پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارشناس سوری

کارشناس سوری با اشاره به تحولات اخیر سوریه گفت: در حال حاضر و بعد از حملات هوایی به مواضع تروریست ها، سوریه وضعیت بهتری پیدا کرده و عملیات استراتژیک شامل سه مرحله در دستور کار قرار گرفته است .

محمد الشیخ کارشناس سوری با اشاره به تحولات اخیر سوریه در عرصه میدانی و سیاسی به سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه گفت: بعد از گذشت سه ماه از توافق 6 ماهه بین منطقه زبدانی واقع در ریف دمشق و دوشهرک شیعه نشین فوعه و کفریا واقع  در حومه ادلب که مهر ماه گذشته تحت نظر سازمان ملل امضا شد بخشی از این توافق در مرحله اجرا قرار گرفته است.

وی ادامه داد:  مرحله دوم این توافق از روز دوشنبه اجرایی شده و به  به نقل از یک شهروند اهل فوعه و کفریا مرحله دوم شامل خروج 314 زخمی از ریف و ادلب به سمت مرز ترکیه و بعد بیروت انجام می شود و در مقابل نیز 129 زخمی از افراد مسلح منطقه زبدانی از طریق گذرگاهی به فرودگاه بیروت و بعد به ترکیه انتقال پیدا می کنند .

کارشناس سوری با اشاره به شروط این توافقنامه گفت: این عملیات مشروط به این است که مواد غذایی و کمک های بشردوستانه به مناطق محاصره شده انتقال پیدا کند، اما متاسفانه بعد از گذشت سه ماه از این توافق هنوز اهالی فوعه و کفریا که غیر نظامی هستند  با کمبود دارو ومواد غذایی و خطر مرگ مواجهند.

وی تصریح کرد: طبق آخرین خبری که به من رسیده  از یک یا دو هفته پیش تاکنون 7 نفرزخمی به دلیل کمبود دارو و وسایل درمانی به شهادت رسیدند.

الشیخ خاطر نشان کرد: تا امروزفقط بند نخست آتش بس منطقه زبدانی، فوعه و کفریا و ادلب انجام شده و در چند مورد نیز نقض شده است که یکی از موارد آن تروریست ها آتش بس را نقض کرده  و به فوعه و کفریا موشک شلیک کردند.  

وی با اشاره به شرایط امنیتی سوریه گفت: در حال حاضر و بعد از حملات هوایی روسیه به مواضع تروریست ها، سوریه وضعیت بهتری پیدا کرده و عملیات استراتژیک شامل سه مرحله در دستور کار قرار گرفته است . مرحله  اول این عملیات نظامی است که  با حملات هوایی روسیه و حمایت ارتش سوریه اغاز شده که در شهرهای لاذقیه، ادلب، حلب و حماه از 80 روز قبل این عملیات آغاز شده که 350 کیلومترتاکنون پاکسازی شده است و 50 شهرک در شمال و جنوب سوریه از لوث تروریست ها پاکسازی شدند .

الشیخ تصریح کرد: مرحله دوم آتش بس نیز شامل چند منطقه با توافق 6ماهه در فوعه کفریا زبدانی به امضا رسیده و موقعیت این دوشهرک بسیار حساس است چراکه  این دو منطقه داخل استان ادلب که مرکز تروریست هاست قرار گرفته است و بنابراین انتقال غیر نظامیان به خارج استان سخت است به همین خاطرافراد به مرز ترکیه واز انجا به بیروت وسپس به سوریه برمی گردند .

کارشناس سوری ادامه داد: همچنین مناطق آتش بس از 5 روز پیش در دمشق در مناطق القدم وحجر الاسود و یک اردوگاه فلسطینی تعیین شد که بر اساس آن باید  5 هزار تروریست از این مناطق خارج و به الرقه انتقال پیدا می کردند که بعد از مرگ زهران علوش رهبر احرار الشام این آتش بس از سوی داعش  نقض شد  .

وی در خصوص آتش بس در سایر مناطق سوریه گفت: در منطقه حمص آتش بس وارد مرحله دوم شده که بایستی تروریست ها از الوعر خارج و به سمت ادلب انتقال یابند که این توافق در مرحله اجرا قرار دارد.

شهروند سوری اهل فوعه گفت:  وضعیت کشورخوشبختانه بهبود یافته و اوضاع به سمت منافع ارتش و ملت سوریه پیش می رود بویژه  با حملات هوایی روسیه و حمایت های جبهه مقاومت شامل ایران و حزب الله لبنان و عراق در مناطق حلب، ادلب و شمال لاذقیه پیشروی داشتیم و در یک ماهه اخیر در مبارزه با تروریست های داعش در الرقه و جبهه النصره در ادلب موفق بودیم.

وی با اشاره به بندهای دیگر توافق سیاسی درباره سوریه گفت: نظر دولت سوریه این است که پیش از برگزاری انتخابات سوریه مصالحه و اتش بس انجام شود و جنگ با تروریست ها تمام شود و پس از آن انتخابات سوریه  انجام شود و مرحله انتقالی که دوسال است به طول انجامد و تاکنون کسی درباره رفتن و ماندن بشاراسد صحبتی نکرده است.

الشیخ خاطر نشان کرد: تنها چیزی که برای  مردم سوریه مهم است این است که شخصی بر سر کار بیاید که از حقوق ملت سوریه حمایت کند اما حدود 70 درصد از مردم سوریه موافق ماندن بشار اسد در قدرت هستند تا در کنار یکدیگر با تروریست ها مبارزه کنند.

کارشناس سوری با اشاره به حضور روسیه در صحنه سیاسی و نظامی سوریه گفت: روسیه به عنوان  یک کشور دوست با سوریه همکاری می کند و می داند که تروریست ها فقط در سوریه نمی مانند بلکه به روسیه هم ممکن است انتقال پیدا کنند .

روسیه می داند که هدف اصلی از جنگ سوریه چیست و آن  شکست و تضعیف سوریه و نابودی ایران و روسیه وجبهه مقاومت است  . البته  روسیه برای منافع خودش در سوریه حضور دارد و بزرگترین پایگاه نظامی را در لاذقیه و طرطوس دارد البته  این دخالت به نفع سوریه و خط مقاومت است چون روسیه با ایران و مقاومت حزب الله علیه داعش و تروریست ها همکاری می کند تا خطر تروریست ها در سوریه منافع روسیه را آسیب نزند.

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha