سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سلیمانی و قاآنی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

امضای رهبری جان‌باختگان کادر پزشکی را در زمره "شهید خدمت" قرار داد

رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر شهید خدمت خواندن جانباختگان کادر پزشکی، پرستاری، بهداشتی و خدماتی در خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا موافقت فرمودند. متن نامه دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رهبر معظم انقلاب، به‌شرح زیر است:

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای،مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی)

سلام علیکم؛

با احترام، همان‌گونه که مستحضرید، در گرفتاری اخیر کشور متعاقب ابتلای ناگهانی تعدادی از هموطنان عزیزمان به بیماری کرونا، پزشکان و پرستاران و کادر بهداشتی و خدماتی مراکز مختلف به‌عنوان مدافعان سلامت دل به دریا زدند و پروانه‌وار گرد بیماران گشتند، خانه و زندگی را ترک نمودند و از عزیزان و خانواده دور ماندند و بعضاً به‌دلیل آلودگی به ویروس، جان خویش را در راه خدمت صادقانه از دست دادند.از آنجا که این عزیزان جان‌برکف همچون مدافعان حرم در دفاع از حریم سلامت مردم جان‌فشانی کردند، از حضرت‌عالی تقاضا دارم موافقت فرمایید جان‌باختگان تیم پرستاری، پزشکی و خدماتی بخش‌های مراقبت از بیماران کرونایی به‌عنوان شهید محسوب گردند.این عنایت حضرت‌عالی کمافی‌السابق موجبات دلگرمی بیشتر این قشر خدمتگزار به مردم شریف را فراهم خواهد نمود. از بذل عنایت و لطف بیکرانتان سپاسگزارم.

پیرو این نامه، مقام معظم رهبری با پیشنهاد دکتر نمکی مبنی بر شهید خدمت خواندن جانباختگان کادر پزشکی، پرستاری، بهداشتی و خدماتی در خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا موافقت فرمودند.

روزنامه اسرائیلی به جبهه ضدداعشی ایران اعتراف کرد

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونت در گزارشی اعتراف کرده است که ترور سردار سلیمانی هیچ تاثیری در فعالیت های نیروی قدس سپاه در مبارزه با تروریست های تکفیری نگذاشته است. پیش از این آمریکا تهدید به ترور فرماندهان دیگر نیروی قدس کرده بود.سردار سلیمانی در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به کاروان خود در فرودگاه بغداد در ۳ ژانویه سال ۲۰۲۰ به شهادت رسید. پنج روز سپاه در انتقام خون سردار سلیمانی به پایگاه نظامی آمریکایی عین الاسد در شمال بغداد حمله موشکی کرد.روزنامه صهیونیستی در گزارش خود آورده است: اسرائیل انتظار داشت که ایران پس از ترور ژنرال سلیمانی ، آمریکا فشار بیشتری به ایران در سوریه وارد کند ولی ظاهراً هیچ چیز جدیدی دیده نمی شود.

روندِ ابتلا همچنان صعودی باقی ماند

سخنگوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا ادعان داشت: به حمد الله رقم بهبودیافتگانی که از مراکز درمانی و بیمارستان‌های معین ترخیص شده اند به ۲ هزار و ۷۳۱ نفر رسید.دکتر جهانپور اعلام کرد: ظرف ۲۴ ساعت گذشته بر اساس یافته‌های قطعی آزمایشگاهی تشخیص بیماری ۸۸۱ نفر دیگر به کووید ۱۹ مبتلا شده اند که با احتساب این آمار تعداد کل مبتلایان به کرونا تا ظهر امروز ۸ هزار و ۲۴ نفر گزارش شده است.سخنگوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با توصیه هموطنان به رعایت موارد بهداشتی و ماندن در خانه گفت: ظرف ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه ۵۴ نفر دیگر از هموطنانمان جانشان را بر اثر کرونا از دست دادند که با احتساب این آمار مجموع جانباختگان ۲۹۱ نفر گزارش می‌شود.او با خواهش از هموطنان که برای سلامت خودشان، هموطنانشان و کارکنان درمانی از خانهه ایشان خارج نشوند و سفر نکنند افزود: استان تهران همچنان با بیشترین آمار مبتلایان یعنی ۲ هزار و ۱۱۴ نفر ابتلای قطعی در صدر قرار دارد.جهانپور با بیان این که با توجه با حجم مسافرت‌ها به مازندران پیشبینی می‌شد که شیوع بیماری در آن استان افزایش یابد گفت: بعد از تهران، در استان مازندران ۸۸۶ مورد ابتلا به کووید ۱۹ داریم.رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره تعداد کل بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها گفت: تهران ۲۱۱۴ نفر، قم ۷۵۱ نفر، گیلان ۵۲۴ نفر، اصفهان ۶۱۸ نفر، البرز ۳۳۹ نفر، مازندران ۸۸۶ نفر، مرکزی ۴۱۶ نفر، قزوین ۲۵۷ نفر، سمنان ۲۲۱ نفر، گلستان ۱۷۹ نفر، خراسان رضوی ۲۲۲ نفر، فارس ۱۵۱ نفر، لرستان ۱۷۶ نفر، آذربایجان شرقی ۱۴۶ نفر، خوزستان ۱۱۰ نفر، یزد ۱۲۷ نفر، زنجان ۷۹ نفر، کردستان ۷۸ نفر، اردبیل ۹۱ نفر، کرمانشاه ۵۱ نفر، کرمان ۴۰ نفر، همدان ۷۷ نفر، سیستان و بلوچستان ۴۰ نفر، هرمزگان ۶۹ نفر، خراسان جنوبی ۵۱ نفر، خراسان شمالی ۳۴ نفر، چهارمحال و بختیاری ۳۷ نفر، ایلام ۵۶ نفر، آذربایجان غربی ۷۳ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ نفر و بوشهر ۱۸ نفر از ابتدا تاکنون به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.وی ادامه داد: استان تهران همچنان بیشترین آمار مبتلا را دارد و استان مازندران هم پس از تهران، بیشترین تعداد ابتلا را دارد. استان خراسان رضوی مقصد مسافرتی برای هفته‌های آتی نخواهد بود و مردم باید این موضوع را مد نظر داشته باشند.رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: امکاناتی فراهم شد که بتوانیم جداسازی بهتری برای افرادی داشته باشیم که مبتلا به بیماری هستند، اما نیازمند بستری در بیمارستان‌ها نیستند. مراکزی پسابیمارستانی با همیاری سازمان‌های مختلف در نظر گرفته شده است که از مهمان‌سراها و هتل‌ها بتوانیم برای بستری این افراد با امکانات خوب رفاهی و مراقبتی استفاده کنیم. این افراد نیازی به مراقبت‌های بیمارستانی ندارند و در این مراکز می‌توانند دوره چند روزه را سپری کنند و بعد از این‌که عاری از ویروس شدند، به آغوش خانواده خود برگردند. این اقدام مورد تایید و استقبال نمایندگان سازمان جهانی بهداشت هم قرار گرفته است و در استان‌هایی که ویروس شیوع بیشتری دارد، آغاز شده و در استان‌های دیگر هم اجرایی می‌شود.

تهران به مرز هشدار خاموشی رسید

برخی از مناطق تهران از قبیل مناطق یک، چهار، شش، هفت و ۸ تهران در ۲۷ بهمن ماه سال جاری با قطعی برق مواجه شدند. خوش خلق مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران در خصوص دلایل قطع برق در تهران گفت: "افت فشار سوخت تحویلی گاز به نیروگاه‌ها باعث شده تا برخی از نیروگاه‌ها با کمبود تولید برق مواجه شوند."چندی پیش توانیر هشدار داده بود که تأمین سوخت گاز نیروگاه‌ها از سوی وزارت نفت این روزها با مشکلاتی مواجه شده و به شکل قابل توجهی کاهش دارد امکان اینکه برخی نیروگاه‌ها از مدار تولید برق خارج شوند و خاموشی برق ادامه داشته باشد، زیاد است. این مساله به خوبی نشان می دهد که افزایش مصرف گاز در کشور با همین روند نمیتواند و نبایست رشد کند و در آینده نزدیک کشور با مشکلاتی در این زمینه روبه رو خواهد شد.این امری است که مدیران در سطح کلان کشور هیچگاه جرأت اذعان به آن را به صورت مستقیم ندارند اما در روزهای اخیر و با افت فشار گاز به دلیل مصرف بالای گاز خانگی، خاموشیهای برق در تهران و چند استان دیگر به دلیل کمبود سوخت نیروگاهها میتواند به عنوان یک دلیل قطعی این مسأله تلقی شود.بر اساس ترازنامه هیدروکربوری، بیشترین مصرف گاز طبیعی در کشور توسط نیروگاهها (۳۳ درصد) و پس از آن توسط بخش خانگی (۲۸ درصد) صورت میپذیرد. افزایش مصرف در بخش خانگی در سالهای اخیر باعث شده است که در فصول سرد نیروگاهها، صنایع و پتروشیمیها با محدودیت تأمین خوراک و سوخت قرار بگیرند. نمودار زیر درصد بهرهمندی خانوارها از گاز شهری را از ابتدای انقلاب تا کنون نشان می دهد.

لاریجانی علیه تحریم‌های آمریکا دست به افشاگری زد

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رییس اتحادیه بین المجالس که رونوشت آن به روسای دیگر اتحادیه ها و مجالس کشورهای مختلف جهان ارسال شده با اشاره به اعلام تحریم‌های ظالمانه آمریکا، گفت: این رویکرد ایالات متحده که در تعارض بارز با منشور ملل متحد و اساسنامه سازمان بهداشت جهانی است، نه تنها در تلاش های فشرده ایران برای کمک به مردم آسیب دیده و مهار شیوع ویروس کرونا مانع جدی ایجاد کرده، بلکه آثار منفی و غیر قابل انکاری بر تمام تلاش های ملی، منطقه ای و بین المللی برای مهار این ویروس از خود بجا گذاشته است.متن نامه علی لاریجانی بدین شرح است:

سرکار خانم گابریلا کوئباس بارون،رئیس اتحادیه جهانی بین المجالس

همانگونه که استحضار دارید سازمان بهداشت جهانی به دلیل شیوع روز افزون و وخامت بار ویروس کرونا، وضعیت اضطراری در برخی کشورها و مناطق جهان اعلام کرده است. امروز جهان و بشریت شاهد تهدید بی سابقه و نگرانی روزافزون بین المللی است که به رغم تدابیر بهداشتی و درمانی لازم هر روز بر تعداد کشورهای گرفتار با این ویروس و قربانیان آن افزوده می شود. این ویروس هر روز مرزها را نوردیده، تمام مناطق دنیا را بطور جدی مورد تهدید قرار می دهد.شرایط بین المللی امروز بیش از هر زمان دیگر لزوم تلاش و همکاری های ملی، منطقه ای و بین المللی را برای بسیج همه امکانات فنی و لجستیک جهت کمک به کشورهای آلوده به این ویروس برجسته کرده، ضرورت اقدام عاجل، موثر وجامع را برای مهار این ویروس خطرناک نمایان ساخته است.باعث تاسف است که در این شرایط بسیار حساس که جمهوری اسلامی ایران به شدت در صف اول مبارزه گسترده برای محو این ویروس باهدف کاهش آلام انسانی ناشی از شیوع این بیماری می باشد، به طور سیتماتیک در معرض تحریم های یکجانبه مستقیم و غیر مستقیم غیرانسانی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. این رویکرد ایالات متحده که در تعارض بارز با منشور ملل متحد و اساسنامه سازمان بهداشت جهانی است، نه تنها در تلاش های فشرده ایران برای کمک به مردم اسیب دیده و مهار شیوع ویروس کرونا مانع جدی ایجاد کرده، بلکه آثار منفی و غیر قابل انکاری بر تمام تلاش های ملی، منطقه ای و بین المللی برای مهار این ویروس از خود بجا گذاشته است.در عین حال ما بسیار خشنودیم که اخیراً مقامات برخی کشورها و سازمانهای بین المللی با درک این شرایط حساس و ویژه بین المللی، خواستار لغو فوری و جدی همه تحریم ها از جمله تحریم های اقلام پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی و سایر ملزومات پزشکی مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران شده اند.با امعان نظر به مراتب فوق، بر این باوریم اتحادیه بین المجالس مطابق با اساسنامه خود به عنوان یک نهاد بین المللی شناخته شده و موثر جهانی که بازتاب دهنده دیدگاهها و آرمان های واقعی مردم و نمایندگان ملت ها می باشد، می تواند نقش بسزایی را در این برهه ایفا کرده و به نوبه خود در فرایند مهار بین المللی این بیماری مهلک مشارکت کند. بر این اساس، این انتظار عالی اکنون وجود دارد که اتحادیه هم صدا با جامعه بین المللی، بدون هیچ ابهامی و مبتنی برمواضع اصولی خود، به طور یکپارچه خواستار رفع سریع همه تحریم های مستقیم و غیرمستقیم از جمله تحریم های پزشکی ایالات متحده آمریکا علیه مردم جمهوری اسلامی ایران شود.رجا واثق دارم که سرکار عالی از هیچ تلاشی برای ارتقا تلاش های بین المللی بمنظور چیره شدن بر این چالش جدی که جان انسان ها. را به مخاطره افکنده، دریغ نکرده و از تلاش های بی وقفه کشورم در این مبارزه سهمگین برای مقابله با کرونا حمایت لازم را بعمل خواهید آورد.

آمریکا بازهم تیر ضد نفتی به سمت ایران پرتاب کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اقدامات ضدایرانی خود قرار است که با صدور هشداری به بنادر، نفت‌کش‌ها و کارکنان شرکت‌های کشتیرانی از ذخیره‌سازی نفت ایران جلوگیری کند."دوید پیمن" مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با اعلام این مسئله همچنین مدعی شد که آمریکا از کاپیتان‌های کشتی‌ها می‌خواهد تا در صورت مشاهده تبادل نفت‌ تحریم‌ شده میان دو کشتی از این مسئله عکس‌برداری کنند.

سازمان اطلاعات جیش الظلم را فلج کرد

مدیرکل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان در مصاحبه با خبرنگاران، گفت: با اقدامات پیچیده و گسترده اطلاعاتی در آن سوی مرز یک تیم تروریستی وابسته به گروهک جیش الظلم (جیش العدل) شناسایی و به محض ورود به کشور در چتر اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار گرفت و در روز یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸ توسط تیم‌های عملیاتی اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان مورد ضربه واقع شد و سرتیم عملیاتی آن بنام «الیاس نارویی» با نام مستعار (زبیر) به درک واصل گردید.وی تصریح کرد: از مخفیگاه وی ۲ قبضه سلاح کلاش، ۱۰ تیغه خشاب و مقادیر متنابهی مهمات و لوازم ساخت بمب کشف گردید.مدیرکل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان افزود: معدوم الیاس نارویی از عناصر عملیاتی گروهک محسوب می‌شد که در عملیات‌های تروریستی متعددی از جمله فرماندهی حمله به سپاه نیکشهر و شهادت ۲ تن از پرسنل سپاه پاسداران، مشارکت در انفجار اتوبوس محور خاش به زاهدان و شهادت ۲۷ تن از پرسنل سپاه و کاشت بمب صوتی مقابل کلانتری ۱۲ زاهدان نقش کلیدی را ایفا نموده است.وی در ادامه گفت: نامبرده قصد داشت با شناسایی اهداف نظامی و امنیتی در شهر زاهدان از جمله سپاه سلمان سلسله اقدامات تروریستی را در قالب عملیات انغماسی طراحی و اجرا نماید که با اقدام به موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) ناکام ماند.مدیرکل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان همچنین گفت: همچنین در تاریخ ۱۹/۱۱/۹۸ یک تیم تروریستی وابسته به گروهک‌های تروریستی که قصد انفجار بمب در جلوی کلانتری ۱۵ زاهدان را داشت توسط تیم عملیاتی اداره کل اطلاعات مورد ضربه قرار گرفت و ۲ نفر از عوامل پس از زخمی شدن دستگیر و بمب کارگذاری شده ۵ کیلویی خنثی شد و از مخفیگاه آنان ۳۰ کیلو گرم مواد پیش ساز بمب و تعدادی چاشنی و فتیله انفجاری کشف گردید.

روان‌شناسان هم به خط مقدم مقابله با کرونا پیوستند

جلسه هماهنگی و تعامل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور و وزارت بهداشت با حضور محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و مسئولین سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد.در این جلسه مقرر شد: ۷۰۰ نفر از روان‌شناسان و مشاوران داوطلب همکاری با سامانه " ۴۰۳۰ " ستاد ملی مقابله با بحران کرونا توسط سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره معرفی شوند؛ همچنین در خصوص هدایت رسانه‌ها و نظارت بر چگونگی کاهش استرس و اضطراب کرونا از ظرفیت ۳۰ هزار نفری سازمان استفاده شود.احمد حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در این جلسه تأکید کرد: به طور قطع ستاد ملی مقابله با بحران کرونا در زمینه مدیریت استرس و اضطراب حاصل از این بحران به همکاری جدی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور که خوشبختانه از روز اول بحران اقدامات بسیار موثری انجام داده است نیازمند است. به طور قطع از این پس به کمک بیشتری نیازمندیم.

کیت های تشخیص کرونای روس ها به ایران رسید

سفیر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: دولت روسیه ۵۰ هزار تست تشخیص ویروس کرونا به نماینده سفارت ایران اهدا کرد. کاظم جلالی گفت: تجهیزات ارایه شده بدون فوت وقت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن راهی ایران خواهد شد تا در اختیار نیروهایی که در خط مقدم مقابله با این ویروس قرار دارند، برسد.سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه ضمن تقدیر از همکاری روسیه با ایران در مقابله با این ویروس به عزم تهران و مسکو برای افزایش سطح همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف بخصوص بهداشت و درمان اشاره کرد.وی افزود: ایران با اتخاذ تدابیر لازم در مهار و کنترل ویروس کرونا سعی در جلوگیری از گسترش این پدیده داشته و در همین رابطه اقدامات گسترده‌ای را به مرحله اجراء درآورده است.جلالی ادامه داد:، اما از آنجایی که ریشه کن کردن این ویروس مستلزم همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی است در گفتگوهای صورت گرفته با مقامات روسیه موضوع همکاری در سطح سرویس فدرال حمایت از حقوق شهروندان و نیز ستاد مبارزه با کرونا در این کشور مطرح و در ملاقات با خانم یوریونا پوپوا رئیس سرویس فدرال حمایت از حقوق شهروندان همکاری با کشورمان مورد تاکید قرار گرفت.به گفته وی، در همین راستا امروز ۵۰۰ کیت تشخیصی مشتمل بر ۵۰ هزار تست تشخیص از سوی روسیه به ایران داده شد و تلاش برای ورود محموله‌های جدید به کشور ادامه دارد.جلالی ضمن اعلام مراتب تقدیر خود و دولت ایران از مواضع رییس جمهور روسیه در زمینه همکاری با ایران در مقابله با ویروس کرونا ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک دوکشور شاهد همکاری‌های بیشتر در زمینه مقابله با این تهدید بین المللی باشند.گفتنی است، روسیه پس از شیوع کرونا در چین با وجود بستن مرزهای زمینی خود با پکن، از آمادگی خود برای کمک به این کشور سخن گفت و چندی پیش نیز هزاران کیت تشخیص کرونا به کره شمالی فرستاد.مسکو در شرایطی در حال همکاری با تهران برای مقابله با کرونا است که تا دیشب، اعلام شد ۲۰ نفر در این کشور به این ویروس مرگبار مبتلا شده‌اند.دولت روسیه به تازگی و در جهت جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس، علاوه بر متوقف کردن اجازه ورود اتباع کشورهای چین، ایران، کره جنوبی، ایتالیا و دیگر کشورهایی که کرونا در آن‌ها شیوع یافته، تدابیر خود را برای مقابله با این ویروس شدت بخشید به طور مثال افرادی که در مدت قرنطینه از خانه خارج شوند تا پنج سال به زندان می‌افتند.در حالی که بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دولت روسیه را متهم به پنهانکاری در خصوص انتشار آمار واقعی دارندگان کرونا در این کشور میکنند، دولت اعلام کرده که به شدت با شایعه سازان در داخل جامعه برخورد می‌کند.شهرداری مسکو نیز به تازگی حالت فوق‌العاده اعلام کرده است و طبق آن برنامه‌های گروهی و ورزشی در مدارس لغو شده و همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ هم برگزار نخواهد شد.ستاد مقابله با شیوع کرونا در روسیه بیش از یک ماه پیش کار خود را آغاز کرد تا علاوه بر ارایه گزارش‌های پی در پی به ولادیمیر پوتین، وضعیت در این کشور را پس از ظهور کرونا در کنترل داشته باشد.

کمیسیون بهداشت مجلس نشست فوق العاده برگزار کرد

جلسه فوق العاده کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس درباره کرونا با حضور رئیس مجلس و وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس برگزار شد.در این نشست ابتدا رئیس مجلس بر پیگیری و رسیدگی تمام بخش‌های کشور برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور تاکید کرد و خواستار همکاری و بسیج تمام بخش‌ها برای رسیدگی به مبتلایان و همچنین جلوگیری از انتشار این ویروس شد.وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی به بیان چگونگی اطلاع رسانی درباره شیوع این ویروس در کشور و تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از شیوع آن و در ادامه رسیدگی به بیماران و اقدامات انجام شده تاکنون پرداخت.این نشست هم اکنون به صورت غیرعلنی در حال برگزاری است و قرار است پس از اتمام آن رئیس مجلس و وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران به بیان مهمترین محورهای مورد تاکید در این نشست بپردازند.

روحانی دستور اجرای قاطع پروتکل‌های وزارت بهداشت را صادر کرد

رئیس جمهور در تماس تلفنی با استانداران قم، گیلان و مازندران دستورات لازم برای تامین نیازها و رفع کمبودهای استان و اجرای قاطع پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا را صادر کرد. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در تماس های جداگانه ضمن دریافت گزارش آخرین وضعیت این استان‌ها از نظر مقابله با ویروس کرونا و درمان مبتلایان به استانداران قم، گیلان و مازندران دستور داد که پیش بینی‌های لازم درمورد وضعیت استان خود در ایام عید را به صورت دقیق انجام داده و درصورت لزوم از ورزشگاه‌ها و اماکن مسقف به عنوان نقاهتگاه برای بیماران استفاده کنند.روحانی با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده از سوی کادر درمانی و بیمارستانی در مداوای بیماران مبتلا به کرونا، ضرورت استفاده از همکاری نیروهای مسلح برای ایجاد امکانات بیمارستانی و احداث مراکز درمانی سیار و همچنین استفاده از پرسنل درمانی نیروهای مسلح برای درمان بیماران را مورد تاکید قرار داد.رئیس جمهور با اشاره به اهمیت رعایت اجتناب از جابجایی و سفرهای غیر ضروری و ضرورت ماندن در خانه برای کمک به جلوگیری از انتقال ویروس از سوی هموطنان، از استانداران قم، گیلان و مازندران خواست مردم استان‌های خود را به رعایت کامل این موضوع دعوت کرده و به مشارکت بطلبند.آقایان "بهرام سرمست"، "ارسلان زارع" و " احمد حسین زادگان " استانداران قم، گیلان و مازندران دراین گفتگو آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا و مبتلایان به این بیماری در استان‌های خود را به رئیس جمهور ارائه کرده و نیازها و کمبودهای خود را برای مقابله با این بیماری و درمان سریع مبتلایان را ارائه کردند.

سازمان بهداشت جهانی ادعای جنجالی چینی ها را زیر سوال برد

هفته گذشته نتایج پژوهش گروهی از محققان چینی سروصدای زیادی به پا کرد.طبق این پژوهش ویروس کرونای جدید دارای دو شاخه مجزای اس و ال است که یکی از آنها سخت‌تر از دیگری است و همچنین احتمال دارد برخی افراد به هر دو گونه این ویروس مبتلا شوند.این تحقیق با توجه به ۱۰۳ نمونه انجام شده بود.در این گزارش اشاره شده بود دو نوع ویروس کرونا افراد را مبتلا می‌کند و بیشتر مردم مبتلا به نمونه سخت و تهاجمی ویروس کرونا شده‌اند.طبق تحقیق ۷۰ درصد مردم به نوع تهاجمی این ویروس مبتلا شده‌اند. همچنین از آنجا که این ویروس جهش می‌یابد، بنابراین ردیابی و درمان آن سخت‌تر است و احتمال دارد بیمارانی که بهبود یافته‌اند دوباره به ویروس کرونا مبتلا شوند.محققان هشدار دادند در این پژوهش مشخص شد جهش‌های ژنتیک فقط در بخش کوچکی از اطلاعات وجود داشته است. بنابراین تحقیقات بیشتری باید انجام شود.همچنین یک محقق دیگر نیز معتقد است هنگامیکه ویروس از حیوان به انسان منتقل می‌شود، تغییر در آن یک امر نرمال است.اما اکنون به نظر می‌رسد برخی کارشناسان نتایج این تحقیق را قبول ندارند. به نوشته شبکه خبری abc استرالیا، ویروس‌ها به طور مداوم در حال جهش هستند. در حقیقت این جهش‌ها چنان سریع هستند که دانشمندان می‌توانند با استفاده از آنها مبتلایان به ویروس در نقاط مختلف جهان را ردیابی کنند. اما محققان تحقیق چینی ادعا کرده‌اند دو گونه این ویروس چنان متمایز هستند که می‌توان آنها را دو شاخه نامید.این درحالی است که برخی کارشناسان این حوزه معتقدند ادعای محققان چینی درباره کشف دو گونه از ویروس مربوط به جهش آن و همچنین اشتباه در اطلاعات مورد استفاده در این پژوهش است.یان مکی ویروس شناس دانشگاه کویینزلند استرالیا در این باره می‌گوید: این تحقیق دارای مشکلاتی بنیادین از جمله چالش‌هایی در برخی اطلاعات مورد استفاده است. تمایز در دو نوع ویروس به دلیل اشتباه توالی بندی است.به گفته مکی الگوهای شناسایی شده در پژوهش محققان چینی در حقیقت تغییری نرمال در ویروس است. او در این باره می‌افزاید: این دو نوع ویروس تقریباً یکسان هستند. تحقیق مذکور واقعاً ضعیف است.اسکار مک لین از دانشگاه گلاسگو نیز در این باره می‌گوید: از آنجا که این ویروس کرونا تازه است، حجم اطلاعات درباره آن نیز بسیار اندک است. دو ادعای اصلی که در این تحقیق مطرح شده براساس درک نادرست و تعبیر اشتباه از داده‌های ویروس SARS-CoV-۲ به دست آمده است. تحلیل اطلاعات نیز با محدودیت‌های متدولوژی انجام شده است.از سوی دیگر نشریه «ال ای تایمز» در این باره می‌نویسد: مولفان این تحقیق اعتراف می‌کنند که نتیجه گیری آنها براساس نمونه کوچکی از داده‌ها درباره ویروس انجام شده است. دو نوع ویروسی که در این تحقیق به آنها اشاره شده باید در نمونه‌های دیگر نیز رصد شوند و تمایزهای ژنتیک آنها نیز باید با گزارش پزشکان و یادداشت‌های اپیدمولوژیکی مقایسه شود.مایک رایان یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت در این باره می‌گوید: این دونوع ویروس تفاوت‌هایی دارند اما در اصل یکسان هستند.همه اینها در حالی است که برخی محققان خواستار سلب اعتبار از تحقیق چینی‌ها شدند.

مجمع تشخیص مصلحت به بدهکاران بانکی مهلت داد

دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر امروز ۲۰اسفند با اشاره به تاخیر بانک مرکزی در ابلاغ دستورالعمل اجرایی، مصوبه مجمع و تاثیر محدودیت‌های احتیاطی اعمال شده در موضوع شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد و کسب و کارها، بر لزوم همراهی نظام بانکی با بدهکاران و تعویق سررسید وام‌ها تاکید کرد.وی در خصوص تقاضای استفساریه مجلس شورای اسلامی از مجمع پیرامون طرح دو فوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور، گفت: مجمع با تفسیر مصوبه خود مهلت پایان تسویه را پایان خرداد ماه اعلام کرد.دکتر محسن رضایی افزود: نظر تفسیری مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر به مجلس ابلاغ شد: «با توجه به مفاد مذاکرات صحن مجمع و تبصره ماده واحده این قانون، مهلت لازم برای مراجعه مشمولان مصوبه یاد شده به بانک‌ها و موسسات اعتباری، از زمان صدور دستورالعمل بانک مرکزی قریب سه ماه تشخیص داده شده بود؛ لذا مهلت مذکور تا پایان خرداد ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.»شایان ذکر است مجمع تشخیص مصلحت نظام بیستم آذرماه۱۳۹۸ قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور را با دستورالعمل بانک مرکزی و انجام اصلاحاتی به تصویب رساند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به بحران جدید تهدید کرد

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد، تهران به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به برخی مکان‌های مورد نظر را نمی‌دهد.گروسی طی سخنرانی در آغاز جلسه شورای حکام آژانس، با اشاره به گزارش چند روز پیش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت: «شما همچنین گزارش من درباره توافق پادمانی ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردید که تلاش‌های آژانس برای شفاف‌سازی اطلاعات مرتبط با صحت و کمال خوداظهاری‌های ایران ذیل توافقات پادمانی و پروتکل الحاقی را تشریح می‌کرد».به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی آژانس اتمی، وی با طرح اتهاماتی علیه ایران مدعی شد: «سوالاتی مرتبط با مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده احتمالی در سه مکان که توسط ایران اعلام نشده بود، برای آژانس پیش آمد. آژانس خواستار دسترسی به دو مکان از آنها شد. ایران دسترسی به این مکان‌ها را فراهم نکرد و در مباحثات  محتوایی برای پاسخ دادن به سوالات آژانس حاضر نشد».مدیرکل آژانس اتمی در ادامه ادعاهای خود افزود: «این امر اثر منفی بر توانایی آژانس برای شفاف‌سازی و رفع این سوالات و همچنین ارائه اطمینان معتبر درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران، گذاشته است. من از ایران می‌خواهم فوراً و کاملاً با آژانس همکاری کند که شامل فراهم کردن دسترسی مناسب به مکان‌های مشخص شده توسط آژانس می‌شود».گروسی با اشاره به گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران و لغو تمام محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ذیل برجام، اظهار داشت: «تا امروز آژانس هیچ تغییری در نحوه اجرای تعهدات برجامی ایران مرتبط با آن اعلامیه‌اش یا در سطح همکاری با آژانس درخصوص راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌هایش ذیل برجام مشاهده نکرده است».وی همچنین تصریح کرد: «آژانس به راستی‌آزمایی از عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران ذیل توافق پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران نیز ادامه می‌یابد». ادعاهای مدیرکل آژانس اتمی در حالی است که وی چند روز پیش در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز»، مدعی شده بود چنانچه ایران از پاسخگویی به آژانس درباره فعالیت‌های گذشته اتمی در سه سایت خود توضیح ندهد وارد بحران جدیدی خواهد شد.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین هفته گذشته در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده بود که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، پنج برابر محدودیت تعیین شده در برجام شده است.جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی درباره داشتن «فعالیت‌های پنهان هسته‌ای» را رد و تأکید کرده که برنامه هسته‌ای این کشور برای مصارف صلح‌آمیز است.

وام های مسکن تسه ها را تکان دادند

آخرین قیمت‌ها حاکی از آن است که قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن از فروردین تا بهمن‌ امسال بین ۵۳ تا بیشتر از ۵۹ هزار تومان قیمت داشته است؛ به طوری که تسه (اوراق) فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۱۳۹۸ به ترتیب۵۷ هزار و ۸۸۵ تومان، ۵۷ هزار تومان و ۵۷ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت دارد و قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریور امسال نیز به ترتیب با قیمت ۵۷ هزار تومان، ۵۶ هزار و ۲۰۰ و ۵۷ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.قیمت اوراق مهر و آبان ‌ امسال ۵۷ هزار و ۳۰۰ تومان و ۵۷ هزار و ۸۴۰ تومان بوده این درحالی است که این قیمت در دی‌ ماه نسبت به آبان‌ ماه کاهش یافته و به ۵۳ هزار و ۸۶۰ تومان رسیده است. این درحالی است که قیمت این اوراق در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ نسبت به دی ماه این سال افزایشی چشم گیری داشته و به ۵۹ هزار و ۷۹۸ تومان رسیده است.بنابراین هزینه وام مسکن در این گزارش بر اساس قیمت اوراق بهمن‌ امسال (۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان) محاسبه شده است.بر این اساس با توجه به اینکه مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود؛ بنابراین برای ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومانی ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان می‌شود که با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق به مبلغ چهار میلیون و ۷۸۴ هزار تومان خریداری کنند، ۱۶ میلیون و۷۴۴ هزار تومان می‌شود.زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۲۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان است که همراه با ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، چهار میلیون و ۷۸۴ هزار تومان و در مجموع باید ۲۸ میلیون و ۷۰۴هزار تومان پرداخت کنند.سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۸۰ میلیون تومان رسیده که برای آن باید ۱۶۰ برگه خریداری شود که هزینه آن ۹ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان است. این وام برای سایر مناطق شهری ۶۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است که باید برای آن ۱۲۰ برگه خریداری شود که هزینه آن هفت میلیون و ۱۷۶ هزار تومان می‌شود.

دروغ شاخدار رسانه سعودی ایران را هدف گرفت

«کرونا ویروسی جهانی است،‌ اما برخی‌ها معتقد هستند که این ویروس فقط در ایران تلفات آنچنانی می‌گیرد و این مردم ایران هستند که بدون هیج نظارت مسئولی از بین می‌روند، تا جایی که مردم برخی از استان‌ها به دلیل ویروس کرونا و عدم رسیدگی مسئولان درجا در خیابان‌های شهر از دنیا می‌روند.» این تعبیر کاذب یکی از رسانه‌های سعودی است. شبکه‌ای که با اغراق در آمار تلفات ویروس کرونا در ایران، مسیر را برای رسیدن به اهداف پادشاهان سعودی طی می‌کنند و با انتشار تصاویر و مصاحبه‌های دروغین به مسئولان ایرانی ناسزا می‌گویند و به مردم تهمت می‌زنند. شبکه «العربیه» که پیش از این دستش در دروغ پراکنی علیه ایران رو شده است، در اقدامی جدید اما با نقشه‌ای از پیش لو رفته آمار کشته‌های ایران را دو هزار تن اعلام کرد و به استناد از فیلمی تکذیب شده از زبان یکی از شهروندان قمی نوشته: «ویدئوی دیگری نیز از قم منتشر شد که داستان مردی را روایت می‌کند که ویروس کرونا جان مادرش را گرفته و فرصت اینکه برای آخرین بار او را در آغوش بگیرد، به او نداده است.»در این روزها یک چشم رسانه‌های سعودی به حساب‌های توییتری مسئولان است و از هر واژه و متنی حذر ندارند و به نفع خودشان منتشر می‌کنند، مثل این توییت مصطفی فقیهی مدیر مسئول وبگاه انتخاب، که خطاب به وزیر بهداشت نوشت: «حالا که وزیر بهداشت حاضر به انتشار آمار نیست، او شخصا این کار را می‌کند و گفت که آمار کشته‌ها نزدیک ۲۰۰۰ نفر شده و تنها در استان‌های تهران و گیلان در روز گذشته ۱۳۰ نفر مرده‌اند.»طبق آنچه در این روزها از رسانه‌های خارجی منتشر می‌شود، میتوان این برداشت را کرد که تمام جهان از نگاه رسانه‌های سعودی یعنی ایران و حالا در این ایام که تمام دنیا درگیر ویروس کروناست، کشور ایران برای آن‌ها بیشترین اهمیت را دارد و همین مهم بودن ایران مسئولیت آن‌ها را برای رسیدن به اهداف پادشاهان سعودی بیشتر کرده است.

حکومت سعودی دوباره انگشت اتهام‌زنی را به ایران نشانه رفت

شورای وزیران سعودی به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز» تشکیل جلسه داد و در خصوص موضوعات مختلف داخلی و جهانی بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.به نوشته خبرگزاری رسمی سعودی (واس) شورای وزیران سعودی ضمن ذکر اقدامات صورت گرفته در استان قطیف برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، از همه دستگاهها و سازمان‌های این کشور خواست تا در این امر همکاری کنند.دولت سعودی در ادامه ایران را به «اقدام غیر مسئولانه» در رفتار با شهرندان عربستانی متهم کرد و مدعی شد که ایران ورود و خروج سعودی‌ها به خاک خودش و به خاک عربستان را با مهر نکردن گذرنامه‌ها، تسهیل کرده و این موضوع برای سلامتی خطرناک است.شورای وزیران سعودی در ادامه مدعی شد که اقدامات ایران تلاش‌های جهانی برای مبارزه با کرونا را با مانع روبه رو کرده و این موضوع، اشاعه بیماری کرونا را مستقیما متوجه ایران می‌کند.پیش از این نیز یک مقام مسئول در عربستان سعودی در بیانیه‌ای با اشاره به ابتلای تعدادی از شهروندان سعودی به ویروس کرونا، ایران را مسئول شیوع این بیماری نه تنها در عربستان بلکه در سطح جهان برشمرده بود.عربستان سعودی همچنین ضمن توصیه به شهروندان خود مبنی بر عدم سفر به ایران، تهدید کرده است که چنانچه شهروندی از این امر تخطی کند، اقدامات شدیدی علیه او اتخاذ خواهد شد.سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران چندی پیش پاسخ این اتهام دولت سعودی را داد و گفت که عدم مهر زدن بر روی گذرنامه‌ها برای تمامی کشورها به جز آمریکا، انگلیس و کانادا یکسان است و این کار به منظور سرعت در انجام سفر و جلوگیری از اشغال صفحات گذرنامه متقاضیان روادید صورت می‌گیرد.در نشست امروز هیأت وزیران سعودی اعلام شد که تا کنون تست کرونای ۲۰ نفر در این کشور مثبت اعلام شده و ۲۰۳۲ نفر نیز در قرنطینه خانگی و ۴۶۸ تن دیگر در قرنطینه بیمارستانی قرار گرفته‌اند.

برداشت از ذخائر ارزی لغو شد

چند سالی است که در لایحه بودجه سالانه دولت جدولی شامل چند بخش برای تامین منابع از محل صندوق توسعه ملی قرار می‌دهد که در نهایت با مصوبه مجلس و البته مجوز مقام معظم رهبری در اختیار موارد پیش‌بینی شده قرار می‌گیرد.برای سال آینده جدولی شامل ۱۵ بخش با مجموع مبلغ سه میلیارد و ۴۲۵ میلیون یورو پیش‌بینی شده بود که دولت از محل منابع صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات ارزی و با تضمین خود در اختیار آنها قرار دهد.اما بعد از بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق که به صحن علنی آمد و مجددا برای رفع ایرادات به کمیسیون تلفیق رفت، گزارش نهایی نشان داد که مبلغ پیش‌بینی شده جهت برداشت از صندوق توسعه ملی کاهش داشته و به حدود دو میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار رسیده است.این در حالی است که در جدول نهایی که احتمالا با تایید شورای نگهبان در قانون بودجه قرار خواهد گرفت تعداد موارد پیش‌بینی شده به ۱۳ مورد کاهش پیدا کرده که سه مورد حذف و یک مورد اضافه شده است؛ به طوری که تامین مالی برای پایداری و ارتقاء کیفی آب شرب شهرهای پرتنش، رفع مشکلات حاد پسماندها و همچنین تامین منابع برای حمل و نقل ریلی برون‌شهری حذف شده است. از سوی دیگر طرح آب و فاضلاب شهر اهواز با سقف منابع ۵۰ میلیون یورویی به طرح‌های قبلی اضافه شد.براین اساس در سال آینده دو میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار از منابع صندوق برداشت شده و در قالب تسهیلات به ۱۳ طرح اختصاص پیدا می‌کند که در برخی موارد عبارتند از: طرح آبیاری تحت فشار و نوین تا سقف ۱۰۰ میلیون یورو، آبخیزداری و آبخوانداری تا ۱۰۰ میلیون یورو، تخلیه بنیه دفاعی تا سقف دو میلیارد یورو، سازمان صداوسیما تا ۱۵۰ میلیون یورو، شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تا ۳۵ میلیون یورو و افزایش سرمایه دولت در صندوق ضمانت صادرات تا ۱۰۰ میلیون یورو.در بودجه تاکید شده که تخصیص مرحله‌ای منابع به صورت ریالی و ارزی پس از تایید کمیته نظارت متشکل از خزانه‌داری کل کشور، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی مبنی بر انجام تعهدات دستگاه متولی انجام می شود. در عین حال که بازپرداخت این تسهیلات در بودجه سنواتی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ پیش‌بینی و باید به حساب صندوق توسعه ملی وارد شود.همچنین باید گزارش عملکرد شش ماهه پرداخت این تسهیلات توسط سازمان برنامه و بودجه و هیات نظارت صندوق توسعه ملی به طور مستقل تهیه و ارسال شود.صندوق توسعه ملی از اوایل دهه ۹۰ به منظور ذخیره بخشی از درآمدهای سالانه صادرات نفت و فرآورده‌های آن برای پشتیبانی از نسل آینده و همچنین توسعه کشور ایجاد شد که چارچوب خاصی برای مصارف آن تعیین شده و هر گونه برداشتی خارج از اساسنامه باید با مجوز مقام معظم رهبری باشد.

سازمان بهداشت جهانی خیال کرونا را راحت کرد

نمایندگان سازمان جهانی بهداشت به‌همراه تیمی از کارشناسان خود در ایران، از یکی از استراحتگاه‌های سازمان بسیج جامعه پزشکی بازدید کردند تا اطمینان حاصل کنند که روند ارائه خدمات و کنترل این ویروس در بالاترین سطح در حال اجراست.نماینده سازمان جهانی بهداشت به‌هنگام بازدید از استراحتگاه بسیج جامعه پزشکی کشور با بیان این که "ایران به‌منظور پیشگیری از ویروس کرونا در آمادگی کامل قرار دارد و اطمینان کامل داریم این ویروس کنترل می‌شود"، تصریح کرد: مهمترین ستون‌ مهار و کنترل بیماری‌های واگیردار به‌خصوص ویروس کرونا همکاری قوی میان سازمان‌های متولی و مردم است که خوشبختانه چنین چیزی در ایران به‌وضوح قابل مشاهده است.نمایندگان WHO ضمن قدردانی از تلاش‌های کادر درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی برای کنترل و مهار ویروس کرونا اذعان کردند: ایران در زمینه مهار انواع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های واگیر از قدرت و توانمندی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و این توانایی را به‌خوبی در زمان وقوع بحران‌ها و بلایای مختلف نشان داده است.گفتنی است در جریان این بازدید دکتر ابراهیم متولیان، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران و دکتر علیرضا زالی مسئول عملیات و مدیریت بیماری کرونا نیز حضور داشتند.

پروازهای اروپایی ایران ایر از سر گرفته شد

حسین جهانی در توئیتی نوشت: « در پی اعمال محدودیت اتحادیه اروپا و پس از سه روز وقفه، با پیگیری کاپیتان زنگنه مدیرعامل هما پروازهای ایران ایر به اروپا مجددا برقرار شد.»سه روز پیش روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: «به آگاهی مسافرین گرامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" به مقاصد اروپایی می‌رساند با توجه به محدودیت‌هایی که به دلایل نامعلوم از طرف اروپا بر پروازهای "هما" اعمال گردیده، تمامی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مقاصد اروپایی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.»البته دلایل این محدودیت معلوم و مربوط به مجوزهای TCO (Third Countries Operators) چند هواپیمای ایرباس ایران ایر بود.

دامنه نوسان بورس ثابت باقی ماند

فرهاد دژپسند اعلام کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسه امروز شورای عالی بورس، دامنه نوسان معاملات بازار سرمایه پنج درصد باقی خواهد ماند. جلسه شورای عالی بورس با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، وزیر اقتصاد و دارایی و رییس بانک مرکزی برگزار شد.در این جلسه مقرر شد دامنه نوسان بورس همانند گذشته پنج درصد باقی بماند.وزیر اقتصاد و دارایی در گفت و گویی گفت: در تلاش هستیم تا عرضه اولیه با شتاب بیشتری در باقی مانده سال جاری و نیز اوایل سال آینده انجام شود.فرهاد دژپسند، افزود: سرمایه‌ای مانند حمایت دولت و شخص رییس جمهوری برای عرضه سهام دولتی پشت بازار سرمایه است.وی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم تا عرضه اولیه نهادهایی مانند تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی در بازار سرمایه صورت گیرد تا از طریق افزایش عرضه اولیه مطالبات گسترده مردم را تعمیم دهیم.

گرانی از بیخ گوش نان گذشت

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با اعلام اینکه نان تا اوایل سال آینده گران نخواهد شد، از قیمت انواع نان ساده و کنجدی خبر داد.بیژن نوروزی مقدم با بیان اینکه نرخ نان تا اوایل سال آینده افزایش نخواهد یافت، اظهار کرد: با آرد یارانه‌ای،   قیمت نان لواش و تافتون گردون ۳۰۰ تومان، تافتون تنوری ۵۵۰ تومان، بربری ۱۰۰۰تومان، سنگک ۱۲۰۰تومان است. همچنین با آرد نیمه یارانه ای نیز قیمت لواش و تافتون گردون ۴۵۰ تومان، تافتون تنوری ۸۵۰ تومان، بربری ۱۵۰۰تومان، سنگک نیز ۱۸۰۰ تومان است. البته این نرخ نانهای ساده است ولی اگر کنجد به آنها اضافه شود به ازای هر رو کنجد ۵۰۰ تومان به قیمت نان  اضافه می­ شود.وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا تقاضا برای خرید نان کمتر نشده است اما میزان مراجعه به نانوایی‌ها  کمتر شده، گفت: مردم سعی دارند یک یا دوبار در هفته برای خرید نان مراجعه کنند و تعداد بیشتری بخرند که نیاز به مراجعه بیشتر نباشد واین اقدام کاملا درست است.رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در پاسخ به اینکه آیا  این امکان وجود دارد در این شرایط  مردم بتوانند نان را به صورتی اینترنتی بخرند و دیگر نیاز به مراجعه حضوری و ایستادن در صف نباشد، گفت:در این شرایط خرید اینترنتی نان جوابگو نیست، زیرا نان باید توسط نانوا تهیه، بسته بندی شود و سپس تحویل پیک داده شود و در نهایت به دست مشتری برسد. همین امر باعث می شود از تولید تا تحویل افراد زیادی با نان تماس پیدا کنند، در حالی که اگر مشتریان خودشان رعایت کنند و با دستکش و ماسک در صف بایستند و مراجعه کنند مشکلی پیش نخواهد آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha