) تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت تجاری اعمال شده بر سودان را از سال ۱۹۹۷ لغو کرد؛ اما معاملات آنچنانی با این کشور از طریق دلار صورت نمی‌گیرد، زیرا اکثر بانک‌های اروپایی منتظرند سودان از لیست تروریسم خارج شود.

پارلمان اروپا تحقیقات فوری علیه تهران را کلید زد

در ادامه اقدامات مداخله جویانه کشورهای غربی، حال این بار «پارلمان اروپا» با تصویب قطعنامه‌ای، مدعی سرکوب تحولات اخیر در ایران شد و با طرح ادعای «خشونت نامتناسب»، به تحولات اخیر در ایران واکنش نشان داد.پارلمان اروپا همچنین در قطعنامه خود، همزمان خواستار تحقیقات فوری سازمان ملل متحد شده است.در این قطعنامه، کشورهای اروپایی همچنین خواستار آزادی افرادی شده‌اند که آن‌ها را «مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران» نامیده‌اند. این نخستین بار نیست که اتحادیه اروپا به تحولات داخلی ایران واکنش نشان داده و اظهاراتی خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند. در جریان نشست پارلمان اروپا، همچنین «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اتهاماتی علیه ایران مطرح کرده بود.این اتهامات در شرایطی مطرح شده که پیشتر منابع داخلی در ایران، طرح چنین اتهاماتی را فضاسازی رسانه‌ای و در موارد متعددی بدون مستندات و یا با استناد به مدارک مغشوش از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا عنوان کرده‌اند.

ائتلاف دریایی اروپا آماده به کار شد

یک سخنگوی نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد، ائتلاف دریایی تحت رهبری اروپا که با محوریت فرانسه شکل گرفته، از ماه آینده میلادی در خلیج فارس شروع به کار می‌کند. «آنه سسیل اورتمان»، معاون سخنگوی نیروهای مسلح فرانسه در این مورد گفت: «ناوچه "کوربت" از ابتدای سال آینده میلادی (یازدهم دی) در ابتکار امنیت دریایی اروپایی مشارکت خواهد کرد.»دولت فرانسه از چند ماه پیش، طرح تشکیل ارتش واحد اروپایی را ارائه کرده و همزمان از مشارکت در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا که به بهانه مقابله با «تهدید ایران» در خلیج فارس شکل گرفته، خودداری کرده است. آلمان، هلند و دانمارک از جمله دیگر اعضای ائتلاف اروپایی هستند. این ائتلاف قرار است در ابتدا کار خود را با حدود ده عضو آغاز کند و مقر آن در پایگاه نظامی فرانسه ابوظبی امارات عربی متحده خواهد بود. این پایگاه قرار است ظرف چند ماه آینده عملیاتی شود.دو ائتلاف اروپایی و آمریکایی در حالی در خلیج فارس شکل می‌گیرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و بازگشت تحریم‌های ضدایرانی همراه با اعزام نزدیک به ۱۴۰۰۰ نیروی آمریکایی به منطقه، تنش‌ها در خلیج فارس را به میزان کم‌سابقه‌ای افزایش داده است. واشنگتن مدعی است، حضور ناوهای هواپیمابر، بمب‌افکن‌ها و هزاران نیروی نظامی این کشور در منطقه با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر ایران صورت گرفته است. تهران با رد این ادعا، گفت‌وگوی منطقه‌ای برای کاهش تنش در قالب «ابتکار صلح هرمز» پیشنهاد کرده است.

حریری به شکست اذعان کرد

نخست‌وزیر سابق لبنان ضمن اذعان به شکست دولتش در تحقق خواسته‌های معترضان، از حامیانش خواست از خیابان‌ها خارج شوند و مسیرها را باز کنند.سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان در توییتر گفت: من از همه حامیان و دوستداران می‌خواهم با هر دعوتی برای تجمع در خیابان‌ها یا بستن مسیرها مخالفت کنند. آرامش و مسئولیت ملی اولویت است. بحرانی که لبنان با آن مواجه است خطرناک است و باید ثبات و امنیت را حفظ کرد.درخواست حریری بعد از آن صورت گرفت که تعدادی از اعضای جریان المستقبل در بیروت و مناطق دیگر لبنان برای مخالفت با نامزد شدن حسان دیاب برای تصدی پست نخست‌وزیری تجمع کردند.مذاکرات پارلمانی لبنان پنجشنبه برگزار شد و حسان دیاب به تشکیل دولت مکلف شد.حریری گفت: تنها راه‌حل خروج از بحران کنونی تشکیل دولت تکنوکرات است. ما در برآوردن خواسته‌های مردم شکست خوردیم. باید به دلیل اوضاع اقتصادی و اجتماعی همبستگی خود را حفظ کنیم و به صدای انقلاب گوش دهیم. همگان تمایل دارند با رویکرد طایفه‌ای عمل کنند، اما معترضان با این مسئله مخالفند.

آمریکا و اسرائیل علیه تهران به توافق رسیدند

«رابرت اُ براین»، مشاور امنیت ملی آمریکا چهارشنبه در کاخ سفید با «بن شابات»، همتای صهیونیست خود دیدار کرد.در بیانیه مشترکی که این دو مقام بعد از دیدار با یکدیگر صادر کرده‌اند آمده است: «دو طرف بر سر ادامه همکاری‌ها جهت مقابله با فعالیت‌ها و نفوذ مخرب ایران و همچنین پایش تبعات ناآرامی در داخل ایران رایزنی کردند.»طبق این بیانیه، اُبراین و شابات درباره سوریه، عراق، لبنان و سایر مسائل منطقه هم بحث و تبادل نظر کرده‌اند.مشاوران امنیت ملی آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر «هدف دوجانبه نزدیک‌تر کردن رابطه ایالات متحده-اسرائیل» توافق کرده‌اند.در بخشی از این بیانیه آمده است: «پامپئو و شابات به تیم‌های متبوع خود دستور داده‌اند در ماه‌های پیش روی، تشکیل کارگروه‌های مشترک را برای بهبود روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف اعم از سایبری، اطلاعاتی امنیتی و امنیت مخابراتی، در جهت مقابله با تهدیدهای ایران و سایر بازیگران ادامه دهند.» مشاور امنیت ملی آمریکا بر اهمیت همکاری‌های رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی جهت مقابله با نفوذ ایران تأکید کرده است.در بیانیه مشترک مقام‌های دو رژیم آمده است: «ابراین خاطرنشان کرد که منافع مشترک میان اسرائیل و کشورهای عربی، چنانکه در کنفرانس اخیر در ورشو نمایان شد، موجب شده‌اند شراکت‌های منطقه‌ای جدید به منظور مقابله با نفوذ مخرب ایران و ایجاد آینده‌ای با رونق و صلح بیشتر امکان‌پذیر شود.»

سنا تحریم روسیه، ایران و سوریه را تصویب کرد

مجلس سنای آمریکا در قالب لایحه بودجه دفاعی ایالات متحده به یک طرح قانونی که خواستار اِعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه، ایران و روسیه و توسط کنگره آمریکا تصویب شده بود، رأی مثبت داد. گفتنی است، «قانون اختیارات دفاع ملی» آمریکا که بودجه و سیاست‌های دفاعی این کشور را مشخص می‌کند، با ۸۶ رأی موافق در برابر ۶ رأی مخالف به تصویب مجلس سنا رسید. لازم به ذکر است که طرحی مشابه این لایحه یک هفته گذشته با ۳۷۷ رأی موافق در مقابل ۴۸ رأی مخالف به تصویب کنگره آمریکا رسیده بود.

ناوگان دریایی روسیه به سمت ایران گسیل شد

سرویس مطبوعاتی ناوگان دریایی بالتیک روسیه اعلام کرد ناوگان جنگی روسی، پس از انجام رزمایش با هند در دریای عرب، عازم ایران شدند.در این گزارش آمده است: «تعدادی از کشتی‌های ناوگان بالتیک در حال حاضر به انجام ماموریت‌های خود ادامه داده و به سمت بندر چابهار ایران می‌روند.». ناوگان دریایی بالتیک اول اکتبر پایگاه خود را به مقصد اقیانوس هند ترک کردند. این ناوگان شامل کشتی‌های «یاروسلاو مودری»، «ویکتور کونتسکی» و «یلنیا» می‌باشند.پیشتر اعلام شده بود که در اواخر ماه دسامبر تمرین‌های دریایی مشترک روسیه، ایران و چین در اقیانوس هند برگزار می‌شوند.در اوایل ماه دسامبر نیز فرمانده نیروی دریایی ایران، حسین خانزادی اعلام کرده بود که در تاریخ ۲۷ دسامبر، تمرینات دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود.

ترامپ درخواست محاکمه فوری داد

رئیس جمهور آمریکا در توئیتی در واکنش به تصمیم نانسی پلوسی برای عدم ارسال پرونده استیضاح وی به مجلس سنا تا زمان روشن شدن جزئیات فرآیند محاکمه وی در این مجلس گفت، می‌خواهد "فوراً محاکمه شود".دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با انتشار توئیتی پس از رای اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب بندهای مربوط به استیضاحش مدعی شد، دموکراتها هیچ فرآیند درستی برای استیضاح او اجرا نکردند و به او اجازه دسترسی به هیچ چیز اعم از وکیل و شاهد و... ندادند. ترامپ در این توئیت نوشت: "بعد از آنکه دموکراتها هیچ فرآیند درستی (برای استیضاح) در مجلس نمایندگان برای من در نظر نگرفتند بدون آنکه اجازه به دسترسی به هیچ وکیل، شاهد یا هیچ چیز دیگری بدهند، حالا می‌خواهند به مجلس سنا بگویند چطور محاکمه مد نظر آنها را به پیش ببرد. در واقع آنها هیچ سند و مدرکی برای اثبات هیچ چیز ندارند و این سندومدرکها هرگز ارائه پدیدار نخواهند شد. آنها می خواهند کنار بکشند. من خواستار محاکمه فوری هستم."ترامپ در یک توئیت دیگر به این مساله اشاره کرد که رای‌گیری مربوط به تصویب بندهای استیضاحش در مجلس نمایندگان آمریکا ثابت کرد "جمهوریخواهان هیچ گاه تا کنون انقدر متحد نبوده‌اند" و دموکراتها نتوانستند "حتی یک رای از سمت نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان به نفع خود داشته باشند".ترامپ در این توئیت نیز نوشت: دموکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا نتوانستند حتی یک رای از سمت جمهوریخواهان درباره حقه استیضاح به دست بیاورند. جمهوریخواهان هرگز تا کنون انقدر متحد نبوده‌اند. پرونده دموکراتها انقدر بد است که نمی‌خواهند وارد مرحله محاکمه من بشوند.نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بعد از برگزاری رای‌گیری مربوط به تصویب بندهای استیضاح ترامپ در این مجلس از ارسال پرونده استیضاح به مجلس سنا به منظور برپایی محاکمه خودداری کرده و گفت، مجلس نمایندگان بعد از مشخص شدن فرآیند سنا برای محاکمه ترامپ، این پرونده را به آنها خواهد فرستاد. او اظهار کرد: مرحله بعدی که ما به دنبالش هستیم این است که ببینیم چه زمان در مجلس سنا فرآیند استیضاح مشخص می شود. پس از آن ما تعداد مدیرانی که می‌توانیم به آنها مراجعه و انتخابشان کنیم مشخص می‌شود.پلوسی در یک کنفرانس خبری در پاسخ به اینکه چه زمان تصمیم آنها در قبال محاکمه ترامپ در سنا مشخص خواهد شد اظهار کرد، متنظر این است که ببیند سنا دست به چه کاری خواهد زد.

توییتر دست سعودی ها را بست

شرکت توییتر اعلام کرد که هزاران حساب کاربری متعلق به عربستان سعودی را به دلیل وابستگی به این کشور و مقامات سعودی تعلیق کرده است.شرکت توییتر اعلام کرد که شمار زیادی از حساب‌های متعلق به سعودی‌ها را توییتر تعلیق کرده است.خبرگزاری رویترز به نقل از این شرکت گزارش داد که شش هزار حساب توییتری را به دلیل اینکه این حساب‌ها بخشی از فرآیند اطلاعاتی جهت حمایت دولت و مقامات سعودی بود، تعلیق کرده است.در بیانیه توییتر آمده است:‌ «این حساب‌ها، پیام‌ها و مطالبی را که در حمایت از مقامات سعودی بود، از طریق مبالغه در بازنشر، لایک و پاسخ دادن به این پیام‌ها تبلیغ می‌کردند».شرکت توییتر پیش از این نیز، چهار هزار حساب کاربری متعلق به امارات عربی متحده و مصر را به دلیل حمله رسانه‌ای به سایر کشورها حذف یا تعلیق کرده بود.عربستان سعودی طی سال‌های گذشته مرکزی تحت عنوان «اعتدال» را تأسیس کرد و مدعی است که این مرکز در راستای مبارزه با تروریسم فعالیت می‌کند، با این حال، استخدام خیل زیادی کارمند در این مرکز، گمانه‌زنی‌ها را در باره اینکه این مرکز بیشتر در راستای تبلیغ سعودی‌ها در فضای مجازی به ویژه توییتر است، بیشتر کرده است.

روسیه و چین قطعنامه ضد سوری را وتو کردند

روسیه و چین قطعنامه ارسال کمک‌ به سوریه بدون مجوز دولت مرکزی را وتو کرده و آن را نقض کننده حق حاکمیت این کشور توصیف کردند. روسیه و چین قطعنامه‌ای که به دنبال ارسال کمک‌های انسانی به سوریه بدون اجازه دولت مرکزی بود را وتو کردند.این قطعنامه به دنبال ارسال کمک‌ها از دو نقطه در مرز ترکیه و یک نقطه در مرز عراق بدون نظارت و مجوز دولت سوریه به این کشور بود.روسیه و چین اعلام کردند که این قطعنامه سوء استفاده از اوضاع انسانی در سوریه بوده و نقض حق حاکمیت این کشور به شمار می‌آید.روسیه در حالی این قطعنامه را وتو می‌کند که نظامیان این کشور که با مجوز دولت مرکزی در سوریه حضور دارند اولین بخش از کمک‌های بشردوستانه را به شهروندان شهر «الطبقه» در رقه سوریه که پایتخت گروه تروریستی داعش به شمار می‌آمد، تحویل دادند.بر اساس گزارش مرکز آشتی روسیه در سوریه، این کمک‌ها شامل 1000 سبدغذایی به وزن حدودی 5 تن بوده که میان ساکنان شهر الطبقه توزیع گردید.شهر الطبقه پیش از آغاز جنگ حدود 100 هزار ساکن داشت اما در حال حاضر حدود 45 هزار نفر در این شهر سکونت دارند.این شهر در پی حملات هوایی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا به صورت گسترده‌ای ویران گردید و همچنان ده‌ها تروریست در برخی از بخش‌های این شهر پنهان هستند.

آیت‌الله سیستانی به انتخابات زودهنگام رای داد

آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان عراق، خواهان انتخابات زودهنگام برای برون‌رفت از چالش کنونی کشور شد.به نقل از سومریه نیوز، عبد المهدی الکربلائی، نماینده آیت‌الله علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در خطبه‌های نماز ابراز امیدواری کرد که تشکیل دولت جدید عراق به طول نینجامد.وی همچنین بر لزوم برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق برای خروج از بحران فعلی و همچنین ممانعت از کشیده شدن کشور به آشوب و مسیر نامشخص تاکید کرد.کربلایی در خطبه دوم نماز جمعه درباره اعتراضات عراق، قانون انتخابات و تشکیل دولت جدید این کشور صحبت کرد و گفت: همچنان کشور در شرایط دشوار و نگران کننده به سر می‌برد و در حالی که صدها تن از شهروندان با ادامه اعتراضات مسالمت آمیز خواهان اصلاحات هستند برخی از معترضان هدف کشتار و ربایش و تهدید قرار می‌گیرند و برخی ادارات دولتی و موسسات ناچار تعطیل هستند و بسیاری شهروندان از ضعف ساختار دولت و سرکشی برخی علیه قانون و ضوابط شکایت دارند. ما در خطبه‌های نماز جمعه سابق هم تاکید کردیم که مردم منبع تصمیمات دولت هستند و مشروعیت هر دولتی به مردم آن است لذا نزدیک‌ترین و مسالمت آمیزترین راه برای خروج از بحران فعلی و ممانعت از کشانده شدن کشور به مسیر نامشخص یا آشوب، رجوع به مردم و اجرای انتخابات زودهنگام پس از تصویب قانونی منصفانه برای آن و تشکیل کمیساریای مستقل برگزار کننده انتخابات و وضع مکانیسمی است که ناظر بر همه مراحل انتخابات باشد.وی ادامه داد: در صورت تصویب قانون انتخابات به صورتی که مورد قبول مردم باشد نوبت نخبگان و شخصیت‌های ملی راغب به فعالیت سیاسی است که برای تنظیم برنامه‌های آن با هدف حل مشکلات در چهارچوب عملیاتی مهندسی شده وارد عمل شوند تا برای ارائه به رای دهندگان در دوره انتخابات آماده شود و رقابت میان افراد بدون در نظر گرفتن وابستگی‌هایشان به مناطق، عشایر یا دین و مذهبشان بلکه با در نظر گرفتن شایستگی و توانایی‌های آن‌ها آغاز شود و امیدواریم که پارلمان آتی و دولت برگرفته از آن نقشی مطلوب در اجرای اصلاحات ضروری برای خلاصی از تبعات فساد و سهمیه بندی‌های سیاسی و نبود عدالت اجتماعی در دوره سابق ایفا کنند.الکربلایی در پایان ابراز امیدواری کرد که تشکیل دولت آتی به طول نینجامد و دولت جدید پاسخگوی نیازهای دوره‌های بعدی بوده و بتواند شکوه و عزت کشور را بازگردانده و اوضاع را آرام کند و انتخابات آینده در جوی آرام و به دور از مداخلات خارجی برگزار شود.

ایران تیر خلاص برجام را در کمان گذاشت

حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره تهدیدهای مکرر اروپایی‌ها علیه ایران در موضوع فعال کردن مکانیسم ماشه، اظهار داشت: سیاست‌هایی که اروپایی‌ها اتخاذ می‌کنند، خارج از سیاست‌های آمریکا نیست.وی ادامه داد: آنها بنا را بر این دارند که از اهرم مکانیزم ماشه علیه جمهوری اسلامی استفاده کرده و موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد بازگردانند و قطعنامه ۲۲۳۱ را زیر سوال ببرند. هدف آنها از این کار این است که هم بتوانند فشارها را علیه ایران افزایش دهند و هم اینکه به طوری هم راستا با سیاست‌های آمریکا حرکت کنند که کشورمان از برجام خارج نشود.تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر برجام برخلاف برآوردهای اولیه که ما تصور می‌کردیم یک بازی برد-برد است، تبدیل به یک بازی باخت-برد شده، به این معنی که باخت برای ایران است و برد برای دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای حاصل شده است. بنابراین آنها سعی می‌کنند از این اهرم علیه جمهوری اسلامی بیشتر استفاده کنند تا بتوانند پرونده کشورمان را به شورای امنیت برده و در کنار آن، روسیه و چین چاره‌ای جز تبعیت از سیاست‌های آنها نداشته باشند. مگر اینکه ایران بخواهد کوتاه بیاید و برجام‌های دیگری را بپذیرد.کنعانی مقدم در رابطه با اینکه چرا مسئولان به رغم تهدیدات و بدعهدی‌های مکرر اروپایی‌ها همچنان به برجام پایبند هستند، افزود: به نظر می‌رسد یک پیمان نانوشته در وزارت امور خارجه در مسیر حفظ برجام و حفظ چارچوب توافق هسته‌ای وجود دارد. از طرف دیگر مسئولان اجرایی کشور سعی دارند از منافع برجام استفاده کنند و در عین حال هیچ امتیازی هم ندهند. باید دید کشمکش داخلی مؤثر خواهد بود.وی تصریح کرد: اروپایی‌ها ابتدا اینستکس را مطرح کردند؛ ولی عملاً هیچ ثمری نداشت. در نهایت نیز این سازوکار تبدیل به یک اعتبار توخالی شد. از طرفی هم تحریم‌ها و فشارها روی ایران چیزی نیست که مسئولان اجرایی کشور ما بخواهند از آن چشم پوشی کنند. به نظر می‌آید سلاح سیاسی ما به‌عنوان دیپلماسی در مذاکرات برجام در حال حاضر در حال از دست دادن کارایی خود است و ایران رفته رفته به خروج از برجام پیش می‌رود.تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره گام پنجم کاهش توافق هسته‌ای اضافه کرد: اگر گام پنجمی برداشته شود، عملاً تیر خلاصی به برجام خواهد بود. در عین حال ممکن است این موضوع رسماً اعلام نشود.

سنا بر سر استیضاح ترامپ بهم ریخت

قانونگذاران آمریکایی که سرنوشت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در دستان آنها است بدون رسیدن به توافق بر سر نحوه برگزاری دادگاه استیضاح او در مجلس سنا، واشنگتن را برای سپری کردن تعطیلات ترک کردند. احتمال محکومیت و برکناری ترامپ که عضو حزب جمهوری‌خواه است در مجلس سنا نزدیک به صفر است زیرا اکثر کرسی‌های این مجلس در اختیار هم‌حزبی‌های ترامپ است و محکوم شدن او نیازمند موافقت دست‌کم دو سوم سناتورها است. نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر نحوه برگزاری دادگاه اختلاف دارند. دموکرات‌ها می‌خواهند اعضای ارشد دولت ترامپ را به عنوان شهود به دادگاه فرا بخوانند و «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان در اقدامی که هدف آن افزایش فشار بر جمهوری‌خواهان سنا تعبیر شده از ارسال اسناد مربوط به استیضاح به این مجلس خودداری کرده است. «آلان درشویتز»، حقوقدان بلندپایه‌ای که احتمال می‌رود برای دادگاه به جمع تیم حقوقی ترامپ بپیوندد گفت فکر می‌کند مجلس سنا می‌تواند بدون ارسال ماده‌های استیضاح از سوی پلوسی هم کارش را ادامه دهد.  بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه مایل هستند جلسه استیضاح زودتر برگزار شود تا این مسئله را پشت سر بگذارند. برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه معتقدند دموکرات‌ها به دلیل ضعیف‌ بودن استدلال‌هایشان برای استیضاح ترامپ می‌خواهند جلسه دادگاه هر چه دیرتر برگزار شود. نمایندگان دموکرات، استیضاح ترامپ را مسئله‌ای ضروری می‌دانند و گفته‌اند ترامپ تهدیدی علیه دموکراسی به شمار می‌رود. مجلس نمایندگان آمریکا تا زمان برگزاری نخستین جلسه خود در روز ۷ ژانویه قادر به ارسال ماده‌های اتهامی استیضاح برای مجلس سنا نخواهد بود. مجلس سنا روز ۳ ژانویه بازگشایی خواهد شد، اما تا روز ۶ ژانویه رأی‌گیری نخواهد داشت. نتیجه استیضاح هر چه باشد، دموکرات‌ها توانسته‌اند این را تضمین کنند که نام ترامپ را در تاریخ در فهرست معدود روسای جمهور استیضاح شده نگاه داشته‌اند. «اندرو جانسون» در سال ۱۸۶۸ و «بیل کلینتون» در سال ۱۹۸۸ استیضاح شدند و نام ترامپ به عنوان سومین رئیس‌جمهور در کنار آنها قرار خواهد گرفت. هیچ رئیس‌جمهور آمریکا تا به حال از طریق استیضاح برکنار نشده است و برای ترامپ هم به احتمال قریب به یقین همین اتفاق خواهد افتاد. ترامپ ۷۳ ساله به «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره» متهم شده است. مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) با اکثریت آرا هر دو بند قطعنامه استیضاح ترامپ را به تصویب رساند. ترامپ بعد از استیضاح خود در اجتماع هوادارانش در میشیگان گفت: « مثل اینکه یک رأی‌گیری داریم. انگار تک تک نماینده‌های جمهوری‌خواه به ما رأی داده‌اند. اوه...اوه... نزدیک به ۲۰۰ نفر! حتی یک رأی جمهوری‌خواه هم از دست ندادیم، ضمن اینکه ۳ دموکرات هم به نفع ما رأی دادند.»«جو بایدن»، رقیب انتخاباتی ترامپ در واکنش به استیضاح نوشت: «ترامپ از قدرتش سوءاستفاده کرد، سوگند مربوط به سمتش را نقض کرد و به کشورمان خیانت کرد.اما در ایالات متحده آمریکا هیچ‌کس مافوق قانون نیست-حتی رئیس‌جمهور.»تصمیم نماینده‌های دموکرات برای استیضاح ترامپ از زمانی شروع شد که یک یا چند افشاگر گفتند که ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین، او را برای آغاز تحقیقات قضایی علیه کسب و کار خانوادگی بایدن در اوکراین تحت فشار قرار داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha