جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلا گرجیان

حوزه/ همایش ملی نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی با با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی و سخنرای آیت الله مصباح یزدی، 20 بهمن ماه در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین گرجیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری که با موضوع  «همایش ملی نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد گفت: معتقدیم هر انقلابی بر اساس زیر ساخت و مبانی فکری برپا می شود و حتی انقلاب انبیاء هم بر پایه مبنای عقلانیت و زیرساخت های اندیشه ای پایه ریزی، طراحی و اجرا شده است.

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی ادامه داد: انقلاب کبیر فرانسه و روسیه هم براساس اصول دیالکتیک بوده است و در همین رابطه پایه ریزی انقلاب جمهوری اسلامی نیز بر مبنای ارزشی، عقلانی و دینی بوده است.

دبیر علمی همایش افزود: برگزار کنندگان همایش به دنبال این هستند که بگویند انقلاب اسلامی برپایه دینی و اسلامی و فکری بنا شده و امام راحل چون فیلسوف، متفکر عرفانی و اسلامی بوده توانسته این چنین انقلاب عظیمی را در دنیا برپا کند.

این محقق اضافه کرد: این همایش به همت دانشکده حکمت مدرسه و ادیان زیر نظر مجتمع عالی امام خمینی(ره) جامعه المصطفی برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان گفت: براساس سیاست های جامعه المصطفی در پایان هرسالی همایش ویژه ای برگزار می شد، در سالهای گذشته همایش چون معرفی شخصیت خدیجه، پیامبر اسلام و برگزار شد، امسال هم بر اساس همان سیاست برگزاری همایش به مسئولین حکمت اسلامی انتخاب شده است..

دبیرهمایش ادامه داد: برای برگزاری بهتر همایش و گرفتن رهنمود مسئولین برگزاری خدمت مراجع تقلید رسیدند، حضرت آیت الله جوادی از برگزاری این همایش ابراز رضایت وتشویق به انجام برگزاری آن کرده و حتی آیت الله مصباح یزدی هم برگزاری این همایش تأکید داشت.

وی بیان داشت: این همایش دارای شورای سیاست گذاری و برای آن کمیته هایی چون فلسفه اسلامی، عرفان اسلامی، کلام اسلامی و فلسفه مضاعف تشکیل شده است.

این محقق بیان داشت: تاکنون 148 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال، از این تعداد 90 مقاله پذیرفته شده و برای برگزاری بهتر همایش، 5 مصاحبه علمی و 13 پیش نشست  با حضور و همکاری 27مرکز ونهاد همچون حوزه علمیه، رادیو معارف، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، دانشگاه مذاهب اسلامی، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، دانشگاه باقر العلوم و... برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان گفت: این همایش در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می شود و مهمترین برنامه ها در نوبت صبح با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دبیرعلمی همایش گرجیان آغاز و در ادامه همایش با برگزاری پنل های تخصصی در موضوعات حکمت اسلامی، عرفان اسلامی، فلسفه مضاف و کلام اسلامی پی گیری خواهد شد.

دبیر علمی همایش اضافه کرد: این همایش بعد از ظهر با معرفی پنل ها و سخنرانی رؤسای کمیسیون ادامه و در نهایت سخنران حجت الاسلام والمسلمین  عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه پایان بخش برنامه ها خواهد بود.

وی بیان داشت: همایش ملی نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی  با پیام ویدئویی آیت الله العظمی جوادی آملی و سخنرانی آیت الله مصباح یزدی، 20 بهمن ماه در مجتمع عالی امام خمینی(ره) در میدان جهاد در قم برگزار می شود.

دبیر علمی همایش با بیان این که این همایش 12 مقاله سفارشی هم داشته به مهمترین محورهای همایش اشاره کرد و گفت: از جمله آن محورها جایگاه عقل در اندیشه امام راحل، سهم حکمت متعالیه دراندیشه امام راحل و توازن حکمت و متعالیه و عرفان در اندیشه امام راحل و جایگاه حکمت متعالیه در راه اندازی حکومت سیاسی اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با اشاره به راه اندازی مؤسسه حکمت اسلامی گفت: در سال 91 در دیداری که مسئولین جامعه المصطفی با رهبرمعظم انقلاب داشتند، ایشان در آن دیدار معتقد فرمودند، فسلفه اسلامی باید امتداد سیاسی اجتماعی داشته باشیم و باید ورود در جامعه داشته باشد همین مسئله زمینه شکل گیری راه اندازی حکمت اسلامی شد. تلاش این است حکمت اسلامی به معنای عام کلمه عرفان، فلسفه عرفان و مضاف، کلام به جدیت دنبال کنیم رویدادهای عرصه اجتماعی بیشتر شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha