چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: توسعه سواد رسانه ای و آگاه نمودن مردم در این باره، لازمه مقابله با موج کرونا هراسی رسانه های معاند با انقلاب و نظام اسلامی است.

معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: به عنوان مثال در همین روزهای اخیر بی بی سی فارسی، حجم قابل ملاحظه‌ای از اخبار خود را به شیوع کرونا در ایران آن هم با رویکرد القای ناامیدی و یأس، اختصاص داده و جالب هم این که در اخبار خود درباره کرونا، از تصاویر اماکن مذهبی به ویژه در شهر مقدس قم استفاده می‌کند.

وی افزود: این روش و شیوه رسانه ای یادآور بازنمایی عزاداری محرم از سوی این رسانه هاست که در سال های قبل مشاهده کردیم به دفعات از تصاویر قمه زنی استفاده کرده و در کنار این تصاویر از فرهنگ شهادت طلبی شیعیان سخن به میان می آوردند تا شیعه را خشونت طلب و بی منطق نشان دهند.

این کارشناس و تحلیلگر رسانه همچنین گفت: متاسفانه بازنمایی کرونا در کنار این تصاویر در ضمیر ناخودآگاه مخاطب ایجاد مواجهه سوگیرانه نسبت به اماکن مذهبی می‌کند و این در حالی است که ما از این اصل مهم نباید غافل شویم که رسانه‌ها اخبار را شکل می‌دهند و می سازند و در ادامه برای مخاطب تصویرسازی می کنند.

وی اضافه کرد: از سویی باید بدانیم که تصاویر در کنار کلمات و عنوان سازی ها، در خدمت القای مفهومی خاص به مخاطب هستند و این در حالی است که ما با تقویت سواد رسانه ای و توسعه آن می توانیم به مقابله با جریانات رسانه ای دشمن در این قضایا بپردازیم.

نصیری همچنین بیان داشت: واقعیت آن است که یکی از ریشه ها و دلایل اصلی انتشار و به عبارت درست تر پمپاژ شایعات فضای مجازی درباره ویروس کرونا که متاسفانه برخی از مردم نیز آن ها را باور می کنند، ضعف سواد رسانه ای در کشور ماست که باید برای این قضیه چاره اندیشی کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha