یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمد توفیق علاوی

حوزه/ محمد توفیق علاوی نخست وزیر مکلف از تشکیل کابینه دولت عراق انصراف داد و گفت: برخی از طرف های سیاسی در اجرای اصلاحات جدّی نیستند و در برابر تشکیل دولت مانع تراشی کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، محمد توفیق علاوی نخست وزیر مکلف از تشکیل کابینه دولت عراق انصراف داد و در همین حین گفت: برخی از طرف های سیاسی در اجرای اصلاحات جدّی نیستند و در برابر تشکیل دولت مانع تراشی کردند.
علاوی در پیامی به برهم صالح رئیس جمهور عراق گفت: زمانی که من برای تشکیل دولت مأمور شدم، به ملت وعده دادم که اگر برای اجرای برنامه خاصی در دولت علیه من فشار سیاسی صورت گیرد، انصراف می دهم. تصمیم من این بود که دولت مستقل بدون وابستگی حزبی یا فشار ها برای تسریع در اجرای خواسته های ملت تشکیل دهم و می دانستم که اصرارم بر این شرط مرا به تشکیل دولت مکلف خواهد کرد؛ چرا که طرف هایی که غرق در فساد، طایفه گری و نژاد پرستی هستند، اولین کسانی اند که متضرر می شوند و اگر من کوتاه می آمدم الان به عنوان نخست وزیر عراق کارم را شروع کرده بودم.
وی ادامه داد: با تمام توان برای نجات کشور از قرار گرفتن در پرتگاه و حل بحران کنونی تلاش کردم، امّا در خلال مذاکرات با امور برخورد کردم که هیچ ارتباطی با وطن و مصلحت آن نداشت. خدا را شاهد می گیرم که کوتاه نیامدم و منافع شخصی را بر منافع کشور مقدم نداشتم.
نخست وزیر مکلف تصریح کرد: متأسفانه برخی طرف ها تنها برای دستیابی به منافع شخصی مذاکره می کنند، بدون اینکه به مسئله ملّی و خون شهدایی که در میدان تظاهرات برای تغییر اوضاع و شکوفایی کشور ریخته شد، توجهی داشته باشند.
توفیق علاوی تأکید کرد: من در برابر معادله ای قرار گرفتم و آن منصب نخست وزیری در مقابل عدم راستی و صداقت با ملت و استمرار این منصب به حساب رنج های مردم بود. امّا من گزینه ساده و واضح را انتخاب کردم تا در کنار ملت صبور باشم.
وی در ادامه گفت: مانعی تراشی ها برای تشکیل دولت مستقلی که برای وطن کار می کند، آشکار بود، از عدم به حد نصاب رسیدن جلسه در دو مرتبه تا افترا، دروغ و تحریف حقایق. ما نمی دانیم تاجران درد های ملت به کجا می رسند.
علاوی از تشکیل کابینه انصراف داد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از کسانی که در کنار من ایستادند و بدون مطالبه مناصب از من حمایت کردند، تشکر می کنم. اجازه دهید بگویم که شما در برابر یک امانت تاریخی قرار دارید که به گرایش، حزب و حتی به خودتان تعلق ندارد، بلکه تنها متعلق به عراق است.
وی اشاره کرد: این امانت بر شما لازم می دارد که زمام امور را به دست گیرد و به نقش اساسی خود در اصلاح روند امور عمل کنید. تصمیم تصمیم شماست، نه شخص دیگر.
علاوی خطاب به عراقی ها گفت: ای ملت من از طریب تظاهرات مسالمت آمیز به فشار خود ادامه دهید تا جانفشانی های شما بی نتیجه نماند. من به عنوان یک عراقی به میان ملت باز خواهم گشت و از مبانی خود کوتاه نمی آیم.

پیش بینی استعفا توسط نماینده ائتلاف فتح

پیش از استعفای علاوی، محمد کریم نماینده ائتلاف فتح عراق گفت: محمد توفیق علاوی نخست وزیر مکلف بعد از شکست مجلس نمایندگان در تشکیل جلسه رأی اعتماد، از تشکیل دولت انصراف دهد.

کریم اشاره کرد: علاوی همچنان با رؤسای فراکسیون های سیاسی برای تعیین موعد تشکیل جلسه مجلس نمایندگان برای اعطای رأی اعتماد نشست برگزار می کند و موضع او در خصوص تشکیل دولت بعد از پایان نشست مشخص می شود.

وی با بیان اینکه تعویق تشکیل جلسه رأی اعتماد به خاطر به حد نصاب نرسیدن و عدم حضور برخی از فراکسیون های سیاسی بود، افزود: احتمال زیاد توفیق علاوی از تشکیل دولت انصراف دهد.

شایان ذکر است که رئیس مجلس نمایندگان، جلسه اعطای رأی اعتماد به دولت را به خاطر اینکه به حد نصاب قانونی نرسیده بود، به تعویق انداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha