پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ پایان‌نامه«قرائة المدرسة السلفیة المعاصرة لتاریخ الشیعة الامامیة»، اثر «حجت الاسلام حسین البدری» در گروه علمی «تاریخ سیره و تراجم» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه  پایان‌نامه«قرائة المدرسة السلفیة المعاصرة لتاریخ الشیعة الامامیة»، اثر «حجت الاسلام حسین البدری» در گروه علمی «تاریخ سیره و تراجم» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

 بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: سلفیه معاصر، با اتخاذ مواضع شدید مقابل شیعه امامیه، همزیستی مسالمت‌آمیز میان مسلمانان را با مخاطرات جدی مواجه کرده است. این گروه، با گسترش ارتباطات خود میان اهل سنت، می‌کوشد موضع‌گیری‌های تند خود را ضد شیعه افزایش داده و جبهه‌ای واحد برابر تشیع تشکیل دهد.

 بسیاری از پژوهشگران، برای ریشه‌یابی این ضدیت‌ها، به بررسی تنش‌های عقیدتی یا فقهی میان شیعه و سلفیه روی آورده‌اند. برخی نیز با مطالعه دیدگاه سلفیان در باره تاریخ تشیع، آثار و تبعات آن را در اتخاذ مواضع شدید و تحرکات سلفیه معاصر ضد شیعه بررسی کرده‌اند؛ اما این مطالعات محدود و پراکنده، به صورت کلان و سیستمی گسترش نیافته و در نتیجه، رابطه مواضع شدید سلفیان ضد شیعه با اندیشه‌های آنها در باره تاریخ تشیع، چندان تبیین نشده است. این در حالی است که تصورات سلفیان از تاریخ تشیع، در مطالعات اخیر سلفیان سنتی گسترش شایانی داشته است.

 اثر حاضر، با هدف بررسی قرائت سلفیه معاصر از تاریخ شیعه امامیه، اندیشه‌ها و تصورات این گروه را در باره تاریخ تشیع، در سه محور، بررسی کرده است: ۱. اتهام رابطه فکری شیعه با یهودیت؛ ۲. انکار رابطه شیعه و میراث آنها با اهل بیت علیهم السلام؛ ۳. تهمت خیانت فکری و اجتماعی شیعه در زمینه‌های تخریب اسلام، تضعیف مسلمانان و همکاری با دشمنان.

بر اساس یافته‌های این اثر، کارکرد اندیشه‌های نادرست سلفیان معاصر از تاریخ تشیع را در سه مرحله می‌توان مشاهده کرد: ۱. مواجهه با فرایند تقریب پس از سقوط عثمانی‌ها؛ ۲. مواجهه با جمهوری اسلامی ایران پس پیروزی در سال ۱۹۷۹م؛ ۳. مواجهه با شیعیان عراق پس از سال ۲۰۰۳م.

شایان ذکر است، پایان‌نامه«قرائة المدرسة السلفیة المعاصرة لتاریخ الشیعة الامامیة»، اثر «حسین البدری» در گروه علمی «تاریخ سیره و تراجم» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، در « جامعه المصطفی العالمیه» دفاع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha