جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سجادی زاده

حوزه/ استاد گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان در یکی دیگر از نشست های دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث به تبیین مبانی و پیش نیازهای فهم حدیث پرداخت و بر اهمیت و ضرورت مصدریابی احادیث از منابع معتبر تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سجادی زاده، استاد گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان در یکی دیگر از نشست های دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث به تبیین مبانی و پیش نیازهای فهم حدیث پرداخت و بر اهمیت و ضرورت مصدریابی احادیث از منابع معتبر تأکید کرد.

وی با بیان این که طلاب باید دغدغه شان این باشد که در هر حدیث خطب، نامه های اهل بیت و ... باید به دقت مورد واکاوی قرار گرفته و بر این اساس ملاحظه کرد آیا مطالب مورد نظر حدیث هستند و یا به مرور، تغییراتی در آن حاصل شده است، عنوان کرد: احادیثی که از امام معصوم صادر شده باید دقت شود که آیا به همین صورت بوده و یا به مرور دچار تحریف شده و شکل آن به گونه دیگری تغییر و تحول پیدا کرده است.

استاد گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان با بیان این که هر یک از سخنان منصوب به معصومین در تفسیر، ادعیه و زیارات باید منابع اصلی آن شناخته شود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال زیارت عاشورا در دو منبع اصلی از منابع شیعه که یکی کامل الزیارات و دیگری مصباح المتهجد می باشند نیز عنوان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سجادی زاده با بیان این که در این راستا نیز آن کتاب هایی که زیارات، ادعیه و احادیث را نقل کرده اند نیز باید به دقت مورد بازنگری قرار دهید، تصریح کرد: علامه مجلسی آنچه را درباره زیارت عاشورا آورده از کامل الزیارات نقل شده اما در کامل الزیارات تصحیح شده با قلم علامه امینی، واژه حاربه الحسین آورده می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عده ای می گویند نسخه اصلی زیارت عاشورا همان می باشد که در کامل الزیارات آمده و می گفت که در نسخه اصلی در لعن ها، نام هیچ شخصی نیامده و یا به جای عبارت جاهدت الحسین، عبارت حاربت الحسین آمده است در صورتی که در مصباح المتهجد شیخ طوسی واژه جاهدت الحسین نقل شده است.

استاد گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان با بیان این که در هر صورت زیارت عاشورا عظمت، آثار و برکات ویژه و خاص خود را دارد، به ضرورت واکاوی دقیق منابع آن تأکید و عنوان کرد: بنابراین در ابتدا باید نسخه های اصلی که حدیث در آن منابع آمده از یکسو و نسخه های دیگری که بر این مبنا، کتاب هایی از آن حدیث را نقل کرده اند به دقت ببینید و بدانید که به هر صورت روحیه تحقیق و تتبع در این مسائل بسیار مهم و با ارزش است.

گفتنی است، گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان به منظور تربیت پژوهشگران حرفه‌ای در علوم حدیث و رجال، دوره تربیت پژوهشگر در علوم حدیث برگزار می‌کند و با برپایی کارگاه‌های متعددی از اساتید مختلف جهت توانمندسازی پژوهشی و ارتقاء سطح علمی شرکت‌کنندگان استفاده می‌کند که در این راستا طلاب محترم جهت اطلاع بیشتر می‌توانند به وبگاه www.rejalkh.ir  و یا آدرس @rejalkh در شبکه های مجازی مراجعه کنند.

قابل ذکر است، این گروه از مقالات علمی پژوهشی همه پژوهشگران علاقه‌مند، جهت چاپ در دوفصلنامه مطالعات اعتبار سنجی حدیث حمایت می کند و پژوهشگران می توانند آثار خود را در سامانه این مجله به آدرس vsh.journals.hozehkh.com ارسال فرمایند و یا با شماره 09339039220 تماس بگیرند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha