پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مهند الحاج علی عضو مجلس سوریه

حوزه/ مهند الحاج علی عضو مجلس سوریه با اشاره به اینکه حوادث روز های گذشته ادلب بیانگر دخالت آشکار ترکیه در سوریه است، افزود: ارتش سوریه توانسته منطقه سراقب را باز پس گیرد و این اقدام ارتش عبارت از عملیات پاکسازی مناطق و موقعیت یابی برای عقب راندن تروریست ها به منطقه مورد نظر جهت هدف قرار دادن آنان بود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، علی رغم تسلط ارتش سوریه بر شهر سراقب و آزادی آن از دست تروریست ها و بعد از نبرد های هوایی و زمینی ارتش سوریه علیه ارتش ترکیه و گروهک های تروریستی وابسته به آن، عرصه میدانی پیچیده به نظر می رسد. چیزی به دیدار پوتین، اردوغان و طرف های دیگر باقی نمانده، امّا برخی معتقدند که پایان درگیری سوریه و ترکیه به دست مسکو نیست، بلکه تهران می تواند راه حل پایان این درگیری باشد.

مهند الحاج علی عضو مجلس سوریه در گفتگو با پایگاه خبری العهد با اشاره به اینکه حوادث روز های گذشته ادلب بیانگر دخالت آشکار ترکیه در کنار گروهک های تروریستی است، افزود: با این وجود ارتش سوریه توانسته منطقه سراقب را باز پس گیرد و این اقدام ارتش عبارت از عملیات پاکسازی مناطق و موقعیت یابی برای عقب راندن تروریست ها به منطقه مورد نظر جهت هدف قرار دادن آنان بود.

وی افزود: اردوغان بعد از تمامی تحولات میدانی صورت گرفته باید از این کار خود دست بردارد؛ چراکه او نمی تواند به صورت مستقیم وارد جنگی شود که در سطح منطقه ای با سوریه و هم پیمانان آن مواجه خواهد شد. روسیه شریک راهبردی و استراتژیک سوریه به شمار می رود، نه ترکیه و رابطه اش با ترکیه تنها تجاری است، امّا روابط سوریه در سطوح مختلف می باشد. به ویژه ترکیه که عضو ناتو است، توافق نامه هایی که با سوریه در خصوص ادلب امضا کرده را به بازی گرفته و آن را نقض کرده است.

عضو مجلس سوریه ادامه داد: آمریکا به ترکیه فشار می آورد تا بیشتر وارد این جنگ شود؛ چرا که به دنبال طولانی کردن عمر این جنگ از تمامی نواحی است، امّا این اقدام با تصمیم راهبردی دولت سوریه در آزاد سازی تمامی مناطق سوریه مواجه خواهد شد و همچنین ارتش ترکیه از کار آمدی و تجربه ای که ارتش سوریه طی سال ها جنگ کسب کرده، بی بهره است

وی به نقش برجسته ایران اشاره کرد و گفت: ایران به زودی خواهد آمد و اردوغان را که همچنان دروغ می گوید، نجات داده و او را از ورود به جنگ منطقه ای رها می سازد؛ جنگی که اگر به وقوع بپیوندد، منافع ترکیه در منطقه در تیررس آتش سوریه خواهد بود.

الحاج علی در این گفتگو با بیان اینکه بهانه و دلیل بزرگ اردوغان برای دخالت در سوریه و اشغال اراضی آن، کُرد های سوریه هستند، گفت: این مسئله در ادلب فرق دارد؛ چرا که در این شهر کُرد ها حضور ندارند و اینجاست که طمع وزی های استعماری ترکیه مشخص می شود.

وی با تأکید بر این که سوریه هرگز اجازه نخواهد داد که یک ذره خاک این کشور توسط ترکیه اشغال شود، راه حل این مسئله را بازگشت به "توافق نامه آدانا" دانست و گفت: این توافق نامه باید به روز و به بند های آن اضافه شود؛ چرا که بعد از حضور سی هزار تروریست بیگانه در مرز های ترکیه که امنیت ملّی سوریه را تهدید می کنند، سوریه به اردوغان اعتماد ندارد و روسیه نیز به مرحله بی اعتمادی رسیده است.

عضو مجلس سوریه بیان داشت: مواردی که در جلسات پنجم ماه جاری میلادی مطرح خواهد شد، در خصوص میدان جنگ و امور لجستیک آن خواهد بود و انتظار نمی رود که جلسه به مسائل سیاسی برسد که به هرگونه آرامش و کاهش تنش با گروهک های تروریستی در ادلب کمک کند.

مهند الحاج علی در ادامه با بیان که سوریه با توافق کاهش تنش سابق در سوریه موافقت کرده و تمامی بند های آن از سوی گروهک های تروریستی تحت حمایت اردوغان نقض شده است، گفت: این مرد غیر قابل اعتماد است و انتظار نمی رود هر نشستی که با وی برگزار شود، به راه حل سیاسی منجر و پیشرفت سیاسی حاصل شود.

وی راه حل این بحران را به دست ایران دانست و گفت: ارکان ائتلاف مبارزه با تروریسم نقش های سیاسی را میان خود تبادل می کنند؛ چرا که قبلا هر وقت که کار روسیه بالا می گرفت، می دیدیم که ایران با آرامش برای تحقق هدف اساسی که پایان دادن به درگیری است، تلاش می کند. همچنان که امروز تعامل ایران با ترکیه منجر به انجام برخی اقدامات در جهت پایان درگیری در ادلب می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha