جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی،

حوزه/ انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی، معرفتی و گفتمانی است و جامعةالمصطفی نماد عرضه این گفتمان به عالم به شمار می‌آید. این پیام مورد نیاز همه بشریت است و منحصر به مسلمانان نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در گفت و گویی، ضمن تبریک فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، ضرورت تشکیل جامعةالمصطفی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان ساخت: حوزه‌های علمیه، به ویژه حوزه‌های اصلی و کانونی، بین‌المللی بوده‌اند و همواره مشتاقان یادگیری معارف اسلامی از کشورهای گوناگون، راهی این حوزه‌ها می‌شدند.

وی با بیان این که این ویژگی در تاریخ حوزه‌های علمیه مشهود است، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این رویکرد در حوزه علمیه قم تقویت شد و افراد زیادی برای یادگیری معارف ناب اسلامی به قم آمدند.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: بدین ترتیب، به فرمان امام خمینی(ره) در سال ۵۸، شورای سرپرستی طلاب غیرایرانی شکل گرفت و پس از آن، دو نهاد مستقل «مرکز جهانی علوم اسلامی» و «سازمان حوزه‌ها و مدارس علیه خارج کشور» ایجاد شد که یکی در داخل و دیگری در خارج، متکفل اداره امور مربوط به دانش‌پژوهان غیرایرانی بودند. در سال ۱۳۸۶، با ادغام این دو نهاد، جامعةالمصطفی پا به عرصه وجود گذاشت و امور مربوط به دانش‌پژوهان علوم دینی را در داخل و خارج کشور عهده‌دار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی با اشاره به حضور جامعةالمصطفی در بسیاری از کشورهای دنیا و تحصیل دانش‌پژوهان زیادی از ملیت‌های مختلف در این نهاد بزرگ بین‌المللی، تصریح کرد: امروز جامعةالمصطفی در ده‌ها کشور با مجوز قانونی در قالب کالج، مدرسه، معهد، مرکز فرهنگی و... به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی اهتمام دارد.

وی افزود: ترجیح می‌دهیم که دانش‌پژوهان، تحصیلات مقدماتی را در کشور خود یا کشورهای همجوار بگذرانند و برای تحصیلات تکمیلی به قم بیایند. البته گاهی دانش‌پژوهان تحصیلاتشان را از ابتدا در ایران آغاز می‌نمایند.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که مدارک تحصیلی المصطفی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و بسیاری از کشورها این مدارک را قبول دارند، از عضویت جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های بزرگ دانشگاهی جهان سخن گفت و بیان نمود: شعار جامعةالمصطفی، «علم و معنویت برای همه مردم جهان»‌ است؛ بنابراین، پذیرش در جامعةالمصطفی به مذهب ویژه‌ای اختصاص ندارد و بخش زیادی از دانش‌پژوهان ما را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل می‌دهند که علوم اسلامی را براساس فقه و کلام خود و با نگاه تقریبی در جامعةالمصطفی آموزش می‌بینند. حتی اگر پیروان ادیان دیگر هم به آشنایی و یادگیری آموزه‌ها و علوم اسلامی علاقه داشته باشند، می‌توانند به المصطفی بیایند و در رشته‌های مطالعات اسلامی یا رشته‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی تحصیل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که جامعةالمصطفی امتداد بین‌المللی حوزه‌های علمیه است، ارتباط با دانش‌آموختگان را مورد توجه قرار داد و گفت: بدین منظور، هر سال اجلاس دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی برگزار می‌شود و از گروهی از دانش‌آموختگان موفق دعوت به عمل می‌آید. از سوی دیگر، ارتباط مستمری با دانش‌آموختگان برقرار کرده‌ایم و آنان فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی خود را در سراسر دنیا دنبال می‌نمایند.

رئیس جامعةالمصطفی، در بخش دیگری از این گفت‌وگو، از اهتمام جامعةالمصطفی به گسترش زبان و ادبیات فارسی سخن گفت و اظهار داشت: با این که غرض المصطفی، آموزش حوزه دانشی علوم انسانی و اسلامی و زبان و فرهنگ است، بر آموزش زبان فارسی تأکید می‌ورزد، به گونه‌ای که لازم است دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی در ایران زبان فارسی را فرابگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با تأکید بر این که خدمات جامعةالمصطفی در گسترش زبان فارسی، با هیچ نهادی قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی، معرفتی و گفتمانی است و جامعةالمصطفی نماد عرضه این گفتمان به عالم به شمار می‌آید. این پیام مورد نیاز همه بشریت است و منحصر به مسلمانان نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha