پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
۱۳ رجب

حوزه/ حجت الاسلام وزنه گفت: تولد حضرت علی(ع) در کعبه از جمله همین فضایلی است که توسط پیروان بنی امیه و دلدادگان خط عثمانی مورد تحریف قرار گرفته و نه تنها علی(ع) را مولود کعبه نمی دانند، بلکه کسی به نام «حکیم بن حزام» را تنها مولود کعبه معرفی می کنند.

حجت الاسلام مهدی وزنه، کارشناس کلام و عقاید نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی اصفهان به مناسبت ۱۳ رجب سالروز ولادت باسعادت مولا امیرالمومنین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان اظهار کرد: وجود فضائل بیشمار حضرت علی(ع) باعث امتیاز ایشان نسبت به بقیه اصحاب رسول الله است.

وی بیان کرد: احمد بن حنبل اعتراف می کند «در بین اصحاب رسول الله، هیچکدام مثل علی بن ابی طالب(ع) صاحب فضایل نیستند»، البته دشمنان ایشان، به خصوص بنی امیه به خاطر بغض شدید نسبت به خاندان رسالت، این فضایل را بر نتافته و درصدد جلوگیری از نقل این فضایل در بین مسلمانان بر آمدند، همان طور که معاویه می گوید «اگر کسی فضایلی از علی و اهل بیتش نقل کرد با او مقابله کنید».

کارشناس مذهبی ادامه داد: دشمنان نه تنها مانع نشر فضایل حضرت علی(ع) در جامعه مسلمانان شدند، بلکه شروع به جعل فضایل برای عده ای دیگر از اصحاب کردند، «معاویه به همه پیروانش نامه نوشت: «هر کس احادیثی شبیه فضائل ابی تراب را برای بقیه اصحاب نقل کند نور چشم من است، باید با این عمل دلایل ابی تراب و شیعیانش را از بین ببریم».

حجت الاسلام وزنه عنوان کرد: تولد حضرت علی(ع) در کعبه نیز از جمله همین فضایلی است که توسط پیروان بنی امیه و دلدادگان خط عثمانی مورد تحریف قرار گرفته و نه تنها علی(ع) را مولود کعبه نمی دانند، بلکه کسی به نام «حکیم بن حزام» را تنها مولود کعبه معرفی می کنند.

وی افزود: بر این اساس ابتدا کلمات اهل بیت و علمای شیعه و سنی را پیرامون تولد حضرت علی(ع) در کعبه ذکر می کنیم و سپس به نقد ادعای تولد حکیم بن حزام در کعبه می پردازیم.

کارشناس مذهبی ادامه داد: ابوحمزه ثمالی می گوید از امام سجاد(ع) شنیدم که فرمودند: «فاطمه بنت اسد در حال طواف حالت وضع حمل پیدا کرد، پس داخل کعبه شد و علی بن ابی طالب(ع) در کعبه به دنیا آمد».

حجت الاسلام وزنه ابراز داشت: حسن بن محبوب از امام صادق(ع) نقل می کند که فرمودند: «دیوار کعبه شکافت و فاطمه بنت اسد وارد کعبه شد و سه روز در آنجا از میوه های بهشتی استفاده می کرد، و بعد از تولد حضرت علی(ع) از کعبه خارج شد».

وی خاطرنشان کرد: امام موسی بن جعفر(ع) می‌فرمایند: فاطمه بنت اسد به سوی کعبه رفت و وارد خانه خدا شد، سپس فرزندی بر روی دستانش بود که ابوطالب نام او را علی(ع)  نامید».

حجت الاسلام وزنه بیان کرد: بزرگان شیعه و سنی درباره این فضیلت علی بن ابی طالب(ع) این گونه می گویند: «لم یولد قبله و لا بعده مولود فی بیت الله الحرام و لا نعلم مولود فی الکعبه غیره»، این عبارت در بسیاری از منابع اهل سنت با سند صحیح آمده است.

این کارشناس دینی متذکر شد: چگونه می شود کسی با چنین اوصافی مولود کعبه باشد، امام علی(ع) که اول مسلمان و همواره پیرو راستین رسول الله(ص) است مولود کعبه نیست! حکیم بن حزام از طایفه زبیر است و زبیریان از دشمنان حضرت علی(ع) بودند و به خاطر همین دشمنی، مولود کعبه را کسی از طایفه خود می دانند نه حضرت علی(ع).

وی با بیان اینکه اولین کسی که تولد حکیم بن حزام در کعبه را نقل کرده هشام بن محمد بن سائب کلبی(متوفای۲۰۴) است، غیر از اینکه ممکن است عبارت «کانت امه ولدته فی الکعبه؛ مادر حکیم او را در کعبه بدنیا آورد» را خود کلبی نگفته باشد، گفت: کتاب ابن کلبی که الان در اختیار ما قرار دارد از طریق حسن بن حسین سکری(متوفای۲۷۵) به ما رسیده، و بنا بر نظر دکتر ناجی حسین محقق کتاب ابن کلبی، سکری متهم به اضافه کردن مطالبی به اصل کتاب است و این روایت مرسل است و ارزش ندارد.

حجت الاسلام وزنه اظهار کرد: تولد امام علی(ع) در کعبه از مسلمات تاریخ و مورد اتفاق علمای شیعه و سنی است و تولد فردی دیگر در کعبه دارای سند صحیح نبوده و در راستای فضیلت سازی برای دشمنان اهل بیت اتفاق افتاده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha