جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 886693
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
آیت پیمان

حوزه/ خواص جامعه وظیفه دارند ضمن پذیرفتن هزینه های اصلاحگری ، خود را فدای ارزشهای عقلی و شرعی راستین نموده و جامعه را از درغلطیدن به فساد و تباهی و به حاشیه رانده شدن عقل حفظ نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه دکتر آیت پیمان، رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی در یادداشتی به بررسی نقش مهم تعقل در انتخاب اصلح از میان نامزدهای انتخابات پرداخته است.

در اسلام عقل بالاترین حجت خدا بر انسان است ونادیده گرفتن این حجت به هیچ وجه پذیرفته نیست . امام صادق (ع) فرمود:العقل ما عبد به الرحمن” یگانه ابزار بندگی خدا عقل است “. جولانگاه اصلی عقل در دین در دو موقعیت است.
۱) در اثبات خدا و ضرورت بندگی او ۲) در تطبیق احکام کلی که انبیاء از جانب خدا می آورند به مصداق . فی المثل در کتاب خدا وارد شده که اقامه قسط وعدل واجب است .اما این عقل است که مصادیق عدل را معین مینماید و راه تحقق عدل را می نمایاند .

متاسفانه اغلب ، ترس و دنیا طلبی موجب میشود نور عقل را در وجود خود خاموش نمائیم مثلا همه اذعان داریم بین سپردن مسئولیت و توان مدیریت رابطه مستقیم وجود دارد و سپردن مسئولیت خطیر به فردی ناتوان و با توانمندهای غیر متعهد ، خصوصا با وجود افراد ذی صلاح ، امر غیر معقولی است . امروز همه ما مجالس گذشته و بخصوص مجلس دهم را نا کارآمد میدانیم و یک سبب اصلی در مشکلات کشور مجلس ضعیف و فاقد نظارت است ، اما را باز هم انتخابمان را عقلایی انجام نمیدهیم و بیشترین آرای جامعه با معیارهایی غیر عقلایی به صندوق ها ریخته میشوند . !! این یک مصداق بود از بسیاری رفتارهای غیر معقول که از مردم و حاکمان سر میزند و ما که مدعی بندگی خدا هستیم برای منافع دنیا سکوت میکنیم .

تبعات رویه شدن این سکوت وتایید ها بر رفتار غلط حاکمان و مردم ، به حاشیه رانده شدن عقل است ونا کارآمدی حکومت وافول وسقوط آن که در تجربه بشر نمونه های بسیار دارد.

خواص جامعه وظیفه دارند ضمن پذیرفتن هزینه های اصلاحگری ، خود را فدای ارزشهای عقلی وشرعی راستین نموده وجامعه را از درغلطیدن به فساد وتباهی وبه حاشیه رانده شدن عقل حفظ نمایند .

ترس و واهمه خواص و سر زیر برف کردن آنها نتیجه خود باختگیِ به ارث رسیده از هزاران سال سلطه ظالمانه شاهانه است و دین آمده تا با پاسداشت عقل ، چنین غل و زنجیر هایی را از پای انسان به در آورد.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha