جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
قرائتی

حوزه/ وظیفه ما امروز این است که از تمامی امکانات موجود بهره گرفته و با همت و همراهی و کمک به یکدیگر به مقابله با مشکلات برویم. عده‌ای امروز مانند پرستاری که عروسی خود را برای خدمت به بیماران به تعویق انداخت، در کشور خدمت می‌کنند و متأسفانه عده‌ای نیز هستند که مایحتاج ضروری مردم از جمله اقلام پزشکی مورد نیاز را احتکار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در رابطه با شیوع ویروس کرونا در کشور و نحوه برخورد با مشکلات این‌چنینی اظهار کرد: به ماجرایی که امروز برای کشور پیش آمده (شیوع بیماری کرونا) و حدود صد کشور دیگر نیز درگیر آن هستند، می‌توان از چند زاویه نگاه کرد. اول اینکه این موضوع امتحان الهی است «نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ» و نباید از موضوعاتی این چنینی که رخ می‌دهد، تحلیل غلط کرد.

وی افزود: البته در این رابطه بعضی اوقات مقصر اصلی خود ما انسان‌ها هستیم که مراعات نکرده و موجبات اتفاقاتی همچون شیوع بیماری‌های واگیردار و ... می‌شویم. در این وضعیت نباید چیزی را به گردن دیگران انداخت؛ چراکه ضعف خود افراد است که موجب چنین پیش‌امدهایی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: وظیفه ما امروز این است که از تمامی امکانات موجود بهره گرفته و با همت و همراهی و کمک به یکدیگر به مقابله با مشکلات برویم. عده‌ای امروز مانند پرستاری که عروسی خود را برای خدمت به بیماران به تعویق انداخت، در کشور خدمت می‌کنند و متأسفانه عده‌ای نیز هستند که مایحتاج ضروری مردم ازجمله اقلام پزشکی مورد نیاز را احتکار می‌کنند.

مشکلات ما را به یاد خدا می‌اندازد

وی تصریح کرد: در این شرایط باید به این موضوع فکر کنیم که اولاً این مشکلات برای همه وجود دارد و خیلی از کشورها با آن درگیر هستند. ثانیاً مشکلات ما را به یاد خدا می‌اندازد که همواره دل‌ها متوجه ذات اقدس الهی باشد. گاهی اوقات این مشکلات غرور انسان را کاهش می‌دهد و منیت‌ها را از بین می‌برد.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: افرادی هستند که تاکنون هیچ‌گاه حتی پای خود را به مسجد نمی‌گذاشتند، ولی با ظهور مشکلاتی مانند شیوع این‌گونه بیماری‌ها به یاد خدا می‌افتند. امام سجاد(ع) در دعای خود خطاب به خداوند متعال می‌فرمایند که خدایا! نمی‌دانم بیماری موجب نزدیکی بیشتر من به تو می‌شود و یا سلامتی؟

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: با بروز چنین مشکلاتی غرور افراد شکسته می‌شود، افراد خوب و بد از هم شناخته می‌شوند و انسان به فکر ابتکار می‌افتد. اگر ما با هشت سال دفاع مقدس مواجه نمی‌شدیم، قوای مسلح ما به چنین ابتکار و قدرتی دست پیدا نمی‌کرد. بنابر این در این تلخی‌ها رشد و توسعه ایجاد می‌شود.

نیامده‌ایم که همیشه بمانیم

وی در ادامه اظهار کرد: موضوع دیگر اینکه هیچ‌ کدام از ما نیامده‌ایم که همیشه بمانیم، بلکه همگی روزی خواهیم رفت. دنیا عشرت‌کده نیست و انسان همواره با مشکلات و مصائب و آزمایشات روبه‌رو خواهد بود. همه باید به قدرات راضی باشیم؛ چراکه انسان در تلخی‌هاست که رشد می‌کند.

رئیس ستاد اقامه نماز افزود: همچنین، موضوع نشستن در خانه که امروز به توصیه مسئولان بهداشتی کشور باید رعایت شود نیز به نوبه خود برکات فراوانی دارد. قرائت قرآن، مطالعه کتب مختلف و مفید، آموزش حرفه‌های مختلف به یکدیگر و ... می‌تواند از جمله اموری باشد که این روزها در منازل انجام شود.

صدقه دهید و دعا کنید

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: انسان در این شرایط می‌تواند از همین موقعیتی که پیش‌آمده بهره‌گیری کرده و کارهای مفید و تأثیرگذاری انجام دهد. صیاد اگر واقعاً صیاد باشد هم از آب شور و هم از آب شیرین ماهی می‌گیرد و در شرایط سخت نیز بهره لازم را خواهد برد. امام خمینی(ره) هنگام تبعید در ترکیه گاهی حتی اجازه استفاده از نور خورشید را نداشت، ولی در همین شرایط کتاب تحریرالوسیله را به نگارش درآورد.

وی در پایان سخنان خود ضمن آرزوی صحت و سلامتی برای بیماران درگیر با ویروس کرونا و طلب غفران الهی برای درگذشتگان، تصریح کرد: نذر کردن، ذبح گوسفند از سوی کسانی که توانایی این کار را دارند، صدقه دادن و دعا کردن برای تمام کسانی که در جهان درگیر این بیماری هستند از جمله کارهایی است که می‌توان در ایام برای رفع بلا و از بین رفتن بیماری‌ها و مشکلات انجام داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha