پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
افتتاح خبرگزاری قزوین

حوزه/مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه تصریح کرد: جهاد فرهنگی و رسانه ای طلاب و روحانیون در شرایط کنونی، از الزامات تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری ، صبح امروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه دفتر خبرگزاری حوزه در استان قزوین که با حضور  نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین و جمعی از مدیران و اساتید حوزه در مرکز مدیریت حوزه علمیه این استان برگزار شد، با اشاره به اهمیت ویژه بحث خبر و اطلاع رسانی در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب ، سرلوحه همه مجامع علمی و نخبگانی کشور است و در این بیانیه، یک منشور راهبردی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده که طی آن حرکت ما به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی ترسیم شده است.

وی افزود: حرکت تمدنی در درون خود، واجد ابعاد سخت افزاری و ابعاد نرم افزاری است که سیاست، اقتصاد ، فرهنگ و رسانه از جمله مهم ترین ابعاد سخت افزاری به شمار می رود که به ویژه در زمانه حساس کنونی ، روز به روز اهمیت بُعد رسانه بیشتر می شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه علمیه، عهده دار امور معنویت، تدین و امور اخلاقی و تهذیبی جامعه است، گفت: از سویی حوزه و روحانیت وظیفه دارد جامعه را به سمت وضعیت مطلوب و ایده آل و آرمانی هدایت کند و لذا حوزه در عرصه نرم افزارانه تمدنی نقش بسیار مهمی برعهده دارد.

رسانه در بیانیه گام دوم انقلاب، رسالت بسیاربزرگی برعهده دارد

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه همچنین بیان داشت: آن چه در اهمیت وظیفه رسانه برای یک حرکت تمدنی قابل توجه است این که رسانه در بیانیه گام دوم انقلاب، رسالت بسیار مهم و بزرگی برعهده دارد، چرا که قرار است نرم افزار چند بُعدی و جامع را به سخت افزارش یعنی اقتصاد ، فرهنگ و سیاست متصل کند و طبعاً خروجی همه این ها، ارایه الگوی سبک زندگی است

وی با بیان این که مقام معظم رهبری در این بیانیه ، بیش از 20 نظریه مبنا را برای حرکت نرم افزارانه و تمدنی انقلاب اسلامی مطرح کرده اند، گفت: وقتی ما از رسانه دینی و حوزوی صحبت می کنیم، بی شک چنین رسانه ای دارای ماموریت و رسالت سنگینی است که باید تجلی بخش این نظریه ها در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه افزود: یکی از این نظریه های مهم ناظر به این است که انقلاب ما جمع بین دین و دنیاست که در دل خود جمع بین سیاست و دیانت را نیز دارد. یکی دیگر از نظریه ها ، جمع میان ملیت و مذهب است، در عین آن که ما بر شیعه بودن خود افتخار می کنیم، اما خود را به عنوان یک ایرانی مسلمان، جزیی از پیکره جهان اسلام می دانیم.

وی ادامه داد: جمع میان اسلامیت و جمهوریت نظام از دیگر نظریه های مبنایی است که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه ویژه قرار گرفته است، به خصوص از این منظر که انقلاب اسلامی ما یکی از مردمی ترین جوامعی است که به طور متوسط پس از انقلاب، هر سال یک انتخابات داشته ایم که این نشان دهنده غنایِ مردم سالاری دینی در این کشور است.

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه تاکید کرد: جمع میان آرمان ها و واقعیت ها یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، هست ها و باید ها از دیگر شاخصه های این بیانیه است که با مساله عدالت و پیشرفت نیز گره خورده و همان طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند ما به دنبال یک نظام انقلابی هستیم که ضمن توجه به واقعیت های موجود به دنبال آرمان های خود مبتنی بر پیشرفت و عدالت است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری افزود: جمع میان عقلانیت و شور و حماسه و نیز جمع میان نگاه گذشته، امروز و حال از دیگر نظریات مطرح و مورد توجه در بیانیه گام دوم انقلاب است و در مجموع رسانه باید نشان دهنده این عقبه عظیم فکری و فرهنگی و تمدنی باشد که حوزه های علمیه به طور خاص، مدعی و منادی این امور است.

به دنبال ارتباط دوسویه هم با طلاب و هم با جامعه هستیم

وی همچنین با اشاره به این که ما در توسعه فعالیت های رسانه ای حوزه و به خصوص تاسیس دفاتر خبرگزاری حوزه، به دنبال ارتباط دوسویه هم با طلاب و هم با جامعه هستیم، گفت: به شدت نیازمند این هستیم که حوزه های علمیه ظرفیت ها و فعالیت ها و کارکردهایش را به درستی به مردم و دستگاه ها و مسئولان معرفی کنند.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه یادآور شد: حتی برخی از ابعاد و ظرفیت های حوزه برای طلاب و روحانیون استان ها ناشناخته مانده که در این راستا تقویت فعالیت های رسانه ای تا حدود زیادی می تواند این خلأ را رفع کند و در این بین، دفاتر استانی خبرگزاری حوزه می تواند نقش واسطه گری داشته باشند میان کلیت حوزه های علمیه و دستگاه هایی که در استان ها مشغول به خدمت رسانی هستند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه همچنین بر لزوم تعامل هر چه بیشتر دفتر خبرگزاری حوزه با مجموعه های حوزوی و نیز رسانه ها و خبرگزاری های دیگر استان تاکید کرد و گفت: ما به دنبال ارایه الگوی موفق از رسانه دینی هستیم که در این فعالیت ها ، بی شک رعایت صداقت، امانت و حفظ و تقویت مصالح جامعه و انقلاب اسلامی و ارایه نقد منصفانه و انگیزه های الهی باید مشهود باشد، چرا که رسانه حوزه منسوب به نهاد دینی است.

وی افزود: از سویی ما باید به مخاطبین و گروه های متنوع جامعه در فعالیت های رسانه ای نیز توجه داشته باشیم که این مساله باعث می شود بخش های مختلف مردم از جمله نسل جدید با حوزه و روحانیت آشنا شده و چه بسا زمینه حضور آن ها به عنوان یک طلبه در  حوزه فراهم شود.

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه اظهار داشت: توجه به نیازها و اقتضائات جامعه و به خصوص پرداختن به آسیب های اجتماعی و فرهنگی، یکی از سیاست های اصلی ماست که در این باره حوزه و روحانیت را بیش از پیش متوجه ارایه راهکار برای حل این معضلات می کند.

وی گفت: از سویی اگر ما بخواهیم در تراز بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم، نیاز به این است که سطح فعالیت های حوزه های علمیه بالاتر دیده شود و در این باره نیازمند جهاد علمی، فرهنگی و رسانه ای در راستای تحقق اهداف مدنظر در این بیانیه هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری ابراز امیدواری کرد: افتتاح دفتر خبرگزاری در قزوین باعث شود که ظرفیت های دینی و معنوی و به خصوص فعالیت های حوزوی این استان، هر چه بیشتر و بهتر معرفی شده و ارتباط و تعامل خوبی میان نهادهای حوزوی و حتی غیرحوزوی با دفتر خبرگزاری حوزه برقرار شود.

هجمه شدید دشمن ، نیازمند یک جهاد رسانه ای هستیم

وی در خاتمه گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر این است که در این هجمه شدید دشمن ، نیازمند یک جهاد رسانه ای هستیم ، ضمن آن که قدردان نگاه و رویکرد رسانه ای مدیر حوزه علمیه استان و دیگر مدیران و مسئولان حوزوی قزوین در این باره هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha