پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مناظره

حوزه/ اولین نشست نقد و نظریه پردازی در حوزه امامت با محوریت مواضع حجت الاسلام احمد عابدینی و حضور حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی، در حوزه علمیه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، مناظره علمی با موضوع «بررسی نصوص در مورد امامت» به همت معاونت تهذیب و تبلیغ  حوزه علمیه اصفهان و با محوریت مواضع حجت الاسلام احمد عابدینی برگزار شد.

 حجت الاسلام احمد عابدینی در ابتدای این مناظره، مواضع خود درباره امامت را این چنین بیان کرد: امامت حضرت علی(ع) و فرزندان به حق، ثابت و کامل است، اما مسئله حکومت از دید من متفاوت از امامت الهی است و معتقدم حکومت را مردم واگذار می کردند، البته سبک دیروز با امروز متفاوت بوده است، امروز مردم با رای گیری انتخاب می کنند، ولی  دیروز به روش بیعت کردن این رقم می خورد و یا اینکه پیامبر در جنگ از مردم نظر خواهی می کردند .

وی ادامه داد:  اطیعوا الله امری ارشادی است و اطیعوا الرسول را در آیات قرآن همان اختیاراتی که  مردم به رسول الله دادند، می دانم. پس بخشی از اطیعوا الله که در قرآن هست  به این برمی گردد که رسول الله(ص) از پیمان هایی که با مردم قرار گذاشته است هرگز تخلف نکرده است  و مردم هم باید از آن اطاعت کنند، بنابراین  حکومت رسول الله مردمی بود و در ادامه حضرت علی(ع) هم درابتدا حکومت مردمی داشت، ولی بعدا مردم تخلف کردند  و گناه نابخشودنی کردند چون تفاوت حضرت با دیگران بسیار زیاد بود، مردم حکومت را به دیگری واگذار کردند.

 در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در باره دیدگاه  طرف دیگر مناظره گفت: آنچه که حجت الاسلام عابدینی در جزوه دارند و قبلا هم جزوه ای 70 صفحه ای در سایت خودشان گذاشتند، چند نکته مطرح است که باید  ثابت کنند.

وی ادامه داد: در جزوه ولایت، صفحه 180  نوشته اید که  باید تک تک روایات بررسی شود،  آیا در این جزوه درباره خصوصیت امامت، این گونه عمل شده است، برخی از نظراتی که با دیدگاه حجت الاسلام عابدینی موافق بوده، فقط مطرح شده است.

 رئیس موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) اضافه کرد: در بررسی تسامح در ادله سنن در صفحه 227 و در جزوه ای که در سایت دارد در صفحه 1227 فرموده اید به جز کتب اربعه به هیچ یک از منابع نمی توان اعتنا کرد، در تحلیل و بررسی، امانت داری در متون دینی اولین وظیفه است، حجت الاسلام عابدینی در صفحه 30 جزوه در رابطه با آیه ولایت روایتی مطرح کرده اید  که متاسفانه یک بخش مربوطه به امیرالمونین را حذف کرده اید!  

وی افزود: با تحلیل بی طرفانه، من احساس می کنم روایات همخوانی ندارد، چیزی که برای من قابل قبول نیست، در سطر آخر عمده خطبه که ثقل بر روی آن است در جزوه حجت الاسلام عابدینی حذف شده است، حذف و تصرف با تحلیل منصفانه همخوانی ندارد، هرگز یک محقق نمی تواند بخش هایی از یک روایت را در آنچه عقیده دارد حذف کند.

 حجت الاسلام عابدینی نیز در پاسخ اشکالات حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی، افزود: من برای تدوین جزوه ام ابتدا آیات قران را بررسی کردم و سپس به سراغ تفسیر رفتم، از تفسیر نورالثقلین استفاده کرده ام و اگر تفسیر نور الثقلین ناقص بیان کرده من بی تقصیرم، ما مجموعه مقالاتی  که در رابطه با امامان نوشته ایم 24 عدد است که 4 مقاله حذف شده و 20  مقاله آن را در این کتاب در حال چاپ هست.

وی بیان داشت: اگر اشکالاتی در جزوه و کتب  هست احتمالا ایراد به اینترنت بوده و یا مشکل تایپی است، هر جا در تحلیل ها اختلاف داریم باید بررسی کنیم و به یک نتیجه برسیم.

وی اظهار کرد: نکته ای که باید برای روایات بیان کرد این است که برفرض اینکه سند روایت صحیح باشد و متن کامل بوده، ولی باید نکته ای دیگر توجه کنیم، اینکه مجموعه روایات با آیات قران سازوگار باشند اگر از مجموعه روایات به نتیجه ای برسیم که با آیات قرآن و عقل سازوگار نیست باید کاری دیگر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قزوینی خطاب به  طرف مناظره، خاطرنشان کرد: انداختن گناه به گردن تایپیست اشتباه است، باید خیلی دقت کرد،  خدایی نکرد اگر ما یک اشتباه کنیم و یک تحلیل اشتباه بیاوریم مسئولیت دارد. ادعای اینکه امامت موروثی بوده است، خلاف آیه ولایت و سنت و قرآن است، درباره این موضوع، صدها روایات بوده و این دور از انصاف است، روشن شدن قضیه هدف ما از مناظره است.

وی افزود:  نکته دیگری که در فرمایشات حجت الاسلام عابدینی در جزوه است در صفحه 147 این جزوه منتشر شده، مطلبی بوده که برای اولین بار درحوزه های علمیه دیدم که قبلا برخی بیان کردند که فتوای مراجع به زندیقی(بی دین) بودن آن فتوا دادند.

 رئیس موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) ادامه داد: حجت الاسلام عابدینی روایتی در صفحه 147 آورده اینکه رسول الله نام 12 امام را آورده اند، چیزی است که به مصادیق متعدد تکذیب می شود، چرا که از هر امام  اسم امام بعد را می پرسیدند، دوم اینکه ادعا کردند امام صادق اسم امام بعد از خود را نمی دانسته که این یک افترا بزرگ است  و سومین دلیلی که آورده اید این بوده که  در امامان بعد از امام صادق  اختلاف است  و هیچ یک به حدیث رسول الله برای اسامی امامان استناد نکرده اند و این باز هم افترای دیگری است.

وی خطاب به حجت الاسلام عابدینی گفت: در جزوه خود آورده اید که امام صادق و امام هادی امام بعدی خود را نمی شناختند، آیا دلیل روایی هم براین موضوع دارید؟

در ادامه حسینی قزوینی با ارائه مجموعه تحقیقی از خود در ارتباط با اسامی ائمه(ع) گفت: سندهای صحیح و با بررسی 300 روایت این موضوع بیان اسامی ائمه اطهار، توسط رسول الله(ص) بررسی شده است. ما نزدیک به 20 روایت داریم که ائمه در مکاتابات خود با دست خود، اسامی ائمه را نوشته اند و این چیز غیر قابل انکاراست، به عنوان نمونه روایت در کفایت الاثر روایت متعددی وجود دارد که وثاقت آنها اجماعی است، روایتی است که اسامی ائمه بیان شده.

 حجت الاسلام عابدینی هم در پاسخ با اشاره به روایت« انی جاعلک للناس اماما» امامت به چه معنا است آیا امامت به معنای سیاسی و حکومت است؟ معتقدم  امام به معنی پیشوا و الگو بودن است و از این بابت الگو بودن ابراهیم باعث می شود مردم از سراسر جهان به مکه می روند و طواف ابراهیمی می کنند.  نباید امامت را به حکومت تنزل دهیم، امامت آن مقام شریفی است که انسان را پرورش  می دهد و آن مقام شریفی است که حتی زمانی که قاتلی ضربه ای به سرش می زند به او توهین نمی کند، وقتی یک فرد به حدی از خودسازی برسد  به امامت می رسد. امامت چیزی است که آمده است جامعه ای بسازد که فداکارو ایثارگر باشد.

 وی ادامه داد: امامت و رسالت آمده است که مسئولیت انسان سازی را برعهده بگیرد نه شاهی کردن و سلطنت کردن، شاهی کردن را افراد بسیاری کرده اند، ولی امامت متفاوت از این امر است.

وی  اضافه کرد: این که اسامی ائمه(ع) مشخص بوده یا نه چیز خاصی نیست، مهم این است که امام حاضر دارای علم و حکمت بوده و در برابر فشارهای زیاد حاکمیت فساد، علم آموزی خود و انسان سازی خود را انجام می دهند.

وی اظهار کرد: حکومت سیاسی موروثی در دنیای امروز منفور است و نباید چنین چیزی را به دین خود بچسبانیم، وقتی نصوص ما نص نیست نباید اینگونه معنا کنیم که حکومت سیاسی را مورثی بدانیم که باعث گریز جوانان خود از دین بشویم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی پاسخ داد: ما قطعا روایات های دیگری در رابطه با اسامی ائمه را دیده ایم، در رابطه با امامت اسماعیل هم روایات زیادی دیده ایم و بررسی کرده ایم و شیخ صدوق و شیخ مفید در این رابطه پاسخ هایی درگذشته داده اند و البته روایات متعددی در کمال الدین داریم که امام صادق درباره اسماعیل می فرماید این فرد یک کاذب است.

وی افزود: امام کاظم(ع) تنها امامی هست که بیش از 85 روایت درباره این امامت داریم، اینکه بیان کنیم امام صادق(ع) نمی دانست امام بعد از خودش کیست، افترای بزرگی است.

مشروح این مناظره علمی به زودی درهمین رسانه منتشر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha