سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب« مصادر المعرفة»، اثر « سیدحیدر حسینی» در گروه علمی « ترجمه» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب« مصادر المعرفة»، اثر « سیدحیدر حسینی» در گروه علمی « ترجمه» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

  بر اساس این گزارش: در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: نوشتار حاضر، دفتری از مباحث معرفت‌شناسی مبتنی بر رویکرد متفکران مسلمانان و متأثر از رویکرد قدما است. مباحث معرفت‌شناسی، مجموعه‌ای از دفترهای گوناگون است که هر دفتر، یک تا چند مبحث اساسی معرفت‌شناسی را در بر می‌گیرد. کلّ این مجموعه، به «کاوشی در ژرفای معرفت‌شناسی» و این دفتر، «منابع معرفت» نام گرفته است.

مراد از «منبع» در اینجا، قوای ادارکی یا راه‌ها و ابزارهای معرفت است که از طریق آنها تاریخ، هستی، آفریدگار، آفریده‌ها، انسان، جهان و مانند آنها شناخته می‌شود. عمدة این قوا، حواس ظاهری و باطنی، اعم از حافظه، خیال، شهود و عقل است.

انسان، قوای ادراکی یا راه‌ها و ابزارهای معرفت‌بخش بسیاری دارد که مهم‌ترین آنها حواس، عقل و قلب است.

از دو جهت می‌توان به بحث در باره قوای معرفتی پرداخت: هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی. علم النفس، متکفّل جهت اول است و از منظر هستی‌شناختی، به بررسی این قوا می‌پردازد؛ اما جهت دوّم، منظری معرفت‌شناختی است که دانش معرفت‌شناسی آن را بررسی می‌کند.

نویسنده، رویکردی معرفت‌شناسانه دارد و از این منظر، بحث در بارة منابع و قوای معرفتی را در چهار بخش و هفت فصل تنظیم کرده است. بخش اول را به حواس ظاهری و باطنی اختصاص داده و در فصل اول و دوم آن، حواس ظاهری و باطنی را از منظر معرفت‌شناسی بررسیده است. 

در بخش دوم، شهود یا علم حضوری را در سه فصل پی‌گرفته و از، پیشینه، حقیقت، ملاک تحقق، ویژگی‌ها، اقسام و گستره علم حضوری و سپس خطاناپذیری شهود و نقض‌ها و پاسخ‌های آن سخن گفته است. بخش سوم، در یک فصل، عقل را قبل از منظر معرفت‌شناسی بررسی و بخش چهارم، با یک فصل، گواهی یا إخبار را تبیین کرده است.

 شایان ذکر است: کتاب« مصادر المعرفة»، اثر « سیدحیدر حسینی» در گروه علمی « ترجمه» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد ، از سوی انتشارات« موسسه الدلیل للدراسات و البحوث العقدیه » منتشر شده است.
 

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha