جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روشن ضمیر

حوزه/ استاد گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان در یکی دیگر از نشست های دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث به تبیین احادیث مورد نقد در کتب کافی و من لا یحضره الفقیه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام روشن ضمیر، استاد گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان در یکی دیگر از نشست های دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث به تبیین احادیث مورد نقد در کتب کافی و من لا یحضره الفقیه پرداخت.

وی با بیان این که در مورد کتاب کافی کارهای فراوانی صورت پذیرفته است اما با این حال، همچنان جای مقاله نویسی و پژوهش در زمینه اسناد آن وجود دارد، تصریح کرد: پژوهشگران علوم حدیث باید در زمینه بسیاری از مسائلی که صرفا کلی گویی شده، ورود کنند و به جزییات بپردازند.

استاد گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان با بیان این که یکی از دلایل به وجود آمدن رنسانس در غرب این بود که غربی ها در بدیهیات تردید کردند، افزود: راز موفقیت تردید در بدیهیات بود.

حجت الاسلام روشن ضمیر با بیان این که البته آنان در عملکرد خطای بسیاری دارند اما در مفردات بسیار دقیق هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز اگر می خواهید بگویید درباره کافی کدام روایات مورد توافق و کدام محل اختلاف هستند، در اینصورت باید به صورت دقیق مطالعه داشته باشید.

وی با اشاره به ضرورت بررسی و واکاوی اختلاف نسخ در منابع معتبر، ابراز کرد: گاه این اختلافات هم در اصل فتاوا و هم در خود روایات مطرح است و به طور کلی در مقایسه روایات کافی و من لا یحضره الفقیه از این نمونه های اختلافی فراوان می بینید که در پی آن، موضوع و فتوا عوض می شود.

استاد گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان در ادامه ضمن بررسی نمونه هایی از این اختلاف فتاوا بر اساس دو منبع، به ضرورت بررسی نمونه هایی در زمینه امکان تأیید حجیت آن تاکید کرد.

گفتنی است، گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان به منظور تربیت پژوهشگران حرفه‌ای در علوم حدیث و رجال، دوره تربیت پژوهشگر در علوم حدیث برگزار می‌کند و با برپایی کارگاه‌های متعددی از اساتید مختلف جهت توانمندسازی پژوهشی و ارتقاء سطح علمی شرکت‌کنندگان استفاده می‌کند که در این راستا طلاب محترم جهت اطلاع بیشتر می‌توانند به وبگاه www.rejalkh.ir  و یا آدرس @rejalkh در شبکه های مجازی مراجعه کنند.

قابل ذکر است، این گروه از مقالات علمی پژوهشی همه پژوهشگران علاقه مند، جهت چاپ در دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث حمایت می کند و پژوهشگران می توانند آثار خود را در سامانه این مجله به آدرس vsh.journals.hozehkh.com ارسال کنند و یا با شماره 09339039220 تماس بگیرند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha