جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی و حجت الاسلام غفوری

حوزه/ آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در حکمی حجت الاسلام والمسلمین غفوری را به عنوان دستیار ویژه خود در مبارزه با کرونا منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، متن حکم انتصاب حجت الاسلام والمسلمین غفوری که از سوی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به عنوان دستیار ویژه در مبارزه با کرونا منصوب شده  ۱۳ وظیفه و ماموریت در آن بیان شده است که به این شرح است:

جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ حبیب الله غفوری(دامت توفیقاته)

      سلام علیکم

 با تضرع در پیشگاه خداوند متعال و استمداد از پیامبر خدا(ص) و ائمه هدی(ع) و بویژه حضرت ولی عصر(ارواحناله‌الفدا) و نظر به اهمیت مواجهه هوشمندانه، جامع، هماهنگ و راهبردی  با چالش ویروس کرونا و کووید نوزده و نیز با توجه به رسالت سنگین حوزه در این زمینه و ضمن تقدیر و سپاس فراوان از ستاد حوزوی و همه دستگاه‌ها و نهادهای حوزوی و غیر حوزوی فعال در این صحنه و با عنایت به مراتب فضل و تجربه و تعهد  جناب‌عالی، شما را به عنوان ‌دستیار ویژه در مبارزه با کرونا و مدیریت مسائل پیرامونی آن بر می‌گزینم .

افزون بر آنچه در اطلاعیه‌ها و اعلام مواضع مطرح شده است وعلاوه بر مصوبات ستاد بحران حوزه و برنامه‌های حوزه در زمینه‌های علمی و فرهنگی، نکاتی را یادآور می‌شوم:

۱.حوزه با تأسی به رهبری معظم و مراجع عظام (دامت برکاتهم) از آغاز بر اهمیت تنظیم همه امور و برنامه‌ها براساس دیدگاه‌ها وتوصیه‌های کارشناسان و متخصصان و مسئولان محترم تاکید داشته است، حوزه و بزرگان و نهادهای آن در این زمینه پیشگام و همراه و هماهنگ  بودند و برخلاف برخی نظرات کج‌اندیشانه و شبهه افکنی‌های مغرضان و بیگانگان روحانیت و حوزه در همه مسائل از جمله تعطیلات و حضور طلاب عزیز جهادی دربیمارستان‌ها و سایر امور هماهنگی کامل داشته است و درموضوع قرنطینه هم  هیچ تصمیم و مقاومتی در حوزه و قم نبوده است و همه تابع تصمیمات قانونی، تخصصی و کشوری بوده و خواهند بود؛ این اصل همچنان استمرار خواهد داشت.

۲.تبیین صحیح و عقلانی و حکیمانه این گونه حوادث و بلایا و فلسفه و اسرارآن و چگونگی مواجهه با آن در منطق مترقی اسلام و ارائه و ترویج آن وظیفه حوزه است و نباید از آن غفلت ورزید، اندیشه تابناک و الهیات و کلام  وحیانی عقلانی اسلام  با احترام به وحی وعقل و علم پاسخگوی همه پرسش‌ها و هدایتگر اندیشه‌ها بوده است و هیچگاه اسیر دوقطبی‌های ساختگی میان علم و دین و نیز درمان و دعا نبوده و نخواهد شد، انسان مؤمن در منطق اسلام هم به بهداشت و درمان و نظام سلامت ارج می‌نهد و از نظر فقهی به احکام شریعت در این زمینه پایبند است و هم زمان قدرت لایزال الهی را محیط و برتر می‌داند و دست نیاز و توسل به پیشگاه خداوند بالا می‌برد و اولیا الهی را شفیع قرار می‌دهد و در عین پذیرش نظام طبیعی و علّی، از امدادهای غیبی غفلت نمی‌ورزد، در نگاه اسلام این حوادث هم هشدار دهده و بصیرت آفرین نسبت به مبدأ و معاد است و هم مایه رشد و تکامل علمی بشر  و در عین حال صحنه آزمون و تجلی خصلت‌های انسانی و اجتماعی و شکوفایی روح همدلی و ایثار و فداکاری و روح عبادی و معنوی و خودسازی و تضرع الی الله است.

۳.تقویت بنیادهای علمی و فناوری‌ها برای غلبه بر چالش‌های این  ویروس و نابسامانی‌های ناشی از آن  از یک سو و اهتمام به تحکیم زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی و اخلاقی و تقویت پایه‌های روحی و معنوی در جامعه از سوی دیگر،  وظیفه‌ای  بر دوش نخبگان و فرهیختگان و مسئولان و حوزه و دانشگاه است و بویژه روحانیت و حوزه‌های علمیه در زمینه ابعاد اجتماعی و فرهنگی و اعتقادی و بازتاب‌های آینده مسئولیت مضاعف دارد واین امر نیازمند برنامه‌ریزی و مطالبه‌گری است و برخورد با این موضوع نیازمند نگاه جامع و همدلی و همکاری همگانی است.

۴. نظام علمی و آموزشی و تربیتی حوزه‌های علمیه نباید با این حوادث، توقف و عقبگرد کند و از همه ابزارها و فناوری‌ها و فضای مجازی و غیر حضوری و روش‌ها برای تداوم آن باید بهره‌گرفت و مسیری که آغاز شده است باید استمرار و ارتقاء یابد  و اصل بازآفرینی حوزه درفضای مجازی باید تحقق یابد، بحمدالله حوزه با شتاب به این سمت حرکت کرد و اکنون بخش عمده آموزش‌های حوزوی با همت دوستان خوشفکر و مبتکر در فضای مجازی در حال اجراست و جای تقدیر و البته تکمیل دارد.

۵.نظام تبلیغ دینی و هدایت و راهنمایی و مشاوره فرهنگی و دینی در کوران این حوادث نباید به  رکود و توقف  بیانجامد و روحانیت و حوزه و دستگاه‌های مسئول وظیفه دارند با هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های نوین و با بهره‌گیری از روش‌های جدید و ابتکارات نو به آفاق جدید و شیوه‌های نو بیاندیشند و برنامه‌ریزی نمایند.

۶.همه نظامات اداری و پشتیبانی و خدمت رسانی حوزه به طلاب و اساتید محترم باید تسهیل و روان‌تر و بصیرت غیرحضوری درآید و بفضل الهی در این زمینه گام‌هایی برداشته شده است و مراجع عظام(مدظلهم) در باب شهریه پیشگام شدند، امید است از این فرصت برای تحول نظام اداری و خدمت رسانی بهره ‌برده، برنامه‌ریزی اساسی بعمل آید.

۷.حضور طلاب عزیز و جوانان پرشور و گروه‌های فعال جهادی و تبلیغی و نهادهای حوزوی در قم و سایر استان‌ها در امداد و مشاوره و همه امور امدادی و فرهنگی و اجتماعی و تبلیغی و شرعی، مانند حوادث پیشین، دراین حادثه نیز شجاعانه و مظلومانه، درکنار خیل عظیم پرستاران و پزشکان وکادر بیمارستان‌ها و مسئولان و نیروهای مردمی و بسیجی و نیروهای مسلح، افتخار آفریدند، این خیل عظیم و عزیز پیشاپیش ما در جنب و جوش و خروش و تلاش‌اند و باید  با تکریم آنان و با بهره‌گیری از افکار آنان برنامه‌ریزی جامع انجام داد تا بیش ترین استفاده از آنان در همه ابعاد و در خدمت به ملت شریف ایران بعمل آید، ملت شریف ایران می‌داند که حوزه و روحانیت اصیل جز خدمت به آنان‌ به چیزی نمی‌اندیشد و همه جا درکنارآنان بوده و خواهد بود.

۸. فعال‌سازی ظرفیت‌های بی‌شمار و ذی‌قیمت  مراکز علمی و تخصصی و شخصیت‌های علمی و فرهنگی حوزه در زمینه‌های مرتبط مقوله دیگری است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد و تشریح حقائق و گره‌گشایی از معضلات فکری و پاسخگویی به پرسش‌ها را به آنها سپرد.

۹.توجه به ظرفیت بالای حوزه‌های استان‌ها و مدارس و مراکز حوزوی در شهرها نباید از آن غفلت ورزید و ارتباط مستمر و هماهنگی‌های لازم با آنان ضرورت دارد و از خدمات آنان باید تقدیر و تشکر شود. لازم است مدیریت‌های استان‌ها و مدارس و مراکز در سراسر کشور با هماهنگی مسئولان و نهادهای حوزوی و فرهنگی، نهایت سعی خود را برای صیانت از حوزه‌ها و خدمت خالصانه به مردم بکار گیرند.

۱۰.بهره‌گیری از این فرصت برای پیشرفت علمی و معنوی  و فرهنگی و تقویت پایه‌های اخلاق اسلامی و فضیلت‌های انسانی و اجتماعی و روح مجاهدت و مقاومت  موضوعی است که همه باید بدان بیاندیشیم و برای تعمیق آن باید طراحی و  برنامه‌ریزی کرد .

۱۱.اکنون بدخواهان و دشمنان  میهن و انقلاب و اسلام عزیز در این آزمون بدترین امتحان را دادند و در این شرائط بی‌رحمانه این بلا را به کارزاری اعتقادی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مبدل کرده‌اند و درصدد ضربه زدن به ملت و انقلاب برآمدند اما ملت بزرگ ما و سپاه عظیم بهداشت و درمان و نیروهای مردمی و بسیجی و نیروهای مسلح و همه قشرهای اجتماعی، باردیگر ازاین صحنه پیروز درخواهند آمد و از این حادثه درس‌ها خواهند گرفت و امید دشمنان را به یاس مبدل خواهند ساخت و بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب  اسلامی(مدظله) از این حادثه غمبار فرصتی برای تقویت

 پدافند غیر عامل و آمادگی لازم برای خطر بیولوژیکی خواهند ساخت و حوزه نیز به سهم خود باید در این زمینه نقش آفرینی نماید.

۱۲.همه بخش‌های مدیریت حوزه در صف و ستاد در مرکز و سراسر کشور موظف به همکاری با ستاد و جناب‌عالی هستند و همکاری کاملی با دستگاه‌های مسئول و نیز بیوت مراجع عظام و نهادهای علمی و فرهنگی و حوزوی نیز توصیه می‌شود.

۱۳.از هم اکنون باید به آینده پسا کرونا اندیشید و برای آن آماده شد و این امر نیازمند آینده‌نگری و برنامه‌ریزی راهبردی است .

صمیمانه از همه سلامت یاران فداکار اعم از پرستاران و پزشکان و کادر بیمارستان‌ها و ستاد ملی و مسئولان محترم  و طلاب و روحانیون و بسیجیان در قم و سراسر کشور و  بطور ویژه ستاد حوزوی بحران واعضای محترم و دبیر گرانقدر و ارجمند آن وهمه نهادها و مراکز و مؤسسات و مدارس حوزوی  سپاس‌گزارم و امیدوارم همه برنامه‌های ستاد استمرار و ارتقاء یابد.  ازخداوند متعال سلامت و امنیت و آرامش و عزت و پیروزی را برای همه ملت بزرگ ایران و رهایی از این بلا را برای ایران‌ ، منطقه و جهان ‌خواهانم.

علیرضا اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کاشانی IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    0 0
    من موندم توی این همه فعالیت جهادی طلاب،چرا هیچ خبری از سخنگوی حوزه نیست!واقعا از ایشون یک مصاحبه راجع به فعالیت های حوزه در مقابله با ویروس کرونا پیدا نمی کنید !کاش آیت الله اعرافی یک سخنگوی جدید هم برای انعکاس فعالیت های حوزه در این زمینه انتخاب می کردند.