جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سروش محلاتی و حجت الاسلام محسن قنبریان

حوزه/ حجت الاسلام سروش محلاتی در یادداشتی به موضوع شهادت حاج قاسم سلیمانی و نوع انتقام گیری از آمریکا پرداخت که حجت الاسلام محسن قنبریان به این یادداشت پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سروش محلاتی در یادداشتی با عنوان «قرآن و ادب انتقام» در کانال تلگرامی خود به ارائه مطلبی درباره شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی پرداخت که حجت الاسلام محسن قنبریان نیز در قالب یادداشتی به این یادداشت پاسخ داد که به شرح ذیل است.

- یادداشت حجت الاسلام سروش محلاتی

با شهادت حضرت حمزه در جنگ احد مسلمانان سخت متأثر شدند بخصوص که دشمن بدن او را مثله کرد و برخی اعضاء آن را قطع کرد.

این مصیبت بر مسلمانان سخت و گران بود و آنها می گفتند که باید این کار را تلافی کرده و عده ای از قریش را اینگونه مجازات کنیم و حتی گفته شده که رسول خدا در اثر شدت ناراحتی گریست و فرمود: از هفتاد – یا سی- نفر از مشرکان همانگونه انتقام خواهم گرفت : لامثلن بسبعین رجلا منهم (المیزان ج ۱۲ ص ۳۷۷ و تفسیر القمی و اعلام الوری و ... سیره ابن هشام ج۲ ص۹۵ تاریخ طبری ج۲ ص۵۲۸)

در این فضای خشم و کینه توزی، آیه نازل شد تا جلوی افراط گری را بگیرد و مسلمانان را به اخلاق برگرداند. خداوند فرمود: انتقام باید در حد همان جنایت و بهمان اندازه باشد و حق ندارید از آن تجاوز کنید و البته صبر و خویشتن داری بهتر است:

و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین (سوره نحل ایه ۱۳۶) و پیامر فرمود: تحمل و صبر می کنم.

و بدین وسیله نه فقط آن  فضای ملتهب و انتقام جویانه که می توانست زمینه اقدامات خلاف قاعده باشد پایان یافت؛ بلکه با دعوت به خویشتن داری، آرامش به جامعه بازگشت.

- پاسخی از حجت‌الاسلام محسن قنبریان

فاضل ارجمند سروش محلاتی به استناد روایتی، شأن نزول آیه ۱۲۶ نحل را ماجرای کشتن حمزه وجدا جدا کردن بدن ایشان می داند؛ که پیامبر را غضبناک کرد که تهدید کند: ۷۰ نفر از قریش را مثل حمزه مُثله کند!

سپس درباره انتقام سخت چنین نقد زده که: "آیه نازل شد تا جلوی افراطی گری را بگیرد و مسلمانان را به اخلاق برگرداند.

خداوند فرمود: انتقام باید در حد همان جنایت و به همان اندازه باشد و حق ندارید از آن تجاوز کنید و البته صبر و خویشتن داری بهتر است".

۱. ایشان باید آیه ۶۰ حج و روایت ذیل آن در همان منابع را هم می دید تا بهتر نتیجه می گرفت.

خداوند می فرماید: "... و هرکس مانند عقوبتی که بر او رفته است عقوبت کند، به شرط اینکه به ناروا عقوبت شده باشد، خدا به او رخصت مقابله به مثل می دهد و او را بدین وسیله یاری می کند..."

تفسیر قمی ذیلش روایت کرده که وقتی قریش رسول الله را از مکه اخراج کرد و ایشان به غار رفت و قریش دنبال کشتنش بودند، خداوند روز بدر آنها را بدان کار، عقوبت کرد و عتبه و شیبه و ولید و ابوجهل و حنظله پسر ابوسفیان و غیر اینها را کشت ... (تفسیر قمی ج۲ص٨۶).

آقای سروش محلاتی!  قریش پیامبر را نکشته بود و فقط برنامه قتل او را ریخته بود؛ چرا خداوند "مقابله به مثل" را جنگ بدر با قریش قرار داد و کشتن چند تن از بزرگان قریش را عقوبت آن کار محقق نشده قریش قرار داد!؟ بنظرتان این افراطی گری نیست!؟

۲. پیامبر(ص) در ماجرای حمزه به قسمت آخر آیه ۱۲۶ نحل عمل کرد یعنی صبر کرد و در فتح مکه هم قاتلین حمزه را بخشید!

خواستی بگو خود فتح مکه، انتقام سیدالشهدای اُحد بود نه کشتن یک برده زرخرید!

سید مقاومت هم همین را انتقام عادلانه حاج قاسم خواند: اخراج آمریکا از منطقه اسلامی؛ نه زدن یک فرمانده آمریکایی که سر ترامپش هم به کفش حاج قاسم نمی ارزد.

آقای محلاتی! چه اصراری دارید حتماً همراستا با سازشکاران قلم بزنید!؟

ما هنوز انتقام ۲۹۰ شهید زن و کودک و مردم بی دفاع هواپیمای مسافری را هم نگرفته ایم؛ طبق آیه مورد استناد شما (ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به)، اجازه می فرمایید یک هواپیمای ایرباس مسافری خطوط آمریکا با همان تعداد مسافر را مقابله به مثل کنیم!؟

افراطی گری و نقض حقوق بشر نیست؟

نه! مقاومت گفت با مردم عادی آمریکا کاری ندارد.

از شما انتظار فقاهت بیشتر می رفت. حضور آمریکایی ها در عراق اقلا پس از مصوبه پارلمان عراق- تجاوز و اشغال است و منهای انتقام خون سردار سلیمانی هم سزای متجاوز روشن است.

#انتقام_سخت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha