جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ظهوری

حوزه/ دکتر ظهوری گفت: اینکه متاسفانه در افغانستان دو رئیس جمهور حضور دارند در تاریخ جهان سابقه ندارد، ممکن است بحث تجزیه افغانستان مطرح باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در هفته های اخیر افغانستان عرصه تحولات گسترده ای بوده که برای مردم این کشور نتیجه ای جز نا امنی و بی ثباتی نداشته است.

دخالت مستقیم آمریکا در افغانستان و امضای توافقنامه با طالبان از یک سو و اعلام موجودیت دو رئیس جمهور در این کشور و سوء استفاده آمریکا از این شرایط و اقدامات تروریستی داعش در افغانستان نتیجه دخالت آمریکا در این کشور است.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، با دکترسید وحید ظهوری حسینی استاد دانشگاه و فرهیخته افغانستانی به گفت و گو پرداخته است.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: اخیرا توافقی میان دولت تروریست آمریکا و طالبان انجام شده، ارزیابی شما از اهداف این توافقنامه و پیامدهای آن چیست؟

به نظر من دو موضوع قابل بررسی در توافق انجام شده میان طالبان و آمریکا وجود دارد؛ یکی مربوط به مسائل داخلی آمریکاست؛ ترامپ نیاز به توافقی داشت که به عنوان یک برگه برنده در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کند و دستش خالی نباشد و موضوع دیگر خود افغانستان است. چون در افغانستان اگر یک دولت قوی روی کار بیاید مشخصا آمریکا نمی تواند در کشور نفوذ کند. باید دولت ضعیف در افغانستان روی کار بیاید تا آمریکا بتواند نظرش را در کشور ما اعمال کند.

آمریکا در توافق با طالبان دولت افغانستان را دور زد. البته در گذشته هم چنین کاری کرده بود؛ در زمان دولت آقای کرزی این اقدام را انجام داده بود، ولی به نتیجه نرسید.

احساس می شود آمریکا در پشت پرده با طالبان زد و بندی دارد و با وجود بدنامی ۱۹ ساله و ناتوانی مبارزه با  طالبان که به یک چالش کشیده شد و معضلی که در داخل کشورش و در صحنه بین المللی روبرو شده به این خفت تن داد و با طالبان مذاکره کرد. در واقع برای خروج نیروهایش با طالبان توافق کرد و ضمن این توافق آمریکا آزادی نیروهای طالبان که در زندان های افغانستان هستند را تضمین کرد.

این موضوع می تواند برای آمریکا تامین کننده یک هدف  بزرگ باشد. به این معنا که اگر در آینده نا امنی و مسائلی همچون دخالت های داعش و جریان های دیگر در افغانستان مطرح شد همانطور که ترامپ گفت برای بازگشت به افغانستان راه را باز گذاشته و زمانی که دولت مقتدر در افغانستان وجود نداشته باشد ممکن هست طالبان اعلام وجود کند.

نیمی از جامعه افغانستان زنان هستند؛ آنها مخالف حضور طالبان در افغانستان هستند و حدود ۴۰ درصد هم از سایر اقشار مردم افغانستان  با طالبان مخالفند و مجموعا ۹۰ درصد مردم افغانستان با حضور طالبان مخالفند.

مردم بر مبنای حرکت ارزشی نیروهای جهادی و مطرحی که در همه جا توانستند موفقیت هایی را در مقابل با داعش کسب کردند می توانند در مقابله با طالبان هم موفق شوند. چشم امید مردم به آن ها خواهد بود و مردم با آنها همکاری خواهند کرد و اگر این جهاد ده سال هم طول بکشد ادامه می یابد و آمریکا همینطور که امروز با درماندگی در صدد خروج آبرومندانه از افغانستان است و با هر بهانه ای می خواهد شرایط را در داخل و خارج آمریکا و در افغانستان مناسب  ببیند تا آبرومندانه از افغانستان  بیرون برود  در آینده نیز یقینا مردم با حضور اشغالگرانه آمریکا مخالفت خواهند کرد و به مبارزه با آنها می پردازند و از تمامیت ارضی کشور خود دفاع می کنند.

حوزه: یکی از تحولات اخیر افغانستان برگزاری مراسم تحلیف دو رئیس جمهور در این کشور است به نظر شما این اتفاق چه پیامدهایی برای این کشور در آینده خواهد داشت؟

حضور  دو رئیس جمهور  و برگزاری مراسم  تحلیف جداگانه به نفع آمریکا محاسبه می شود و طالبان هم از این شرایط  بهره می برد. طالبانی که مولود نامشروع آمریکا است و  زمینه  را برای برنامه های آمریکا در افغانستان مساعد کند. مسلم است ملت این ترفند سیاسی و دروغ های آمریکا را باور نمی کند. آمریکا با ۱۱ پایگاه که در قرار داد  امنیتی  مطرح شده به راحتی افغانستان را ترک نمی کند اما برای جابجایی نیروهای خودش از چنین ترفندی استفاده می کند.

بحث تضمین آزادی زندانی های طالبان توسط آمریکا و دستور آمریکا در این خصوص که باید توسط دولت افغانستان اجرا شود یک موضوع مهم دیگری است که برای دولت افغانستان خفت بار است. لذا اگر طالبان در افغانستان سهمی داشته باشد و حضور پیدا کند، برنامه های مذاکراتی که با دولت افغانستان دارند اجرا می شود. در خصوص آزادی زندانیان با اشرف غنی قرار گذاشته اند و بعد از توافق با دولت افغانستان و مذاکرات افغانستان انجام می‌شودشود. اما عملا در حال حاضر اشرف غنی قبول کرده و مسلم است این یک ترفندی است  و در پشت پرده اشرف غنی، طالبان و آمریکا با یکدیگر هماهنگ هستند.

اینکه متاسفانه در افغانستان دو رئیس جمهور حضور دارند که در تاریخ جهان سابقه ندارد، بازی مسخره ای است که عملا افغانستان را در دو جهت می کشاند. ممکن است از یک سو تجزیه افغانستان مطرح باشد؛  افغانستان در سمت شمال با عبد الله هماهنگی دارند و جنوب نیز پشتوها اکثرا با اشرف غنی موافقند.

روی کار آمدن دولت ضعیف و شکننده در افغانستان خواست آمریکاست

در مجموع انتخابات ضعیف و شکننده بود چرا که ده درصد واجدین در انتخابات شرکت کردند از این رو به هیچ وجه نمی توان دولت مشروع و قانونی و قوی داشته باشیم  و آمریکا نیز همین را می خواست. اگر تجزیه افغانستان را منتفی بدانیم ممکن هست با حضور طالبان در افغانستان دولت ائتلافی موقت و مشترک  ایجاد شود عملا در این برنامه ها طالبان با پشتیبانی آمریکا به قدرت می رسد و از این سو دولت ضعیف مسلما مقابل طالبان نمی توانند ایستادگی کنند.

مردم افغانستان آتش به اختیار با طالبان و اشغالگران آمریکایی مبارزه می کنند

اگر اشرف غنی بر مبنای رابطه ای که  با آمریکا دارد با طالبان توافق کند بحث جهاد علیه اشغالگری و حضور طالبان در افغانستان مطرح خواهد شد. در این صورت نیروهای جهادی قدرتمند که در گذشته هم توانستند آرمان های ملت را به منصه ظهور برسانند نقش خود را ایفا می کنند و به صحنه می آیند .

مردم ممکن است به صورت مستقل و آتش به اختیار در مقابل این توافقات و جنایتی که  بر ملت  روا داشتند و اشغالگری که وجود دارد بایستند و نقش خود را خوب بازی کنند.

مخالفت علما و مردم افغانستان با طالبان و دخالت های آمریکا

آزادی یک هزار  نیروی نظامی طالبان با دستور اشرف غنی در راستای این توافق انجام شده و این موضوع توسط احزاب سیاسی، گروهای فرهنگی، علما و شخصیت های تاثیر گذار به هیچ وجه قابل هضم نیست و حتما همانطور که در جهاد ملت افغانستان مردم پای کار بودند و انقلاب را به نتیجه رساندند امروز هم یقینا انقلاب جدیدی بوجود خواهد آمد و  یقینا برنامه به بند کشیدن مردم افغانستان به دست آمریکا را نمی پذیرند.

حوزه: حضور داعش در شرایط کنونی افغانستان و ایجاد نا آرامی های و اقدامات تروریستی در افغانستان را چگونه تحلیل می کنید؟

داعش و طالبان مولودهای نامشروع آمریکا در افغانستان هستند

آمریکا با طالبانی که بوش پسر ده سال قبل از آن شکست خورده بود توافقنامه امضا کرد. داعش هم که در کشورهای عراق و سوریه شکست خورد امروز به عنوان یک مولود نامشروع  مثل طالبان توسط آمریکا در افغانستان علم شده است.

حلقه وصل داعش برای افغانستان طالبان هست

درباره اینکه طالبان تا چه اندازه در افغانستان  نقش خواهد داشت باید گفت با توجه به شرایط مبارزاتی ملت افغانستان و وحدتی که  میان شیعیان و اهل سنت وجود دارد به هیچ وجه آنها و داعش جای پایی در این کشور نخواهند داشت. اما حلقه وصل داعش برای افغانستان طالبان هست و تاکنون هم طالبان زمینه را برای داعش مساعد ساخته و اگر طالبان در دولت حضور داشته و شریک شود مسلما داعش به عنوان یک اپوزسیون و یک نیروی دیگری زمینه مشروعیت حضور آمریکا را در افغانستان فراهم می سازد.

چنانچه ترامپ مطرح کرده بود اگر در افغانستان امنیت لازم و کافی بوجود نیاید بر خواهد گشت. مسلما بعد از ترفند انتخاباتی ترامپ و مساعد شدن شرایط و ایجاد نا امنی ها توسط داعش شرایط برای بازگشت آمریکا مساعد می شود.

در حالی که ما شاهد هستیم عملا داعش در افغانستان نمی تواند جای پای قوی پیدا کند و نمی تواند آن پایگاه هایی که در سوریه و عراق داشت و آمریکا و اسراییل از او حمایت می کردند به افغانستان  منتقل کنند و نمی تواند در افغانستان موفقیتی به دست آورند.

در جنایاتی که در افغانستان انجام می شود ممکن است داعش حضور نداشته باشد اما عملا از فرصت برای مطرح کردن خودش استفاده می کند؛ مثل دو جنایت اخیر در مراسم سالگرد شهادت شهید مزاری  که داعش مسئولیتش را بر عهده گرفت. لذا مقامات سیاسی افغانستان به شدت با داعش مخالفند و مردم نیز مخالف هستند. نیمی از جامعه افغانستان زنان هستند و عملا نسبت به حضور طالبان در کشور بد بین هستند چرا که آنها جنایاتی نسبت به زنان در گذشته انجام دادند. لذا بعید به نظر می رسد که طالبان و داعش درافغانستان جای داشته باشند.

حوزه: شهید سردار سلیمانی در پرونده افغانستان نقش بسزایی داشتند امروز نیروهای انقلابی از برنامه ها و راهی که ایشان برای آنها به جای گذاشته چگونه می توانند بهره برداری کنند؟

نقش شهید سردار سلیمانی در افغانستان  بسیار عمده و مهم است؛ مسلم است امروز نیروهای ارزشی و جهادی و نیروهایی که استقلال و تمامیت ارضی کشور را می توانند تامین کنند مورد پذیرش مخالفین، آمریکا و طالبان نیستند. امروز نیروهای جهادی و ارزشی در برنامه هایی که شهید سلیمانی در افغانستان با همکاری بعضی از گروه ها بوجود آورده بود می توانند امیدی برای ملت باشند.

 فاطمیون یادگار شهید سلیمانی برای ملت افغانستان است

نقش ارزنده ایشان در بعد فرهنگی و نظامی مسائلی را به دنبال داشت که امروز شاهد همکاری تنگاتنگ و نزدیک بسیاری از همراهان شهید سلیمانی مانند فاطمیون در افغانستان هستیم و اگر شرایط در افغانستان به همین منوال پیش برود چشم امید مردم به همین نیروهای فاطمیون است که در افغانستان فعال شوند؛ آنها یادگار جاویدان شهید سردار سلیمانی در افغانستان هستند.

 گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha