جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دعا

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: استغاثه به درگاه خدا و کمک به همنوع، نسخه نجات مسلمین در بیماری های سخت تاریخی همچون طاعون و وبا بوده است.

دکتر زهرا روح اللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که از منظر تاریخی، شیوع بیماری های واگیردار در تاریخ جهان، سابقه دارد، اظهار داشت: چه در تاریخ بشر، چه در تاریخ اسلام و چه در تاریخ کشورمان، نمونه های بسیاری از این اتفاقات داشته ایم و لذا مساله جدیدی نیست که فکر کنیم منحصر به این زمان و یا کشور و جامعه ماست.

وی افزود: در این زمان ها، مردم وقتی دچار وقایع تلخ تاریخی می شدند و بیماری های مسری جان آن ها را به خطر می انداخت، طبعاً هول و هراس مضاعفی بر جوامع انسانی حاکم می شد اما با این حال امت های مسلمان در بسیاری از مواقع از یاد خدا و استمداد از او غافل نمی شدند و این درس بزرگی است که بدانیم در چنین مواقعی در عین رعایت کامل مسایل بهداشتی و درمانی، نباید از امور معنوی و به ویژه یاد پروردگار عالم و دعا و توکل در این باره غفلت کنیم.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین گفت: در کنار بیماری های مسری و خطرناک و کشنده همچون وبا و طاعون و غیره، بسیاری از اوقات مردم مسلمان از جمله مردم کشورمان در برهه های تاریخی، گرفتار قحطی و گرسنگی های شدیدی می شدند و خیلی از افراد جامعه به این وسیله از بین می رفتند اما با این حال آن چه مورخان به صراحت ذکر می کنند، اهمیت یاد خدا و استمداد از ذات لایتناهی حضرت احدیت برای رفع مشکل است.

وی اضافه کرد: البته ما در مقطع زمانی فعلی در قیاس با گذشته با مشکلات به آن شدت مواجه نیستیم و به لطف خدا و عنایات حضرات معصومین(ع) با توکل و صبر و هوشیاری از این معضل نیز به سلامت عبور خواهیم کرد اما با این حال نگاه به گذشته می تواند مایه درس عبرتی برای ما باشد، به خصوص از این منظر که در آن وقایع، توسل بر خدای متعال و استغاثه به درگاه الهی و نیکی کردن به همدیگر باعث نجات مردم از مشکلات و سختی ها و بیماری ها و قحطی ها بوده است.

روح اللهی همچنین گفت: در واقع نسخه نجات مسلمانان در گذشته همین استغاثه به خدا و کمک به همدیگر در رفع مشکلات بوده و لذا امروز نیز مردم ما با توجه به خدا و توسل بر ائمه اطهار (ع) و نیز کمک به همدیگر از این چالش و معضل می توانند عبور کنند.

وی بیان داشت: از سویی بروز چنین مسایلی یک فرصت برای ما به شمار می رود از این منظر که بتوانیم در سایه اتحاد و همدلی، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و این مهم در سایه بازگشت به خدا و توجه به امور معنوی کاملاً امکان پذیر است.

وی با تاکید بر لزوم غفلت زدایی در این گونه مواقع افزود: یکی از نکات حائز اهمیت در این مسایل و سختی ها این است که از غرور و غفلتی که متاسفانه به آن دچار هستیم خارج شده و بدانیم که با همدلی و دستگیری از یکدیگر می توانیم شرایط به مراتب بهتری برای جامعه خود رقم بزنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین گفت: توجه به مردم و احقاق حق آن ها و تلاش برای جلوگیری از ظلم و ستم، بی شک باعث بارش رحمت الهی می شود و البته این سخن به آن معنا نیست که ما از علت های مادی بیماری ها و گرفتاری ها و لزوم رعایت مسایل بهداشتی غافل شویم بلکه به هر حال ویروس بیماری زا، علت مادی دارد که در علوم پزشکی برای رفع آن ها نسخه و راه درمان وجود دارد و باید از آن تبعیت کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha